روانشناسی رنگ‌ها؛ بنفشِ مرموز و عجیب

روانشناسی رنگ‌ها؛ بنفشِ مرموز و عجیب

احساسی که هر رنگ ایجاد می‌کند، می‌تواند بر اساس تجربه و فرهنگ متفاوت باشد و بنفش یکی از رنگ‌هایی است که می‌تواند باعث احساسات، عواطف و ارتباطات متفاوت شود

کد خبر : ۹۱۰۱۷
بازدید : ۱۰۶۰۸
روانشناسی رنگ بنفش

هر رنگی برای خود یک روانشناسی خاص دارد و معنا و مفهوم خاصی را هم به مخاطبان خود منتقل می‌کند. روانشناسی رنگ یکی از موضوع‌های بسیار مهم است که برخی از حقایق ویژگی‌های شخصیتی افراد را بیان می‌کند.

روانشناسی رنگ نشان می‌دهد که رنگ‌ها می‌توانند تاثیر زیادی بر روحیه و حتی رفتار‌های ما داشته باشند و ظاهرا، هر رنگ تأثیر خاص خود را دارد، امّا احساسی که هر رنگ ایجاد می‌کند، می‌تواند بر اساس تجربه و فرهنگ متفاوت باشد و بنفش یکی از رنگ‌هایی است که می‌تواند باعث احساسات، عواطف و ارتباطات متفاوت شود.

رنگ بنفش چه حسی را در شما ایجاد می‌کند؟

مردم اغلب این رنگ را مرموز، معنوی و تخیلی توصیف می‌کنند و بنفش رنگی است که به ندرت در طبیعت وجود دارد. بنابراین، به عنوان یک رنگ نادر و جذاب شناخته می‌شود، این در حالی است که بنفش به طور طبیعی در طیف مرئی مشاهده می‌شود و در واقع ترکیبی از آبی و قرمز است.

مانند بسیاری از رنگ‌های دیگر، بنفش از جمله رنگ‌هایی است که احساسات ناشی از آن، اغلب بر انگیخته از ارتباطات فرهنگی است.

بنفش به عنوان رنگ سلطنتی

بنفش نماد سلطنت و ثروت است و در دوران باستان، درست کردن رنگ برای پارچه‌های رنگی، به ویژه برای رنگ‌های خاص اغلب به تلاش و هزینه زیادی احتیاج داشت و از آن جا که رنگ بنفش کمتر در طبیعت مشاهده می‌شود، منابع موردنیاز برای درست کردن این رنگ بسیار سخت‌تر بود و هزینه بیشتری داشت.

دلیل اینکه رنگ بنفش تداعی کننده ثروت و سلطنت بود، این است که غالبا ثروتمندان تنها افرادی بودند که توانایی خرید چنین وسایل گران قیمتی را داشتند.

در طول قرن پانزدهم، شهر تیر در امتداد ساحل فنیقی باستان با خرد کردن پوسته‌های یک حلزون کوچک دریایی، شروع به تولید رنگ بنفش کرد و رنگ حاصل از آن نیز به بنفش تیری معروف شد و شهرت آن به قدری بود که در ایلیاد هومر و ویرجیلِ آئنه ذکر شد که اسکندر بزرگ و پادشاهان مصر نیز لباسی به رنگ بنفش معروف تیری به تن داشتند.

این ارتباط با سلطنت فقط به دوران باستان محدود نمی‌شد و بنفش رنگ انتخابی برای بلیط‌های تاجگذاری ملکه الیزابت دوم در سال ۱۹۵۳ بود. بنفش همچنین نشان دهنده خرد و معنویت است و ماهیت نادر و مرموز آن شاید باعث شود که به نظر برسد این رنگ با چیز‌های ناشناخته، فوق طبیعی و الهی مرتبط است.

در نوشتن، گاهی اوقات از عبارت " نثر بنفش " برای توصیف نوشته‌ای استفاده می‌شود که نشان دهد آن متن دارای دروغ‌های بزرگ و اغراق بیش از حد است.
دکور بنفش در خانه

بنفش و ویژگی‌های منحصر به فردش

از نظر بصری، بنفش یکی از سخت‌ترین رنگ‌ها برای تشخیص است و همچنین این رنگ دارای قوی‌ترین طول موج الکترومغناطیسی است که فقط چند طول موج از اشعه ایکس و اشعه گاما بالاتر است و به همین دلیل، اغلب در توهمات بینایی مانند توهم تعقیب بنفش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در نظر بگیرید که رنگ بنفش چه حسی در شما ایجاد می‌کند و آیا شما رنگ بنفش را با برخی از ویژگی‌ها یا شرایط خاص مرتبط می‌دانید؟ دیگران نسبت به رنگ بنفش چه احساسی دارند؟ برخی از پاسخ‌های خوانندگان را که مردم در طول سال‌های گذشته به اشتراک گذاشته‌اند، بخوانید.
" من بنفش را از زمان جوانی دوست داشتم، به طوری که در دوران دبیرستان، تمام مدت بنفش می‌پوشیدم و اکنون هم تمایلم به رنگ بنفش است و اتاق خواب اصلی من دارای دیوار‌های برجسته به رنگ " بنفش انگوری " است و دیوار‌های دیگر به رنگ خاکستری اسطوخودوسی و زیبا، چشم نواز و سلطنتی است! و من هنوز خیلی بنفش می‌پوشم و به همین خاطر باید به خودم یادآوری کنم که رنگ‌های دیگری نیز وجود دارد. "

" رنگ بنفش خوشبو، غنی، قابل لمس، شیرین و معطر است و این رنگ بسیار احساساتی است و می‌توانم آن را استشمام کنم، بنوشم، مزه کنم، لمس کنم، تصور کنم و همه حواس من را منفجر می‌کند. "

" بنفش دومین رنگ مورد علاقه من است و دقیقا مانند سبز، تأثیر آرام بخشی در ذهن من دارد و من عاشق لباس‌های بنفش و زمینه‌های بنفش هستم. "

" بنفش توجه مرا به خود جلب می‌کند و به نظر می‌رسد این جهان را به حالت روان و آرام تبدیل کرده و باعث آرامش من می‌شود و مثل ماه در تاریکی شب است و مثل این است که در اطراف شما باشد و فقط مرا به خود جلب می‌کند و در این میان، رنگ بنفش روشن مانند اسطوخودوس باعث رویاپردازی من می‌شود و به من احساس خوشبختی و آرامش می‌بخشد و آن‌ها مانند یک غبار سبک هستند. "

" هر وقت بنفش می‌بینم، باعث تعجب من در مورد مکان‌های عمیق و دور از فضا و زمین می‌شود و همیشه کمی خلاقیت را در ذهن من بر می‌انگیزد. "

بنفش اغلب در طبیعت رخ نمی‌دهد و گاهی اوقات ممکن است عجیب و غریب یا مصنوعی به نظر برسد و به همین دلیل، این رنگ کاملا قطبی است و افراد مختلف یا واقعا این رنگ را دوست دارند و یا از ته دل از آن نفرت دارند.

برخی از کاربرد‌های نمادین رنگ بنفش را در نظر بگیرید. در ایالات متحده، قلب بنفش یکی از بالاترین افتخارات برای شجاعت در خدمت سربازی است، البته باید توجه کرد که پاسخ‌ها به رنگ بنفش می‌تواند به طور قابل توجهی از یک فرد به فرد دیگر متفاوت باشد، امّا بسیاری از افراد احساس می‌کنند که این رنگ، سلطنتی و در عین حال مرموز به نظر می‌رسد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید