فرش قرمز جمع نشدنی زیر پای بورس بازان

فرش قرمز جمع نشدنی زیر پای بورس بازان

در حال حاضر دولت و مجلس گناه ریزش مداوم بورس را گردن یکدیگر می‌اندازند. دولتی ها، پارلمان را به دلیل دخالت غیرکارشناسانه، مقصر سقوط بازار سهام معرفی می‌کنند. در طرف مقابل نیز مجلسی ها، دولت را به دستکاری و ودخالت در بورس متهم می‌کنند.  

کد خبر : ۹۱۱۲۷
بازدید : ۵۴۰۹
پیش بینی بورس
فرادید | بورس تهران ۱۰ روز قرمز پوش را پشت سر گذاشته است، ۱۰ روزی که در آن ۸۰ درصد سهم‌های بازار بی تغییر در صف فروش قفل شده اند. اما همچنان نور امیدی برای جمع آوری صف فروش‌ها دیده نمی‌شود و شاخص کل نیز دوباره به کانال یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد عقب نشینی کرده است.

به گزارش فرادید؛ در طول ده روز کاری گذشته، سرمایه گذاران بورس تهران هر صبح را در صف فروش به ظهر می‌رساند، به این امید که سهام شان را نقد کنند و از این بازار خارج شوند. اما با وجود دامنه نوسان نامتقارن ۲ درصدی، امکان نقدشوندگی در بازار به شدت کاهش یافته است.


امروز هم در ادامه قرمز پوشی بازار، ۸ هزار واحد دیگر از شاخص کل بورس ریخت. در پایان معاملات امروز ۴۲۸ نماد صف فروش داشتند که بیش از ۸۰ درصد بازار را تشکیل می‌دهند. ارزش صف‌های فروش نسبت به دیروز ۲۶ درصد افزایش یافت و ۵ هزار و ۵۸۵ میلیارد تومان شد.

همچنین ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به روز گذشته ۱۷ درصد کاهش یافت و به رقم ۲۵۰ میلیارد تومان رسید.

شاخص کل بورس پس از ده روز منفی، از سطح یک میلیون و ۲۶۴ هزار واحد حالا روی سطح یک میلیون و ۱۸۵ هزار واحد قرار گرفته است. این نشان می‌دهد که سطح کنونی تا کف تاریخی پیشین فاصله چندانی ندارد و احتمالا با ادامه قرمز پوشی بازار در روز‌های آینده شاخص کل کف کانال یک میلیون و ۱۰۰ هزار را هم خواهد دید.

با این وجود به نظر می‌رسد که بازار بدون خریدار مانده است و هر روز نیز به حجم خروج پول‌های حقیقی از بازار افزوده می‌شود.

بازار بورس
مقصر قرمز پوشی بازار کیست؟

در حال حاضر دولت و مجلس گناه ریزش مداوم بورس را گردن یکدیگر می‌اندازند. دولتی ها، پارلمان را به دلیل دخالت غیرکارشناسانه، مقصر سقوط بازار سهام معرفی می‌کنند. در طرف مقابل نیز مجلسی ها، دولت را به دستکاری و ودخالت در بورس متهم می‌کنند.

مجتبی یوسفی، سخنگوی فراکسیون شورا‌ها و مدیریت شهری و روستایی مجلس با حمله به دولت در توئیترش نوشت: «اعتراف آقای ‎واعظی به بالا بردن قیمت ارز برای اداره اقتصاد کشور، هرچند دیر، اما اظهر من الشمس بود. باید دید چه وقت زمان اعتراف به دخالت ‎دولت در ‎بورس و جمع سرمایه مردم و سپس کاهش یک سومی آن می‌رسد؟»

در این میان برخی از رسانه‌ها از دعوای میان دولت و مجلس بر سر بورس انتقاد کرده اند.

خبرگزاری تسنیم در این رابطه نوشته است که «اگر نمایندگان مجلس و اعضای دولت، چهارراه دیگری غیر از بازار سرمایه دنبال کنند و بورس را به اهلش بسپارند این هیاهوی تشنج زا، جای خود را به آرامشی پایدار خواهد داد. اگر داعیه حمایت دارید و به اصول اقتصاد و چارچوب‌های بازار‌های مالی، احترام می‌گذارید باید در شیوه اظهار نظر، بیشتر دقت کنید چرا که هر حرف نسنجیده‌ای به تلاطم بیشتر بازار، منتهی می‌شود. «از سوی دیگر خبر رسیده که کارگزاری‌ها می‌خواهند اعتباراتی که مشتریان داده اند را بازپس گیرند و این موضوع نیز فشار فروش را تشدید کرده است.

دراین میان سیاستگذاران بورسی معتقدند که بازار رمز ارز‌ها علت ریزش کنونی بازار سهام است.

شاهین چراغی، عضو شورای عالی بورس می‌گوید که «با توجه به ریزش ۱۹ درصدی بیت کوین در هفته گذشته، کسانی که با عملکرد‌های نادرست، دانسته و ندانسته باعث شدند اعتماد مردم از بازار سرمایه سلب شود و حجم نقدینگی عظیمی از منابع این مردم بدون شناخت از نوسانات ذاتی رمز ارز‌ها وارد آن بازار شود، امید می‌رود روزی متوجه شوند چه آسیبی به اقتصاد وارد کردند.».

اما در این میان برخی از کارشناسان بازار سرمایه معتقدند که به کارگیری قوانین ابداعی مسوولان نظیر دامنه نوسان و حجم مبنا سبب شده تا در ادوار گوناگون جریان عادی عرضه و تقاضا در معرض خطر قرار گیرد و نقدشوندگی به عنوان یکی از ارکان مهم ثبات و سلامت بازار‌های مالی تهدید شود.

آن‌ها می‌گویند که اوضاع سهام از لحاظ بنیادی در موقعیت خوبی قرار دارد، اما ریسک نقدشوندگی که به میزان سهولت تبدیل یک دارایی به وجه نقد اشاره دارد، در بورس و فرابورس تا حد قابل توجهی افزایش یافته است.

قیمت‌های بورس
به بازگشت بورس، امیدوار باشیم؟

گرچه ده روز از قرمز پوشی بازار بورس می‌گذرد، اما همچنان خبری از جمع آوری صف‌های فروش نیست. در این میان تحلیلگران بازار سرمایه نیز معتقدند که عدم وجود نقدینگی در بازار و خروج پول حقیقی‌ها راه بازگشت را بسته است.

با این وجود کارشناسان بورس می‌گویند اگر روند افزایش عرضه در سهم‌های بزرگ ادامه‌دار باشد، همین روند کاهشی در انتظار بازار است.

آن‌ها تاکید دارند که باید برخی از سهم‌های بزرگ با ورود نقدینگی به بازار کمی تحرک را به بازار برگرداند و احتمال دارد با ورود نقدینگی، بازار از این شرایط موجود کمی فاصله بگیرد.

این دسته از تحلیلگران بازار سرمایه می‌گویند با وجود اینکه در هفته گذشته شاهد افزایش نرخ‌های جهانی و روند صعودی بازار‌های جهانی بودیم، اما بازار واکنشی به آن نشان نداد؛ بنابراین کاهش قیمت فلزات و نوسان قیمت دلار در چند روز اخیر نیز فعلا در بازاری که تشنه نقدینگی است، تاثیری ندارد.

البته از سوی دیگر فروش اوراق از سوی دولت در این اوضاع بازار، به افزایش میزان عرضه افزوده و می‌توان گفت تا حدودی روند نزولی شاخص را سرعت بخشیده است.

در این میان برخی از کارشناسان نیز عقیده دارند که بازار سهام برای بازگشت به محرکی سیاسی و خبری مهم نیاز دارد. حسین شیبانی، کارشناس بازار سرمایه در این باره می‌گوید: «به نظر می‌رسد روند بورس زمانی بازمی‌گردد که سیگنال سیاسی مهمی به بازار سهام مخابره شود و جو بازار سهام را تغییر دهد.»
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید