جنجال کبری خزعلی و غربالگری؛ ماجرا چه بود؟

جنجال کبری خزعلی و غربالگری؛ ماجرا چه بود؟

پس از توئیت جنجالی کبری خزعلی درباره توقف غربالگری مادران پیش از زایمان، وزارت بهداشت با رد ادعا‌های او، به این موضوع واکنش نشان داد.

کد خبر : ۸۹۵۱۵
بازدید : ۸۹۹۹
کبری خز علی
فرادید | ماجرا از آن جا آغاز شد که کبری خزعلی، رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان در توئیتر خود خبر داد که غربالگری اجباری پیش از زایمان توسط مجلس برداشته شده است. خبری که بازتاب گسترده‌ای در سطح جامعه داشت و در پی آن کبری خزعلی توئیت جنجالی خود را پاک کرد. اما با این وجود واکنش‌ها به موضع گیری او ادامه دارد.

به گزارش فرادید؛ کبری خزعلی در توئیترش به مادران و پرسنل وزارت بهداشت تبریک گفته و نوشته بود که «بالاخره با تلاش برخی از نمایندگان انقلابی مجلس اجبار به غربالگری توسط مادر و پزشکان با تجویز‌های غیراستاندارد و غیر متقن علمی (که باعث قتل جنین می‌شد) برداشته شد. حالا دیگر هیچ پزشک و مادری مجبور به غربالگری و کشتن جنین نیست.»


البته این اولین بار نیست که او در مورد غربالگری مادران پیش از زایمان موضع گیری می‌کند. او خرداد ماه سال جاری نیز در گفتگو با روزنامه قدس گفته بود: «در دنیا و به‌ویژه در کشور‌های توسعه‌یافته به صورت بسیار محدود و تنها در شرایط خاص و در مواردی برای بانوان بالای ۴۵ سال و مبتلا به بیماری‌های خاص یا زمینه‌ای، انجام آزمایش‌های غربالگری توصیه می‌شود، اما در ایران به صورت اجباری برای تمام بانوان باردار انجام می‌شود.»

خزعلی معتقد است مادرانی که اقدام به پیشگیری از بارداری می‌کنند در معرض ۲۲ بیماری از جمله بیماری‌های قلبی و عروقی، بیماری‌های پوستی، برخی از سرطان‌ها، سکته‌های مغزی و ... قرار دارند که خطر سقط جنین در آن‌ها بسیار بالاست.

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان در شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌گوید در بیشتر کشور‌ها این دسته از دارو‌ها پس از انجام آزمایش‌های متعدد تجویز می‌شود، اما در ایران دارو‌های پیشگیری از بارداری‌ها بدون در نظر گرفتن ضرورت انجام آزمایش‌های لازم تجویز می‌شود و سلامت این دسته از مادران را به مخاطره می‌اندازد.

او مدعی است که سالانه دست‌کم ۲۵۰ تا ۳۵۰ هزار و حداکثر بین ۷۰۰ هزار تا ۲ هزار و ۱۰۰ سقط جنین در کشور در حال انجام است. خزعلی این سقط‌ها را یک جنایت بزرگ از سوی مادران و افراد سقط کننده خوانده بود.

کبری خزعلی، فرزند آیت الله ابوالقاسم خزعلی است که به مدت ۲۰ سال عضو فقهای شورای نگهبان بود. او مرداد سال ۷۸ از عضویت در شورای نگهبان انصراف داد.
غربالگری قانون جدید

موضع گیری وزارت بهداشت در برابر کبری خزعلی

پس از توئیت جنجالی کبری خزعلی درباره توقف غربالگری مادران پیش از زایمان، وزارت بهداشت با رد ادعا‌های او، به این موضوع واکنش نشان داد. کیانوش جهانپور، رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت در این باره در توئیترش نوشت: «وزارت بهداشت به عنوان تولیت سلامت در قبال تولد کودکان سالم و سلامت نسل آینده، خود را مسئول می‌داند.»

در ادامه توئیتر جهانپور آمده است: «غربالگری بیماری‌های ژنتیکی که برپایه شواهد علمی و فناوری‌های موجود، پیشگیری از آن میسر باشد، سیاستی در راستای ارتقای سلامت عمومی است، همزمان وزارت بهداشت خود را در قبال سیاست‌های کلان جمعیت و مقابله با پدیده سقط غیرقانونی و غیرعلمی نیز متعهد می‌داند و البته در سیاست‌گذاری و تصمیم سازی مبتنی بر شواهد، تباین و تنافری بین این دو مهم متصور نیست، چنانکه شاید نظام سلامت بیش و پیش از هر حوزه ای، سهم خود را در قبال سیاست‌های جمعیتی و ترویج فرزندآوری و گسترش فرهنگ خانواده سالم ادا نموده و آن را ارتقا خواهد داد.»

او با رد ادعا‌های کبری خزعلی گفته است که «غربالگری بیماری‌های ژنتیکی جنین هیچگاه اجباری نبوده است و دستورالعمل وزارت بهداشت در این رابطه با مشارکت آگاهانه و داوطلبانه والدین، عملی شده و البته نقش موثری در کاهش موارد تولد بیماری‌های ژنتیکی از جمله سندرم داون و... داشته و خواهد داشت.»

رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت در پایان توئیت خود نوشته است که «همه ما در قبال جمعیت و سلامت جمعیت در چارچوب دستاورد‌های دانش نوین بشری مسئولیم، نه یک کلمه بیش و نه یک کلمه کم.»

کبری خزعلی دختر آیت الله خزعلی

واکنش‌های ادامه دار به توئیت جنجالی کبری خزعلی

گرچه کبری خزعلی پس از بالا گرفتن انتقادها، توئیت جنجالی خود را پاک کرد، اما واکنش‌ها به موضع گیری او ادامه دارد. در این میان تندترین واکنش متعلق به عباس عبدی روزنامه نگار و کارشناس مسائل سیاسی بوده است. او در توئیترش خطاب کبری خزعلی نوشت: «این سیاست منجر به افزایش نوزادان سالم نمی‌شود. فقط معلولان را زیاد می‌کند. این سیاست از مخالفت با دوش و دفاع از گنداب خزینه بدتر است. وزارت بهداشت چگونه اجازه می‌دهد این بدنامی در کارنامه آنان ثبت شود؟ سیاستی که با زحمت فراوان تصویب شد و به راحتی لغو گردید.»

او در پایان نوشت: «اگر همه مادران خانه‌های مصادره‌ای در الهیه تهران داشتند باکی از معلول به دنیا آمدن کودکانشان نبود! شرم چیز خوبی‌ست اگر یافت شود.»

اشاره عبدی به جنجال‌های سال ۷۸ است که در پی آن آیت الله ابوالقاسم خزعلی، پدر کبری خزعلی از عضویت در شورای نگهبان استعفا داد. آیت الله ابوالقاسم خزعلی همان زمان گفته بود که «در همین دوره [آخر شورای نگهبان]در منزلی زندگی می‌کردم که ۶ طبقه بود که یکی از طبقات آن متعلق به من و باقی آن برای دیگران بود، اما بعضی‌ها فکر می‌کردند که هر ۶ طبقه متعلق به من است و تصور می‌کردند خزعلی از ساده زیستی فاصله گرفته و حتی نیامدند سؤال کنند، از این جهت بود که بنا شد من دیگر در شورای نگهبان نباشم.»

پس از عبدی نوبت به رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس رسید تا ادعای کبری خزعلی را رد کند.

حسینعلی شهریاری در واکنش به اظهارات خرعلی گفته است که «این مسئله که در حد پیشنهاد است و هنوز هم تصویب نشده، تنها بحث «اجباری بودن غربالگری» را حذف می‌کند، حتی اگر این مسئله تصویب هم بشود- که هنوز معلوم نیست- در همه کشور در مراکز مختلف کمیته‌ها و تیم‌های پایش برای مادران باردار وجود دارد و همچنان اگر مادر بارداری نیاز به غربالگری داشته باشد، دستور انجام این کار صادر می‌شود.»

البته با وجود انتقاد‌های ادامه دار از کبری خزعلی، او از توئیت جنجالی خود دفاع کرده است. خزعلی در پاسخ به این انتقاد‌ها به شهرآرا نیوز گفته است که «برخی پزشکان به خاطر این که اجازه سقط نمی‌دهند و تصمیم به قتل نمی‌گیرند، مجازات می‌شوند. حالا ما می‌خواهیم مجازات پزشکان حذف شود و قطعا بدانید این طرح برای دفاع قاطع از پزشکان است.»
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید