سه بخش جذاب در ایران

سه بخش جذاب در ایران

روز اجرای برجام روزی است که بسیاری از شرکت‌های غربی به دنبال شنیدن چنین خبری هستند. این خبر خوش وقتی شنیده شد که رئیس آژانس بین‌المللی اتمی اعلام کرد که ایران به تعهدات خود پایبند بوده است و بلافاصله تحریم‌های اتحادیه اروپا لغو خواهد شد.

کد خبر : ۹۵۰۱
بازدید : ۱۵۸۸
سه بخش جذاب در ایران
روز اجرای برجام روزی است که بسیاری از شرکت‌های غربی به دنبال شنیدن چنین خبری هستند. این خبر خوش وقتی شنیده شد که رئیس آژانس بین‌المللی اتمی اعلام کرد که ایران به تعهدات خود پایبند بوده است و بلافاصله تحریم‌های اتحادیه اروپا لغو خواهد شد.

پادریگ اوهانلی، سردبیر خبرگزاری تجاری عراق در این خصوص به سی‌ان‌ان گفت: « به محض لغو تحریم‌های ایران، شرکت‌ها در صدد خیز ناگهانی به سمت این کشور هستند و بسیاری از شرکت‌ها تاکنون نیز به توافقات اولیه دست یافته‌اند.»

با رشد کم اقتصاد چین و بسیاری از مشکلاتی که در بازار‌های نوظهور وجود دارد، چشم‌انداز تجارت با ایران برای بسیاری از شرکت‌های اروپایی بسیار جذاب به شمار می‌رود. این در حالی است که شرکت‌های آمریکایی در انتهای صف هستند، اما با این وجود آمریکا بسیاری از تحریم‌های خود را که در ارتباط با پرونده هسته‌ای ایران است بی‌درنگ علیه ایران لغو کرد. اکنون به بررسی چند صنعت و شرکت در دوران پسابرجام بپردازیم.

زیرساخت و تولید
شرکت آلمانی زیمنس طی یک بیانیه به سی‌ان‌ان مانی گفته است که این شرکت هفته گذشته با ایران یادداشت تفاهمی درخصوص بهبود بخش زیر ساختی و ریلی در این کشور امضا کرده است. همچنین در این ماه مدیران شرکت‌های دانمارکی که در قالب هیاتی تجاری از ایران بازدید کردند

به گفت‌وگو درخصوص مسائلی چون ساخت و ساز، حمل و نقل کشتی و انرژی بادی پرداختند. شرکت مهم حمل و نقل دریایی دانمارکی به نام «مارسک» تایید کرد که با مقامات رسمی ایران مذاکراتی داشته‌اند؛ اما به سی‌ان‌ان مانی گفته‌اند که هنوز توافق‌نامه‌ای امضا نشده است. شرکت دارویی نوونوردیسک نیز در ماه سپتامبر اعلام کرده است که می‌خواهد کارخانه‌ای در زمینه محصولات دارویی احداث کند که منجر به خلق 130 شغل خواهد شد.

نفت
ایران 9 درصد ذخایر نفتی جهان را دارد؛ اما تولید کنونی این کشور تنها 4 درصد تولید کل جهان است. مقدار نفتی که ایران دارد از عراق، کویت و امارات بیشتر است. به گفته گزارش شرکت «انی» ایران بزرگ‌ترین ذخایر گازی جهان را در اختیار دارد. در ضمن، شرکت «ساپم» که یکی از شرکت‌های تابعه «انی» در حوزه خدمات حفاری است با مقامات ایرانی یادداشت تفاهم امضا کرده‌اند.

سایر شرکت‌های نفتی مانند بریتیش پترولیوم، شل، توتال، استات اویل و لوک اویل همگی علاقه خود را به بازگشت به ایران ابراز داشته‌اند. به محض لغو تحریم‌ها، ایران نفت خود را به کشور‌های اروپایی صادر می‌کند و در ماه آینده مقامات رسمی این کشور در حوزه نفت و گاز برای دیدار با روسای شرکت‌های نفت و گازی اروپایی به لندن سفر خواهند کرد.

خرده‌فروشی و کالاهای لوکس
ایران اقتصادی مناسب با مصرف‌کنندگانی جوان و علاقه‌مند به برند‌های غربی مانند «بی‌ام‌و»،« بربری» و «کارتیه» دارد. جان فورست وکیل تجارت بین‌الملل در موسسه « دی‌ال‌ای » در این باره می‌گوید: «برای ورود به بازار ایران در حوزه کالاهای مصرفی، خرده فروشی، تفریحات و سرگرمی، هتل‌سازی و گردشگری و خدمات مالی اشتیاق زیادی از سوی شرکت‌های غربی وجود دارد.»

با این وجود هنوز تامین مالی سرمایه‌گذاری یا معاملات تجاری با این کشور، بدون حمایت بانک‌های بزرگ دشوار است و ممکن است برخی مبادلات تجاری شامل تحریم‌های آمریکا شود که همچنان پابرجاست و مربوط به پرونده هسته‌ای نیست. بانک‌هایی مانند: BNP Paribas(BNPQF), HSBC (HSEA) and Standard Chartered (SCBFF)F از سوی مقامات آمریکایی، در خلال چند سال نقض تحریم‌ها، جریمه‌های سنگین شدند.

فورست در این خصوص می‌گوید: «بانک‌ها حتی پس از لغو تحریم‌ها بازهم محتاط خواهند بود.» از سوی دیگر هر کالایی نمی‌توان به ایران فروخت؛ از جمله تجهیزات نظامی یا کالاهای دو منظوره که کاربرد هسته‌ای داشته باشد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید