آیا سیدحسن خمینی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ می‌شود؟

آیا سیدحسن خمینی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ می‌شود؟

گرچه رسانه‌های اصلاح طلب و اصولگرا از سیدحسن خمینی به عنوان گزینه احتمالی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ نام می‌برند، اما نزدیکان سیدحسن خمینی هم بار‌ها اعلام کرده اند که او در انتخابات حضور نخواهد یافت. در این میان برخی از بزرگان اصلاح طلب هم معتقدند که به صلاح نیست سیدحسن خمینی در انتخابات شرکت کند.

کد خبر : ۸۹۳۴۹
بازدید : ۵۸۴۷
کاندید شدن سید حسن خمینی
فرادید | سیدحسن خمینی پس از رد شدن در انتخابات اخیر خبرنگان رهبری، کمتر پیش آمده که اظهارنظر انتخاباتی کند. اما حالا برخلاف دوره‌های پیشین، او موضع گیری‌های سیاسی می‌کند و بیشتر به انتخابات می‌پردازد. این مسئله باعث شده تا برخی از فعالان سیاسی این احتمال را مطرح کنند که سیدحسن خمینی آماده حضور در انتخابات پیش رو است.

به گزارش فرادید؛ گرچه ۱۵۷ روز تا انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم باقی مانده، اما همچنان تنور انتخابات سرد است. در این میان برخی از چهره‌های سیاسی و نظامی هم به شکل رسمی و غیر رسمی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ اعلام آمادگی کرده اند.



البته هیچ یک از این نام‌ها تاکنون نتوانسته شور انتخاباتی در جامعه ایجاد کنند. در حال حاضر حسین دهقان، محسن رضایی و محمدرضا عارف به شکل رسمی و غیر رسمی اعلام کرده اند که برای انتخابات ریاست جمهوری پیش رو آمادگی کاندیداتوری دارند.

اما در روز‌های اخیر موضوع حضور سیدحسن خمینی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ داغ شده است. این احتمال از آن جا شکل گرفت که سید حسن خمینی در مراسم سالگرد ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی تلویحا به انتخابات پیش رو پرداخت.

او در این مراسم گفت که «اگر به هر علتی این جامعه به کسی نیاز پیدا کرد نسبت به مسوولیت نباید شانه خالی کند. خدا نیاورد دوران بین خدمت و خیانت را؛ که اگر بروید می‌شود خدمت و بعضا هم هزار مشکل هم در آن است، اما کناره گرفتن بعضا خیانت است. باید «من» را کنار بگذاریم. اگر منیت را کنار گذاشتیم راه‌ها باز می‌شود. تا نتوانیم این «من» را در وجود خود بکشیم و مدام به این توجه کنیم که جایگاه من کجاست، نمی‌توان آن‌گونه که باید پیش رفت.»

این موضع گیری کافی بود تا رسانه‌ها از تقویت احتمال کاندیداتوری سیدحسن خمینی سخن به میان آورند.

با این وجود سیدحسن خمینی تاکنون حضورش در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ را تایید و یا تکذیب نکرده است. با این اوصاف برخی ناظران می‌گویند که او منتظر اجماع اصلاح طلبان و افزایش شور انتخاباتی در جامعه است تا وارد میدان شود.
نامزد شدن سیدحسن خمینی در انتخابات 1400

سیدحسن خمینی کاندیدای انتخابات ۱۴۰۰ می‌شود؟

گرچه رسانه‌های اصلاح طلب و اصولگرا از سیدحسن خمینی به عنوان گزینه احتمالی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ نام می‌برند، اما نزدیکان سیدحسن خمینی هم بار‌ها اعلام کرده اند که او در انتخابات حضور نخواهد یافت. در این میان برخی از بزرگان اصلاح طلب هم معتقدند که به صلاح نیست سیدحسن خمینی در انتخابات شرکت کند. اما همچنان برخی از اصلاح طلبان می‌گویند که احتمال حضور او کم نیست.

سید احمدخمینی فرزند ارشد او، اواخر مهرماه درباره کاندیداتوری سیدحسن خمینی گفته بود که «فکر می‌کنم تصمیم پدرم مشخص است و در انتخابات ۱۴۰۰ کاندیدا نخواهند شد.»

او همچنین گفته بود که «من هیچ اراده‌ای در شخص پدرم برای کاندیداتوری در انتخابات نمی‌بینیم که بخواهد منتهی به شک و تردید شود و حال بخواهند با مشورت گرفتن از دیگران به یک جمع‌بندی نهایی برسند.»

از طرفی رسول منتجب‌نیا، دبیرکل حزب جمهوریت ایران اسلامی هم می‌گوید که «امام خمینی (ره) راضی نبود اعضای بیت ایشان وارد مسئولیت‌های اجرائی شوند. به خاطر جایگاه بیت امام (ره)، مصلحت نیست که سیدحسن خمینی وارد انتخابات شود.».

اما در مقابل برخی از اصلاح طلبان هم مدافع حضور سیدحسن خمینی در انتخابات پیش رو بوده اند.
علی صوفی وزیر تعاون دولت اصلاحات یک از این چهره‌ها ست که در این رابطه گفته است «قطعا سید حسن خمینی یکی از همان چهره‌هایی است که با پشتوانه خانوادگی که دارد و همچنین شخصیت خوبی که از خود نشان داده است، باعث اجماع اصلاح طلب‌ها خواهد شد، ولی در حال حاضر این‌ها همه گمانه زنی است.»

جلال جلالی زاده عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت هم در این باره می‌گوید: «او خودش تمایلی به حضور در عرصه انتخابات ندارد، مگر اینکه اصلاح طلبان او را راضی به ورود به صحنه کنند.»

سیدحسن خمینی در انتخابات
منظور سیدحسن خمینی چه کسی بود؟

سید حسن خمینی در سالگرد ارتحال آیت الله هاشمی با گفتن این جمله که «اگر به هر علتی این جامعه به کسی نیاز پیدا کرد نسبت به مسوولیت نباید شانه خالی کند.» این شائبه را تقویت کرد که او می‌خواهد در انتخابات ۱۴۰۰ حضور یابد. اما برخی از فعالان سیاسی می‌گویند که منظور او خودش نبوده است، بلکه اشاره سیدحسن خمینی به محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه بوده است.

در طول ماه‌های اخیر بسیاری از بزرگان اصلاحات از ظریف خواستند تا در انتخابات پیش رو کاندیدا شود. اما او گفته که به هیچ عنوان حاضر نیست که نامزد انتخابات ریاست جمهوری شود.

روزنامه آفتاب یزد در مورد لایه پنهان موضع سیدحسن خمینی نوشته است که «اگرچه حسن خمینی به صورت کلی مباحثی را مطرح کرده است و هرچند برخی علی السویه خودِ وی و ظریف را منظور این سخنان دانسته‌اند، اما با تکیه بر فشار‌هایی که روی ظریف از جانب اصلاح‌طلبان و خاصه، کارگزارانی‌ها وجود دارد چندان بعید نیست سیدحسن خمینی مشخصاً وزیر امورخارجه را خطاب قرار داده و تاکید کرده باشد: «اگر جامعه خواهان حضور وی است نباید امتناع ورزد.»

محمدجواد ظریف آخرین بار، زمانی که مجری شبکه طلوع افغانستان پرسید که آیا در انتخابات ریاست جمهوری حضور می‌یابد، او پاسخ داد که چنین قصدی ندارد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید