پیش‌بینی خشکسالی شدید تا پایان سال

پیش‌بینی خشکسالی شدید تا پایان سال

پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال آبی خشکسالی در حد متوسط و شدید در کشور باشد بنابراین انتظار می‌رود دستگاه‌های متولی بویژه وزارت نیرو برای ذخیره آب در کشور و مدیریت بهینه آن برنامه‌ریزی کنند.

کد خبر : ۸۹۸۲۹
بازدید : ۴۷۱۱
خشکسالی شدید

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی از خشکسالی شدید و متوسط تا پایان سال آبی جاری خبر داد. به گزارش ایسنا احد وظیفه ضمن اشاره به اینکه کم بارشی در ایران نگران‌کننده است، گفت: تاکنون تنها ۳۰ درصد از بارندگی سالانه برای تأمین آب کشور اتفاق افتاده است.

وظیفه ضمن اشاره به اینکه جمع‌بندی ایستگاه‌های هواشناسی نشان می‌دهد که در حال حاضر بارش‌ها در کل کشور ۲۵ درصد کمتر از نرمال است، اظهارکرد: به‌طور کلی تاکنون در ایران ۶۸ میلیمتر بارش داشته‌ایم این درحالی است که میزان نرمال بارش در کشور از مهرماه تا اوایل بهمن حدود ۹۱ میلیمتر است.

وی با بیان اینکه بارش‌ها در استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان در وضعیت بسیار نامناسبی است، تصریح کرد: در هرمزگان طی چهار ماه اخیر فقط حدود ۱۰ میلیمتر بارش گزارش شده، این در حالی است که میانگین بلندمدت بارش‌ها در استان هرمزگان طی این بازه زمانی حدود ۷۲ میلیمتر است.

وظیفه ادامه داد: در استان سیستان و بلوچستان نیز از ابتدای مهر ماه تاکنون ۴.۸ میلیمتر بارش داشته‌ایم در حالی که میانگین بلندمدت بارش‌ها در این استان ۳۴ میلیمتر گزارش شده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه به‌طور کلی وضعیت سایر استان‌ها چه نسبت به سال گذشته و چه نسبت به میانگین بلندمدت مطلوب نیست، گفت: برای مثال در کرمان با ۵۰ درصد کم‌بارشی نسبت به میانگین بلند مدت مواجه هستیم.
وظیفه با بیان اینکه اکنون به میانه سال آبی رسیده‌ایم و تاکنون فقط ۳۰ درصد از بارندگی سالانه برای تأمین آب کشور را داشته‌ایم، اظهار کرد: از این‌رو ۷۰ درصد از بارش سالانه تأمین نشده و این مسأله نگران‌کننده است.

به گفته وی، دمای هوا نیز در کشور بالاتر از حد نرمال است و این وضعیت سبب می‌شود که بویژه در حوزه زاگرس ذخیره برفی و روان‌آب‌ها به‌شدت کاهش یابد. در نتیجه دِبی رودخانه‌ها نیز در فصل گرم سال بسیار کمتر از شرایط نرمال خواهد بود که نگرانی‌هایی را در حوزه کشاورزی و حتی تأمین آب مناطق روستایی و شهری به‌دنبال دارد.

وظیفه با تأکید بر اینکه بر اساس خروجی مدل‌های عددی دمای هوا در کشور بویژه در نیمه غربی و جنوبی کماکان بیشتر از نرمال پیش‌بینی می‌شود، تصریح کرد: چشم‌انداز خوبی نیز برای بارش‌ها طی ماه‌های آینده نمی‌توانیم متصور باشیم.

وظیفه در ادامه اظهار کرد: این احتمال وجود دارد که در اسفند و فروردین ماه وضعیت بارش‌ها در ایران کمی بهتر شود، اما با توجه به کاهش شدید بارش‌ها در دی و بهمن ماه، کمبود‌ها در حوزه بارش جبران نمی‌شود. از این‌رو سال آبی با کم‌بارشی مطلق به پایان می‌رسد.

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با اشاره به اینکه با توجه به این شرایط کم‌بارشی فراگیر و خشکسالی گسترده در ایران دور از انتظار نیست، گفت: در بیشتر استان‌های کشور در جنوب، جنوب شرق، جنوب غرب و شرق این شرایط محسوس خواهد بود حتی برای استان‌های شمالی کشور بویژه گلستان نیز وضعیت خوبی پیش‌بینی نمی‌شود.

وظیفه در پایان با بیان اینکه درحال‌حاضر در دوره خشکسالی هواشناسی هستیم، تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال آبی خشکسالی در حد متوسط و شدید در کشور باشد بنابراین انتظار می‌رود دستگاه‌های متولی بویژه وزارت نیرو برای ذخیره آب در کشور و مدیریت بهینه آن برنامه‌ریزی کنند.
منبع: روزنامه ایران
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید