احتمال فیلترینگ اینستاگرام وجود دارد؟

احتمال فیلترینگ اینستاگرام وجود دارد؟

یک حقوقدان در مورد احتمال فیلترینگ اینستاگرام، براساس شکایت تازه دادستانی می‌گوید که نگرانی در خصوص فیلترینگ اینستاگرام توسط دستگاه قضا وجود ندارد موضوعی که توسط مسئولان محترم اطلاع رسانی قوه قضائیه به آن صحه گذاشته شده است. سیدعلی مجتهد زاده معتقد است که موضوع فیلترینگ اینستاگرام از سوی دستگاه قضا منتفی است.

کد خبر : ۸۹۷۰۹
بازدید : ۴۶۴۵
فیلترینگ اینستاگرام
فرادید | موضوع فیلتر اینستاگرام بحث امروز و دیروز نیست، اما این بار با احضار محمدجواد آذری جهرمی در مقام وزیر ارتباطات به دادسرای فرهنگ و رسانه، مسئله فیلترینگ این شبکه اجتماعی دوباره سر زبان‌ها افتاده است. البته این ماجرا به تنها به احضار آذری جهرمی ختم نشد و به تقابل رسانه‌ای وزارت ارتباطات و دادستانی بدل شد

به گزارش فرادید؛ روز‌های گذشته بود که رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت ارتباطات با انتشار دو احضاریه در صفحه توئیترش خبر داد که محمد جواد آذری جهرمی به دادسرای فرهنگ و رسانه فراخوانده شده است. او علت این احضار را «استنکاف از اجرای اوامر قضایی در مورد فیلتر کردن اینستاگرام» و «استنکاف از ابلاغ رئیس مرکز ملی فضای مجازی برای کاهش پهنای باند بین‌الملل و محدودسازی پیام‌رسان‌های خارجی» عنوان کرده است.


سید جمال هادیان همچنین گفته که دادستان کل کشور از وزیر ارتباطات شکایت کرده و بر این اساس توسط بازپرس پرونده نیز بازجویی شده است.

طبق گفته‌های او، پس از استماع و اخذ پاسخ، دستور آزادی آذری جهرمی با قرار التزام توسط بازپرس صادر شده است.

البته رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت ارتباطات این را هم گفته که وزیر ارتباطات پس از بازجویی و قرار التزام دوباره در محل کار حاضر شده است.

محمد جواد آذری جهرمی اواسط مهرماه در پاسخ به مخاطبان صفحه خود در اینستاگرام اعلام کرده بود که این شبکه اجتماعی قرار نیست فیلتر شود. پس از آن هم ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر مرکز ملی فضای مجازی خبر عدم فیلتر اینستاگرام را تایید کرد.
اینستاگرام فیلتر می شود
تقابل دادستانی تهران و وزارت ارتباطات بر سر اینستاگرام
پس از اینکه وزارت ارتباطات خبر داد که فشار قوه قضائیه بر محمدجواد آذری جهرمی برای فیلترینگ اینستاگرام افزایش یافته است. دادستانی تهران هم در واکنش به این موضوع با صدور اطلاعیه‌ای موضوع فیلترینگ اینستاگرام را رد کرد.

روابط عمومی دادسرای عمومی و انقلاب تهران در این اطلاعیه اعلام کرد که پرونده قضایی آذری جهرمی با شکایت تعداد زیادی از اشخاص حقیقی و حقوقی تشکیل شده است که در متن تقطیع شده منتشره اغلب این موارد اتهامی حذف شده است.

این مرکز همچنین آورده است که برخی دیگر از عناوین اتهامی متعدد آذری جهرمی در پرونده قضایی تشکیل شده برای وی، نتیجه گزارش‌های نهاد‌های مردم نهاد، ضابطین و ارگان‌های مختلف بوده است که بر اساس نص صریح قانون به دلیل مقدماتی بودن تحقیقات و پرونده این دادسرا از اعلام جزییات ان معذور است.

در پایان دادستانی تهران با رد برخی گمانه زنی‌ها و شایعات منتشر شده در فضای مجازی اعلام کرده است که «طی دو سال گذشته و در دور جدید دادستانی تهران، هیچ حکم قضایی مبنی بر فیلترینگ یا مسدودسازی شبکه اجتماعی‌ای صادر نشده است.»
اما چیزی نگذشت که سیدجمال هادیان، رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت ارتباطات برگه‌های بازجویی آذری جهرمی را منتشر کرد.
با این حال اطلاعیه دادستانی تهران و واکنش وزارت ارتباطات نه تنها به پاسخ‌ها جواب شفافی نداد، بلکه بر ابهام‌ها در مورد احتمال فیلترینگ اینستاگرام هم افزود.
اینستاگرام بعد از فیلتر

اینستاگرام فیلتر می‌شود؟

بررسی برگه‌های بازجویی و احضاریه آذری جهرمی نشان می‌دهد که دستور قضایی فیلتر اینستاگرام اولین بار در تاریخ سیزدهم اردیبهشت‌ماه ۹۷ توسط دادیار شعبه دوازدهم دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان فارس صادر و به وزارت اطلاعات ابلاغ شده، اما این وزارتخانه با وعده «راه‌اندازی سامانه فیلترینگ هوشمند»، خواستار توقف اجرای دستور قضایی شده و با «موافقت» دادستان کل کشور فیلتر اینستاگرام متوقف شده است.

از طرفی فعالان رسانه‌ای می‌گویند که دستور مسدودسازی اینستاگرام از سوی دادستان محترم کل کشور بنابر همین نامه تاکنون اجرا نگردیده است و احتمالا برخلاف ادعای دادستانی، زمینه‌ساز فراخواندن وزیر ارتباطات به دادسرا شده است.

با این حال سیدعلی مجتهد زاده، حقوقدان و وکیل دادگستری در مورد احتمال فیلترینگ اینستاگرام براساس شکایت تازه دادستانی می‌گوید که «نگرانی در خصوص فیلترینگ اینستاگرام توسط دستگاه قضا وجود ندارد موضوعی که توسط مسئولان محترم اطلاع رسانی قوه قضائیه به آن صحه گذاشته شده است.»

این حقوقدان معتقد است که موضوع فیلترینگ اینستاگرام از سوی دستگاه قضا منتفی است.»
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید