زندگی عادیِ پساکرونا در ۲۰۲۷؟!

زندگی عادیِ پساکرونا در ۲۰۲۷؟!

بر اساس تخمین بلومبرگ با سرعت کنونی دستکم ۷ سال زمان طول خواهد کشید تا واکسیناسیون ۷۵ درصد از مردم دنیا در ۲ دوز دریافتی به فاصله ۳ هفته از یکدیگر، تکمیل شود و به همین خاطر ممکن است کابوس کرونا ویروس تا ۷ سال دیگر به عنوان یک پاندمی جهانی طول بکشد.

کد خبر : ۹۰۳۲۸
بازدید : ۱۰۷۴۰
پاندمی کرونا در جهان

برخی کشور‌ها تا چند ماه دیگر با واکسیناسیون سراسرذی ایمنی جمعی حاصل خواهند کرد. تخمین خبرگزاری بلومبرگ آمریکا حاکی است در صورتی که روند واکسیناسیون جهانی با سرعت کنونی پیش برود برای رسیدن به ایمنی جمعی مردم جهان در برابر ویروس کرونا ۷ سال زمان لازم است.

برای تهیه این گزارش داده‌های واکسیناسیون سراسری از ۶۷ کشور دنیا جمع آوری شده است. تاکنون و در ۲ ماه گذشته حدود ۱۲۴ میلیون نفر از مردم دنیا در برابر کرونا ویروس واکسینه شده اند و هنوز راه درازی تا کسب ایمنی گله‌ای (ایمنی جمعی) با واکسیناسیون ۷۵ درصد از مردم دنیا در برابر کرونا ویروس جدید در پیش است.

در کشور‌های مختلف زمان بازگشت به زندگی عادی متفاوت است و در حالی که در برخی کشور‌ها از جمله در اسراییل یا انگلستان تخمین زده می‌شود تا ماه‌های آینده زندگی عادی با واکسیناسیون بیش از ۷۵ درصد جمعیت برقرار شود، اما در برخی دیگر از کشور‌ها از جمله در چین یا کانادا با سرعت واکسیناسیون کنونی ممکن است بازگشت به روند عادی و کسب ایمنی جمعی مردم دستکم ۵ سال دیگر زمان بخواهد.

بر اساس تخمین بلومبرگ با سرعت کنونی دستکم ۷ سال زمان طول خواهد کشید تا واکسیناسیون ۷۵ درصد از مردم دنیا در ۲ دوز دریافتی به فاصله ۳ هفته از یکدیگر، تکمیل شود و به همین خاطر ممکن است کابوس کرونا ویروس تا ۷ سال دیگر به عنوان یک پاندمی جهانی طول بکشد.

این روند به ویژه با توجه به شکاف موجود بین کشور‌های دارا و ندار در زمینه تهیه واکسن تشدید می‌شود و در حالی که بسیاری از کشور‌های ثروتمند واکسیناسیون را آغاز کرده اند، اما هنوز چشم اندازی برای آغاز واکسیناسیون در بسیاری از کشور‌های متوسط و کم درآمد حتی تا پایان سال جاری میلادی دیده نمی‌شود.

از سوی دیگر در مبنای این محاسبه عامل احتمالی "جهش ویروس" در نظر گرفته نشده است و با این فرض انجام شده که واکسن‌های تولیدی برای کرونا همچنان روی جهش‌های ویروس کرونا در آینده هم موثر باشند.

همچنین محاسبات انجام شده بلومبرگ بر مبنای داده‌ها و اطلاعات کنونی است و اگر طی ماه‌ها و سال‌های آتی واکسنی موثر و یا درمانی قطعی برای ویروس کرونا کشف شود، طبیعی است که این پاندمی ممکن است خیلی زودتر از تخمین ۷ ساله فروکش کند.

بر اساس محاسبات انجام شده کشورهایی، چون اسراییل و بریتانیا تا نیمه سال جاری میلادی با واکسیناسیون دستکم ۷۵ درصد از جمعیت شان به ایمنی جمعی برسند. اسراییل می‌تواند خیلی زودتر به این هدف برسد، چون با سرعت کنونی واکسیناسیون دست یابی به واکسیناسیون ۷۵ درصد از جمعیت آن در مدتی کمتر از ۳ ماه حاصل خواهد شد.

در ایالات متحده آمریکا هم با سرعت کنونی یعنی با تزریق روزانه بیش از ۱ میلیون و ۳۳۹ هزار دوز واکسن تا ۱۱ ماه دیگر ایمنی جمعی با واکسیناسیون ۷۵ درصد از جمعیت این کشور حاصل خواهد شد. جو بایدن رییس جمهوری جدید آمریکا طرحی برای واکسیناسیون ۱۰۰ میلیون نفر طی ۱۰۰ روز در دست اقدام دارد.

اما در کشور‌های اروپایی به استثنای بریتانیا وضع متفاوت است و پیش بینی می‌شود با سرعت کنونی برخی کشور‌های اروپایی بین ۳ تا ۴ سال برای ایمنی جمعی فرصت بخواهند. در آلمان با سرعت کنونی دستیابی به ایمنی جمعی دستکم ۳ سال زمان خواهد برد. در بریتانیا تا پایان سال جاری این ایمنی حاصل است و در برخی کشور‌ها از جمله بلژیک ممکن است تا حدود ۴ سال زمان ببرد.

ترکیه ۳ سال و چین و کانادا هم با سرعت کنونی واکسیناسیون ۵ سال زمان نیاز دارند تا ۷۵ درصد از جمعیت خود را واکسینه کنند. در برزیل هم دستیابی به این هدف ۴ سال زمان خواهد برد. این محاسبه با توجه به داده‌های استخراج شده از روند واکسیناسیون در ۶۷ کشور انجام شده و ممکن است با داده‌ها و اتفاقات جدید در واکسیناسیون و درمان بیماری کووید ۱۹ نتایج این محاسبه هم دستخوش تغییر شود.
نقشه جهان پسا کرونا
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید