علی لاریجانی وارد میدان انتخابات ریاست جمهوری می‌شود؟

علی لاریجانی وارد میدان انتخابات ریاست جمهوری می‌شود؟

باتوجه به برخی از گمانه زنی‌ها به نظر می‌رسد که لاریجانی قرار نیست که به رقابت با اصلاح طلبان برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری بپردازد، اگر اصلاح طلبان بخواهند کاندیدای انتخابی خود را وارد عرصه رقابت کنند احتمال کنار کشیدن علی لاریجانی از کاندیداتوری بسیار زیاد است.

کد خبر : ۹۰۶۲۲
بازدید : ۵۵۰۴
علی لاریجانی
فرادید | درحالی که هنوز چند ماهی تا انتخابات ۱۴۰۰ باقی مانده، اما بازار پچ پچ‌ها و شایعات حسابی داغ شده و بسیاری از فعالان رسانه ای از شرکت علی لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری خبر داده اند. این درحالی است که لاریجانی تاکنون این خبر را تایید یا تکذیب نکرده و گمانه زنی‌ها درباره کاندیداتوری او همچنان ادامه دارد.

البته، مدتی پیش محمدجواد لاریجانی در گفت و گویی که با رسانه‌ها داشت به رقابت بین علی لاریجانی و قالیباف اشاره کرد و گفت: «من اطلاع دقیقی ندارم، ولی می‌توانم پیش‌بینی کنم. تئوری زوج الان در ایران زود است و نمی‌گیرد و به نظرم زمینه ندارد. این اسم‌هایی که من می‌بینم در رسانه‌ها هست، آقای رئیسی، قالیباف، علی لاریجانی، ظریف، سردار محمد، فتاح، جلیلی و آقای جهانگیری هست که در میان این‌ها نیرو‌های اصولگرای مهمی حضور دارند. پیش بینی من این است اگر قالب دوستانی که نام بردم ثبت نام کنند، رقابت اصلی بین آقای رئیسی، قالیباف، علی لاریجانی اتفاق خواهد افتاد نه اینکه بقیه لیاقت ندارند، ولی به هر حال رقابت یک پدیده اجتماعی است و این رقابت مهم را شکل می‌دهد شاید برای شرکت عمومی مردم چیز بدی نباشد.»


به گزارش فرادید، با توجه به گمانه زنی‌هایی که درباره حضور علی لاریجانی در انتخابات ۱۴۰۰ انجام شده به نظر می‌رسد که او هنوز برای ورود به میدان یا ایستادن بیرون کارزار انتخابات ۱۴۰۰ نتواسته است به تصمیم نهایی خود دست یابد. اما در این میان برخی حضور لاریجانی را در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ نقطه قوتی دانسته و اعلام کرده اند که بهتر است جریان‌های سیاسی مختلف به‌ویژه اعتدالیون و اصلاح‌طلبان به حمایت از لاریجانی بپردازند.

اما در جبهه مقابل نیز برخی از افراد به‌ویژه جمع اصلاح‌طلبان اعتقاد دارند که دیگر نمی‌توان روی یک کاندیدای غیراصلاح‌طلب و غیرگفتمانی سرمایه‌گذاری کرد. با این وجود، بسیاری از رسانه‌ها خبر داده اند که چانه‌زنی درمورد لاریجانی و کاندیداتوری و همچنین چگونگی کاندیداتوری‌اش در انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم افزایش یافته است.

مدتی است که بسیاری از چهره‌های سیاسی، به‌ویژه نمایندگان ادوار گذشته مجلس به سراغ علی لاریجانی می‌روند تا او را برای کاندید شدن در انتخابات سال ۱۴۰۰ راضی کنند.

احتمال حضور علی لاریجانی در انتخابات ۱۴۰۰ چقدر است؟

کمال الدین پیرموذن، نماینده سابق مجلس درباره احتمال حضور علی لاریجانی در انتخابات ۱۴۰۰ گفته است که «با توجه به شرایط جهانی و به خصوص با عنایت به شناختی که از لاریجانی دارم و همچنین گفتگو‌هایی که در این چند سال به‌طور پراکنده در این زمینه با وی داشته‌ام، در صورت اینکه گروه‌های مرجع، بزرگان مذهبی، ملت و دلسوزان نظام و کیان انقلاب از او برای حضور در این امر فوق‌العاده مشکل و خطیر درخواستی داشته باشند، برخلاف میل باطنی‌اش، بخاطر منافع ملت وارد انتخابات خواهد شد.»

او افزود: «به نظرم او هم از لحاظ فردی شایستگی لازم را دارد و هم شناخت کافی از ظرفیت‌های کشور در او دیده می‌شود. البته باید تاکید کنم که لاریجانی در راستای پاسخ‌دادن به مطالبات اصلی مردم و چنانچه دعوتی از او انجام شود و مورد حمایت جناح‌های کشور قرار گیرد، آن وقت، کاندیداتوری را خواهد پذیرفت.»

نماینده سابق مجلس اظهار کرد: «وظیفه اطرافیان راستین او، این است که محترمانه همه افراد پرنفوذ جناح‌های سیاسی چپ و راست را هم برای دعوت از وی جهت کاندیداتوری و هم تبیین ضرورت این حضور در مقطع فعلی انجام دهند. همچنین لازم است نزدیکان او تلاش‌ها برای جلب آرای مردمی را با پرهیز از دافعه و خودحق‌پنداری و صاحب‌خانه‌پنداشتن خود، به صورت جدی و به نحو مطلوب، و توجه به خواسته‌های ملت انجام دهند.»

براساس گزارش ها، یکی از نزدیکان علی لاریجانی در گفتگو با برخی از رسانه‌ها اعلام کرده است که «لاریجانی از زمان پایان یافتن دوره دهم مجلس شورای اسلامی به موضوع انتخابات ریاست‌جمهوری فکر کرده و شرکت در انتخابات ۱۴۰۰ یکی از برنامه‌های لاریجانی برای آینده سیاسی اوست، اما اینکه حتما در این انتخابات شرکت کند، بستگی به شرایط انتخابات و حمایت جریان‌های مختلف از او دارد.»

طبق گفته‌های این شخص که از نزدیکان رئیس پیشین مجلس است، به نظر می‌رسد که لاریجانی از کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری استقبال خواهد کرد. او می‌گوید که «لاریجانی پیش از این، بار‌ها و بار‌ها کشمکش را با نیرو‌های تندروی اصولگرا در مجلس تجربه کرده و به همین دلیل، بسیار بعید است که به این دلیل پا پس بکشد و احیانا به‌خاطر مخالفت و کارشکنی‌های اصولگرایان تندرو به‌ویژه پایداری‌ها، از حضور در انتخابات منصرف شود و در نتیجه آن‌چه می‌تواند در تصمیم نهایی لاریجانی اثرگذار باشد، چیزی نیست مگر نظر اصلاح‌طلبان!»

باتوجه به برخی از گمانه زنی‌ها به نظر می‌رسد که لاریجانی قرار نیست که به رقابت با اصلاح طلبان برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری بپردازد، اگر اصلاح طلبان بخواهند کاندیدای انتخابی خود را وارد عرصه رقابت کنند احتمال کنار کشیدن علی لاریجانی از کاندیداتوری بسیار زیاد است.

البته، اگر نظریه ارائه شده اتفاق نیفتد، ممکن است که لاریجانی خود را برای کاندید شدن در انتخابات ۱۴۰۰ آمده کند و به رقابت سخت و سنگین با اصولگرایان و به خصوص تندرو‌های این جریان سیاسی بپردازد.

علی لاریجانی نامزد انتخابات 14001400
علت سکوت علی لاریجانی چیست؟

اصلی‌ترین سوالی که این روز‌ها ذهن بسیاری را درگیر کرده است اظهار نظر نکردن علی لاریجانی درباره کاندیداتوری یا عدم کاندیداتوری خود بوده و اینکه چرا تاکنون تصمیمی در این باره نگرفته است؟

برخی از فعالان سیاسی معتقدند که لاریجانی برای حضور در انتخابات، منتظر پیش آمدن موقعیت مناسبی است تا احزاب مختلف از او حمایت کنند. البته، عزت‌الله یوسفیان‌ملا از نمایندگان سابق و احتمالا یکی از نزدیک‌ترین چهره‌های سیاسی به لاریجانی، این موضوع را رد کرده است؛ او اعلام کرد که «هنوز علت سکوت و عدم اعلام تصمیم نهایی لاریجانی برای کسی روشن نیست.»
در این میان برخی از منابع از رفت و آمد افراد سیاسی به دفتر لاریجانی خبر داده و گفته اند که بسیاری از این چهره‌های سیاسی در حال رایزنی با محوریت موضوع انتخابات هستند و سعی دارند تا علی لاریجانی را برای حضور در انتخابات راضی کنند.


۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید