سال ۱۴۰۰، اول قرن پانزدهم هجری شمسی است؟!

سال ۱۴۰۰، اول قرن پانزدهم هجری شمسی است؟!

چیزی به آغاز سال ۱۴۰۰ باقی نمانده و براساس محاسبات مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران یک سال و یک ماه دیگر قرن چهاردهم هجری شمسی به پایان می‌رسد و قرن پانزدهم آغاز می‌شود. اتفاقی که در طول یکصد سال تنها برای یک بار اتفاق می‌افتد و برای خیلی‌ها می‌تواند تجربه شگفت انگیزی تلقی شد.

کد خبر : ۹۰۶۹۱
بازدید : ۷۶۴۳
نوروز 1400
فرادید | ۳۱ روز تا پایان سال ۱۳۹۹ باقی مانده است و تصور عمومی بر این است که با آغاز سال ۱۴۰۰ قرن چهاردهم هجری شمسی به پایان می‌رسد و قرن پانزدهم آغاز می‌شود. اما مرکز تقویم موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران می‌گوید که این تصور اشتباه است و محاسبات علمی چیز دیگری را می‌گویند.

یک ماه مانده تا ۹۹ سال تمام از قرن چهاردهم هجری شمسی بگذرد، آن هم در شرایطی که نه تنها مردم ایران بلکه تمام جهان همچنان در نگرانی از ویروس کرونای چینی و انگلیسی به سر می‌برند. اما با این وجود در روز‌های اخیر بسیاری از مردم با پرداختن به آغاز قرن پانزدهم هجری شمسی، سال ۱۳۹۹ را آخرین سال قرن چهاردهم قلمداد کردند.

به گزارش فرادید؛ این در حالی است که مرکز تقویم مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، اعلام کرده که بر اساس محاسبات صورت گرفته شروع سال ۱۴۰۰ به معنای آغاز قرن جدید هجری خورشیدی نیست. مرکز تقویم مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران می‌گوید معنای قرن یا سده، یکصد سال است. هر تقویم یک مبدأ دارد و در عرف اولین سال هر تقویم سال یک محسوب می‌شود.

طبق اعلام این مرکز، روز اول نخستین قرن هجری خورشیدی، جمعه ۱ فروردین ۱ و روز پایان آن، سه‏‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۰۰ است. روز اول قرن دوم هجری خورشیدی، چهارشنبه ۱ فروردین ۱۰۱ و روز آخر آن، یک‏شنبه ۲۹ اسفند ۲۰۰ است. قرن چهاردهم هجری خورشیدی، از روز چهارشنبه ۱ فروردین ۱۳۰۱، آغاز شده و روز یک‏شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ به انجام خواهد رسید.

بنابراین، روز اول قرن پانزدهم هجری خورشیدی، دوشنبه ۱ فروردین ۱۴۰۱ خواهد بود. همچنین زمان تحویل سال ۱۴۰۰ خورشیدی روز شنبه ۳۰ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۳ و هفت دقیقه و ۲۸ ثانیه اعلام شده است.
سال ۱۴۰۰، نوسده و برنامه ریزی‌هایی که به هم خورد!
چیزی به آغاز سال ۱۴۰۰ باقی نمانده و براساس محاسبات مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران یک سال و یک ماه دیگر قرن چهاردهم هجری شمسی به پایان می‌رسد و قرن پانزدهم آغاز می‌شود. اتفاقی که در طول یکصد سال تنها برای یک بار اتفاق می‌افتد و برای خیلی‌ها می‌تواند تجربه شگفت انگیزی تلقی شد.

از همین رو برخی تور‌های گردشگری با استفاده از کلیدواژه نوسده برنامه ریزی‌های زیادی برای سال ۱۴۰۰ و نوسده تازه تدارک دیده بودند. اتفاقی می‌توانست تا حدودی ضرر‌های ناشی از شیوع کرونا و تعظیلی مراکز گردشگری را جبران کند، اما انگار فعالان این حوزه باید یک سالی صبر کنند.

از طرفی برخی از بلاگر در شبکه‌های اجتماعی آغاز سال ۱۴۰۰ و قرن جدید را دستمایه فعالیت‌های خود قرار دادند تا شاید از این راه دنبال کنندگان خود را افزایش دهند. اما حالا مرکز تقویم مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران برنامه ریزی این دسته از فعالان مجازی را تغییر داد.
در این میان بازاری ها بیکار ننشستند و جشنواره قرن جدید به راه انداختند.

برنامه ریزی‌ها بر سر آغاز قرن جدید تا آنجا پیش رفت که هشتگ «نوسده» در شبکه‌های اجتماعی ترند شد، اما این ترند طولی نکشید و تب آن به سرعت فروکش کرد.
نوسده
واکنش‌ها به تب و تاب آخرین سال قرن
اطلاعیه مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران نه تنها برنامه ریزی بلاگر‌ها و فعالان گردشگری را به هم ریخت، بلکه باعث شد تا کاربران شبکه‌های اجتماعی این مسئله را دستمایه طنز خود قرار دهند.

کاربری در این رابطه در توئیترش نوشت: «با خوندن بیانیه دانشگاه تهران درباره تقویم، همین الان فهمیدم که سال ۱۴۰۱ شروع قرن جدید است و سال ۱۴۰۰ هنوز جزو قرن فعلی محسوب میشه! کل پیام‌های آخرین قرن دود شد رفت هوا!»

یک کاربر دیگر هم نوشت: «کاش حالا که دانشگاه تهران اومده خیلی واضح با ذکر مثال توضیح داده سال ۱۴۰۰ قرار نیس قرن عوض بشه، با همین روال هم یه بیانیه دیگه بده ما رو از دست اینایی که برای تولدشون شمع یه سال بزرگ‌تر از سنی که دارن رو فوت میکنن، راحت کنه!»

کاربر دیگری شوخی در باره نوسده را ادامه داده و در توئیتر نوشت: «خبر تلخ بود و جانسوز: مرکز تقویم موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران: شروع سال ۱۴۰۰ شمسی، به معنای آغاز قرن جدید هجری خورشیدی نیست. یعنی این قرن باز ادامه داره.»

البته برخی هم از کاربران عجول انتقاد کرده و نوشته اند که «دانشگاه تهران هم تایید کرد ۱۴۰۰ سال اول قرن جدید نیست... حالا بازی اولین آخرین را ادامه بدهید.»

کاربر دیگری هم در این رابطه نوشته است: «قابل توجه دوستان عزیزی که یک‌ساله مارو با آخرین اتفاقات این قرن کشتن، آخرین سیزده به در قرن، آخرین تابستان قرن، آخرین ولنتاین قرن و ... به نقل از موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، امسال آخرین سال از قرن نبود و سال ۱۴۰۰ هم جزو قرن ۱۴ حساب میشه، فقط یک سال الکی رو اعصاب ما بودید.»

یک کاربر دیگر هم نوشت: «دم دانشگاه تهران گرم. خسته شدیم از بس به ملت گفتیم و تلاش کردیم بفهمونیم ۱۴۰۰ سال آخره، نه سال اول.»

جزئیاتی از سال ۱۴۰۰

براساس گزارش‌ها سال ۱۴۰۰ سال گاو است. با این حال برای بسیاری از مردم نام حیوان سال به دنیا آمدنشان مهم است و اغلب برای گرفتن فال و طالع بینی و ... از آن استفاده می‌کنند و برای عده‌ای که تقویم و سر رسید چاپ می‌کنند این موضوع مهم است، زیرا می‌خواهند از نماد این حیوان در محصول شان استفاده کنند.

برخی هم می‌خواهند بدانند که متولدین این سال چه مشخصات و ویژگی‌هایی دارند. البته ممکن است برخی از این ویژگی‌ها درست باشند و برخی نیز اشتباه، اما مسئله مهمی که باید به آن توجه کرد این است که اطلاعاتی که درباره مشخصات متولدین سال ها داده می شود پایه علمی ندارند و بیشتر بر حدس و گمان استوار است.

با این حال می‌گویند که متولدین سال گاو آرام و صبور کم رو و کند و دقیق و صاحب روش متعادل و بی اهمیت نسبت به خود. گاو هوشیاری‌های طبیعتش را پشت یک چهره‌ی خانگی اش پنهان می‌کند. او اهل تفکر است و به همین دلیل شاید تنهائی را دوست می‌دارد و می‌تواند هدفی را تا سر حد تعصب تعقیب کند.

میهن پرستی افراطی دارد متاسفانه برای گاو عشق چیزی جز یک معمای قابل قبول نیست، می‌تواند با خروس ازدواج موفقیت آمیزی داشته باشد همچنین با موش‌ها نیز و مار و میمون هم می‌توانند در کنار گاو زندگی آرام توام با آرامشی داشته باشند، ولی از ببر و بز باید ترسید.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید