اولین سفر تجاری اسپیس‌اکس در فضا

اولین سفر تجاری اسپیس‌اکس در فضا

این تازه‌ترین سفر خصوصی به فضا خواهد بود که خبر برگزاری‌اش اعلام شده است. ژانویه سال آینده سه نفر از صاحبان کسب و کار قرار است هرکدام با پرداخت ۵۵ میلیون دلار سوار بر اسپیس‌ایکس دراگون به ایستگاه فضایی بین‌المللی سفر کنند.

کد خبر : ۹۰۲۲۸
بازدید : ۱۰۶۳۳
مسافران فضا
این تازه‌ترین سفر خصوصی به فضا خواهد بود که خبر برگزاری‌اش اعلام شده است

اسپیس‌ایکس قرار است امسال برای اولین بار سفری کاملاً تجاری به فضا ترتیب دهد و یک فرد عادی خوش‌اقبال را هم به این سفر می‌فرستد.

قرار است میلیاردر آمریکایی جارد ایساکمن به این سفر برود. او ثروتش را از راه سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری و جت‌های جنگنده به دست آورده و می‌گوید از بچگی خوره فضا بوده است. معلوم نیست ایساکمن برای رفتن به این سفر چقدر هزینه کرده است.

این میلیاردر سه بلیط هم برای افراد عادی جامعه گرفته است. یکی از این بلیط‌ها نصیب یکی از کارکنان بهداشت و درمان در بیمارستان تحقیقاتی کودکان یهودای قدیس شده است. بلیط دوم به یکی از صاحبان کسب و کار اختصاص خواهد یافت که از خدمات پرداخت شیفت۴ استفاده می‌کند. شیفت۴ شرکت صادرکننده کارت اعتباری است که به ایساکمن در کسب ثروتش کمک کرده است.

قرار است با استفاده از فرصت این مأموریت ۲۰۰ میلیون دلار برای بیمارستان یهودای مقدس جمع کنند و هرکس در ماه فوریه به این بیمارستان کمک مالی کند وارد قرعه‌کشی برای تصاحب چهارمین بلیط می‌شود.

ایساکمن که هفته بعد ۳۸ساله می‌شود گفت: «حقیقتاً دلم می‌خواهد در دنیای ۵۰ یا ۱۰۰ سال دیگر زندگی کنم، زمانی که مردم عین کارتون جتسون‌ها می‌پرند سوار موشک‌هایشان می‌شوند و بعضی خانواده‌ها با بچه‌هایشان سوار بر سفینه دور ماه گردش می‌کنند. فکر می‌کنم اگر می‌خواهیم در چنان جهانی زندگی کنیم بهتر است اول سرطان کودکان را از میان برداریم.»

او برای این سفر فضایی موسوم به الهام‌بخش۴ در لیگ فوتبال ملی آمریکا جایگاه تبلیغات عمومی خریده است، مأموریتی که قرار است در ماه اکتبر برگزار شود.

متخصصان همچنان مشغول کار کردن روی جزییات این پرواز با محفظه اسپیس‌ایکس دراگون هستند، جزییاتی شامل تعداد روز‌هایی که این چهار نفر پس از پرتاب از فلوریدا در مدار خواهند بود. نام سایر مسافران ماه آینده اعلام خواهد شد.

این تازه‌ترین سفر خصوصی به فضا خواهد بود که خبر برگزاری‌اش اعلام شده است. ژانویه سال آینده سه نفر از صاحبان کسب و کار قرار است هرکدام با پرداخت ۵۵ میلیون دلار سوار بر اسپیس‌ایکس دراگون به ایستگاه فضایی بین‌المللی سفر کنند و یک صاحب‌شرکت ژاپنی نیز با اسپیس‌ایکس قراردادی برای سفر به ماه در سال‌های آینده دارد.

ایساکمن اعلام نکرد که چه مبلغی قرار است به اسپیس‌ایکس بپردازد، اما گفت مبلغ کمک‌های جمع‌شده برای بیمارستان یهودای قدیس «از هزینه انجام این مأموریت فضایی بسیار فراتر رفته است». یکی از فضانوردان سابق ناسا نیز این سه تجارت‌پیشه را همراهی خواهد کرد، اما ایساکمن فرمانده سفینه خود خواهد بود.

او گفت این گروه مشغول آشنایی با جزییات اسپیس‌ایکس دراگون و موشک فالکون ۹ است. این محفظه‌ها برای پرواز خودکار و مستقل طراحی شده‌اند، اما در مواقع اضطراری خلبان نیز می‌تواند آن‌ها را هدایت کند. ایساکمن در سن ۱۶ سالگی از دبیرستان اخراج شد و سپس در زیرزمین خانه والدینش مشغول راه‌اندازی کسب و کاری شد که منجر به پیدایش شرکت شیفت۴ شده است.

او در سال ۲۰۰۹ با پرواز دور دنیا به حد نصاب تازه‌ای در سرعت رسید، ضمن این که برای طرح «آرزو کن» پول جمع کرد و سپس بزرگ‌ترین ناوگان جت جنگنده اختصاصی جهان را موسوم به دراکن اینترنشنال پایه‌گذاری کرد. کمک ۱۰۰ میلیون دلاری وی به بیمارستان یهودای قدیس واقع در ممفیس بزرگ‌ترین کمک شخصی تک‌نفره و یکی از بزرگ‌ترین مبالغ کمک در جهان است.

ریک شادیاک رییس نهاد جمع‌کننده کمک برای بیمارستان یهودای قدیس گفت: «هر روز به خودمان نهیب می‌زنیم که این خواب و خیال نیست.»

ایساکمن علاوه بر آموزش‌های اسپیس‌ایکسی قصد دارد کارکنان خود را به سفری کوهستانی هم ببرد تا نارحت‌کننده‌ترین تجربه‌ای را که تاکنون داشته است شبیه‌سازی کند، یعنی شب‌مانی در کوهپایه در شرایط سخت زمستانی. او گفت: «قرار است پیش از سفر فضایی خیلی خوب همدیگر را بشناسیم.»
منبع: اينديپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید