هشدار؛ موج چهارم کرونا در تهران و استان‌های جنوبی

هشدار؛ موج چهارم کرونا در تهران و استان‌های جنوبی

فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران با اشاره به نشانه‌های جدید از خیز کرونا در تهران، ضمن تاکید بر ضرورت اعمال پروتکل‌های سخت‌گیرانه‌تر برای دو هفته آینده در فرودگاه‌های پایتخت، از شیب ملایم افزایش میزان ابتلا در تهران خبر داد و نسبت به موج چهارم کرونا هشدار داد.

کد خبر : ۸۹۸۷۴
بازدید : ۴۶۲۴
خیز چهارم کرونا در تهران

مشاور معاون بهداشت وزیر بهداشت، در نامه‌ای به روسا و سرپرستان دانشگاه‌های علوم پزشکی اهواز، بوشهر، هرمزگان، دزفول، آبادان، بهبهان و شوشتر نسبت به اتخاذ تدابیر لازم برای پیشگیری و مهار موج چهارم اپیدمی کووید۱۹ هشدار داد.

محمد اسماعیل مطلق در بخشی از این نامه نوشته است: «با توجه به ارزیابی‌های میدانی و مذاکرات حضوری در خصوص موج چهارم اپیدمی کووید۱۹ و لزوم اتخاذ تدابیر لازم برای پیشگیری و مهار این بیماری مهلک، تعیین استراتژی و نقشه راه در این راستا در سال جاری و سال آتی با توجه به ایام و مناسبت‌های پیش رو (تعطیلات نوروز ۱۴۰۰، ماه مبارک رجب، شعبان، رمضان) مورد تاکید است.»

تداوم آموزش عمومی در راستای افزایش آگاهی جمعیت نسبت به شناخت بیماری و پیشگیری از آن، افزایش انجام تست‌های کووید۱۹ به ویژه از اطرافیان بیمار، ضرورت بررسی مواجهه بیمار طی ۵ روز گذشته و انجام نمونه‌گیری‌های خوشه‌ای، اولویت‌بندی جمعیت استان براساس گروه‌های سنی، افراد آسیب‌پذیر و زنان باردار تحت پوشش مراکز جامع خدمات سلامت و ارایه خدمات توسط تیم سلامت از دیگر تاکیدات این نامه است علاوه بر اینکه تدوین پروتکل ویژه برای مهار بیماری با توجه به وضعیت حساس سه استان (خوزستان، بوشهر و هرمزگان) از نظر داشتن سواحل مرزی گسترده، تردد زیاد بین مرزی، وجود مراکز صنعتی نفت و پتروشیمی (پارس جنوبی و عسلویه) تجمع و تردد کارگری از این مناطق به تمام نقاط کشور و کشور‌های همسایه نظیر عراق و حوزه خلیج‌فارس، وجود بازارچه‌های مرزی و گمرکات و تردد مسافران از اقصا نقاط کشور برای خرید و گذران تعطیلات در فصول زمستان و بهار از دیگر تاکیدات مشاور معاون بهداشت وزیر بهداشت و خطاب به روسا و سرپرستان دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌های جنوبی کشور است.
اما غیر از بحرانی بودن شرایط استان‌های جنوبی، از چند روز قبل، آمار فوتی‌های کووید‌۱۹ در کشور هم افزایش یافته و به نظر می‌رسد پیک چهارم بیماری، در مناطقی که با عادی‌انگاری و خوش‌بینی به پایان عمر ویروس کرونا، اهمیت تداوم اجرای پروتکل‌های بهداشتی را نادیده گرفتند، آغاز شده است. دیروز سخنگوی وزارت بهداشت در گزارش روزانه خود اعلام کرد:
«تاکنون یک میلیون و ۳۷۹ هزار و ۲۸۶ نفر در کشور به‌طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و به دنبال فوت ۹۸ نفر از مبتلایان در فاصله ۵ تا ۶ بهمن‌ماه، تعداد جانباختگان کرونا در کشور به ۵۷ هزار و ۴۸۱ نفر رسید. همچنین در همین بازه ۲۴ ساعته، ۶ هزار و ۳۰۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۳۷۹ هزار و ۲۸۶ نفر رسید.»
حالا وضعیت پایتخت، به نگرانی دوباره مسوولان حوزه سلامت تبدیل شده با وجود آنکه دیروز، استاندار تهران وضعیت پایتخت را زرد توصیف و تاکید کرد که محدودیت‌های تردد شبانه همچنان در شهر تهرانپابرجاست، اما فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران با اشاره به نشانه‌های جدید از خیز کرونا در تهران، ضمن تاکید بر ضرورت اعمال پروتکل‌های سخت‌گیرانه‌تر برای دو هفته آینده در فرودگاه‌های پایتخت، از شیب ملایم افزایش میزان ابتلا در تهران خبر داد.
علیرضا زالی در جلسه ستاد استانی مبارزه با بیماری کرونا گفت: «در هفته چهارم دی ماه، میزان ابتلا در تهران با شیب ملایمی نسبت به هفته سوم رو به افزایش است و از این بابت پیام‌ها و سیگنال‌های نگران‌کننده‌ای دریافت می‌کنیم. برنامه رهگیری، ردیابی و انجام تست هم نسبت به هفته‌های قبل کاهش پیدا کرده در حالی که مصونیت ناپایدار نباید ما را فریب دهد، چون موج چهارم ممکن است بسیار غافلگیرانه باشد.
در حال حاضر رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در تهران به ۷۴ درصد رسیده و نسبت به هفته‌های گذشته رو به کاهش است. همچنان حمل و نقل عمومی تهران به عنوان یک پاشنه آشیل محسوب می‌شود و در هفته گذشته، شاهد افزایش تعداد مسافران در مترو به بیش از یک میلیون نفر بوده‌ایم. در همه این موارد سرنخ‌های جدیدی از خیز جدید بیماری مشاهده می‌شود لذا باید نسبت به بحث عادی نگاری و خطر آن بسیار حساس باشیم.»
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید