حواشی مراسم گلدن گلوب ۲۰۲۱

حواشی مراسم گلدن گلوب ۲۰۲۱

این در حالی است که گلوب برخلاف اسکار جوایز خود را به دو رده کلی دراماتیک و غیر دراماتیک تقسیم کرده و آن‌ها را به‌طور مجزا ارزش‌گذاری می‌کند و اضافه براین به مدیوم تلویزیون و بهترین‌های آن هم می‌پردازد.

کد خبر : ۹۱۱۲۰
بازدید : ۱۴۵۱
گلدن گلوب
وصال روحانی | دیروقت امشب به وقت امریکا و از ساعت ۴ صبح دوشنبه ۱۱ اسفند به‌وقت ایران مراسم اهدای هفتادوهشتمین دوره جوایز سینمایی و تلویزیونی گلدن گلوب برگزار می‌شود.

این آیین در دو شهر نیویورک و لس‌آنجلس و با مجری‌گری تینافی و ایمی پولر به‌طور همزمان برپا می‌گردد و آنچه آن را بسیار مهم می‌سازد، همچون معمول شباهت چشمگیر و حداقل ۷۰ درصدی فاتحان این جوایز بر برندگان اسکار است و بواقع گلوب همیشه مقدمه‌ای بر اسکار و نشانگر زودهنگام فاتحان آن به‌شمار آمده است.

این در حالی است که گلوب برخلاف اسکار جوایز خود را به دو رده کلی دراماتیک و غیر دراماتیک تقسیم کرده و آن‌ها را به‌طور مجزا ارزش‌گذاری می‌کند و اضافه براین به مدیوم تلویزیون و بهترین‌های آن هم می‌پردازد.
اسکار از دیرباز همه ژانر‌ها را در یک سبد کلی بررسی می‌کند و رسیدگی به‌کار‌های تلویزیونی را بر مسئولان «امی» سپرده است که اسکار تلویزیونی به‌حساب می‌آید. ناگفته نماند که عوارض بسط بیماری کرونا در اهدای گلوب‌های امسال تأخیری ۵۰ روزه را به‌وجود آورده و چنین تأخیری شامل اسکار هم شده که اهدای آن به ۱۴۰۰ موکول شده است.

ناکامی‌های حیرت‌انگیز

اگر فیلم «منک» که پیرامون هرمن جی منکیه ویچ سناریست افسانه‌ای و قدیمی هالیوود و ساخته دیوید فینچر معروف است با ۶ مورد کاندیدایی و فیلم «محاکمه شیکاگو» با پنج نامزدی و «پدر»، «سرزمین نوماد» و «زن جوان امید بخش» هر یک با چهار کاندیدایی بیش از سایرین مورد توجه و تجلیل اتحادیه نشریات خارجی مقیم امریکا (نهاد اهدا کننده جوایز گلدن گلوب با نام اختصاری «HFPA») قرار گرفته‌اند.
و دو بریتانیایی پر سابقه همچون آنتونی هاپکینز و گری اولدمن برای تصاحب جایزه گلوب بهترین هنرپیشه دراماتیک مرد خیز بلندی برداشته‌اند، در عوض داریم فیلم‌ها و هنرمندان متعددی را که برخلاف تصورات قبلی به جمع نامزد‌ها راه نیافته و اسباب حیرت شده‌اند کاندیدایی ویولا دیویس سیاهپوست برای بهترین بازیگر زن دراماتیک سال به‌خاطر بازی حرفه‌ای او در فیلم «Ma Raineys Black Bottom» و آندرادی دیگر زن هنرمند سیاهپوست برای فرو رفتن در قالب بیلی هالیدی خواننده فقید موسیقی «بلوز» مواردی است که از قبل محقق به‌نظر می‌رسید، اما نامزد نشدن دلروی لیندو دیگر بازیگر کهنه‌کار سیاهپوست ناظران را شگفت‌زده کرده است.
لیندو با پیشینه حدود ۳۰ سال کار پیوسته در سینما و تئاتر امریکا در فیلم اخیر اسپایک لی (به نام «Da ۵ Bloods») بهترین بازی عمرش را ارائه کرده و در نقش یک کهنه سرباز اعزام شده به ویتنام که دچار بیماری روانی شده، خوش‌درخشیده، اما «AFPA» با حذف وی صدای هوادارانش را بشدت درآورده است.
البته فیلم اسپایک‌لی در هیچ شاخه‌ای کاندیدا نشده، اما چادویک بوسمن سیاهپوست برای بازی در فیلم «Ma Rainys» نامزد گلوب در شاخه بهترین بازیگر مرد دراماتیک شده است.

یک اتفاق بی‌سابقه

مجریان گلوب که مانند اهدا کنندگان اسکار بار‌ها به تبعیض جنسیتی و نادیده گرفتن حقوق زنان بویژه در شاخه بهترین کارگردان متهم شده‌اند، امسال برای رفع این اتهام اقدامی اساسی کرده و سه زن را در جمع پنج نامزد عنوان برترین کارگردان سال قرار داده‌اند.
آن‌ها چلو ژائو چینی و ۳۹ ساله برای فیلم «سرزمین نوماد»، رجینا کینگ برای فیلم «یک شب در میامی» و امرالدفنل برای فیلم «زن جوان امید بخش» هستند. بواقع طی ۸ دهه توزیع جوایز گلوب این اولین‌بار است که این تعداد زن نامزد جایزه بهترین کارگردان سال می‌شوند.
پیشتر و با احتساب تمامی ادوار گلوب فقط ۵ هنرمند زن نامزد این جایزه شده بودند که کاترین بیگه‌لو و باربارا استرایسند هریک با دو نامزدی عمده‌ترین آن‌ها بوده‌اند. در سال‌های اخیر گره تاگرویگ امریکایی و ۳۸ ساله به‌رغم ارائه دو فیلم تحسین شده و اجتماعی- رمانتیک «زنان کوچک» و «لیدی برد» از دم تیغ برگزار کنندگان گلوب گذشته و لولو وانگ چینی و ۳۸ ساله نیز سال پیش به‌رغم ارائه کاری شسته و رفته مانند «وداع» نادیده گرفته شده و به جمع نامزد‌های گلوب راه نیافته بود.

خبری از وینسلت هم نیست

در جمع بازیگران زن، نادیده گرفته شدن کیت وینسلت از همه بارزتر است. او که در سال ۲۰۰۸ اسکار برترین بازیگر زن سال را به‌خاطر فیلم «کتابخوان» ساخته استیفن دالدرای بریتانیایی به‌دست آورد، امسال هم با حضور مؤثرش در فیلم «آمونیت» نمره قبولی گرفته بود، اما انتقاداتی که از این فیلم صورت گرفته و ضعیف تلقی شدن کیفیت سناریو و کارگردانی آن برای وینسلت هم گران تمام شد و او را به صف حذف شده‌های نامدار جوایز گلوب امسال اضافه کرد. این در حالی است که در جمع افراد نامزد شده برای گلوب بهترین هنرپیشه غیر دراماتیک زن کهنه‌کارانی مثل میشل فایفر و کیت هادسون هم دیده می‌شوند.

حذف شده‌های بزرگ تلویزیون

در مدیوم تلویزیون بزرگ‌ترین اثر حذف شده و راه نیافته به جوایز گلوب امسال بی‌گمان سریال «بریجرتون» است. این سریال ساخته شرکت انقلابی و نوجوی نتفلیکس به‌رغم محبوبیت عظیمش در امریکا و اروپای غربی حتی کاندیدای یک گلوب هم در قسمت دراماتیک‌ها نشده و در بخش غیر دراماتیک هم «آنچه ما در سایه‌ها انجام می‌دهیم» به همین سرنوشت دچار شده است.

دیگر شگفتی در انتخابات این مدیوم، نامزد شدن «Lovecraft Country» در قسمت بهترین سریال دراماتیک در عین نادیده گرفته شدن دو بازیگر اصلی‌اش (جاناتان میجرز و جورنی اسمولت) در شاخه بازیگری است. رکورددار کاندیدایی در میان کار‌های تلویزیونی سریال «تاج» با شش نامزدی است.

بدون ایران و با یک جایزه ناب

موارد فوق به نتایج و سرنوشت هفتاد و هشتمین دوره جوایز گلدن گلوب هیجان و ابهام بیشتری را بخشیده، اما هر نتیجه‌ای به‌دست آید شکی نیست که نامزد شدن نامدارانی مانند جودی فاستر و اولیویا کولمن در شاخه بهترین بازیگران مکمل زن و حضور جارد لتو و بیل موری که دومی ۲۲ سال از لتو مسن‌تراست در جمع نامزد‌های هنرپیشه مرد نقش دوم جذابیت‌های زیادی را به جوایز «گلوب ۲۰۲۱» ارزانی داشته است، جوایزی که امسال هم سهمی از ایران در آن مشاهده نمی‌شود و کاندیدا‌های برترین فیلم غیر انگلیسی زبان آن نه «خورشید» مجید مجیدی بلکه آثار دیگری هستند.
و به تأسی از اسکار و البته حدود ۲۰ سال دیرتر از مجریان اسکار برای اولین بار یک جایزه ناب و ویژه برای بهترین اثر کارتونی سال نیز در نظر گرفته شده است که شاید قسمت دوم انیمیشن «Croods» جدی‌ترین مدعی آن باشد.
منبع: روزنامه ایران
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید