چه سینماگرانی جشنواره فجر را داوری می‌‎کنند؟

چه سینماگرانی جشنواره فجر را داوری می‌‎کنند؟

پس از حواشی که در خصوص انتخاب هیات داوران سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر مطرح شده بود، شب گذشته جمع بندی درباره ترکیب قضاوت کنندگان در این رویداد سینمایی به پایان رسید و ترکیب هیات داوران مهم ترین رویداد فرهنگی کشور، رونمایی شد اما در این دوره چه کسانی با چه سوابقی ارزیابی و اهدای سیمرغ‌ها به سینماگران کشورمان را برعهده دارند؟

کد خبر : ۹۳۴۲
بازدید : ۱۶۷۹
پس از حواشی که در خصوص انتخاب هیات داوران سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر مطرح شده بود، شب گذشته جمع بندی درباره ترکیب قضاوت کنندگان در این رویداد سینمایی به پایان رسید و ترکیب هیات داوران مهم ترین رویداد فرهنگی کشور، رونمایی شد اما در این دوره چه کسانی با چه سوابقی ارزیابی و اهدای سیمرغ‌ها به سینماگران کشورمان را برعهده دارند؟

به گزارش تابناک، در فاصله دوازده رو تا آغاز سومین و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر، هیات داوران بخش‌های مختلف این رویداد مشخص شدند تا حواشی که در روزهای اخیر درباره عدم پذیرش مسئولیت داوری این جشنواره مطرح شده بود و البته تایید یا تکذیب نشد، بدین ترتیب خاتمه یابد.

مهم‌ترین و حساس‌ترین گروه داوران جشنواره فجر، داوران بخش سودای سیمرغ بود که ابوالحسن داوودی، محمد داوودی، مجتبی راعی، سید جمال ساداتیان، منوچهر شاهسواری، مهدی فخیم زاده و نیکی کریمی ترکیب این بخش را شامل می‌شوند و باید برای اهدای عمده سیمرغ‌های جشنواره سی و چهارم تصمیم گیری کنند.

در ترکیب انتخاب شده توسط دبیر جشنواره سی و چهارم، فیلنامه‌نویس، داور، بازیگر، کارگردان، تهیه کننده و فیلمبردار مشاهده می‌شود و بر این اساس حضور صنوف کلیدی سینمایی را در ترکیب هیات داوران جشنواره مشهود است اما این موضوع دلیل نمی‌شود که این گروه از هم‌اکنون متهم به مسامحه متهم نشوند و آرایشان از سوی سینماگران صاحبِ منافع مخدوش نشود.

چه سینماگرانی جشنواره فجر را داوری می‌‎کنند؟
ابوالحسن داوودی کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و تهیه‌کننده سینمای ایران که تاکنون فیلم‌هایی همچون «تقاطع»، «رخ دیوانه» و «من زمین را دوست دارم» کارگردانی کرده است. محمد داوودی از مدیران فیلمبرداری سینمای ایران که تاکنون فیلم هایی همچون «اشک سرما»، «رنگ خدا»، «سفر به فردا» و «بهشت جای دیگری است» را فیلمبرداری کرده است.

مجتبی راعی کارگردان، نویسنده و مدرس فیلمسازی که در سال‌های ۱۳۷۹، ۱۳۸۲ و ۱۳۹۲ عضو هیات داوران جشنواره فیلم فجر در بخش مسابقه سینمای ایران بوده و تاکنون فیلم هایی همچون «عصر روز دهم»، «ترنج» و «تولد یک پروانه» را کارگردانی کرده است.

سید جمال ساداتیان از تهیه کنندگان سینمای ایران که فیلم هایی همچون «جامه دران»، «برف روی کاج ها»، «چهارشنبه سوری» و «دایره زنگی» را تهیه کرده است. منوچهر شاهسواری از تهیه کنندگان سینمای ایران محسوب می‌شود که تاکنون تهیه کنندگی فیلم هایی همچون «مخمصه»، «یک گزارش واقعی»، «فصل باران های موسمی» و «مزار شریف» را تهیه کنندگی کرده است.

چه سینماگرانی جشنواره فجر را داوری می‌‎کنند؟ چه سینماگرانی جشنواره فجر را داوری می‌‎کنند؟

مهدی فخیم زاده بازیگر، کارگردان، تهیه کننده، فیلمنامه‌نویس چهره سرشناسی است که علاوه بر کارگردانی تاکنون در فیلم هایی همچون «مسافران مهتاب»، «تشریفات»، «تاواریش» و «هم نفس» به ایفای نقش پرداخته است.

نیکی کریمی بازیگر، تهیه کننده، کارگردان و مترجم که با کسب جوایز متعدد از جشنواره‌های گوناگون بین‌المللی یکی از موفق‌ترین هنرمندان سینمای ایران از نظر تعداد جوایز جهانی بوده است. کریمی همچنین تاکنون در چندین جشنواره جهانی فیلم به عنوان داور حضور داشته است. «شیفت شب» آخرین فیلمی است که کریمی کارگردانی کرده است. نیکی کریمی در فیلم هایی همچون «دو زن»، «عروس» به ایفای نقش پرداخته است.


محمد حیدری همزمان هیات داوران بخش مستند را نیز معرفی کرد؛ هیات داورانی که باید انتخاب کند تا چه فیلمی از قریب به اتفاق آثار دولتی راه یافته به بخش مستند، می‌تواند در این رویداد صاحب جوایز شوند و در این رقابت مستندسازان عمدتاً متکی به اعتبارات دولت، کار دشواری برای انتخاب گزینه های برتر نخواهند داشت.

محمدرضا اصلانی، نویسنده، شاعر، کارگردان و مستند ساز ایرانی، متولد سال 1322 در رشت و فارغ‌التحصیل هنر و نقاشی از دانشکده ی هنرهای تزئینی است. وی دورهٔ آموزش فیلمسازی را در وزارت فرهنگ و هنر گذرانده است.جامعهٔ هنری ایران در ابتدا محمدرضا اصلانی را با اشعارش شناخت. او از شاعران فعال و مطرح موج نوی دههٔ چهل بود که اشعارش امیدی در میان هواداران شعر مدرن برانگیخته بود. اصلانی از جمله کسانی بود که بعدها بیانیه ی شعر حجم - شکل به‌سامان‌رسیده موج نو را امضاء کرد. اصلانی فعالیت حرفه‌ای خود در سینما را از سال 1346 و با ساخت فیلم مستند« جام حسنلو» آغاز کرد و سپس آثاری چون «بد بده»، «با اجازه»، «چنین کنند حکایت»، «تاری خانه»، «فهرج»، «مش اسماعیل»، «ابوریحان بیرونی»، «میراث شیشه»، «چیغ» و «دل جهان» را جلوی دوربین برد. وی مستندسازی‌ست که در دهه چهل شاعرانگی را به سینمای مستند ایران افزود.در بیست‌ و پنجمین جشنواره فیلم فجر، فیلم «خاطرات یک هفتاد و پنج ساله» او، سیمرغ بلورین ویژه داوران در بخش چشم واقعیت این جشنواره را دریافت کرد.

احمد ضابطی جهرمی در سال 1330 در جهرم به دنیا آمد. وی پس از پایان تحصیلات، به عنوان عضو هیأت علمی رسمی دانشکده صدا و سیما منصوب شد و نائل به دریافت دکترای پژوهش هنر گردید. ضابطی جهرمی در سال 1355 در رشته کارگردانی سینما و تلویزیونی از دانشکده هنرهای دراماتیک فارغ التحصیل شد.

از جمله فعالیت‌های وی می‌توان به مواردی همچون مستندساز و تدوین‌گر فیلم، مؤلف و مترجم 22 جلد کتاب، 70 مقاله و 20 جلد جزوه آموزشی در زمینه گوناگون بویژه تئوری فیلم، تدوین و فیلم مستند اشاره کرد. دکتر احمد ضابطی جهرمی اولین استاد سینمای ایران است که از سوی فرهنگستان هنر در ۳۰ آبان ماه ۱۳۸۶ مورد تجلیل قرار گرفت.

از آثار تألیفی ایشان می‌توان به کتب متعدد سینمایی و مقالات نظری و تکنیکی به ویژه در زمینه تدوین فیلم در کنار تولید مستندهای ماندگار اشاره کرد. کتاب های وی به عنوان کتاب های مرجع در سینمای مستند مورد استفاده قرار می گیرد.

مهوش شيخ الاسلامی متولد 1324 درملاير و فارغ التحصيل سينما از مدرسه فيلم لندن است. وی فعاليت هنری را با كارگردانی فيلم مستند «توپ» آغاز و با مديريت توليد، دستياری و منشی گری صحنه ادامه داد. شيخ الاسلامی در مجموعه های تلويزيونی «دايی جان ناپلئون»،«گزارش»، «كوچك جنگلی»، «هزار دستان» و «سربداران» به عنوان مدير توليد و برنامه ريز همكاری داشته است.

از فعاليت های او می توان به داوری در جشنواره های فيلم مستند تامپره 2000، جشنواره فیلم کوتاه، جشنواره روورتو ایتالیا، جشنواره بین المللی سینما حقیقت، جشنواره مستند كيش و جشن خانه سينما اشاره كرد. وی ساخت فیلم هایی همچون «برگ سبز»، «به كجا تعلق دارم»، «پرسنگ دوز»، «پير حرا»، «چارشو»، «دست ها»، «سپيد جامگان»، «قاتل يا مقتول»، «ماده‌ی 61» و «يوفك»، «تنگراه»،« اتاق تاریک»،« توپ»،«شیر سنگی»، «خانه تاریک»،«پول فرح»، «خانه دوم» و ... را در کارنامه هنری خود دارد.

معین کریم الدینی متولد ۱۳۵۸ فارغ التحصل دانشکده صدا و سیما در رشته کارگردانی سینما است. وی سینمای حرفه ای را با مونتاژ آغاز کرده و سپس وارد عرصه فیلمسازی شده است. اولین فیلم او (وقتی ابرها پایین می آیند) در جشنواره سینما حقیقت جایزه بهترین کارگردانی را از آن خود کرد و در جشنواره فجر نیز جایزه بهترین تصویر را گرفت و نامزد بهترین تدوین هم شد. دومین فیلم این مستندساز «آتلان» است که در سی و سومین جشنواره فیلم فجر در بخش مسابقه سینمای مستند، برنده سیمرغ بهترین فیلم مستند شد.

این فیلم در جشنواره سینما حقیقت 4 جایزه بهترین فیلم بخش بین الملل، بهترین کارگردانی، بهترین تصویر ، بهترین تدوین و در جشن خانه سینما نیز جایزه بهترین کارگردانی، بهترین تدوین، بهترین موسیقی، بهترین صدا و بهترین موسیقی را دریافت کرد. فیلم«آتلان» همچنین در جشنواره های خارجی همچون زوریخ، ایتفا و آسیاپاسفیک نیز حضور داشت.

امیر تاجیک متولد 1360 در تهران است. وی مستندساز، دارای لیسانس ادبیات انگلیسی و تهیه کننده مستندهای بین المللی است. داوری جشنواره‌های تلویزیونی داخلی و بین المللی، عضو شبکه مستندسازان اروپا، کارشناس جشنواره فیلم مستند گوآنجوی چین، و مدیریت تولید و مستند شبکه تلویزیونی پرس تی وی از جمله فعالیت هایی است که در کارنامه هنری وی دیده می شود. انحراف در جهاد، اشتباه، در آغوش یاران و روزی روزگاری از جمله آثار او هستند که در جشنواره های داخلی و بین المللی جوایزی را از آن خود کرده اند. تاجیک هم اکنون به عنوان مدیر شبکه مستند سیما مشغول به کار است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید