محدودیت ویزای سفر ایرانی‌ها به آمریکا لغو شد؟

محدودیت ویزای سفر ایرانی‌ها به آمریکا لغو شد؟

گرچه جو بایدن روز گذشته محدودیت سفر و مهاجرت ایرانی‌ها به همراه شهروندان ۶ کشور دیگرا را به خاک آمریکا لغو کرد، اما برخی ناظران می‌گویند که این فرمان برای اجرا نیاز به زمان دارد و ممکن اجرای آن با چند ماه تاخیر انجام می‌شود. اما برخی از کارشناسان حقوقی گفته اند که به نظر می‌رسد درباره محدودیت سفر مسلمانان شرایط ساده‌تر باشد. چون جو بایدن به وزارت امور خارجه دستور داده که روند صدور ویزا برای اتباع کشور‌هایی که با فرمان ترامپ تحت تاثیر قرار گرفته بودند را آغاز کند.

کد خبر : ۸۹۷۰۶
بازدید : ۴۲۶۵
لغو محدودیت ویزای سفر ایرانی‌ها به آمریکا
فرادید | هفتم بهمن سال ۹۵ بود که دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا، فرمان محدودیت سفر و مهاجرت ایرانی‌ها به همراه شهروندان لیبی، سومالی، سوریه، یمن، کره شمالی و ونزوئلا را به خاک این کشور صادر کرد. اما حالا جو بایدن رئیس جمهور منتخب ایالات متحده در اولین اقدام خودبه این محدودیت‌های ۴ ساله پایان داد.

به گزارش فرادید؛ ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در صفحه توئیترش خبر لغو محدودیت سفر و مهاجرت ۷ کشور به خاک ایالات متحده را رسانه‌ای کرد و نوشت که امروز، بایدن رئیس جمهوری آمریکا ممنوعیت تبعیض‌آمیز ورود به ایالات متحده را که برای بسیاری به عنوان ممنوعیت سفر مسلمانان و آفریقا شناخته می‌شود، پایان داد.


او در ادامه تاکید کرد به عنوان کشوری که بر پایه آزادی و تحمل مذهبی بنا شده است، از مردم با هر اعتقاد و مذهبی و بی‌اعتقادی استقبال می‌کنیم. این همانی است که ما هستیم.

دونالد ترامپ، چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا ژانویه ۲۰۱۷ و در نخستین هفته حضورش در کاخ سفید ممنوعیت‌ها و محدودیت‌هایی را برای صدور ویزا و سفر اتباع کشور‌هایی همچون ایران، لیبی، سومالی، سوریه، یمن، کره شمالی و ونزوئلا به آمریکا صادر کرده بود

پس از این اقدام ترامپ، صدور ویزا‌های مهاجرتی و غیر مهاجرتی برای شهروندان ایران تعلیق شد و تنها راه صدور ویزا برای شهروندان ایران مشمول استثنا شدن ویزا‌های دانشجویی، ویزا‌های پژوهشی و تحقیقاتی و ویزا‌های آموزشی و یا مشمول معافیت (waiver) بود.

مطابق شرایط مندرج در این فرمان، عمدتا کسانی مشمول استثنا‌ها می‌شدند که دارای پاسپورت کشور دیگری به جز ۷ کشور مشمول ممنوعیت بودند.

ویزای آمریکا برای ایرانی ها

لغو محدودیت سفر و مهاجرت ایرانی ها به آمریکا ازچه زمانی اجرا می شود؟

گرچه جو بایدن روز گذشته محدودیت سفر و مهاجرت ایرانی‌ها به همراه شهروندان ۶ کشور دیگرا را به خاک آمریکا لغو کرد، اما برخی ناظران می‌گویند که این فرمان برای اجرا نیاز به زمان دارد و ممکن اجرای آن با چند ماه تاخیر انجام می‌شود.

اما برخی از کارشناسان حقوقی گفته‌اند که به نظر می‌رسد درباره محدودیت سفر مسلمانان شرایط ساده‌تر باشد. چون جو بایدن به وزارت امور خارجه دستور داده که روند صدور ویزا برای اتباع کشور‌هایی که با فرمان ترامپ تحت تاثیر قرار گرفته بودند را آغاز کند.
از طرفی گفته شده جو بایدن در حال آماده‌سازی لایحه مهاجرتی است که اختیارات رئیس‌جمهور برای صدور محدودیت‌ها را کاهش می‌دهد.

به گفته مقامات جدید کاخ سفید، بر اساس این لایحه همچنین به مهاجراتی که مدارک هویتی ندارند و در آمریکا زندگی می‌کنند کمک می‌شود، سامانه مهاجرت آمریکا را مدرن‌سازی می‌شود، روی فناوری مرزی سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد و به مرکز آمریکا کمک می‌شود.

علاوه بر این ها، چهل و ششمین رئیس جمهور آمریکا دستور اجرایی سال ۲۰۱۷ ترامپ مبنی بر بازداشت مهاجران بدون مدرک از سوی ماموران اداره مهاجرت و گمرک را لغو کرد و گفت که دولتش این سیاست‌ها را بازنگری می‌کند. او همچنین خواستار بازنگری در اقدامات رسمی و قانونی و دستورالعمل‌هایی شده که از سال ۲۰۱۷ اجرا می‌شده است.
سفر به آمریکا با ویزای ایرانی

لغو محدودیت سفر ایرانی ها به آمریکا به چه معناست؟

دونالد ترامپ ژانویه ۲۰۱۷ با صدور فرمان اجرایی ۱۳۷۸۰ فرمان ۱۳۷۶۹ سفر از کشور‌های ایران، لیبی، سومالی، چاد، کره شمالی، ونزوئلا، سوریه و یمن به آمریکا را محدود کرد.

ترامپ در فرمان اجرایی ۱۳۷۸۰ تعداد پناهندگان پذیرفته شده در آمریکا در سال ۲۰۱۷ را محدود به ۵۰ هزار نفر، برنامه پذیرش پناهندگان آمریکا را به مدت ۱۲۰ روز تعلیق و تمدید آن برای هر کشور را مشروط ساخت.

این فرمان همچنین ورود پناهندگان سوری را تا اطلاع ثانوی ممنوع کرد. بر اساس این فرمان ورود شهروندان هفت کشور مسلمان ایران، عراق، سوریه، لیبی، سومالی، سودان و یمن به آمریکا فارغ از نوع روادید آن‌ها به مدت ۹۰ روز ممنوع شد که این فهرست ۹۰ روز یک‌بار به‌روزرسانی خواهد شد.

با این وجود وزارت امنیت داخلی آمریکا بر اساس این فرمان کشور‌های ایران، لیبی، سومالی، سودان، سوریه و یمن را در فهرست کشور‌هایی قرار داد که فاقد معیار‌های قانون مهاجرت و تابعیت هستند. عراق که در فرمان اجرایی ۱۳۷۶۹ قرار داشت، از فهرست کشور‌های این فرمان حذف شد. این فرمان استثنا‌هایی را برای ممنوعیت سفر به آمریکا و اخذ روادید برای افرادی که قبلاً وارد آمریکا شده و به مدت پیوسته‌ای در آن تحصیل و کار کرده‌اند، قائل شده است. دارندگان کارت سبز از محدودیت‌های این فرمان معاف شده‌اند.

در نهایت با روی کار آمدن جو بایدن او این دو فرمان را لغو کرد، اما این به بدان معنا نیست که شرایط برای ایرانیان جهت کسب ویزا بلافاصله به حالت عادی باز خواهد گشت و احتمالا بسیاری از ساز و کار‌های ایجاد شده برای اعطای ویزا به ایرانیان پابرجا خواهد ماند.

به نظر می‌رسد با لغو این فرمان، صدور ویزا‌های توریستی که برای ایرانیان فاقد تابعیت مضاعف عملا نزدیک به صفر شده بود از سر گرفته خواهد شد و والدین ایرانیان ساکن آمریکا امکان بیشتری را برای دریافت ویزا‌های توریستی جهت دیدار با فرزندان خود خواهند داشت.

البته بعید است چک‌های امنیتی که در دوران ترامپ برای صدور ویزا برای ایرانیان اضافه شده است، در این فرایند لغو شود، اما انتظار می‌رود روند انجام این مرحله از صدور ویزا تسریع شود؛ گرچه اجرای این مسئله تا حد زیادی به میزان تنش‌زدایی در روابط سیاسی دو کشور نیز بستگی خواهد داشت.

احتمالا پس از لغو این فرمان، ویزا‌های مهاجرتی از طریق خانوادگی با سهولت بیشتری صادر خواهد شد و صدور ویزا‌های دانشجویی برای ایرانیان تسریع می‌شود.

با این وجود نباید فراموش کرد که شروع تغییرات در روند صدور ویزا برای ایرانیان در عمل با وضعیت همه گیری کرونا در سطح جهان ارتباط مستقیمی دارد و امکان مسافرت ایرانیان به کشور‌های همسایه و آمادگی سفارتخانه‌ها برای پذیرش مراجعین با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و همچنین لغو محدودیت‌های ایجاد شده از سوی دولت آمریکا برای سفر به این کشور با توجه به شیوع کرونا، عوامل تعیین کننده در این زمینه خواهند بود.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید