سقوط ادامه دار بورس؛ ریزش تا کجا ادامه دارد؟

سقوط ادامه دار بورس؛ ریزش تا کجا ادامه دارد؟

بازار بورس بار دیگر گرفتار ریزش‌های فرسایشی شده است، شاخص کل در حالی که ماه گذشته تا کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد پیش رفته بود، حالا کف پیشین خود یعنی یک میلیون و ۲۱۱ هزار واحد رااز دست داده است. در این میان معامله گران خرد بازار در حال خروج از بازار هستند، به شکلی که روز شنبه سهامی به ارزش ۲ هزار و ۶۱ میلیارد تومان از سبد سهام معامله‌گران خرد بازار به پرتفوی حقوقی‌ها منتقل شد.

کد خبر : ۸۹۵۷۳
بازدید : ۵۳۵۲
سقوط بورس
فرادید | شاخص کل بورس ارتفاع یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد را ابتدای هفته از دست داد. در بازار امروز هم سرمایه گذاران به شکل متوسط ۳.۱۲ درصد ضرر دیدند و شاخص تا میانه کانال یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد عقب نشینی کرد. با این حال هنوز روزنه امیدی برای بازگشت بورس نمایان نشده و احتمالا شاخص تا یک میلیون واحد عقب خواهد نشست.

به گزارش فرادید، شاخص کل بورس در حال حاضر به یک میلیون و ۱۴۹ هزار و ۷۷۴ واحد رسیده است. عددی که بازار سهام در اواسط خرداد ماه به آن دست یافته بود. اما حالا شاخص کل آمادگی ادامه ریزش را هم دارد.



بررسی معاملات امروز بازار بورس نشان می‌دهد که در مجموع ۸۰ سهم در دامنه مثبت خرید و فروش می‌شدند، این در حالی است که ۴۹۹ سهم در دامنه منفی معامله شدند. بیشتر سهم‌های بزرگ صف فروش چند ده میلیونی داشتند، اما سهم‌های کوچک‌تر وضعیت بهتری را تجربه کردند.

افت شاخص کل هم وزن تقریبا حدود نصف شاخص کل بورس بود. در معاملات امروز بازار سهام شاخص کل هم وزن ۱.۷۸ درصد افت قیمت داشت، این درحالی ست که شاخص کل هم وزن ۳.۱۲ درصد از ارزش خود را از دست داد.

ارزش معاملات سهام‌های بورسی هم با سقوط ۶۰ درصدی امید را از دل سرمایه گذاران این بازار ربود. البته در مقابل ارزش معاملات بازار فرابورس افزایش چشمگیری داشت.

شاخص کل بورس در طول ۵ روز کاری گذشته ریزش ۱۵۷ هزار واحدی را تجربه کرده که حدود ۱۳ درصد ارزش کل بازار سهام است.
جمعی از مالباختگان بورس، ظهر امروز همزمان با افت ۳۷ هزار واحدی شاخص کل بازار سرمایه مقابل سازمان بورس اوراق بهادار تهران گرد هم آمدند تا صدای اعتراض خود را به گوش مدیران دولت، نمایندگان مجلس و مسئولان بورس برسانند.
ریزش بورس

چرا بورس دوباره ریزشی شد؟

بازار بورس بار دیگر گرفتار ریزش‌های فرسایشی شده است، شاخص کل در حالی که ماه گذشته تا کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد پیش رفته بود، حالا کف پیشین خود یعنی یک میلیون و ۲۱۱ هزار واحد رااز دست داده است. در این میان معامله گران خرد بازار در حال خروج از بازار هستند، به شکلی که روز شنبه سهامی به ارزش ۲ هزار و ۶۱ میلیارد تومان از سبد سهام معامله‌گران خرد بازار به پرتفوی حقوقی‌ها منتقل شد.

این اتفاق‌های پس از آن رخ داد که حسن روحانی گفت که دلار به زودی کاهش می‌یابد و احتمالا تا کانال ۱۵ هزار تومان عقب نشینی می‌کند.

او گفته بود: «بزودی وضع در بازار ارز بهتر می‌شود و حتی اگر منابع بلوکه شده ایران در اختیار بانک مرکزی قرار بگیرد، قیمت دلار به ۱۵ هزار تومان نیز خواهد رسید.»

از طرفی روز چهارشنبه دولت جو بایدن آغاز به کار می‌کند و روز آخر کاری دونالد ترامپ فردا سه شنبه خواهدبود، این موضوع سیگنال بهبود اوضاع سیاست خارجی میان ایران و آمریکا را به بازار‌ها داده است. از این رو علاوه بر بازار سهام، بازار ارز و طلا و سکه هم افت قابل توجهی را تجربه کرده اند.

از سوی دیگر هیجان مداوم در بورس باعث شده تا صف‌های میلیونی فروش شکل بگیرد.


ریزش بورس تا کجا ادامه دارد؟

در حال حاضر تحلیلگران بازار سرمایه معتقدند که که سهام بزرگ و بنیادی بورس حتی با دلار ۱۷ هزار تومانی نیز با انحراف ۵ تا ۱۰درصدی در همین محدوده قیمتی، ارزنده هستند و روند کاهشی چندانی نخواهند داشت.

محمدمهدی عشریه، کارشناس بازار سرمایه محدوده عددی یک میلیون و ۶۰ تا یک میلیون و ۱۵۰ را محدوده بازگشت شاخص کل می‌داند و می‌گوید که «از لحاظ تکنیکال امکان بازگشت روند صعودی در این محدوده وجود دارد و اگر روند صعودی شروع شود انتظار می‌رود شاخص کل تا یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد رشد کند.»

ایمان رئیسی، کارشناس بازار سرمایه هم می‌گوید با توجه به وضعیت گزارش‌های ۹ ماهه‌ای که به زودی منتشر می‌شود و چراغ سبزی که «کچاد» روشن کرد انتظار داریم بازار در روز‌های پایانی دی ماه آخرین روند منفی را پشت سر بگذارد و از اوایل بهمن تا اسفند ماه بازدهی ۲۵ درصدی را نصیب سهامداران کند.

در مقابل پیمان حدادی، کارشناس بازار سرمایه پیش بینی می‌کند که شاخص کل ۱۵۰ هزار واحد دیگر افت کند. او می‌گوید که بورس به دلیل کاهش قیمت دلار و انتظار کاهش بیشتر قیمت دلار فعلا روندی نزولی دارد و احتمال می‌رود شاخص کل حدودا روی عدد یک میلیون واحد برگردد.
شاخص بازار سهام
حدادی معتقد است که فعلا تا آخر هفته شاخص کل روندی نزولی دارد، اما احتمال دارد چهارشنبه تحرکات مثبتی شکل بگیرد.

محمد خبری زاده دیگر تحلیلگر بازار سهام می‌گوید که نباید فعلا صعودی را برای بازار سرمایه متصور شد. با این سیگنال‌هایی که از طرف دولت به بازار سرمایه داده می‌شود، سخت است بازار زیر این همه فشار کمر راست کند. اما از طرف دیگر هر چقدر شاخص پایین می‌آید سهم‌ها ارزنده می‌شود. اما چون بعضی نقاط ابهام هنوز وجود دارد، خوشبینانه بخواهیم تصور کنیم، تا آخر سال بازار در همین وضعیت باقی خواهد ماند.

در این میان برخی از کارشناسان بازار سرمایه نگاهی خوش بینانه به آینده بورس ندارند. آن‌ها می‌گویند یکی از کورترین گره‌های بورس تهران که در شرایط هیجانی چه مثبت و چه منفی، بیشتر خود را نشان می‌دهد، محدودیت دامنه نوسان است. قانونی خودساخته که سبب شد سهام ناتوان از پیداکردن نقطه تعادلی باشند و با تشدید هیجان در صفوف فروشی که روز به روز سنگین‌تر می‌شوند، امیدی به بازگشت روز‌های سبز نباشد.

در طرف مقابل، اما دسته دیگری از تحلیلگران می‌گویند که پول‌های خارج شده از گردونه معاملات سهام، به‌طور کامل از این بازار پرریسک دل نکنده‌اند و در حال ارزیابی بازار و قیمت‌ها و پیدا کردن نقطه ورود مجدد هستند.

آن‌ها گفته اند که در این میان برخی کارگزاری‌ها به‌طور خودکار مانده حساب مشتریان خود را در صندوق زیرمجموعه سرمایه‌گذاری می‌کنند. شاید به این دلیل است که آمار‌ها حکایت از ورود نقدینگی طی روز‌های گذشته به صندوق‌های با درآمد ثابت داشته است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید