اشتراک داده‌های خصوصی کاربران واتس‌ با فیس‌بوک؛ ماجرا چیست؟!

اشتراک داده‌های خصوصی کاربران واتس‌ با فیس‌بوک؛ ماجرا چیست؟!

بروزرسانی مهمی که واتس‌اپ اخیرا اضافه کرده، مشخصه‌های جدیدی است که به افراد امکان می‌دهد تا با کسب و کار‌ها ارتباط برقرار کنند - و فیس‌بوک می‌تواند میزبان این کسب و کار‌ها باشد.

کد خبر : ۸۹۲۲۵
بازدید : ۱۰۵۳۳
اشتراک داده‌های خصوصی کاربران واتس‌ با فیس‌بوک؛ جریان چیست؟!
همه کاربران باید تا ۸ فوریه ۲۰۲۱ با شرایط جدید موافقت کنند، در غیر این صورت دسترسی به گپ‌ها و مخاطبین خود را از دست می‌دهند
واتس‌اپ تا ماه آینده کاربران خود را مجبور می‌کند که یا با یک سیاست جدید حفظ حریم خصوصی موافقت کنند، یا دسترسی به این برنامه را از دست بدهند. موافقت با این شرایط به این معنی است که داده‌های خصوصی کاربران، از جمله شماره تلفن آن‌ها، با فیس‌بوک که مالک واتس‌اپ است، به اشتراک گذاشته خواهد شد.

همه کاربران باید تا ۸ فوریه ۲۰۲۱ با شرایط جدید موافقت کنند، در غیر این صورت دسترسی به گپ‌ها و مخاطبین خود را از دست می‌دهند. این به‌روزرسانی به صورت یک اعلان درون‌برنامه‌ای است که کاربران می‌توانند تا رسیدن تاریخ اجرا، آن را نادیده بگیرند.

در این اعلان آمده است: «با تقه روی کلید موافقت، شرایط جدید را می‌پذیرید که از ۸ فوریه ۲۰۲۱ به اجرا گذاشته خواهد شد. پس از این تاریخ برای ادامه استفاده از واتس‌اپ باید شرایط جدید را بپذیرید. اگر ترجیح می‌دهید حساب خود را حذف کنید، می‌توانید از مرکز راهنمایی کمک بگیرید.»

واتس‌اپ از اظهار نظر درباره این به‌روزرسانی امتناع کرد. اما یکی از سخنگویان این شرکت به ایندیپندنت گفت که به‌روزرسانی‌ها در سیاست حفظ حریم خصوصی «یک امر رایج در صنعت ما است» و کاربران «وقت کافی» برای بررسی آن خواهند داشت.

این به‌روزرسانی برای «ارائه ادغام در محصولات شرکت فیس‌بوک» طراحی شده است که شامل اینستاگرام و مسنجر نیز هست.

داده‌های جمع‌آوری‌شده از کاربران شامل «سطح باتری، قدرت سیگنال، نسخه برنامه، اطلاعات مرورگر، شبکه تلفن همراه، اطلاعات اتصال (شامل شماره تلفن، اپراتور تلفن همراه یا آی‌اس‌پی)، زبان و منطقه زمانی، آدرس آی‌پی، اطلاعات عملکرد دستگاه و شناسه‌ها (از جمله شناسه‌های منحصر به فرد محصولات شرکت فیس‌بوک مرتبط با همان دستگاه یا حساب)» خواهد بود.

برخی از کاربران واتس‌اپ در شبکه‌های اجتماعی از سیاست جدید حفظ حریم خصوصی انتقاد کرده‌اند و بسیاری اظهار داشته‌اند که قصد دارند به یک برنامه پیام‌رسان رقیب مانند تلگرام نقل مکان کنند. یکی از کاربران در توییتر خود نوشت: «این به‌روزرسانی جدید در سیاست حفظ حریم خصوصی در واتس‌اپ بوی بدی می‌دهد و ما را باید نگران کند.»

واتس‌اپ با حدود ۲.۵ میلیارد کاربر در سراسر جهان محبوب‌ترین برنامه پیام‌رسان در جهان است. با این حال، از زمانی که این پیام‌رسان در سال ۲۰۱۴ از سوی فیس‌بوک به قیمت ۱۹ میلیارد دلار خریداری شد، نحوه مدیریت داده‌های کاربران از طرف آن با انتقاداتی روبه‌رو بوده است.

در سال ۲۰۱۸، جان کوم، بنیانگذار واتس‌اپ و مدیر عامل وقت آن، به دلیل مخالفت آشتی‌ناپذیرش با تصمیم فیس‌بوک برای پول درآوردن از اطلاعات شخصی کاربران این برنامه، از سمت مدیرعاملی شرکت کناره‌گیری کرد.

نسخه قدیمی سیاست حفظ حریم خصوصی واتس‌اپ اظهار داشت: «احترام به حریم خصوصی شما در دی‌ان‌ای ما رمزگذاری‌شده است. از زمان راه‌اندازی واتس‌اپ، ما تلاش کرده‌ایم خدمات خود را با در نظر گرفتن اصول حفظ حریم خصوصی طراحی کنیم.»

این خط دیگر در آخرین نسخه این سند وجود ندارد.

خط مشی جدید همچنین به این معنی است که حذف برنامه از دستگاه برای قطع دسترسی شرکت به اطلاعات خصوصی کاربر کافی نیست. برای اطمینان ازعدم دسترسی واتس‌اپ به این اطلاعات، کاربران باید حساب خود را حذف کنند.

براساس خط مشی جدید، حتی پس از حذف حساب، برخی از داده‌ها با این شرکت باقی می‌ماند. «وقتی حساب خود را پاک می‌کنید، اطلاعات گروه‌هایی که ایجاد کرده‌اید یا اطلاعات مرتبط با کاربران دیگر که با شما در ارتباط بوده‌اند، مانند کپی پیام‌هایی که برای آن‌ها ارسال کرده‌اید، همچنان باقی خواهد ماند.»
اشتراک داده‌های خصوصی کاربران واتس‌ با فیس‌بوک؛ جریان چیست؟!
اما واقعیت این تغییرات چیست و افراد چقدر باید درباره آن نگران باشند؟
اتفاقی که باعث این تغییرات شد، شرایط جدید واتس‌اپ است و الزاماتی است که کاربران با آن موافقت می‌کنند. طی چند روز گذشته از کاربران خواسته شده که با این تغییرات موافقت کنند. در حال حاضر آن‌ها می‌توانند پذیرش این شرایط را به تعویق بیاندازند و به زمان دیگری موکول کنند، اما در نهایت کاربران دیگر قادر نخواهند بود که بدون موافقت با این قوانین جدید از واتس‌اپ استفاده کنند.

این قوانین جدید شامل توضیحات مختصری مبنی بر این است که واتس اپ چگونه اطلاعات کاربران را با فیس‌بوک به اشتراک خواهد گذاشت و این اطلاعات به اشتراک گذاشته شده چگونه مورد استفاده قرار خواهند گرفت. شرایط حریم خصوصی جدید اعلام می‌دارد که «به عنوان بخشی از خانواده شرکت‌های فیس‌بوک، واتس‌اپ اطلاعاتی از این خانواده شرکت‌ها دریافت خواهد کرد و همچنین با آن‌ها به اشتراک می‌گذارد.»

«ما ممکن است اطلاعاتی که از آن‌ها دریافت می‌کنیم را مورد استفاده قرار دهیم و آن‌ها ممکن است اطلاعاتی را که از ما دریافت می‌کنند به منظور کمک به عملکرد، ارائه، توسعه، درک، تنظیمات اختصاصی، پشتیبانی و بازاریابی خدمات و پیشنهاد‌ها مورد استفاده قرار دهند.»

این خلاصه‌ای از وضعیتی است که به نگرانی‌ها و ترس‌ها دامن زده؛ مبنی بر اینکه ممکن است داده‌ها و اطلاعات افراد در واتس‌اپ محافظت نشوند. نکته‌ای که باید در نظر گرفت این است که «اطلاعات» گردآوری شده توسط واتس‌اپ، چت‌ها را شامل نمی‌شود.
زیرا چت‌ها رمزگذاری شده‌اند و از این رو محتوای چت‌ها حتی در صورتی که شرکت بخواهد، برای آن‌ها قابل دیدن نخواهد بود.
بلکه داده‌های شخصی از قبیل شماره تلفن کاربران و لیست تماس‌ها و نام پروفایل‌ها و تصاویر و داده‌های تشخیصی مد نظر است؛ بنابراین - دست کم تا کنون- جایی برای نگرانی از بابت اینکه مکالمات خصوصی واتس‌اپی ما برای مثال به منظور اهداف تبلیغاتی فیس‌بوک مورد استفاده قرار بگیرند وجود ندارد.

فراتر از اینها، واتس‌اپ مُصِر است که کاربران اروپایی حتی با موافقت با این شرایط، هیچ تغییراتی در استفاده از داده‌های خود نخواهند دید. یکی از سخنگویان واتس‌اپ می‌گوید: «در روش‌های به اشتراک گذاری واتس‌اپ در ناحیه اروپا (از جمله انگلستان)، هیچ تغییری ناشی از شرایط خدمات و حریم خصوصی بروزرسانی شده واتس‌اپ، رخ نخواهد داد»

«برای جلوگیری از ایجاد هرگونه تردید، هنوز هم مواردی وجود دارد که واتس‌اپ، داده‌های کاربر در منطقه اروپا را به منظور استفاده از این داده‌ها در توسعه محصولات یا تبلیغات در اختیار فیس بوک نگذارد.»

مدیر سیاست‌های عمومی واتس اپ در اروپا، خاورمیانه و آفریقا در رشته توییتی به استدلالی کم و بیش مشابه پرداخت. او می‌نویسد: «مواردی وجود دارد که واتس‌اپ، داده‌های کاربران در اروپا را به منظور استفاده برای توسعه محصولات خود و یا اهداف تبلیغاتی، با فیس بوک به اشتراک نمی‌گذارد.»

بروزرسانی مهمی که واتس‌اپ اخیرا اضافه کرده، مشخصه‌های جدیدی است که به افراد امکان می‌دهد تا با کسب و کار‌ها ارتباط برقرار کنند - و فیس‌بوک می‌تواند میزبان این کسب و کار‌ها باشد. حین تماس، پیام‌ها ممکن است توسط فیس‌بوک مدیریت شده و ذخیره شوند، و از این رو این مکالمات ممکن است به صورت کلی با این شرکت به اشتراک گذاشته شوند.

البته کاربران باید در صورت وقوع چنین چیزی از آن مطلع شوند. طی مکالمه با کسب و کاری که فیس‌بوک پیام‌هایش را مدیریت می‌کند، یک پیغام ظاهر می‌شود و در صورتی که کاربر نخواهد این اطلاعات را (با فیس‌بوک) به اشتراک بگذارد، می‌تواند مکالمه را متوقف کند.
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید