پرسش و پاسخ حقوقی

پرسش و پاسخ حقوقی

پرسش و پاسخ‌های حقوقی در مورد نفقه، گواهی سوءپیشینه، رفع مزاحمت برادر معتاد و خسارت تصادف رانندگی ...

کد خبر : ۴۵۴۸۵
بازدید : ۲۰۶۲
پرسش و پاسخ حقوقی
من برادری دارم که چند روزی است با زور وارد خانه‌ من (مجردم) و با مادرم درگیر شده و او را از خانه بیرون کرده، الان هم شروع به بسته‌بندی موادمخدر کرده است. برادرم سابقه‌ زندان دارد و با وثیقه بیرون آمده (مرخصی یک‌ماهه داشته) و الان حدود دو‌سال است که به زندان برنگشته و هیچ ماموری هم تا پیگیر کار او نبوده است؛ با ضامن او هم حالا کسی کاری نداشته است. هشت ‌سال زندان داشته که فقط یک‌سال آن را گذرانده. الان اگر من گزارش او را بدهم، می‌ترسم ادعا کند موادمخدرش مال من است، چون صاحب‌خانه هستم. لطفا من را راهنمایی کنید اگر چنین حرفی را در دادگاه زد چه کار می‌توانم بکنم؟
با توجه به این‌که در هر حال جرمی واقع شده است و شما نیز از ارتکاب و وقوع آن جرم اطلاع داشته‌اید، توصیه وکیل آنلاین اعلام جرم یا جرایم صورت‌گرفته به نیروی انتظامی است، زیرا عدم‌اعلام این امر می‌تواند عواقب قانونی برای شما در پی داشته باشد. در مورد ادعای برادرتان مبنی‌بر این‌که موادمخدر متعلق به شماست، این ادعا با عنایت به سوابق ایشان، نیازمند اثبات از سوی وی است و بدون اثبات، جرمی متوجه شما نخواهد شد.
اینجانب با یک خودرو تصادف کردم که مقصر طرف مقابل بوده و پرداخت خسارت به وسیله بیمه انجام شده است. طرف مقابل حاضر به پرداخت خسارات دیگر نیست، چه باید کرد؟ برای افت خودرو چه اقداماتی باید انجام داد؟ پرداخت خسارت یدک‌کش و سه هفته خواب خودرو در تعمیرگاه به عهده کیست؟ بنده که دو روز از محل کار مرخصی گرفته و سه هفته بدون خودروبودم، خسارتش به عهده کیست؟
برای مطالبه خسارات مورد پرسش ‌باید اقدام به تقدیم دادخواست در مراجع صالح حسب مورد شورای حل اختلاف یا دادگاه کنید.
سلام بنده در ‌سال ۹۲ ماه رمضان که از تهران به شهرستان می‌آمدم و مسافر بودم، در پیاده‌رو یک لیوان آب خوردم که ماموران گشت بنده را بردند کلانتری، سپس دادسرا و بعد آزاد کردند، همچنین بعد از یک‌ماه به دادگاه رفتم که ٢٥٠‌هزار تومان مرا جریمه کردند. آیا سوءپیشینه برای من ثبت می‌شود و تأثیر در استخدامی دولتی دارد؟ اگر دارد چگونه رفع سوءپیشینه کنم.
ماده ۲۵ قانون مجازات اسلامی مصوب‌ سال ۱۳۹۲ و تبصره یک آن‌ که مقرر می‌دارد: در غیر موارد فوق (در ادامه مطلب به این موارد اشاره می‌شود) مراتب محکومیت در پیشینه کیفری محکوم درج می‌شود، لکن در گواهی‌های صادره از مراجع دیربط منعکس نمی‌شود، مگر به درخواست مراجع قضائی برای تعیین یا بازنگری در مجازات. با توجه به این‌که صرفا محکومیت قطعی در جرایم عمومی طبق ماده ۲۵ قانون مجازات اسلامی‌ سال ۱۳۹۲ محکوم‌علیه را در مدت‌های مقرر در ذیل ماده ۲۵ قانون مجازات اسلامی از حقوق اجتماعی محروم می‌کند و با انقضای این مواعد همان‌طور که در تبصره ۲ ماده ۲۶ قانون مذکور تصریح شده است، شخص اعاده حیثیت حاصل می‌کند و آثار تبعی محکومیت وی نیز زایل می‌شود، لذا صدور گواهی عدم سوءپیشینه بلامانع بوده و لزومی به درج محکومیت در گواهی صادره نیست.
محکومان موضوع تبصره یک ماده ۲۵ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ فاقد سابقه محکومیت موثر محسوب می‌شوند و محکومیت آنان در گواهی‌های صادره درج نمی‌شود، مگر آن‌که استعلام‌کننده مرجع قضائی باشد که در این صورت محکومیت غیرموثر آنان نیز به مرجع مذکور منعکس می‌شود.
ماده ۲۵ قانون موصوف نیز بدین شرح است: محکومیت قطعی کیفری در جرایم عمدی، پس از اجرای حکم یا شمول مرور زمان، در مدت زمان مقرر در این ماده محکوم را از حقوق اجتماعی به‌عنوان مجازات تبعی محروم می‌کند:
الف- هفت‌سال در محکومیت به مجازات‌های سالب حیات و حبس ابد از تاریخ توقف اجرای حکم اصلی.
ب- سه‌سال در محکومیت به قطع عضو، قصاص عضو در صورتی که دیه جنایت واردشده بیش از نصف دیه مجنی‌علیه باشد، نفی بلد و حبس تا درجه چهار.
پ- دو‌سال در محکومیت به شلاق حدی، قصاص عضو در صورتی که دیه جنایت واردشده نصف دیه مجنی‌علیه یا کمتر از آن باشد و حبس درجه پنج.
در دوران عقد می‌شود دختر که هنوز در خانه پدرش زندگی می‌کند نفقه بگیرد و اگر می‌تواند چنانچه مرد ندهد یا توان دادن آن را نداشته باشد، دادگاه چه حکمی می‌دهد؟
نفقه عبارت است از همه نیازهای متعارف و متناسب با وضع زن از قبیل مسكن، البسه، غـذا، اثاث منزل، هزینه‌های درمانی و بهداشتی و نیز خادم در صورت عادت یا احتیاج به واسطه نقصان یا مرض که شوهر مكلف است همه آنها را متناسب با وضع خانوادگی و اجتماعی زن فراهم کرده و در اختیار او قرار دهد. تنها در ازدواج دایم نفقه زن برعهده شوهر است، اما در نكاح منقطع، شوهر ملزم به پرداخت نفقه نیست؛ مگر این‌که در عقد شرط شده باشد. زن هنگامی می‌تواند نفقه مطالبه كند كه از شوهر خود تمكین کرده باشد؛ اما حال جای این سوال باقی است که آیا در دوران عقد نفقه به زن تعلق می‌گیرد یا خیر؟ مطابق ماده ١١٠٢ قانون مدنی با وقوع عقد نکاح وظایف و تکالیف زوجین در برابر هم برقرار می‌شود که یکی از تکالیف زوج دادن نفقه است، مگر این‌که زوجه بدون مانع مشروع تمکین نکند و لذا نفقه قبل از عروسی هم تعلق می‌گیرد.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید