همانندسازی پستاندار در خطر انقراض در آمریکا

همانندسازی پستاندار در خطر انقراض در آمریکا

این گونه جانوری حدود ۴۰ سال پیش از آستانه انقراض نجات یافت، ولی هنوز یکی از آسیب‌پذیرترین جانوران آمریکای شمالی، به‌خصوص در برابر بیماری‌ها به‌شمار می‌رود.

کد خبر : ۹۰۹۴۲
بازدید : ۸۹۳۶
اولین شبیه سازی در آمریکا
الیزابت-آن خز پاسیاه همانند‌سازی شده توسط دانشمندان آمریکایی

دانشمندان آمریکایی نخستین گونه در معرض انقراض آمریکا را همانندسازی کردند، یک خز پاسیاه که نسخه المثنایش از جانوری که بیش از سی سال پیش مرده بود خلق شد.

این پستاندار گوشتخوار کوچک را که روز دهم دسامبر به دنیا آمده و تولدش تازه اعلام شده، الیزابت-آن نام گذاشته‌اند، و امید می‌رود که وقتی بالغ شد جفتگیری کند و نسل این گونه در معرض خطر را نجات بدهد.

خز پاسیاه پستاندار بومی آمریکای شمالی است که خوی شکارگری بسیار نیرومندی دارد و تقریبا به طور کامل، از موش خرما تغذیه می‌کند.

الیزابت-آن در مرکز تکثیر خز‌های پاسیاه در سازمان شیلات و حیات وحش آمریکا در فورت کالینز ایالت کلرادو زندگی می‌کند. او نسخه المثنای راسویی به نام «ویلا» است که در سال ۱۹۸۸ مُرد و جسدش در روزگاری که فناوری دی‌ان‌ای تازه داشت پدید می‌آمد، منجمد شد.

همانندسازی جانوران در نهایت می‌تواند گونه‌های منقرض شده‌ای، چون کبوتر مسافر را حیات دوباره ببخشد. تابستان سال گذشته، چند گونه در معرض انقراض یا منقرض شده، با روش همانندسازی به زندگی برگشتند، از جمله یک اسب وحشی مغولی که در آزمایشگاهی در تگزاس به دنیا آمد.

خز‌های پاسیاه، که با حلقه‌های سیاه دور چشمان‌شان متمایز می‌شوند، بومی آمریکای شمالی اند. در اقدامی برای حفاظت از جانوران مورد تهدید، به خز‌های پاسیاه ایالت کلرادوی آمریکا واکسن آزمایشی کرونا تزریق شده است.

اولین جانور از ۱۲۰ خز پاسیاه که شبیه راسو است، در بهار امسال، ماه‌ها پیش از آن که استفاده از واکسن برای انسان‌ها تأیید شود، مایه‌کوبی شد. این گونه جانوری حدود ۴۰ سال پیش از آستانه انقراض نجات یافت، ولی هنوز یکی از آسیب‌پذیرترین جانوران آمریکای شمالی، به‌خصوص در برابر بیماری‌ها به‌شمار می‌رود.

به گفته کارشناسان، واکسیناسیون خزها، که خویشاوند نزدیک مینک‌ها هستند، انسان‌ها را هم در برابر بیماری محافظت می‌کند.
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید