روانشناسی رنگ‌ها؛ قرمزِ قدرت‌طلب

روانشناسی رنگ‌ها؛ قرمزِ قدرت‌طلب

رنگ قرمز می‌تواند نمایانگر قدرت نیز باشد. کراوات قدرتی که تاجران در سراسر جهان می‌بندند، به رنگ قرمز است. هچنین "فرش قرمز" مقدس که فقط برای معتبرترین افراد و عالی‌مقام‌ها پهن شده است نیز قابل توجه است.

کد خبر : ۹۱۲۰۸
بازدید : ۱۲۱۶۸
روانشناسی رنگ قرمز

به گفته روانشناسان، رنگ قرمز با رنگ‌های دیگر متفاوت است و احساسات و صفات خاصی را در انسان برمی‌انگیزند.در روانشناسی رنگ‌ها، رنگ قرمز بیش از بقیه رنگ‌ها احساسات را برمی‌انگیزند.

درحالی که رنگ‌های سرد همچون آبی و سبز مظهر آرامش و صلح هستند، رنگ قرمز گرم‌ترین و متناقض‌ترین رنگ است. همچنین این رنگ به احساسات و عشقی همراه با قدرت و خشم مرتبط است. در این قسمت احساسات و صفات رایجی که رنگ قرمز برمی‌انگیزد، آمده است.

خطر و هشدار

رنگ قرمز در طیف‌های رنگ، بسیار نمایانگر است. توانایی آن در جلب توجه مردم بسیار است و به همین دلیل است که برای هشدار خطر به کار می‌رود. برای مثال: نشانه‌های توقف، آژیر، ماشین آتش نشانی و چراغ قرمز راهنمایی و رانندگی.

این رنگ، خطر را به طور غیرمستقیم نیز هشدار می‌دهد. مانند: استفاده از جمله‌ی وضعیت قرمز است برای شکست مالی و یا استفاده از پرچم قرمز برای شکست و اشتباه. مردم تمایل دارند رنگ قرمز را با احساسات منفی و خطر مربوط کنند و دلیل آن این است که قرمز رنگِ آتش، خون و یا حیوانات خطرناک و سمی است.

هیجان و انرژی

این رنگ برانگیزنده با هیجان نیز پیوند دارد. تحقیقات نشان می‌دهد که در معرض رنگ قرمز قرار گرفتن و یا پوشیدن آن چند تاثیر دارد:

۱- بالا بردن فشار خون
۲- افزایش متابولیسم بدن
۳- افزایش ضربان نبض
۴- افزایش تنفس

گفته می‌شود این رنگ با افزایش متابولیسم بدن باعث افزایش اشتها می‌شود به همین دلیل در رستوران‌ها نیز بسیار استفاده می‌شود.
دکوراسیون قرمز خانه

پرخاشگری

در برخی فرهنگ‌ها، مردم به صورت شهودی رنگ قرمز را با عصبانیت مرتبط می‌دانند، زیرا چهره‌ی افراد هنگام عصبانیت قرمز می‌شود.

تسلط و نفوذ

رنگ قرمز تنها بر حالت و احساسات افراد اثر نمی‌گذارد بلکه پوشیدن آن در مسابقات ورزشی می‌تواند شانس برنده شدنتان را افزایش دهد.

در المپیک ۲۰۰۴ در آتن، رقیبان چهار رشته ورزشی بوکس، کشتی رومی- بونانی، کشتی آزاد و تکواندو، به طور اتفاقی لباس‌های آبی و قرمز پوشیده بودند. در چهار رقابت، شرکت کنندگان با لباس قرمز مبارزات بیشتری را برنده شدند. بسیاری فکر می‌کنند این نتایج براساس ارتباط رنگ قرمز با تسلط است.
برای مثال: استفاده از لباس قرمز باعث می‌شود تا ورزشکار احساس غلبه داشته باشد و خشن‌تر مبارزه کند. ورزشکارانی که لباس قرمز پوشیدند خشن‌تر و مسلط‌تر دیده شده‌اند و در رقابت‌های فیزیکی بیشتر برنده شده‌اند.

میل و اشتیاق

قرمز همیشه علامت پرخاشگری و خطر نیست بلکه به عشق، اشتیاق و میل نیز مرتبط است.

قدرت

رنگ قرمز می‌تواند نمایانگر قدرت نیز باشد. کراوات قدرتی که تاجران در سراسر جهان می‌بندند، به رنگ قرمز است. هچنین "فرش قرمز" مقدس که فقط برای معتبرترین افراد و عالی‌مقام‌ها پهن شده است نیز قابل توجه است.

به گفته برخی، ارتباط بین قدرت و ثروت است که باعث می‌شود مردانی که قرمزمی‌پوشند، جذاب‌تر به نظر برسند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید