شرایط وام ۷۰ میلیون تومانی فرزند سوم

شرایط وام ۷۰ میلیون تومانی فرزند سوم

براساس مصوبه مجلس قرار است وام ۷۰ میلیون تومانی مسکن برای تولد فرزند سوم با اولویت با اولویت به مناطق محروم پرداخت شود؛ بنابراین استان‌های کهگیلویه و بویر احمد، سیستان و بلوچستان و ایلام در اولویت در یافت این تسهیلات قرار دارند.  

کد خبر : ۹۱۱۲۳
بازدید : ۶۴۸۰
وام ۷۰ میلیون تومانی فرزند سوم
فرادید | مجلس یازدهم در اقدامی عجیب تسهیلات ۷۰ میلیون تومانی مسکن برای تولد فرزند سوم را به تصویب رسانده است. تسهیلاتی که به عنوان وام مسکن به اقشار محروم و فاقد مسکن اعطاء می‌شود. این تسهیلات قرار است از ابتدای سال ۱۴۰۰ به خانواده‌هایی که فرزند سوم شان در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ به دنیا آمده پرداخت شود.

به گزارش فرادید؛ کمیسیون فرهنگی مجلس در راستای حمایت از سیاست فرزندآوری، طرح اعطای تسهیلات ۷۰ میلیون تومانی مسکن برای تولد فرزند سوم را به صحن علنی مجلس فرستاد، که نمایندگان با آن موافقت کردند.


بر اساس این مصوبه، بانک مرکزی مکلف شده تا مبلغ ده هزار میلیارد ریال را به صورت قرض الحسنه و از طریق سیستم بانکی اعطا کند.

علاوه بر این مصوبه، نمایندگان مجلس همچنی دولت را مکلف کرده اند تا یک درصد از یک دوازدهم هزینه‌های شرکت‌های دولتی را به متولدین سال ۱۴۰۰ جهت خریداری واحد‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بورس اختصاص دهد.

البته این مصوبه پس از تایید نمایندگان مجلس، برای تطابق با قانون اساسی به شورای نگهبان می‌رود و در صورت موافقت به دولت ارجاع داده می‌شود، تا فرآیند اجرا آغاز شود.

با این حال هنوز مشخص نیست که متقضایان با دریافت این وام مسکن، امکان دریافت دیگر تسهیلات مسکن از آن‌ها سلب خواهد شد یا خیر.
وام ۷۰ میلیون تومانی مسکن فرزند سوم به کسانی می‌رسد؟
براساس مصوبه مجلس قرار است وام ۷۰ میلیون تومانی مسکن برای تولد فرزند سوم با اولویت با اولویت به مناطق محروم پرداخت شود؛ بنابراین استان‌های کهگیلویه و بویر احمد، سیستان و بلوچستان و ایلام در اولویت در یافت این تسهیلات قرار دارند.

از طرفی گفته شده که این تسهیلات تنها به خانوار‌هایی پرداخت می‌شود که فرزند سوم شان در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ به دنیا آمده باشند. با این وجود اگر فرزند سوم تان سال ۹۸ به دنیا آمده است، از این تسهیلات بی بهره خواهید بود.

شرط دیگر پرداخت این وام، نداشتن منزل مسکونی است. چنانچه منزل مسکونی خریداری شده به نام شما ثبت شده باشد، از لیست دریافت کنندگان تسهیلات خط خواهید خورد.

البته هنوز مشخص نیست که وام به فرزندان چهارم و بیشتر هم پرداخت می‌شودیا خیر؛ و اگر این تسهیلات به فرزندان چهارم و پنجم و بیشتر هم تعلق می‌گیرد، هر خانوار مجاز است که چند بار از وام تسهیلات مسکن استفاده کند؟!
محاسبات نشان می دهد که در سال آینده حداکثر به 14 هزار و 285 خانوار وام ودیعه مسکن تولد فرزند سوم پرداخت خواهد شد.
جزئیات وام ۷۰ میلیون تومانی
جزئیات از وام ۷۰ میلیونی فرزند سوم
طبق مصوبه مجلس، این تسهیلات از محل سپرده‌های جاری و قرض الحسنه نظام بانکی و به صورت قرض الحسنه ودیعه مسکن پرداخت می‌شود. همچنین قرار است تسهیلات ۷۰ میلیون تومانی حداکثر با بازپرداخت ۲۰ سال پرداخت شود.

بنابرین ۲۴۰ ماه فرصت خواهید داشت که این تسهیلات را پرداخت کنید. محاسبه سرانگشتی مبلغ ماهانه بازپرداخت نشان می‌دهد که این میزان در ماه بین ۳۴۲ تا ۳۵۲ هزار تومان خواهد بود. با این حال اگر شرایط دریافت این وام را داربد، این تسهیلات در سال سه میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بازپراخت دارد.

بررسی‌ها اظهارات اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس نشان می‌دهد که نرخ سود این تسهیلات ۴ درصد است.

البته کمیسیون تلفیق بودجه ۳۰ دی ماه ۹۹ تصویب کرده بود که مبلغ ۵۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه ودیعه مسکن به هر شخص به مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان به منظور پشتیبانی از فرزندآوری و فرزند سوم تخصیص داده شود. اما نمایندگان با یکهزار میلیارد تومان بودجه و به هر خانوار ۷۰ میلیون تومان موافقت کردند.

وام ازدواج به کجا رسید؟

کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ روز پایانی دی ماه و همزمان با بررسی تسهیلات قرض‌الحسنه ودیعه مسکن تولد فرزند سوم، میزان و وشیوه پرداخت وام ازدواج سال آینده را بررسی کردند. براساس آن کمیسیون تلفیق مصوب کرد که وام ازدواج از ۵۰ میلیون تومان به ۷۰ میلیون تومان در سال ۱۴۰۰ افزایش پیدا کند.

البته این کمیسیون در اقدامی عجیب تصویب کرد که پسران زیر ۲۵ سال و دختران زیر ۲۳ سال هر کدام مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان وام ازدواج دریافت کند. در مجموع حداقل تسهیلات ازدواج ۱۴۰ میلیون تومان و حداکثر ۲۰۰ میلیون تومان به زوجین پرداخت خواهد شد.

دولت می‌گوید که پرداخت وام ازدواج ۱۰۰ میلیون تومانی به دختران کمتر از ۲۳ سال و پسران کمتر از ۲۵ سال پیشنهاد مجلس است و در این پیشنهاد از حوزه جوانان وزارت ورزش و جوانان به عنوان حوزه‌ای که در این زمینه فعالیت کرده نظر کارشناسی اخذ نشده است.

با این حال بررسی این مصوبه کمیسیون تلفیق همچنان به صحن علنی مجلس نرسیده است، اما احتمالا در روز‌های آینده این تسهیلات نیز به رای نمایندگان مجلس گذاشته خواهد شد و بعید به نظر می‌رسد که نمایندگان تغییر در جزئیات این وام ایجاد کنند.

کمیسیون اجتماعی مجلس پیش از این پیشنهاد پرداخت ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات ازدواج به هریک از زوجین و در مجموع ۲۰۰ میلیون تومان را داده بود. اما این پیشنهاد در کمیسیون تلفیق بودجه تغییر یافت و حداقل و حداکثر برای آن در نظر گرفته شد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید