اینترنت 5G همراه اول

اینترنت 5G همراه اول

فرآیند مطالعاتی 5G از دو سال قبل آغاز و بر اساس آن نقشه راه طراحی و تدوین شده بود. نسل پنجم شبکه ارتباطات، صرفاً یک زیرساخت ارتباطی نخواهد بود، بلکه فناوری ۵G بسترساز زیست‌بوم داخلی برای اقتصاد بوده که می‌تواند محرک اصلی پیشرفت اقتصاد دیجیتال باشد؛ زیست‌بومی که کاربرد‌های فراوانی به همراه خواهد داشت.

کد خبر : ۹۱۱۷۲
بازدید : ۶۳۵۱
اینترنت 5G همراه اول
فرادید | اینترنت ۵G بدون شک یکی از داغ‌ترین موضوعات بحث درزمینه شبکه‌های بی سیم است. بسیاری از برجسته‌ترین محققان این صنعت و پردرآمدترین مدیران می‌خواهند هر چه زودتر این شبکه اینترنتی فوق سریع و با پهنای باند بالا را ارائه دهند. بسیاری از مشتاقان ۵G می‌گویند این شبکه می‌تواند داده‌های موبایل را با سرعت برق آسا و ظرفیت نامحدود انتقال دهد و کل شهر را با اینترنت کیفیت بالا پوشش دهی کند.

علاوه براین، اتصالات اینترنت اشیاء را برای میلیارد‌ها دستگاه فراهم کرده و حتی رانندگی خودکار را ممکن می‌سازد، اما این صنعت استاندارد‌هایی را تعیین کرده که قابلیت‌های شبکه ۵G را تعریف می‌کنند و در همان مراحل اولیه آن را آزمایش می‌کنند تا محدودیت‌های آن مشخص شود.


فناوری بی سیم ۵G به منظور ارائه سرعت حداکثر داده‌های چند گیگابیت بر ثانیه، تأخیر فوق العاده کم، قابلیت اطمینان بیشتر، ظرفیت گسترده شبکه، افزایش در دسترس بودن و تجربه کاربر یکنواخت‌تر به کاربران بیشتر ارائه شده است. عملکرد بالاتر و بهبود کارایی، تجارب جدید کاربر را توانمند می‌کند و صنایع جدید را به هم متصل می‌کند.

اینترنت 5G موبایل
افتتاح نسل پنجم شبکه همراه

به گزارش فرادید، محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات سوم اسفند ماه از افتتاح اینترنت نسل پنجم در شهر مقدس مشهد خبر داد. او در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «در شب میلاد امام جواد (ع)، حرم مطهر رضوی و همچنین کارخانه نوآوری مشهد، تحت پوشش تلفن همراه نسل پنجم و اینترنت پرسرعت ۵G همراه اول قرار گرفت.»
پس از رونمایی از دو سایت ۵G همراه اول در مشهد، سومین سایت این اپراتور در تهران نیز رونمایی شده است. آئین رونمایی از سایت جدید ۵G همراه اول، دهم اسفندماه در برج ستاره ونک تهران برگزار شد. همراه اول با شعار تحقق رؤیای دیجیتال، موفق به راه‌اندازی شبکه نسل پنجم ارتباطی شده است.
همراه اول قرار است در راستای ارائه خدمات بهتر به صنایع و مشتریان، به مرور این نسل از فناوری را در سایر نقاط کشور نیز راه اندازی کند.

پیش از این نیز آذری جهرمی در ۲۸ بهمن ماه با حضور در ششمین نمایشگاه اینترنت اشیا و نخستین جشنواره اینترنت اشیا، نسل پنجم تلفن همراه «۵G» را به صورت رسمی افتتاح کرده بود. او با اشاره به راه اندازی سه سایت نسل پنجم برای مراکز تحقیقاتی و پژوهشی، گفته بود که «این نخستین سایت نسل پنجم برای استفاده عموم مردم است. شرکت‌های فعال در این حوزه در حال هم افزایی هستند که بتوانند زیست بوم این حوزه را برای استفاده حداکثری در اقتصاد دیجیتال فعال کنند.»

نخستین شبکه نسل پنجم ارتباطی کشور مردادماه امسال، توسط ایرانسل و به‌صورت پایلوت در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات راه‌اندازی شده بود. مرحله اول این تکنولوژی به‌صورت پایلوت در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات راه‌اندازی شد و پس از طرح پایلوت، پنج نقطه از شهر تهران توسط ایرانسل به نسل پنجم ارتباطات مجهز شده بودند.

ادامه این روند تا تجهیز کامل کشور در دستور کار اپراتور‌ها قرارگرفته است. مدتی پیش شیراز و سپس شهر مشهد به اینترنت نسل پنجم متصل شدند.

فرآیند مطالعاتی ۵G از دو سال قبل آغاز و بر اساس آن نقشه راه طراحی و تدوین شده بود. نسل پنجم شبکه ارتباطات، صرفاً یک زیرساخت ارتباطی نخواهد بود، بلکه فناوری ۵G بسترساز زیست‌بوم داخلی برای اقتصاد بوده که می‌تواند محرک اصلی پیشرفت اقتصاد دیجیتال باشد؛ زیست‌بومی که کاربرد‌های فراوانی به همراه خواهد داشت.

یکی از کاربرد‌های مهم نسل پنجم ارتباطات بحث جراحی از راه دور خواهد بود که پس از پیاده‌سازی کامل نسل پنجم ارتباطات، می‌تواند ارائه خدمت به‌صورت عادلانه در همه نقاط جغرافیایی کشور را فراهم کند. بحث راه‌اندازی نسل پنجم تلفن همراه، در راستای اسناد بالادستی نظیر اسناد معماری کلان و اهداف شبکه ملی اطلاعات قرار دارد و جزو مصوبات شورای عالی فضای مجازی است.

بررسی نسل پنجم شبکه همراه

نسل‌های قبلی شبکه‌های تلفن همراه ۱G ، ۲G ، ۳G ،۴G بودند. شبکه ۱G سال ۱۹۸۰ افتتاح شد. اوایل دهه ۱۹۹۰ نیز ۲G مطرح شده بود. اوایل دهه ۲۰۰۰، ۳G داده تلفن همراه را به ارمغان آورد. سال‌های ۲۰۱۰: ۴G LTE دوران پهنای باند موبایل را آغاز کرد. ۱G ، ۲G ، ۳G ،۴G همگی به ۵G منتهی شدند که برای ایجاد ارتباط، بیشتر از گذشته در نظر گرفته شده است. ۵G یک رابط هوایی یکپارچه و با توانایی بیشتر است.

۵G با ظرفیت گسترده طراحی شده است تا بتواند تجارب کاربر نسل بعدی را فراهم کند، مدل‌های جدید استقرار را تقویت کرده و خدمات جدیدی را نیز ارائه دهد. همچنین، با سرعت بالا، قابلیت اطمینان برتر و تأخیر ناچیز، ۵ G اکوسیستم تلفن همراه را به قلمرو‌های جدید گسترش می‌دهد. ۵G بر هر صنعتی تأثیر می‌گذارد، ازجمله حمل و نقل ایمن‌تر، مراقبت‌های بهداشتی از راه دور، کشاورزی دقیق، تدارکات دیجیتالی و موارد دیگر را به واقعیت تبدیل می‌کند.

این نسل بعدی اتصال به اینترنت تلفن همراه است و سرعت بارگیری و بارگذاری سریعتر داده را ارائه می‌دهد. از طریق استفاده بیشتر از طیف رادیویی، به دستگاه‌های بسیار بیشتری امکان دسترسی همزمان به اینترنت تلفن همراه را می‌دهد.

یان فاگ ازOpenSignal که یک شرکت تجزیه و تحلیل داده‌های تلفن همراه است اعتقاد دارد که «هر کاری که اکنون با تلفن‌های هوشمند خود انجام می‌دهیم، قادر خواهیم بود سریعتر و بهتر این کار را انجام دهیم.».

اما آنچه واقعاً هیجان انگیز است، همه سرویس‌های جدید ساخته شده‌ای است که ما نمی‌توانیم پیش بینی کنیم. به عنوان مثال، انبوهی از هواپیما‌های بدون سرنشین را تصور کنید که برای انجام ماموریت‌های جستجو و نجات، ارزیابی آتش سوزی و نظارت بر ترافیک در حال همکاری هستند، همه به شکل بی‌سیم با هم در ارتباط هستند و ایستگاه‌های پایه زمینی که همگی باهم از طریق شبکه‌های ۵ G در ارتباط هستند.

به همین ترتیب، بسیاری تصور می‌کنند که ۵G برای برقراری ارتباط وسایل نقلیه مستقل بایکدیگر و خواندن نقشه آنلاین و داده‌های ترافیکی ضروری است.

البته ۵G باید باعث افزایش سرعت دانلود ویدیو‌های موبایل و دیدن آن‌ها بدون اشکال باشد، تماس‌های ویدئویی نیز باید واضح‌تر و با سرعت بالاتر برقرار شوند.

سرعت اینترنت ۵G
سرعت اینترنت ۵G چگونه است؟

۵G یک فناوری رادیویی جدید است، اما این احتمال وجود دارد که در ابتدا سرعت بسیار بالایی نداشته باشد، چراکه ۵G احتمالاً در ابتدا توسط اپراتور‌های شبکه به عنوان راهی برای افزایش ظرفیت در شبکه‌های اصلی ۴G ایجاد شده که برای استفاده از خدمات سازگارتر برای مشتریان استفاده می‌شود.

سرعت دریافت اینترنت شما بستگی به این دارد که اپراتور فناوری ۵G را روی کدام باند طیف استفاده کنید و اینکه شرکت مخابراتی شما چه مقدار در دکل‌ها و فرستنده‌های جدید سرمایه گذاری کرده باشد؛ بنابراین ممکن است خوشه‌های دکل تلفن کوچکتر را در نزدیکی زمین ببینیم که اصطلاحاً "امواج میلی متر" را بین تعداد بسیار بیشتری فرستنده و گیرنده منتقل می‌کنند.

این تراکم بیشتر استفاده کاربران را افزایش داده که ممکن است روی سرعت اینترنت تاثیر بگذارد، از طرفی دیگر خرید دکل‌های اینترنتی بیشتر گران بوده و شرکت‌ها با استقرار دکل‌های جدید با چالش‌هایی روبرو خواهند شد.

سریعترین شبکه‌های تلفن همراه ۴G فعلی در سراسر جهان به طور متوسط حدود ۴۵ مگابیت بر ثانیه (مگابیت در ثانیه) ارائه می‌دهند، اگرچه صنعت هنوز امیدوار است که ۱ گیگابیت بر ثانیه بدست آورد (گیگابیت در ثانیه = ۱۰۰۰ مگابیت در ثانیه). بررسی‌ها نشان می‌دهد که ۵ G می‌تواند در شرایط واقعی (بر خلاف آزمایشگاه)، سرعت مرور و بارگیری را ۱۰ تا ۲۰ برابر بیشتر کند. این موضوع بیانگر این موضوع است که ۵G به شما این امکان را می‌دهد تا در یک دقیقه یا بیشتر یک فیلم با کیفیت بالا را بارگیری کنید.

همچنین پیشرفت بزرگی در سرعت و تأخیر زمانی حاصل خواهد شد که ارائه دهندگان می توانند خدمات شبکه‌های مستقل ۵G را راه اندازی کنند، جایی که هر دو شبکه اصلی و رادیویی از فناوری ۵G استفاده می‌کنند.

جهان به سمت موبایل در حال حرکت است، به ویژه با افزایش محبوبیت جریان ویدئو و موسیقی، ما هر ساله داده‌های بیشتری را مصرف می‌کنیم. هنگامی که بسیاری از افراد در یک منطقه در تلاش هستند تا به طور همزمان به خدمات تلفن همراه آنلاین دسترسی پیدا کنند، این امر باعث ازدحام باند‌های طیف موجود می‌شود که در نهایت منجر به خرابی خدمات خواهد شد. اما شبکه ۵G می‌تواند در اداره همزمان هزاران دستگاه، از تلفن همراه گرفته تا سنسور‌های تجهیزات، دوربین‌های فیلم برداری و چراغ‌های هوشمند خیابان بهتر عمل کند.

علاوه بر ارائه اتصالات سریعتر و ظرفیت بیشتر، یک مزیت بسیار مهم ۵G زمان پاسخگویی سریع است. زمان پاسخگویی شبکه‌های ۳G به طور معمول ۱۰۰ میلی ثانیه بود، ۴G حدود ۳۰ میلی ثانیه است و ۵ G به همان اندازه کم خواهد شد و به ۱ میلی ثانیه می‌رسد. این عملکرد باعث ایجاد دنیای جدیدی از برنامه‌های متصل می‌شود.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید