تغییرات مثبت در رویداد سینمایی سال

تغییرات مثبت در رویداد سینمایی سال

بلیت پردیس سینمایی ملت که به عنوان کاخ مردمی جشنواره در نظر گرفته شده 200 هزار تومان است.

کد خبر : ۹۲۸۸
بازدید : ۱۰۳۸
تغییرات مثبت در رویداد سینمایی سال
بلیت پردیس سینمایی ملت که به عنوان کاخ مردمی جشنواره در نظر گرفته شده 200 هزار تومان است.

یه گزارش دنیای اقتصاد، جشنواره فیلم فجر از سال 61 کارش را شروع کرد و در آن دوره قرار بود در 10 روز محصولات سال سینمای ایران را برای اولین بار روی پرده ببرد و مردم هم در سینماهای شهر تهران به دیدن این فیلم‌ها بروند.

در نیمه دوم دهه 60 یعنی زمانی که جشنواره تازه در میان مردم جای خود را باز کرده بود هروقت از مقابل سینماها رد می‌شدیم، صف‌های طولانی جلب نظر می‌کرد و بعضی از فیلم‌ها هم چنان با ازدحام تماشاگر روبه‌رو می‌شدند که کار فیلم‌ها به سانس‌های فوق‌العاده و نشستن تماشاگران رو ی زمین می‌کشید.

مردم می‌خواستند فیلم‌ها را در دفعه اول نمایش ببینند؛ چون احتمال می‌دادند در اکران عمومی با ممیزی مواجه شود یا اصلا به محاق توقیف برود. قانونی هم که در آن سال‌ها وجود داشت این بود که هر فیلمی می‌خواهد در طول سال اکران شود اول باید در جشنواره فجر به نمایش در بیاید تا اجازه اکران بگیرد. یعنی اکران در جشنواره حکم پروانه نمایش را برای فیلم‌ها داشت.

این بود که فیلم‌سازان با تمام توان تلاش می‌کردند فیلمشان به جشنواره برسد تا سرمایه‌شان یکسال بیخود و بی جهت نخوابد. افتخار فیلم‌سازان به این حجم دیده شدن هم در آن سال‌ها البته در جملاتشان آشکار بود. مثلا جمله رایج آن سال‌ها برای این ماجرا این بود که می‌گفتند شیشه فلان سینما برای فلان فیلم از ازدحام جمعیت شکسته شد.

مسعود کیمیایی پای ثابت این شیشه شکستن‌ها بود و در سال‌های آخر دهه 60 فیلم‌ساز تازه اپوزیسیون شده خارج رفته هم با تغییر نگرش در فیلم‌سازی‌اش با دوفیلمی که رنگ و بوی توقیف می‌داد به این جمع پیوست. در سال‌های بعد اما اقبال از جشنواره فیلم فجر رو به کاهش گذاشت و دیگر خبری از شیشه شکستن هم نبود.

همزمان با این افول تماشاگر، در طول سال هم فیلم‌ها برای اکران با مشکل تماشاگر روبه‌رو شدند تا جایی که در سال‌های اخیر با وجود شبکه‌های ماهواره‌ای و دانلودهای غیر قانونی فیلم‌های ایرانی از شبکه‌های مجازی یکی از مسائل عمده سینمای ایران کشاندن تماشاگر به سالن سینماها شده است. اینجا بود که تعریف قبلی جشنواره فیلم فجر دیگر کارکرد خود را از دست داده بود؛ اما مدیران سینمایی و دبیران متعدد جشنواره فجر که هر سال یا هر دو سال یکبار عوض می‌شدند نمی‌خواستند جشنواره را با تعریف جدید هماهنگ کنند.

نمی خواستند بپذیرند که اصالت نمایش را در صنعت سینمای ایران به اکران در طول سال باید داد، نه نمایش جشنواره. برای همین هم هر سال تا همین حالا بر تعداد سینماهای نمایش‌دهنده فیلم‌ها در جشنواره فیلم فجر اضافه می‌شود. اگر هم اضافه نمی‌شود دست‌کم، تعداد سالن‌های نمایش کم هم نمی‌شود. انگار که این جشنواره فقط باید در این 10روز تنور سینما را گرم نگه دارد و در طول سال مردم نیازی به رفتن به سینما ندارند.

نکته آزاردهنده این است که جشنواره‌ای که قرار است در یک محل مشخص برگزار شود، به همه شهرهای کشور تعمیم پیدا کند و علاوه‌بر اینکه گیشه سینمای ایران در تهران را در طول سال بی‌رونق می‌کند، به بی‌رونق شدن این گیشه در شهرستان‌ها هم کمک می‌کند!امسال اما اتفاق جدیدی افتاده است و بارقه‌هایی از تغییرات مثبت در این اتفاق معلوم است.

اختصاص یک سالن سینما به عنوان کاخ مردمی جشنواره فیلم فجر که تماشاگر ثابت جشنواره رو بتواند در این 10 روز به این سالن بیاید و فیلم‌ها را همراه با فیلم‌سازان و بازیگران و بعضا ستاره‌ها ببیند. این اتفاق اگر با درایت و آینده‌نگری همراه باشد در سال‌های آینده احتمالا مثل همه جای دنیا جشنواره‌ای را برگزار خواهیم کرد که به اکران فیلم‌ها در طول سال کمک کند، نه اینکه مردم در این 10 روز از سروکول هم بالا بروند و فیلم‌ها را ببینند و در طول سال به دانلود و ماهواره و تلویزیون خانه‌هایشان مشغول باشند.

کاخ مردمی برای دیدن ستاره‌ها
همواره مدیران ادوار مختلف جشنواره فیلم فجر با اتخاذ تصمیم‌های بدیع به دنبال هر چه بهتر و باشکوه‌تر برگزار شدن مهم‌ترین رخداد فرهنگی و سینمایی سال بوده‌اند و امسال کاخ مردمی جشنواره اتفاقی تازه در جشنواره است. به گزارش «ایرنا»، کاخ مردمی جشنواره فیلم فجر، محلی است که برای نخستین بار توسط دبیر جشنواره امسال طراحی شده تا هنرمندان و فیلم‌سازان در زمان برگزاری جشنواره فیلم فجر در آن با هم به تماشای فیلم‌ها بنشینند.

میزبانی از کاخ مردمی جشنواره امسال بر عهده پردیس سینمایی «ملت» گذاشته شده که با چهار سالن مجهز می‌تواند میزبان خوبی برای مردم و فیلم‌سازان در طول برگزاری جشنواره باشد. اما از آنجا که همواره تصمیمات نو و تازه با موافقان و مخالفانی همراه بوده است برای بررسی نقاط احتمالا ضعف و قوت کاخ مردمی جشنواره به سراغ چند تن از کارشناسان سینمایی رفته و نظر آنان را جویا شده‌ایم.

کیوان کثیریان، عضو شورای مرکزی انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی نیز درباره راه‌اندازی کاخ مردمی جشنواره به «ایرنا» گفت: این تصمیم توسط مدیر جشنواره گرفته شده و قطعا برای رونق بخشیدن بیشتر به جشنواره است. وی با اشاره به اینکه البته نمی‌دانم قرار است چه اتفاق و برنامه‌هایی در پردیس ملت بیفتد، افزود: به هر حال اکران فیلم‌های جشنواره فجر در فضایی متمرکز غیر از برج میلاد که برای اهالی رسانه است، احساس می‌شد تا مردم نیز در این جشن سینمایی بیشتر دخیل شوند.

این منتقد سینما اظهار کرد: از آنجا که ماهیت و فلسفه اصلی برگزاری جشنواره فیلم فجر بیشتر به جشن نزدیک است تا رقابت، بنابراین برنامه‌هایی مانند ایجاد کاخ مردمی جشنواره به باشکوه‌تر برگزار شدن این جشن سینمایی کمک می‌کند. کثیریان خاطرنشان کرد: درواقع برنامه‌هایی که در طول 10 روز برگزاری جشنواره باعث نزدیک‌تر شدن مردم به سینما و مانند گذشته صف کشیدن علاقه‌مندان به سینما برای خرید بلیت شود، موثر است.

بلیت جشنواره؛ قیمت‌ها و گروه‌بندی فیلم‌ها
روز گذشته جزئیات گروه‌بندی سینماها برای نمایش فیلم‌های سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر و همچنین قیمت بلیت‌ها اعلام شد و گروه‌هایی که فیلم‌های این دوره را به نمایش می‌گذارند شامل گروه الف، ب و ج است.

گروه الف شامل آزادی، پردیس کورش، جوان، پردیس زندگی، فرهنگ، پردیس چارسو، اریکه ایرانیان، استقلال، ماندانا و موزه سینما است که قیمت بلیت اینترنتی (سری ۱۱ تایی) آن هر سری 880.000 ریال (۸۸ هزار تومان) است و قیمت بلیت دانشجویی (سری ۱۱ تایی) هر سری 770.000 ریال (۷۷ هزار تومان) در نظر گرفته شده است. قیمت بلیت گیشه این گروه به‌صورت تکی 100.000 ریال محاسبه می‌شود.

گروه ب شامل پردیس راگا، پردیس کیان و پرشین کرج است. قیمت بلیت اینترنتی (سری ۱۱ تایی) آن هر سری 660.000 ریال (۶۶ هزار تومان) است. قیمت بلیت دانشجویی (سری ۱۱ تایی) 550.000 ریال (۵۵ هزار تومان) محاسبه شده است. قیمت بلیت گیشه این گروه به‌صورت تکی 80.000 ریال در نظر گرفته شده است.

گروه ج که پردیس ملت به عنوان کاخ مردمی جشنواره است هر سری 2.000.000 ریال (۲۰۰هزار تومان) همراه با فرش قرمز هر فیلم با حضور هنرمندان و پذیرایی است. همچنین برای این گروه کارت صادر می‌شود. در بخش «سینما حقیقت» (مستند) هر سری بلیت اینترنتی ۱۱ تایی 440.000 ریال (۴۴ هزار تومان) و قیمت بلیت دانشجویی (سری ۱۱ تایی) هر سری 330.000 ریال (۳۳ هزار تومان) و قیمت بلیت تکی 50.000 ریال در نظر گرفته شده است.

در بخش برگزیده «هنر و تجربه» هر سری بلیت ۱۱ تایی اینترنتی 440.000 ریال (۴۴ هزار تومان) و هر سری بلیت دانشجویی به تعداد ۱۱ تا 330.000 ریال (۳۳ هزار تومان) و بلیت تکی 50.000 ریال است. پیش‌فروش بلیت‌های جشنواره سی‌و‌چهارم از ساعت ۱۲ ظهر روز سه‌شنبه ۲۹ دی ماه آغاز می‌شود و تا ساعت ۲۴ روز چهارشنبه ۳۰ دی ادامه خواهد داشت.

متقاضیان پیش خرید بلیت فیلم‌های جشنواره می‌توانند از طریق سایت پیش‌فروش به نشانی Fajrticket. ir بلیت‌های مورد نظر خود را تهیه کنند. اسامی فیلم‌ها، سانس‌ها و سینماهای نمایش‌دهنده همزمان با آغاز پیش‌فروش روی سایت جشنواره قرار خواهد گرفت. همچنین تحویل بلیت‌های مردمی در روزهای ۴ و ۵ بهمن‌ماه انجام خواهد گرفت و روزهای ۵ و ۶ بهمن ماه نیز برای فروش بلیت‌های جشنواره برای نهادها تعیین شده است.

با مردم فیلمم را می‌بینم

تغییرات مثبت در رویداد سینمایی سال
فرزاد موتمن /کارگردان

البته در سال‌های گذشته که کاخ مردمی هم ایجاد نشده بود، بنده به همراه عوامل فیلمم در سینمای‌های مختلف با مردم به تماشای فیلم می‌نشستیم. بنابراین من ترجیح می‌دهم در سینما‌های مختلف با مردم شمال و جنوب شهر به تماشای فیلم بنشینم؛ چون معتقدم نگاه این افراد با هم متفاوت است و قطعا نظرهای مختلفی هم در ارتباط با فیلم خواهند داد.

پردیس ملت به‌صورت متمرکز علاقه‌مندان سینما را در یک محل و در طول برگزاری جشنواره دور هم جمع می‌کند و این اقدام به نظر کار مثبت و خوبی است و به فیلم‌سازانی که زمان مناسب برای حضور در سینماهای مختلف ندارند، کمک می‌کند تا در یک محل از نظرات مخاطبان خود بهره‌مند شوند.البته این اتفاق برای نخستین بار است که می‌افتد و می‌توان پس از برگزاری معایب و محاسن آن را بهتر بررسی کرد.

کاخ مردمی جشنواره اقدامی ستودنی است

تغییرات مثبت در رویداد سینمایی سال
حسین فرحبخش /تهیه‌کننده و کارگردان

مهم‌ترین ویژگی و حُسن ایجاد کاخ مردمی جشنواره نظراتی است که پس از تماشای فیلم کارگردان‌ها از مردمی که مخاطبان اصلی فیلم هستند، می‌گیرند. دیدن فیلم همراه با عوامل آن اثر، هم برای مردم و هم برای سینماگران جذابیت دوچندان دارد بنابراین باید این اقدام مثبت جشنواره را ستود.عوامل فیلم همواره در برج میلاد یعنی کاخ جشنواره با رسانه‌های مختلف به تماشای فیلم می‌نشستند و کمتر با مردم در ارتباط بودند.

اهالی رسانه در واقع هر کدام به نوعی کارشناس سینما هستند. یک فیلم‌ساز همواره علاقه‌مند است علاوه‌بر نظر کارشناسان نظرات توده مردم درباره فیلم خود را نیز بداند که با ایجاد کاخ جشنواره این امکان فراهم خواهد شد.با توجه به تصمیمات و اقداماتی که تا به حال گرفته شده به نظر می‌رسد جشنواره منظم و خوبی پیش رو باشد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید