چگونه درجه دمای یخچال را تنظیم کنیم؟

چگونه درجه دمای یخچال را تنظیم کنیم؟

تنظیم درجه دمای یخچال در حد بالاتر و پایین‌تر می‌تواند باعث بروز صدمات مختلفی شود، اما نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که در فصل سرما مجاز هستید تا دمای یخچال را یک درجه کمتر از حد استاندارد و در فصل گرما یک درجه بالاتر از حد استاندارد قرار دهید.

کد خبر : ۸۹۱۵۵
بازدید : ۱۲۵۳۳

درجه یخچال

فرادید | نحوه تنظیم درجه یخچال؛ یخچال‌ها این روز‌ها بخش جدایی‌ناپذیر زندگی ما هستند و عملاً زندگی بدون یخچال امکان‌پذیر نیست. به همین جهت یخچال‌ها در گونه‌های مختلف توسط برند‌ها و کمپانی‌های مختلفی تولید می‌شوند.

تقریباً تجهیزات استفاده‌شده در تمامی یخچال‌های ساخته‌شده یکسان است، اما ممکن است با موردی برخورد کرده باشید که دو یخچال یکسان بازده‌های مختلفی نسبت به یکدیگر دارند.

علت این موضوع می‌تواند در نحوه تنظیم دمای یخچال باشد. تنظیم درست دمای یخچال می‌تواند تجربه متفاوتی به شما از عملکرد دستگاه بدهد. با توجه به اهمیت این موضوع تصمیم گرفتیم تا در این مقاله به بررسی نحوه تنظیم دمای یخچال بپردازیم، بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا با ما همراه باشید.

نحوه تنظیم دمای یخچال

بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده دستگاه‌های خنک‌کننده در زمان تحویل محصول میزان دمای مناسب برای محصول را به مصرف‌کنندگان اعلام می‌کنند چراکه درصورتی‌که میزان دمای یخچال بر روی مقدار بیشتری از حد استاندارد قرار بگیرد، موتور و کمپرسور یخچال متحمل فشار بیشتری برای رسیدن به میزان دمای تنظیم‌شده می‌شود و این کار در درازمدت منجر به بروز صدمه به موتور یخچال می‌شود.

اما اگر دمای یخچال را کمتری از حد استاندارد قرار دهیم چه اتفاقی خواهد افتاد؟

بدیهی است که با انجام این کار سرمای درون یخچال کم شده و این کاهش سرما باعث ایجاد فساد در مواد غذایی درون یخچال خواهد شد؛ بنابراین تنظیم دمای یخچال در حد بالاتر و پایین‌تر می‌تواند باعث بروز صدمات مختلفی شود، اما نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که در فصل سرما مجاز هستید تا دمای یخچال را یک درجه کمتر از حد استاندارد و در فصل گرما یک درجه بالاتر از حد استاندارد قرار دهید و این تغییر یک‌درجه‌ای صدمه‌ای به دستگاه شما وارد نخواهد کرد.
دمای یخچال باید مناسب باشد

تنظیم دمای یخچال چه کمکی به ما خواهد کرد؟

این‌یکی از متداول‌ترین سؤالات کاربران و خریداران می‌باشد و پاسخ به این سؤال کاملاً ساده و مشخص می‌باشد. همان‌طور که در ابتدای مقاله اشاره‌کرده‌ایم نحوه تنظیم دمای یخچال‌ها بسیار اهمیت دارد چراکه تنظیم غیراصولی می‌تواند باعث بروز صدمه به یخچال یا فاسدشدن محصولات درون آن شود.
بسیاری از کارشناسان در این زمینه عقیده دارند که دمای مناسب یخچال بین صفر تا چهار می‌باشد و تنظیم دمای یخچال در این بازه می‌تواند از رشد انواع باکتری‌ها و کپک‌ها جلوگیری کند.
همچنین، چون فضای یخچال محیطی مرطوب است، می‌تواند منبع مناسبی برای رشد انواع قارچ باشد به همین جهت تنظیم دمای یخچال در بازه‌ی گفته‌شده مانع از رشد قارچ در محیط یخچال می‌شود. توجه داشته باشید که چیدمان درست مواد غذایی مخصوصاً میوه‌ها و سبزی‌ها می‌تواند باعث کاهش میزان آلودگی درون یخچال شما شود. چراکه طبق تحقیقات جا میوه‌ای یخچال از آلوده‌ترین مناطق است.

اما ممکن است سؤال کنید نحوه تنظیم دمای یخچال به‌صورت اصولی چگونه است؟ در ادامه به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

یخچال‌های معمولی، تنها دارای یک درجه می‌باشند و امکان ندارد که بتوانیم درجه فریز را جدا از یخچال تنظیم کنیم که اغلب یخچال‌های ساخته‌شده درون کشور به این صورت می‌باشند.
در این نوع از یخچال‌ها، درجه‌ای درون یخچال وجود دارد که با اعداد یک تا چهار مندرج شده است، اما مناسب‌ترین درجه برای تنظیم این نوع از یخچال‌های، درجه سه می‌باشند. این روش تنظیم درجه ممکن است در یخچال‌های خارجی نیز وجود داشته باشد، برای مثال بسیاری از مشتریان درباره‌ی تنظیم دمای یخچال سامسونگ خود که از روش تنظیم تکی در ساخت آن استفاده‌شده است سؤال می‌کنند.

ممکن است در برخی از دستگاه‌ها بر روی درجات گزینه Max وجود داشته باشد که نشان از توان حداکثری دارد، اما در این نوع از درجات هم قرار دادن آن بر روی عدد ۳ مناسب‌ترین روش تنظیم می‌باشد.
ولوم تنظیم دمای یخچال جنرال الکتریک ممکن است ظاهر متفاوتی داشته باشد و به صورتی خطی تنظیم شود در این نوع از درجات بهتر است اسلایدر را زیرخط وسط قرار دهید و باید توجه داشته باشید هر چه اسلایدر را به سمت راست حرکت دهید دما بیشتر شده و هرچه ولوم به سمت چپ حرکت کند دماپایین خواهد آمد.

تنظیم دمای یخچال ساید بای ساید

در یخچال‌های ساید بای ساید ممکن است که کنترل‌کننده دما درروی درب یخچال قرار بگیرد، برای تنظیم این کنترل‌کننده ضروری است که ابتدا قفل تنظیم دما را بازکرده و سپس درجه یخچال را تنظیم کنید. بسیاری از مواقع در زمان تنظیم دمای یخچال ساید بای ساید ممکن است تغییرات انجام‌شده توسط شما در نمایشگر نمایش داده نشود و باعث نگرانی شما شود اما این امر می‌تواند به دلیل زیر باشد:

  • نمایشگر یخچال شما میزان دمای فعلی درون یخچال را به شما نمایش می‌دهد و زمانی که میزان درجه هوای درون یخچال تغییر کند، عدد نمایشگر نیز تغییر خواهد کرد.
  • ممکن است زمانی طول بکشد تا یخچال به دمای موردنظر شما برسد به همین جهت باید بدانید اصلاً جای نگرانی نیست و زمانی که دمای یخچال به میزان مطلوب شما برسد عدد نمایشگر نیز تغییر خواهد کرد.
برای تنظیم دمای یخچال ساید بای ساید خود کافی است با فشار دکمه‌های مربوط به تنظیم دمای یخچال و فریزر را جداگانه فشرده و با کلید‌های بالا پایین دما را تغییر دهید. ممکن است زمان تنظیم درجه برخی از یخچال‌ها متوجه شوید که دما برحسب سانتی‌گراد نوشته‌نشده است به‌طور مثال در تنظیم دمای یخچال ال‌جی در برخی از مدل‌های تولیدشده ممکن است دما را به‌صورت فارنهایت مشاهده نمایید برای تبدیل این دما به سانتی‌گراد کافی است مطابق فرمول زیر اعداد را به سانتی‌گراد تبدیل نمایید:

عدد موردنظر را منهای ۳۲ کرده و عدد به‌دست‌آمده را بر ۱٫۸ تقسیم نمایید و عدد را برحسب سانتی‌گراد مشاهده نمایید.

البته توجه داشته باشید در برخی از مدل‌های یخچال‌های ساید بای ساید دکمه‌ای قرار داده‌شده که با فشردن آن به مدت چند ثانیه می‌توانید واحد نمایش را از سانتی‌گراد به فارنهایت و از فارنهایت به سانتی‌گراد تغییر بدید، معمولاً این دکمه با یکی از علامت‌های C یا F نشان داده می‌شود.

نحوه تنظیم دمای یخچال در فصل تابستان و زمستان

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، دمای یخچال در فصل گرما و سرما باید تغییر کند و ما پیشنهاد می‌کنیم تا در فصل گرما دمای یخچال‌های ساده را بر روی ۴ یا ۵ قرار دهید و یخچال‌های ساید به ای ساید خود را به‌صورت دمای یخچال ۳ یا ۴ و دمای فریزر -۱۸ الی -۲۰ قرار دهید.

در فصل سرما یا زمستان این تنظیمات متفاوت بوده و بهتر است دمای یخچال‌های ساده خود را بر روی عدد ۲ یا ۳ و یخچال ساید به ای ساید خود را به‌صورت دمای یخچال ۴ یا ۵ و دمای فریزر را بر روی -۱۶ الی -۱۹ قرار دهید تا از بهترین حالت یخچال خود نهایت لذت را ببرید.

همان‌طور که گفتیم بهتر است دمای یخچال خود را در فصل گرما و سرما تغییر دهید اما انجام این کار ضروری نیست و تنها باعث بهبود عملکرد دستگاه شما خواهد شد.

دمای درون یخچال نباید خیلی گرم یا سرد باشد

اندازه‌گیری دمای یخچال

بسیاری علاقه دارند تا در برخی موارد برای کسب اطمینان خاطر بیشتر، دمای یخچال را خودشان اندازه بگیرند تا متوجه شوند آیا سرمای درون یخچال به میزان مطلوب رسیده است یا خیر. برای انجام این کار روش‌های مختلفی وجود دارد، اما معتبرترین روش اندازه‌گیری به‌صورت زیر می‌باشد:

دماسنج خود را درون یک لیوان آب قرار داده و آن را در طبقه میانی یخچال خود قرار دهید، مدت ۵ الی ۸ ساعت آن را در یخچال قرار دهید و سپس دمای یخچال را بررسی کنید. دماسنج را مجدداً به‌صورت مستقیم درون یخچال قرار دهید تا هوای درون آن اندازه‌گیری شود.

به این روش می‌توانید دمای دقیق یخچال خود را مشاهده کنید، اما ممکن است برای شما سؤال شود چرا اندازه‌گیری دقیق یخچال اهمیت دارد؟

دلیل آن همان موردی است که در ابتدای مقاله گفتیم و آن این است که تنظیم غیر درست دمای یخچال می‌تواند علاوه بر از بین بردن مواد غذایی و فاسدشدن آن‌ها، باعث بروز صدمه به سیستم فنی مانند موتور دستگاه شود و خسارات جبران‌ناپذیری برای شما به همراه داشته باشد.

تنظیمات دمای یخچال هنگام قطعی برق چه می‌شود؟

تنظیماتی که شما انجام دهید در حافظه دستگاه باقی می‌ماند و از بین نمی‌برد اما در زمان قطعی برق بهترین کار این است که درب‌های یخچال را اصلاً باز نکنید چراکه در این صورت حدود ۴ ساعت مواد غذایی خنک و سالم باقی می‌مانند و دمای فریزی حدود ۴۸ ساعت دمای خود را نگه می‌دارد.

آشنایی با ترموستات یخچال و انواع آن

ترموستات از اصلی‌ترین قطعات یخچال است که به‌وسیله آن می‌توانیم دمای یخچال را تنظیم کنیم. ترموستات وظیفه کنترل دمای یخچال را دارد.
زمانی که دمای یخچال کمتر از حد تنظیم‌شده باشد، ترموستات شروع به فعالیت می‌کند و دما را به حد مطلوب می‌رساند و زمانی که به دمای مطلوب رسید سیستم قطع از مدار خارج‌شده تا فشار زیادی به موتور وارد نشود. ترموستات‌ها از قطعات مختلفی تشکیل‌شده است که در ادامه برخی از مهم‌ترین آن‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد:

بدنه فلزی، کنتاکت‌های اتصال، لوله مویی، لوله بلو و پیچ تنظیم از اصلی‌ترین قطعات تشکیل‌دهنده ترموستات است.
ترموستات یخچال

تست سلامت ترموستات یخچال

برای تست وضعیت سلامت ترموستات دستگاه و آگاهی از این موضوع که آیا هوای محیط بر روی کارکرد دستگاه تأثیرگذار است یا خیر می‌توانید آزمایش زیر را انجام دهید:

برای انجام این تست باید مطمئن باشید تا دمای یخچال روی ۳ تنظیم شده باشد که آموزش تنظیم درجه انواع یخچال‌ها را در طول این مقاله به شما آموزش دادیم. بعدازآن کافی است یک لیوان آب درون یخچال قرار دهید و آن را تنها در ردیف میانی یخچال قرار دهید.
بعد از گذشت یک شبانه‌روز می‌توانید لیوان را از یخچال خارج کنید و با کمک یک دماسنج، دمای لیوان را اندازه‌گیری کنید. اگر که میزان دمای لیوان بین ۱ الی ۵ درجه قرارگرفته بود، معنی آن را می‌دهد که یخچال عملکرد درستی دارد و نیازی به تغییرات و تعمیرات یخچال نیست؛ اما اگر دمای لیوان آب در این بازه قرار نداشت لازم است که اقدام به تغییر دمای دستگاه و درنهایت تعمیر ترموستات دستگاه خود کنید.

نکات قابل‌توجه در کنترل دمای یخچال

نکات زیر به شما کمک می‌کند تا دمای یخچال را کنترل کنید و از فشار واردشده به موتور کم کنید.

  • اجازه دهید هوا در یخچال جریان داشته باشد به همین منظور مواد غذایی را بافاصله از یکدیگر در یخچال قرار دهید.
  • از قرار دادن غذای گرم در یخچال اجتناب کنید زیرا این کار باعث می‌شود تا دمای داخل یخچال افزایش پیدا کند و به کمپرسور و موتور دستگاه فشار زیادی وارد شود. این افزایش فشار باعث می‌شود تا علاوه برافزایش میزان برق مصرف آب نیز مصرف بالاتری داشته باشد.
  • درب یخچال را بسته نگه‌دارید و مانع از بازماندن بی‌دلیل درب یخچال شوید.
  • در حفظ بهداشت یخچال کوشا باشید تا کارایی آن افزایش چشمگیری پیدا کند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید