ناکامی دلار در بازار

ناکامی دلار در بازار

ساعت ۳ بعدازظهر دلار در بازار آزاد با قیمت ۲۳ هزار و ۷۰۰ تومان معامله شد که ۵۰۰ تومان کمتر ازسقف ابتدای روز بود، ولی نسبت به روز سه‌شنبه رشد ۵۵۰ تومانی را نشان می‌داد.

کد خبر : ۸۹۹۵۷
بازدید : ۴۲۶۴
قیمت دلار

در پنجمین روز هفته، دلار به بالای کانال ۲۴ هزار تومانی پرواز کرد؛ نیم ساعت از شروع معاملات نگذشته بود که اسکناس آمریکایی به سطح ۲۴ هزار و ۲۰۰ تومانی رسید. این سطح هزار تومان بیشتر از قیمت بسته شده روز سه‌شنبه بود. بازار پس از لمس این نقطه، با افزایش فروش‌ها مواجه شد تا قیمت به کانال ۲۳ هزارتومانی بازگردد.

ساعت ۳ بعدازظهر دلار در بازار آزاد با قیمت ۲۳ هزار و ۷۰۰ تومان معامله شد که ۵۰۰ تومان کمتر ازسقف ابتدای روز بود، ولی نسبت به روز سه‌شنبه رشد ۵۵۰ تومانی را نشان می‌داد.

جوسازی پیرامون یک اظهار نظر

به گفته فعالان، جوسازی پیرامون صحبت‌های وزیر امور خارجه ایران یکی از مهم‌ترین عواملی بود که زمینه ساز افزایش قیمت‌ها در بازار ارز شد. اواخر روز سه‌شنبه، برخی از خبرگزاری‌ها به نقل از ظریف عنوان کردند که اگر تا ۲۱ فوریه تحریم‎ لغو نشود، اجرای پروتکل الحاقی متوقف خواهد شد.
ظریف گفت: «مجلس مصوبه‌ای را تأیید کرده که طبق آن موظف هستیم برخی اقدامات را انجام دهیم. یکی غنی سازی ۲۰ درصد بود که شروع شده و دیگری پایان دادن به اجرای پروتکل الحاقی است که از ۲۱ تا ۲۳ فوریه باید عملیاتی شود و ما طبق قانون موظف هستیم این کار را انجام دهیم».
معامله‌گران به این خبر بسیار واکنش نشان دادند؛ با این حال، تاثیر این خبر روی دلار مقطعی بود؛ خیلی زود هیجان بازار فرونشست و از اواسط روز میزان فروش‌ها بیشتر شد.

فراز و فرود تقاضای حواله‌ای

تقاضا برای حواله‌های ارزی که در ابتدای روز بالا رفته بود، از اواسط روز کاهش یافت. نرخ حواله درهم در ابتدای روز تا بالای محدوده ۶ هزار و ۶۰۰ تومانی رشد کرد، ولی در اواخر روز به محدوده ۶ هزار و ۵۰۰ تومانی برگشت. به گفته فعالان، تا زمانی که نرخ حواله درهم بالای محدوده ۶ هزار و ۵۰۰ تومانی قرار دارد، احتمال رشد قیمت‌ها در بازار وجود خواهد داشت. نرخ حواله درهم هفته گذشته حتی به زیر مرز ۶ هزار تومانی نیز سقوط کرد.
برخی معامله‌گران در انتظار آن هستند که درهم یک‌بار دیگر به زیر مرز ۶ هزار تومان برود و در آن سطح خریداری شوند. با این حال، عده دیگری باور دارند درهم کف سال را ثبت کرده است و از این پس بیشتر روند افزایشی خواهد داشت.

دلار و اتفاقات سیاسی

از نگاه بازیگران باتجربه بازار، قیمت دلار در ماه‌های آینده بیشتر تحت‌تاثیر اتفاقات سیاسی قرار خواهد داشت. به باور آنها، مذاکره یا عدم مذاکره با آمریکا و تعیین یا عدم تعیین تکلیف لوایح موردنظر گروه ویژه اقدام مالی به دقت توسط معامله‌گران رصد خواهد شد. برخی از بازیگران ارزی باور دارند که با برداشته شدن تحریم‌ها و آزاد شدن منابع ارزی بلوکه شده ایران، قیمت دلار توان نزول تا زیر ۲۰ هزار تومان را خواهد داشت.
در مقابل، ادامه تحریم‌ها می‌تواند موجب شود که دلار به تدریج در مسیر صعودی قرار بگیرد. در شرایط کنونی، سفته‌بازان حضور محسوسی در بازار ندارند، ولی فعالیت نوسان‌گیران رشد پیدا کرده است. موج‌های رفت و برگشت قیمتی موجب شده است که افراد زیادی تصمیم بگیرند با خرید و فروش‌های سریع برای خود کسب سود کنن

روزگار پرنوسان سکه

وضعیت بازار سکه در روز چهارشنبه پرنوسان بود؛ فلز گرانبهای داخلی در ابتدای روز تا محدوده ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی رشد کرد، ولی در ادامه روز با فشار فروش مواجه شد و تا سطح ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پایین رفت.
ساعت ۳ بعدازظهر در بازار آزاد، سکه با قیمت ۱۰ میلیون و ۵۹۰ هزار تومان معامله می‌شد که ۲۵۰ هزار تومان بیشتر از روز سه‌شنبه بود. سکه برای اینکه بتواند با ورود تقاضای جدید مواجه شود، نیاز است که به بالای محدوده ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی صعود کند.

روز چهارشنبه طلای جهانی نیز چندان از رشد قیمت سکه حمایت نمی‌کرد؛ با این حال، صعود دلار به تنهایی کافی بود که سکه را در مسیر افزایشی قرار دهد. قیمت سکه در روز‌های اخیر بیشتر از اونس طلا، به روند دلار دقت کرده است.
سکه بازان باور دارند، ورود دلار به کانال ۲۴ هزار تومان می‌تواند زمینه ساز ورود بازیگران جدید به بازار سکه شود و در نتیجه این اتفاق، فلز گرانبهای داخلی به بالای مرز ۱۱ میلیون تومانی برود. با این حال، روز چهارشنبه دلار بالای مرز ۲۴هزار تومانی دوام نیاورد و همین مساله موجب شد که سکه نیز از سقف ابتدای روز عقب نشینی کند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید