افت قیمت دلار

افت قیمت دلار

دلار که دو روز قبل بالای ۲۰۰ تومان افزایش قیمت را به ثبت رسانده بود، در بیست و نهمین روز بهمن ماه افت ۳۰ تومانی را تجربه کرد و به بهای ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومان رسید.

کد خبر : ۹۰۷۲۱
بازدید : ۴۹۹۲
دلار

روز چهارشنبه، بازارساز نوع قیمت‌گذاری صرافی‌های بانکی را تغییر داد، عاملی که موجب شد قیمت دلار در بازار آزاد کاهش پیدا کند. قیمت صرافی‌های بانکی که چند روز روی عدد ۲۴ هزار و ۹۸۰ تومان ثابت باقی مانده بود، روز چهارشنبه به بالای کانال ۲۵ هزار تومانی رفت.

همزمان با افزایش قیمت دلار صرافی‌ها، ارزش این ارز در بازار آزاد، ۳۰ تومان پایین آمد و تا ساعت ۳ بعدازظهر به ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومان رسید.

افت قیمت دلار موجب شد که سکه بازان بیشتری نیز در موقعیت فروش قرار بگیرند. اونس طلا هم روز چهارشنبه تا ساعت ۳ بعدازظهر زیر مرز هزار و ۸۰۰ دلاری باقی ماند.
به این ترتیب، فشار همزمان قیمتی اونس طلا و دلار موجب شد که سکه تمام بهار آزادی ۱۵۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست بدهد و به بهای ۱۱ میلیون و ۷۶۰ هزار تومان برسد. به گفته فعالان، اگر اونس طلا کاهش پیدا نمی‌کرد، امکان محدود شدن بیشترافت قیمت سکه وجود داشت.

رشد ۱۹۰ تومانی دلار صرافی‌ها

روز چهارشنبه، دلار بر تابلوی صرافی‌های بانکی، ۲۵ هزار و ۱۷۰ تومان قیمت خورد که ۱۹۰ تومان بیشتر از روز سه شنبه بود. بازارساز در هفته جاری، هرگز حاضر نشده بود قیمت دلار را به کانال ۲۵ هزار تومانی هدایت کند و این موضوع موجب شده بود که تقاضای کاذبی در بازار ایجاد شود.
در واقع برخی از معامله‌گران خرد به صرافی‌های بانکی مراجعه می‌کردند تا ارز را با قیمت پایین تری نسبت به قیمت بازار تهیه کنند. آن‌ها می‌توانستند این ارز را هزار تومان بالاتر از قیمت بازار به فروش برسانند و در ازای خرید ۲ هزار دلار، ۲ میلیون تومان سود کسب کنند. بازارساز با افزایش روز چهارشنبه توانست فاصله قیمتی با بازار آزاد را به حدود ۶۰۰ تومان برساند.
به گفته فعالان، هراس از افزایش دوباره قیمت در بازارساز و افت قیمت این ارز در بازار آزاد موجب می‌شد که معامله‌گران تمایل کمتری برای خرید ارز ارزان داشته باشند.

یکی از بازیگران باتجربه بازار عنوان می‌کرد، زمانی که بازارساز قیمت دلار صرافی‌های بانکی را به بازار آزاد نزدیک می‌کند، میزان احتیاط معامله‌گران برای خرید ارز، رشد بیشتری می‌کند. به گفته دسته‌ای از فعالان، چنین دیدگاهی در میان برخی معامله‌گران وجود دارد که هدف بازارساز از افزایش قیمت صرافی‌های بانکی، بالا بردن میزان عرضه ارز است.
از نگاه آنها، همین تصور احتمال افزایش عرضه ارز موجب می‌شود که خریداران از بازار عقب‌نشینی کنند. در کنار این، با کاهش فاصله قیمتی صرافی‌های بانکی و بازار آزاد، خود به خود، تقاضای آربیتراژی نیز در بازار کاهش پیدا می‌کند.

تغییر مسیر اسکناس آمریکایی

دلار که دو روز قبل بالای ۲۰۰ تومان افزایش قیمت را به ثبت رسانده بود، در بیست و نهمین روز بهمن ماه افت ۳۰ تومانی را تجربه کرد و به بهای ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومان رسید. برخی فعالان عنوان می‌کردند که پس از ساعت ۳ بعدازظهر، اسکناس آمریکایی حتی افت بیشتری را تجربه کرد.

به باور تحلیلگران فنی، در صورتی که قیمت دلار زیر محدوده ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومانی تثبیت شود، موج جدیدی از فروش‌ها به بازار ارز وارد خواهد شد و ارزش اسکناس آمریکایی را تا محدوده ۲۵ هزار و ۴۰۰ تومان پایین خواهد برد. اگر دلار خود را به بالای ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومان برساند، احتمال رشد دوباره تا ۲۶ هزار و ۲۰۰ تومان وجود خواهد داشت.

در این میان، برخی فعالان باور دارند معامله‌گران تا مشخص شدن واکنش آمریکا نسبت به خروج ایران از پروتکل الحاقی، خرید و فروش خاصی را صورت نخواهند داد و با احتیاط رفتار خواهند کرد. بر اساس دیدگاه این گروه، بازار تا پنجم اسفندماه می‌تواند نوسان سنگینی را تجربه نکند؛ با این حال، هر خبر تازه‌ای می‌تواند بازار را وارد فاز تغییرات جدیدی کند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید