احتمال وجود کرونای جهش‌یافته ایرانی؟

احتمال وجود کرونای جهش‌یافته ایرانی؟

انشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به اینکه تا این لحظه موتاسیون در ویروس‌های ایرانی کرونا نیافته‌ایم، گفت: این گفته به معنی این نیست که تغییر و موتاسیون در ویروس‌های ایرانی نداشته‌ایم.

کد خبر : ۹۱۱۵۶
بازدید : ۹۸۴۷
کرونا در اهواز

خوزستان کرونا در خوزستان همچنان بیشتر گسترش می‌یابد؛ علاوه بر هشدار نسبت به تکمیل ظرفیت بیمارستان‌ها و خستگی و فرسودگی کادر درمان، حالا فضای دلهره و نگرانی حاکم بر مردم خوزستان نیز نکته‌ای است که مسئولان بهداشتی آن را گوشزد می‌کنند و با ارائه پیام‌های روزانه، سعی در بهبود بهداشت روان مردم دارند.

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان در نامه‌ای به رئیس جمهور گفته که مردم خوزستان شرایط دلهره‌آور و سختی را سپری می‌کنند و از سوی دیگر خواستار سهمیه‌ای ویژه از واکسن کرونا برای کادر درمانی شده تا خط مقدم مقابله با بیماری در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی، حفظ شود.

استاندار خوزستان که در هفته گذشته تقاضای تعطیلی گسترده و قرنطینه را دو بار به ستاد ملی مقابله با کرونا ارائه کرد نیز گفته است اعمال محدودیت‌های فعلی شدید در خوزستان فعلا تا شنبه آینده ادامه دارد.

یک توضیح درباره احتمال وجود کرونای جهش‌یافته ایرانی

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به اینکه تا این لحظه موتاسیون در ویروس‌های ایرانی کرونا نیافته‌ایم، گفت: این گفته به معنی این نیست که تغییر و موتاسیون در ویروس‌های ایرانی نداشته‌ایم.

دکتر سید محمد علوی در خصوص انتشار ویروس انگلیسی و گسترش آن در خوزستان و برخی نقاط دیگر کشور اظهار کرد: ممکن است این ویروس، ویروس جهش‌یافته انگلیسی نباشد و ویروس جهش‌یافته ایرانی باشد. وی افزود: زمانی که ویروس در یک جا می‌ماند، بعد از مدتی تغییر ماهیت و تغییر ژنتیکی می‌دهد؛ در نتیجه خواص ویروس جدید با ویروس قبلی کمی متفاوت می‌شود.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: این تغییرات ممکن است ویروس را ضعیف‌تر یا گاهی اوقات شدیدتر کنند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: وزیر بهداشت نیز در این زمینه صحبت کرده و گفته ممکن است جهش ویروس در داخل کشور هم رخ دهد؛ هر چند تا این لحظه موتاسیون در ویروس‌های ایرانی کرونا نیافته‌ایم.

علوی افزود: این گفته به معنی این نیست که تغییر موتاسیون در ویروس‌های ایرانی نداشته‌ایم؛ ممکن است تغییر موتاسیون وجود داشته باشد، اما هنوز یافت نشده باشد.
آخرین وضعیت بیمارستان کودکان اهواز در شیوع کرونای جهش‌یافته
رئیس بیمارستان کودکان ابوذر اهواز با بیان اینکه از شدید شدن علائم تنفسی واهمه داریم، گفت: شدت و پیشرفت بیماری در مبتلایان به ویروس جهش‌یافته انگلیسی بسیار بیشتر شده است؛ در سوش انگلیسی، بیماران علائم تنفسی شدیدتری دارند و وخیم شدن بیماری تنفسی نسبت به قبل بیشتر است.

دکتر محسن علی‌سمیر در گفتگو با ایسنا، اظهار کرد: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون، بیمارستان کودکان ابوذر اهواز سانتر جنوب غرب کشور برای پذیرش بیماران مبتلا به کرونا است.

وی با اشاره به بستری ۱۰ کودک بیمار در بخش عادی کووید - ۱۹ و ۹ کودک بیمار مثبت قطعی و مشکوک در ICU این بیمارستان، افزود: در دو سه روز اخیر آمار موارد بستری در بیمارستان حداقل دو برابر و موارد سرپایی سه تا چهار برابر شده است.

رئیس بیمارستان ابوذر اهواز با اشاره به طیف سنی مبتلایان، گفت: موارد ابتلای سنین مختلفی را داشته‌ایم؛ شاهد ابتلای نوزاد یک‌روزه تا نوجوان ۱۸ ساله بوده‌ایم؛ خوشبختانه نوزادان بدحال نبوده‌اند.

علی‌سمیر با بیان اینکه بیماران بدحال از استان‌های ایلام و لرستان نیز در بیمارستان کودکان ابوذر اهواز بستری بوده‌اند، افزود: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون، بیش از ۵۰۰ بیمار مثبت کووید - ۱۹ در بیمارستان کودکان ابوذر بستری شده‌اند و حدود ۱۳ مورد مرگ کودکان مبتلا داشته‌ایم.

وی تصریح کرد: از شدید شدن علائم تنفسی واهمه داریم؛ شدت و پیشرفت بیماری در مبتلایان به ویروس جهش‌یافته انگلیسی بسیار بیشتر شده است. در سوش انگلیسی، بیماران علائم تنفسی شدیدتری دارند و وخیم شدن بیماری تنفسی نسبت به قبل بیشتر است.

رئیس بیمارستان کودکان ابوذر اهواز گفت: سرایت این ویروس نیز بیشتر است؛ بیماران علائم گوارشی شدیدتری نیز دارند بنابراین خانواده‌ها باید دوچندان مراقب فرزندان خود باشند. وی با بیان اینکه میزان ابتلا و مرگ و میر کودکان در سوش انگلیسی بیشتر است، افزود: با این وجود، چگونگی انتقال سوش انگلیسی با کرونای قبلی تفاوتی ندارد و بیشتر، از راه‌های تنفسی منتقل می‌شود.

علی‌سمیر با اشاره به چگونگی ابتلای کودکان به کرونا، تصریح کرد: بیشتر کودکان، قربانی والدین هستند و از پدر و مادر مبتلا می‌شوند. حضور در دورهمی‌های کوچک خانوادگی نیز دومین علت و بازی کودکان در کوچه و پارک، سومین علت ابتلای کودکان بوده است.

وی در خصوص ظرفیت بیمارستان ابوذر برای درمان بیماران نیز بیان کرد: بیمارستان ظرفیت خوبی دارد و حتی اگر بخش فعلی کووید - ۱۹ تکمیل شود با تبدیل بخش‌های دیگر به بخش‌های کووید - ۱۹، پذیرش بیماران انجام می‌شود و مشکلی در زمینه کمبود تخت نداریم.
کودک مبتلا به کرونا

درخواست نمایندگان خوزستان از رئیس جمهور برای سهمیه ویژه واکسن کرونا

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان از ارسال نامه‌ای از سوی این مجمع به شخص رئیس جمهور به عنوان رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا برای اختصاص سهمیه ویژه واکسن کرونا برای خوزستان خبر داد. دکتر سید کریم حسینی اظهار کرد: وضعیت شیوع کرونا در خوزستان، یک جو روانی منفی برای مردم استان ایجاد کرده است.

وی افزود: خوزستان تنها استان کشور دارای شهر‌های با وضعیت قرمز است و ۱۱ شهر استان خوزستان در وضعیت خوزستان قرار دارند. نماینده اهواز بیان کرد: حجم مراجعات به بیمارستان‌ها و مطب‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی نیز بسیار بالا است.

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان گفت: با توجه به این شرایط و اینکه سرعت انتشار کرونا در خوزستان بسیار بالا است، مجمع نمایندگان خوزستان تصمیم گرفت با ارسال نامه‌ای، از شخص رئیس جمهور به عنوان رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا، درخواست سهمیه ویژه واکسن کرونا برای خوزستان را ارائه کند.

وی افزود: خوزستان باید در اولویت سهمیه اختصاص‌یافته واکسن کرونا و اقدامات واکسیناسیون قرار بگیرد، زیرا در شرایط فعلی، حجم مراجعات حتی به مطب‌های خصوصی نیز بسیار بالا است و پزشکان و کادر درمانی خوزستان باید به سرعت واکسینه شوند.

حسینی بیان کرد: پزشکان و کادر درمان خوزستان باید واکسینه شوند تا بتوانند خط مقدم مبارزه با کرونا در خوزستان را حفظ کنند، زیرا وضعیت اصلا خوب نیست.

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان تصریح کرد: علاوه بر رئیس جمهور، صحبت‌هایی نیز با رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در خصوص اختصاص سهمیه ویژه واکسن کرونا به خوزستان شده است و ایشان نیز قول همکاری و پیگیری داده‌اند.

وی افزود: صحبت‌هایی نیز با نایب رئیس اول مجلس که عضو ستاد ملی مقابله با کرونا است، انجام شده و ایشان نیز قول پیگیری این مساله را در ستاد ملی داده‌اند.

ادامه اعمال محدودیت‌های شدید در خوزستان تا شنبه آینده

استاندار خوزستان با بیان اینکه محدودیت‌های شدید اعمال‌شده در خوزستان تا شنبه هفته آینده ادامه دارند، گفت: تعطیلی‌ها در خوزستان بسیار قوی‌تر از گذشته شده است و روند بیماریابی و ردیابی بیماران نیز با قدرت در حال انجام است.

قاسم سلیمانی‌دشتکی در گفتگو با ایسنا، اظهار کرد: نظارت بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی و تصمیمات ستاد کرونا در خوزستان تشدید شده است و این روند ادامه خواهد داشت. وی افزود: یکی از اقدامات انجام‌شده این بود که ممنوعیت ورود مسافران از مرز‌های چذابه و شلمچه از ۵ اسفندماه مجددا برای دو هفته تمدید شد تا از ورود مسافران از مرز‌ها به خوزستان جلوگیری شود.

استاندار خوزستان تصریح کرد: بر اساس تصمیمات اتخاذشده، برخی از مشاغل و اصناف گروه ۱ را نیز در خوزستان با محدودیت‌هایی مواجه کردیم تا در ساعت‌های مشخص فعالیت داشته باشند و به صورت شبانه‌روزی باز نباشند. سلیمانی‌دشتکی گفت: از دیگر مواردی که به منظور کنترل وضعیت شیوع کرونا در خوزستان اعمال شده است، ممنوعیت تردد خودرو‌ها است که به شدت در استان در حال اجرا است.

وی با بیان اینکه محدودیت‌های شدید اعمال‌شده در خوزستان تا شنبه هفته آینده ادامه دارند، گفت: تعطیلی‌ها در خوزستان بسیار قوی‌تر از گذشته شده است و روند بیماریابی و ردیابی بیماران نیز با قدرت در حال انجام است.

استاندار خوزستان گفت: وضعیت خروجی‌ها و ورودی‌های استان خوزستان در حال کنترل و مدیریت است و اکنون نظم بهتری به خود گرفته است.

بیمارستان‌های خوزستان به شدت تحت فشارند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در روز‌های اخیر بار مراجعه بیماران در اهواز، ماهشهر، دشت آزادگان، شوشتر و دزفول افزایش یافته است و این مساله به ویژه در اهواز، بیمارستان‌ها را به شدت تحت فشار قرار داده است.

دکتر فرهاد ابول‌نژادیان با اشاره بر لزوم انجام تست کرونا برای مسافران پرواز‌ها از مبداء خوزستان، اظهار کرد: الزامی برای انجام تست PCR مسافران خوزستانی وجود ندارد، اما به منظور انجام قرنطینه معکوس و جلوگیری از انتشار بیشتر ویروس در جا‌های دیگر کشور، مسافرانی که می‌خواهند از خوزستان خارج شوند، باید ۲۴ تا ۴۸ ساعت قبل به مراکز بهداشتی مراجعه کنند تا تست سریع برای آن‌ها انجام شود.

وی افزود: اگر فردی علامت‌دار بود یا در صورت نیاز به انجام تست PCR، همکاران ما این موضوع را مشخص می‌کنند و الزامی برای هزینه ۳۰۰ هزار تومانی آزاد نیست. رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: ۱۱ مرکز نمونه‌گیری در اهواز و در همه شهرستان‌های خوزستان مراکز نمونه‌گیری تست سریع، فعال هستند و این تست برای مسافران ملاک است.

وی تصریح کرد: در روز‌های اخیر بار مراجعه بیماران در اهواز، ماهشهر، دشت آزادگان، شوشتر و دزفول افزایش یافته است و این مساله به ویژه در اهواز، بیمارستان‌ها را به شدت تحت فشار قرار داده است. ابول‌نژادیان بیان کرد: هر چند در یک هفته اخیر، میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم، سازمان‌ها و ادارات بیشتر و بهتر شده است، اما برای کنترل بیماری، همراهی و همکاری بیشتری نیاز داریم.

وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، با بیان اینکه ۲۵ درصد ابتلا در خانواده‌ها است، افزود: هنوز بسیاری از مردم فکر می‌کنند ضعف و بی‌حالی یا گلودرد، نشانه سرماخوردگی است؛ مردم باید دقت کنند در این شرایط که کووید - ۱۹، بیماری غالب است با بروز هر گونه علامت خود را قرنطینه کنند و به مراکز بهداشتی یا بیمارستان مراجعه کنند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید