کرونای ایرانی واقعیت دارد؟

کرونای ایرانی واقعیت دارد؟

بسیاری از پژوهشگران اعتقاد دارند که تمام ویروس‌ها جهش پیدا می‌کنند و کرونا هم از این قاعده مستثنی نیست. اما در اکثر مواقع نیز تغییر ویروس یا بی‌تأثیر است یا سرایت آن را بیشتر می‌کند، در برخی مواقع هم گونه جدید به تدریج از بین می‌رود و در مواقعی هم ممکن است این جهش ویروس خطرناک تر هم بشود.

کد خبر : ۹۱۲۶۱
بازدید : ۴۸۶۸
کرونای ایرانی
فرادید | درحالی که یکسالی از شیوع جهانی ویروس کرونا می‌گذرد، این ویروس تاکنون چند باری جهش داشته و به تازگی نیز گزارش‌هایی درباره ویروس جهش یافته ایرانی منتشر شده و شهروندان کشور را دچار نگرانی کرده است. همچنین، علاوه بر گونه‌ای که اولین بار در کنت در بریتانیا مشاهده شد، دوگونه ویروس جهش یافته در آفریقای جنوبی و کالیفرنیای آمریکا نیز دیده شده است.

بسیاری از پژوهشگران اعتقاد دارند که تمام ویروس‌ها جهش پیدا می‌کنند و کرونا هم از این قاعده مستثنی نیست. اما در اکثر مواقع نیز تغییر ویروس یا بی‌تأثیر است یا سرایت آن را بیشتر می‌کند، در برخی مواقع هم گونه جدید به تدریج از بین می‌رود و در مواقعی هم ممکن است این جهش ویروس خطرناک تر هم بشود.

البته باید یادآور شد که تاکنون هیچ مدرکی که نشان دهنده شدیدتر بودن بیماری ناشی از این گونه‌ها باشد به دست نیامده است. بااین وجود باید به این نکته نیز توجه داشت که سرعت بسیار زیاد سرایت این نوع از ویروس نشان می‌دهد، در صورت رعایت نکردن مسائل بهداشتی ممکن است آمار مبتلایان را به سرعت بالا ببرد و به همان نسبت نیز باعث افزایش خطر مرگ و میر می‌شود.

ویروس کرونای جهش یافته ایرانی ویروس جهش یافته ایرانی در کشور

به گزارش فرادید، چندی پیش رسانه‌ها از وجود ویروس جهش یافته ایرانی در کشور خبر داده بودند که وزیربهداشت این خبر را تکذیب نکرد و در یکی از نشست‌هایش با رسانه‌ها و روسای دانشکده‌های پزشکی اعلام کرده بود که «روز‌های سختی برای ما آغاز شده است و شما باید خود را برای مبارزه با غیرقابل کنترل‌ترین ویروس جهش یافته، که متأسفانه کشور را مبتلا می‌کند، آماده کنید.»

سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، می‌گوید که «هنوز جهش داخلی قابل توجه که آن را به عنوان جهش ملی اعلام کنیم نداریم، اما هر لحظه ممکن است در گوشه‌ای از کشور دچار جهش جدید ویروس شویم.»

البته، برای کنترل شیوع ویروس‌های جهش یافته در کشور باید اقداماتی همچون کنترل مسافران ورودی به شهرها، اجباری کردن آزمایش تشخیص کرونا برای مسافران و قرنطینه به اجرا گذاشته شود. کارشناسان معتقدند که کار‌هایی نظیر شستن دست‌ها، حفظ فاصله با دیگران و پوشاندن دهان و بینی همچنان به جلوگیری از ابتلا کمک بزرگی می‌کند، مسری‌تر بودن گونه‌های جدید ویروس کرونا به این معنی است که باید بیشتر از قبل مراقب بود و به توضیه‌های بهداشتی توجه داشت.

همزمان با انتشار خبر وجود کرونای انگلیسی و انتشار آن در اهواز، دلهره وجود کرونای ایرانی نیز به جان شهروندان اهوازی افتاده است. محمد علوی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، درباره ویروس جهش یافته‌ای که معلوم نیست از چه نوع است عنوان کرد: «ممکن است این ویروس، ویروس جهش‌یافته انگلیسی نباشد و ویروس جهش‌یافته ایرانی باشد».

علوی اضافه کرد: «زمانی که ویروس در یک جا می‌ماند، بعد از مدتی تغییر ماهیت و تغییر ژنتیکی می‌دهد؛ در نتیجه خواص ویروس جدید با ویروس قبلی کمی متفاوت می‌شود. این تغییرات ممکن است ویروس را ضعیف‌تر یا گاهی اوقات شدیدتر کنند. وزیر بهداشت نیز در این زمینه صحبت کرده و گفته ممکن است جهش ویروس در داخل کشور هم رخ دهد؛ هر چند تا این لحظه موتاسیون در ویروس‌های ایرانی کرونا نیافته‌ایم. این گفته به معنی این نیست که تغییر موتاسیون در ویروس‌های ایرانی نداشته‌ایم؛ ممکن است تغییر موتاسیون وجود داشته باشد، اما هنوز یافت نشده باشد.»

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی و عضو ستاد ملی مقابله با کرونا در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا درباره وجود کرونای جهش‌یافته در کشور گفته بود که «علاوه بر موتاسیون‌های (جهش ژنتیکی) آفریقایی و انگلیسی و کالیفرنیایی، باید کرونای جهش یافته ایرانی را هم اضافه کرد؛ البته هنوز کاملاً تائید نشده، ولی شواهدی از آن در قزوین و آن نواحی هست.»

کرونای ایرانی کرونای انگلیسی کرونای ایرانی وجود ندارد؟

کیانوش جهانپور، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، خبر ویروس جهش یافته ایرانی را تکذیب کرده و معتقد است که «از زمان شیوع ویروس کرونا در کشور تا امروز، افزون بر ۷۰ جهش در ایران شناسایی شده که البته تا امروز هیچ کدام تغییر معناداری در رفتار ویروس ایجاد نکرده و اطلاق واریانت جدید به آن‌ها درست نیست.»

او می‌گوید که «متاسفانه انتقال ناقص مطالب و گزارش‌های علمی مطروحه هفتگی در ستاد ملی مقابله با کرونا آن هم از جانب افراد غیر از سخنگوی رسمی این ستاد و یا پوشش خبری ناقص آن در مواردی موجب سوء تفاهم و سوء برداشت شده و انتظار می‌رود اکنون که ستاد ملی مقابله با کرونا، سخنگوی رسمی و مشخص دارد، اعلان مصوبات و اطلاعات منحصر به سخنگو باشد و سایر اظهارات، وجهی ندارد و رسانه‌ها این موضوع را در اطلاع رسانی مطالب، لحاظ کنند و البته اعضای ستاد نیز توجه بیشتری به این مهم داشته باشند.»

جهانپور با بیان اینکه واژگان موتاسیون ایرانی که به نقل از نائب رییس محترم مجلس نیز منتشر شده است، اطلاق درستی نیست و صحت ندارد عنوان کرد که «تا امروز از میان واریانت‌های شناخته شده با مبدا انگلیس، آفریقای جنوبی، برزیل و کالیفرنیا صرفا واریانت انگلیسی در ایران مشاهده شده است.»

باید یادآور شد که گرچه ممکن است ایده «جهش ویروسی» نگران کننده باشد، اما بنابر گفته‌های دانشمندان این موضوع مهم است که درک کنیم بسیاری از این جهش‌ها جزئی هستند و تأثیر کلی بر سرعت انتشار ویروس یا احتمال بروز شدت عفونت ویروسی ندارند. در حقیقت، برخی جهش‌ها می‌توانند ویروس را کمتر آلوده کنند.

طبق گفته‌های مسعود مردانی، استاد بیماری‌های عفونی، جهش کروموزومی یک پدیده‌ای است که در هرکجا و مکان که تسهیل انتقال ویروس از فردی به فرد دیگر صورت گیرد؛ یعنی زنجیره انتقال تشدید شود، امکان جهش کروموزومی وجود دارد.

او درباره امکان وجود ویروس جهش یافته ایرانی در کشور اظهار داشت که «البته جهش کروموزمی امکان پذیر است و ایران هم از این موضوع مستثنی نیست و ممکن است جهش کروموزمی کرونا اتفاق بیفتد و اتفاق هم افتاده؛ متخصصان ژنتیک دانشگاه نیز تایید کرده‌اند، اما این جهش که منجر به پدیده‌ای بشود؛ مانند جهش انگلیسی، در ایران اتفاق نیافتاده و اگر اتفاق بیفتد توسط مراجع رسمی اطلاع داده می‌شود.»

این استاد بیماری‌های عفونی درباره اهمیت این موضوع عنوان کرد «برای اینکه مردم بدانند راه انتقال و پیشگیری از ویروس تغییر نکرده و همان اقداماتی برای ویروس چینی وجود دارد، برای ویروس کرونای انگلیسی هم باید مورد توجه قرار گیرد. واکسنی که اکنون استفاده می‌شود روی دو نوع ویروس کرونای قبلی و انگلیسی اثر گذار است؛ به جز نوع جهش یافته آفریقایی که خوشبختانه تاکنون در ایران گزارش نشده است.»

محمد علی محسنی بندپی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز به مطرح شدن شیوع ویروس کرونای ایرانی اشاره کرد و گفت: «هنوز به صورت علمی و بالینی وجود ویروسی مبنی بر ویروس جهش یافته کرونای ایرانی ثابت نشده است. هنوز وزارت بهداشت و درمان کشور آماری رسمی درباره شیوع ویروس کرونای ایرانی ارائه نکرده است، البته شایعات متعددی در این باره وجود دارد.»

عضو کمیسیون بهداشت کرونای انگیسی را خطرناک می‌داند و اعتقاد دارد که این ویروس سیستم تنفس، گوارش و کلیوی را درگیر می‌کند. به گفته او، در حال مطالعه و تحقیق هستند تا اگر وجود ویروس کرونای ایرانی محرز شد راه مقابله با آن را یافته و اطلاعات بیشتری در اختیار مردم کشور قرار دهند.»
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید