مجلس خانه ملت است، نه خانه یک جناح

کد خبر : ۹۴۹۰
بازدید : ۱۲۹۰

رئیس جمهور گفت: همه مساله این است که برای این انتخابات میزانی بگذاریم که این فرد التزام به اسلام دارد یا نه؟ اما این میزان‌های ما درست هم کار نمی‌کند.

حجت الاسلام حسن روحانی در دومین روز همایش استانداران، معاونان سیاسی، مدیران کل سیاسی و انتخابات و فرمانداران سراسر کشور، سخنانش را با اشاره به مسائل هسته‌اي و اجراي برجام آغاز کرد و گفت:به تیم مذاکره کننده گفتم اولین خط قرمز ما لغو همه قطعنامه ها و دومین، لغو همه تحریم ها است. می‌خواستیم همه قطعنامه‌های مصوب علیه ایران لغو شود، نه اینکه تعلیق شود.

رییس جمهور با بیان اینکه در مذاکرات تقریبا به همه اهداف اصلی خود بدون استثنا دست یافتیم، اظهار داشت: طی این دوران حداقل سه بار دستور قطع کامل مذاکره را دادم. در این 30 ماه اگر آرامش بازار اقتصادی ما به هم میخورد یا در کشور نا امنی داشتیم و یا 22بهمن و روز عاشورا خلوت می‌شد، هرگز ما در مذاکرات موفق نمی‌شدیم.

گزیده سخنان رئیس جمهور در این همایش را در زیر می‌خوانید:

  • باید در این انتخابات، بی طرفی، عدم مداخله، اجرای مر قانون، امنیت کامل، رقابتی سالم و همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند؛ انتخاباتی پرشور و با نشاط به نمایش گذاشته شود. مجلس خانه ملت است؛ نه خانه یک جناح، و دولت طرفدار جناح و حزب و کاندیدای خاصی نیست و با این وضعیت جهانی، باید بهترین ها به مجلس بروند.
  • این روزها زمان بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات است و البته باید همه کاندیداها به دین و آیین خود متعهد و ملتزم به قانون اساسی و ولایت فقیه باشند اما آیا همه التزام آنان باید به همین مسایل باشد؛ پس محیط زیست، صنعت، توسعه، رفع رکود، بیکاری و رونق اقتصادی چه می شود؟ آیا امیرالمؤمنین علی (ع) هم زمانی که می‌خواستند، حاکم و فرمانداری تعیین کنند، فقط به نماز شب خواندن، حضور او در نماز جماعت، پرداخت زکات و امثال اینها توجه می‌کردند و یا توانمندی، کاربلدی، مدیریت و فهم او از جامعه را نیز ملاک عمل قرار می‌دادند؟ اگر فقط عبادت و ایمان ملاک بود، چه کسی از قنبر در کنار امیرالمؤمنین(ع) برتر بود؟ چرا حضرت علی(ع) او را فرماندار نکردند؟حضرت امیرالمؤمنین(ع) علاوه بر این ویژگی‌ها، کارآمدی و سیاستمدار بودن افراد را نیز ملاک قرار می‌داد و حالا اگر آن فرد جایی اشتباه هم می‌کرد، حضرت او را مورد عتاب قرار می‌دادند.
  • چرا آدرس غلط به مردم می‌دهیم و فقط التزام به دو اصل را ملاک قرار می‌دهیم، میزان الحراره های انتخاباتی باید درست کار کند. در شرایط امروز منطقه، سیاست پیچیده جهانی و معضلات پیچیده پیش روی کشور، که اداره امور را سخت‌تر از همیشه کرده است، ما باید بهترین‌ها را به مجلس شورای اسلامی بفرستیم.
  • ما هم به تبعیت از مقام معظم رهبری تأکید داریم که در بررسی صلاحیت ها باید مر قانون ملاک عمل باشد و نه مر سلیقه. قانون اساسی برای یهودیان، زرتشتیان و آشوریان و ارمنی‌های کشورمان که جمعیت قابل توجهی هم ندارند، حق برخورداری از نماینده قایل شده که این هم خیلی خوب است، اما اکنون آیا ما باید یک جناحی در کشور را که جمعیت خود و هوادارانش به چیزی حدود 10 میلیون نفر می‌رسد ، نادیده بگیریم؟ آیا باید قانون اساسی را اینگونه تفسیر و اجرا کنیم؟
  • مجلس شورای اسلامی، نامش خانه ملت است نه خانه یک جناح؛ بگذاریم خانه ملت آینه واقعی ملت باشد و متعلق به همه مردم. البته که در این میان جناح‌ها و احزاب مختلف باید بهترین‌ها را به مردم معرفی کنند و باید بر امر انتخابات هم نظارت بشود، اما معیار در همه این مراحل باید فقط قانون باشد.
  • اداره کشور متعلق و در اختیار مردم است؛ صاحب و ولی‌نعمت کشور و ما مردم هستند و هیچ مقامی در این کشور بدون رأی مستقیم و غیرمستقیم مردم مشروعیت ندارد. اگر این مهم را قبول داریم، که البته هم همه قبول دارند و تصریح قانون اساسی نیز به این است، پس باید بدانیم که کار بسیار بزرگی در پیش رو داریم.
  • اگر قرار است یک جناح در انتخابات حضور داشته باشد و یک جناح نه، دیگر به چه دلیل انتخابات برگزار می‌کنیم؟ همه باید برای ایجاد فضایی رقابتی و امیدآفرین تلاش کنیم تا شاهد حضور حداکثری در انتخابات باشیم چرا که این کشور متعلق به همه است و همه بخش‌ها، گروه‌ها و جناح‌ها باید بتوانند نمایندگان خودشان را در خانه ملت داشته باشند.
  • احراز صلاحیت واقعی، متعلق به مردم است و این ملت بزرگ است که پای صندوق رأی آن کسی را که بهتر و اصلح است، برمی‌گزیند. البته در همه جای دنیا سیستم‌های نظارتی و فیلترهایی وجود دارد که بیشتر در ساختار خود احزاب آن کشورها تعبیه شده و احزاب برای حیثیت خودشان و اقبال عمومی کشور، سعی می‌کنند بهترین‌ها را در معرض انتخاب مردم قرار داده و به نهادهای تصمیم‌گیری و اداره کشورهایشان بفرستند.
  • البته در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران وضع به این شکل نیست و قانون اساسی ما اداره کشور را به سمت سیستم حزبی نبرده است که می‌توانیم در آینده درباره این موضوع اندیشه کنیم، اما امروز باید با همین قانون اساسی، کار را به بهترین شیوه به پیش ببریم.
  • از وزرای کشور و اطلاعات خواسته‌ام که به طور کامل با شورای نگهبان همکاری و تعامل کنند و رایزنی‌های خودمان را استمرار می‌دهیم.معاون اول را نیز مامور رایزنی در این باره کرده‌ام.
  • قرار نیست ما دین خودمان را برای نماینده شدن دیگران بفروشیم. ما می‌خواهیم اخلاق اسلامی در همه عرصه‌ها حاکم باشد و کسی دیگران را تخریب نکرده و آبروی کسی را نریزد.
  • با لغو قطعنامه های ضد ایرانی ، ما تقریباً بدون استثنا به همه اهداف اصلی در مذاکرات هسته‌ای دست یافتیم.
  • بارها به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای تأکید داشتم که لغو قطعنامه‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران و برداشته شدن تحریم‌ها، خط قرمز مذاکرات هسته‌ای است.
  • طرف های خارجی مذاکره‌کننده هسته‌ای در طول مذاکرات بارها به استقبال مردمی از کاروان تدبیر و امید در سفرهای استانی و حمایت مردم، اذعان کردند.
  • گاهی حتی پیش می‌آمد که در میان خودمان هم من مجبور بودم به تنهایی از این ایده که می‌توان همه تحریم‌های مربوط به هسته‌ای را رفع کرد، دفاع کنم که البته این تردید نزد دوستان خیلی بیراه نبود چرا که طرف ما کشورهای قدرتمند جهان بودند که به زیاده‌خواهی شهره‌اند.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید