بحران کرونایی خوزستان به کجا رسید؟

بحران کرونایی خوزستان به کجا رسید؟

چهار هفته از گزارش نخستین مورد ابتلا به کرونای انگلیسی در خوزستان می‌گذرد. گونه‌ای جهش یافته که حالا غرب و جنوب غرب استان خوزستان را به خود درگیر کرده است. براساس اعلام ستاد کرونای خوزستان حدود ۵۶ درصد از نمونه‌های ارزیابی شده دراین استان، سوش انگلیسی بوده اند.

کد خبر : ۹۱۴۳۲
بازدید : ۵۱۱۸
بحران کرونایی خوزستان به کجا رسید؟
فرادید | استان خوزستان از اواخر بهمن ماه وارد وضعیت بحرانی کرونا شد، بحرانی که با شیوع ویروس جهش یافته انگلیسی شدت هم گرفت. این وضعیت باعث شده تا ستاد کرونای خوزستان در تازه‌ترین اقدام، ادارات و ارگان‌های غیرضروری را تا پایان اسفند ماه به فعالیت ۱۰ درصدی کارکنان محدود کند. علاوه بر آن مقرر شده تا ورود و خروج به ۱۱ شهرستان قرمز ممنوع و به ۸ شهرستان دیگر محدود شود. اما با این وجود ستاد ملی کرونا نسبت به جایگزینی ویروس انگلیسی کرونا با نسخه ووهان ابراز نگرانی کرده است.

به گزارش فرادید؛ سخنگوی ستاد کرونای خوزستان در مورد آخرین وضعیت کرونا در این استان می‌گوید که ۵۶ درصد تست های کرونای استان خوزستان مربوط به ویروس جهش یافته انگلیسی بوده است، و براساس مصوبه ستاد استانی در ۱۱ شهر قرمز و ۸ شهر نارنجی این استان خروج خودرو‌های بومی و ورود پلاک‌های غیربومی ممنوع شده است.

در حال حاضر ۱۱ شهرستان شامل اهواز، ماهشهر، کارون، رامهرمز، شادگان، آبادان، دزفول، شوشتر، خرمشهر، دشت آزادگان و هویزه قرمز و هشت شهرستان شامل حمیدیه، هفتکل، ایذه، باغملک، اندیمشک، شوش، هندیجان و امیدیه در شرایط نارنجی به سر می‌برند.

نمکی وزیر بهداشت نیز با ابراز نگرانی نسبت به وضعیت کرونا در خوزستان گفته است که بیشترین مرگ و میر کرونا در این استان رخ می‌دهد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز آمار بالای مرگ و میر در خوزستان را تایید کرده و گفته است که «از ۱۲ تا ۱۵ اسفند ماه امسال ۴۵ نفر از بیماران کرونایی استان خوزستان فوت کردند که این نشان می‌دهد میزان مرگ و میر ناشی از بیماری کووید ۱۹ در استان بالا رفته است.»

او می‌گوید: «از ۲۰ بهمن ماه امسال که وارد پیک سوم کرونا در استان خوزستان شدیم تا ۱۵ اسفند ماه ۲۴۴ نفر از بیماران کرونایی استان فوت کردند که این زنگ خطری برای شهروندان استان است.»

با این حال مسئولان خوزستانی ضمن ابراز نگرانی از وضعیت کرونا در روز‌های آینده، می‌گویند که هنوز بازار‌های اهواز شلوغ و مردم در سطح شهر تردد می‌کنند، در حالی که بار‌ها تذکر داده شده که مردم تا مهار این بیماری در خانه‌های خود بمانند.
براساس اعلام ستاد کرونای خوزستان، حدود ۱۲۳ نفر از پرسنل کادر درمان خوزستان در یک هفته گذشته به کرونا مبتلا شده‌اند و پنج نفر از آن‌ها نیز در شرایط بستری به سر می برند.
بحران کرونایی خوزستان به کجا رسید؟
طغیان کرونای انگلیسی؛ چرا خوزستان با بحران کرونایی مواجه شد؟
چهار هفته از گزارش نخستین موارد ابتلا به کرونای انگلیسی در خوزستان می‌گذرد. گونه‌ای جهش یافته که حالا غرب و جنوب غرب استان خوزستان را به خود درگیر کرده است. براساس اعلام ستاد کرونای خوزستان حدود ۵۶ درصد از نمونه‌های ارزیابی شده دراین استان، سوش انگلیسی بوده اند.

سخنگوی ستاد کرونا خوزستان می‌گوید این مساله، باعث افزایش سرعت انتشار و قدرت بیماری‌زایی شده است و به تبع آن، مرگ و میر نیز افزایش خواهد یافت.

طبق گفته دکتر ابول نژادیان، بیشترین سن ابتلا به ویروس نوع انگلیسی ۳۰ تا ۴۰ سال بوده است. او همچنین گفته که تعداد موارد ابتلا به بیماری در سنین ۱۵ تا ۲۹ سال نیز در استان روند افزایشی دارد.

اما چگونه شد که ویروس جهش یافته انگلیسی از خوزستان سر درآورد و این استان را بحرانی کرد؟

استاندار خوزستان معتقد است که ویروس جهش یافته از طریق مرز کشور‌های همجوار به خوزستان آمده است. از این رو قاسم سلیمانی دشتکی به تازگی دستور تعطیلی مرز‌های خوزستان به عراق راصادر کرده است.

در این میان، مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد ملی کرونا مدعی شده که تست‌های تقلبی مسافران عراق آتش کرونا را در خوزستان شعله‌ور کرد.

او در این رابطه می‌گوید: «علت عمده انتشار ویروس جهش یافته کرونا در کشور، تردد‌های غیر مجاز در مرز‌های خوزستان با کشور عراق بوده است. افراد زیادی با برگه تست منفی پی سی آر کرونا به کشور وارد شدند، در حالی که می‌دانیم با قیمت‌های یک تا یک و نیم میلیونی این برگه‌های تست منفی به آنان فروخته شده است. بسیاری از مسافران با برگه تست تقلبی وارد کشور شدند، ویروس جهش یافته را در استان خوزستان پخش کردند و متاسفانه استان خوزستان را با بحران مواجه کردند.»
بحران کرونایی خوزستان به کجا رسید؟
بحران کرونا در خوزستان تا کی ادامه دارد؟
گرچه شیوع کرونا به گفته ستاد کرونای خوزستان هم اکنون ثابت مانده است، اما برخی از متخصصان اپیدمیولوژی معتقدند که بحران کرونایی خوزستان تا خرداد ماه ادامه خواهد یافت. اما در حال حاضر، دکتر علیرضا قنبران، رئیس مرکز آموزشی درمانی امام خمینی (ره) اهواز می‌گوید که «اکنون در حال استفاده از همه ظرفیت استان خوزستان هستیم و اگر شیب مراجعه بیماران به بیمارستان‌ها به این روند ادامه یابد، به کمک استان‌های دیگر برای تامین نیرو نیاز داریم.»

او همچنین گفته است که «از روز پنجشنبه شاهد افزایش مراجعه بیماران به بیمارستان بوده‌ایم؛ فعلا تقریبا روند مراجعه به بیمارستان ثابت شده، اما هنوز شیب نزولی پیدا نکرده است.»

در این میان دکتر آرش یلالی، معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی آبادان معتقد است که اگر تعطیلی حداقل دو هفته‌ای در استان خوزستان انجام نشود، پیش‌بینی می‌شود این پیک تا خردادماه ادامه یابد.

اما سخنگوی ستاد کرونای خوزستان اعتقاد دارد که میزان ابتلا روبه کاهش است.

ابول نژادیان می‌گوید: شتاب افزایش بیماری نسبت به هفته قبل کاهش یافته است؛ در هفته گذشته RT معادل ۱.۲۳ بود یعنی به ازای هر ۱۰۰ بیمار ۱۲۳ بیمار تولید می‌شد که اکنون با اعمال محدودیت‎ها و افزایش رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ۸۵ درصد، R مولد به ۱.۱۱ رسیده است یعنی به ازای هر ۱۰۰ بیمار ۱۱۰ بیمار تولید می‌شود و هنوز به زیر عدد یک نرسیده‌ایم.

او ابراز امیدواری کرده که در این هفته و با اعمال محدودیت‌ها و همکاری مردم، این عدد به کمتر از یک برسد.

سخنگوی ستاد کرونای خوزستان می‌گوید که اگر این عدد به کمتر از یک برسد روند نزولی بیماری شکل خواهد گرفت و قسمت بازوی پایین‌رونده پیک آغاز خواهد شد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید