سه جبهه متفاوت بورس تهران

سه جبهه متفاوت بورس تهران

نماگر بورس تهران در پایان معاملات روز گذشته به روند کم‌نوسان روزهای اخیر خود ادامه داد و با رشد ۸۸ واحدی برای دوازدهمین روز متوالی در کانال ۸۷ هزار واحدی باقی ماند. ارزش معاملات خرد سهام مانند روزهای اخیر همچنان در سطوح نازلی قرار داشت. ارزش معاملات خرد سهام دیروز به زحمت به ۹۳ میلیارد تومان نزدیک شد. امری که نشان از تداوم رکود در معاملات بازار سهام دارد. در این میان روز گذشته شاهد حرکت معامله‌گران در سه جبهه معاملاتی متفاوت بودیم. از طرفی با بازگشایی بازارهای جهانی، تقاضا در میان فلزی‌ها تقویت شد. از طرف دیگر، پالایشی‌ها با افزایش بهای نفت در اثر تشدید تنش‌های سیاسی مجددا مورد توجه سهامداران قرار گرفتند. بخشی از معامله‌گران نیز که همواره به دنبال استفاده از فضای هیجانی پس از انتشار اخبار هستند، این‌بار برخی از تک‌نمادهای سیمانی‌ را هدف قرار دادند.

کد خبر : ۴۵۸۷۱
بازدید : ۴۰۵۲
نماگر بورس تهران در پایان معاملات روز گذشته به روند کم‌نوسان روزهای اخیر خود ادامه داد و با رشد ۸۸ واحدی برای دوازدهمین روز متوالی در کانال ۸۷ هزار واحدی باقی ماند. ارزش معاملات خرد سهام مانند روزهای اخیر همچنان در سطوح نازلی قرار داشت. ارزش معاملات خرد سهام دیروز به زحمت به ۹۳ میلیارد تومان نزدیک شد. امری که نشان از تداوم رکود در معاملات بازار سهام دارد. در این میان روز گذشته شاهد حرکت معامله‌گران در سه جبهه معاملاتی متفاوت بودیم. از طرفی با بازگشایی بازارهای جهانی، تقاضا در میان فلزی‌ها تقویت شد. از طرف دیگر، پالایشی‌ها با افزایش بهای نفت در اثر تشدید تنش‌های سیاسی مجددا مورد توجه سهامداران قرار گرفتند. بخشی از معامله‌گران نیز که همواره به دنبال استفاده از فضای هیجانی پس از انتشار اخبار هستند، این‌بار برخی از تک‌نمادهای سیمانی‌ را هدف قرار دادند.
سه جبهه متفاوت بورس تهران

اقبال سهامداران به گروه فلزات اساسی
دیروز با گشایش بازارهای جهانی، گروهی از معامله‌گران سهام، روی نمادهای زیرمجموعه گروه فلزات اساسی متمرکز شدند.در این روز، قیمت فلزات در بازارها روند کم‌نوسانی را تجربه کردند. در این میان درگیری مجدد بین شورشیان و دولت اندونزی در ناحیه معدن گراسبرگ (دومین معدن مس دنیا)، شرایطی نگران‌کننده‌ای در بازار مس ایجاد کرد. موضوعی که سبب شد قیمت این فلز اساسی با رشد حدود ۳/ ۰ درصد به ۶۸۴۲ دلار در هر تن افزایش پیدا کند.
معدن گراسبرگ طی چندین دهه به دلیل نگرانی‌های امنیتی، مورد توجه قرار گرفته است. از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۵، تیراندازی در منطقه پروژه معدن ۲۰ تن را کشت و ۵۹ تن را زخمی کرد.در عین حال، با شروع محدودیت‌های زمستانه درخصوص کاهش سقف تولید فولاد در شهرهای بزرگ چین به ۵۰ درصد که به‌طور رسمی از چهارشنبه این هفته (۱۵ نوامبر) آغاز می‌شود، روز گذشته شاهد واکنش مثبت بازار فولاد بودیم.
بر این اساس روز گذشته هر تن نورد گرم فولادی در پرحجم‌ترین قرارداد با افزایش ۱۱ دلاری، در سطح ۶۱۱ دلار قرار گرفت. سنگ‌آهن نیز در بورس دالیان چین ۱/ ۱ درصد افزایش یافت و به ۴۶۵ یوآن در هر تن رسید.قیمت دیگر فلزات اساسی روز گذشته با نوسان اندک در محدوده منفی به کار خود پایان دادند. بهای آلومینیوم دیروز یک دلار کاهش یافت و ۲۱۰۴ دلار در هر تن معامله شد. روی نیز با افت ۱۴/ ۰ درصدی، ۳۲۱۱ دلار در هر تن قیمت خورد. سرب نیز وضعیت مشابهی را تجربه کرد و به سطوح ۲۵۱۶ دلار در هر تن (افت ۰۱/ ۰ درصدی) در بورس لندن صعود کرد.در مجموع بازگشایی آرام بازارهای جهانی سبب شد تا روز گذشته شاهد تقویت تقاضا در میان نمادهای زیرمجموعه گروه فلزات اساسی باشیم. در عین حال، اصلاح قیمت روزهای قبل فلزی‌ها زمینه را برای افزایش خریداران در معاملات روز گذشته فراهم آورده بود. به‌طوری‌که عمده رشد نماگر بورس تهران طی معاملات روز گذشته، توسط این نمادها رقم خورد.
بهانه نفتی رشد پالایشی‌‌ها
روز گذشته، در کنار فلزی‌ها شاهد توجه معامله‌گران به نمادهای پالایشی بودیم. در این خصوص افزایش تنش‌های ژئوپلیتیک باعث شده است تا بهای نفت در بازارهای جهانی طی ۴ هفته اخیر، رشد حدود ۲۰ درصدی را تجربه کند. این در حالی است که به گفته کارشناسان، هیچ عامل بنیادی از قیمت نفت حمایت به عمل نمی‌آورد. به این ترتیب، با وجود انتشار گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا مبنی بر رشد تولید و افزایش غیرمنتظره موجودی ذخایر نفت خام در این کشور و گزارش بیکر هیوز مبنی بر معکوس شدن روند کاهش دکل‌های حفاری نفت در ایالات متحده، باقی ماندن ریسک‌های ژئوپلیتیک در بازار (دستگیری گروهی از شاهزادگان و سرمایه‌گذاران پرنفوذ عربستان سعودی از سوی ولیعهد این کشور در ترکیب با تشدید تنش‌های منطقه‌ای بین ایران و عربستان و تحولات لبنان) و همچنین مفروضات مبنی بر تداوم توافق کاهش تولید اوپک، سطح قیمت‌ها در این بازار را همچنان در روند صعودی قرار داده است.
بر این اساس، قیمت نفت خام پس از رسیدن به کف ۲۰۱۷ در ماه ژوئن، شاهد رشد حدود ۳۵ درصدی بوده است و ظرف ۵ هفته اخیر، قیمت نفت به‌صورت هفتگی روند مثبتی را طی کرده است. در این خصوص می‌توانید تحولات اخیر نفت را در بازارهای جهانی امروز در صفحه ۱۱ مطالعه کنید.با وجود آنکه رشد بهای نفت در وهله اول از پالایشی‌ها حمایت به عمل می‌آورد، اما باید توجه داشت در شرایط کنونی تحولات مخاطره‌آمیز در منطقه، سبب رشد قیمت این کالا شده است. این موضوع یعنی تنش‌های سیاسی منطقه همان ریسک سیستماتیکی است که بورس تهران را نیز مورد تهدید قرار می‌دهد. بنابراین از آنجا که رشد همزمان قیمت نفت و از بین رفتن مجادلات منطقه ممکن نیست، تناقضی بر سر تداوم روندی صعودی در میان پالایشی‌ها دیده می‌شود.
تحرک سفته‌بازان در فضای رکودی
همواره در دوره‌های مختلف، بورس تهران شاهد تحرکات سفته‌بازانه‌ای در برخی گروه‌های بورسی به واسطه انتشار برخی اخبار مرتبط یا غیرمرتبط بوده است. به این ترتیب گروهی از سفته‌بازان در دوره‌های کم‌رمق بازار سهام تلاش می‌کنند، در گروه‌های کوچک (با میزان کم نقدینگی قابل حرکت هستند)، موج‌های هیجانی ایجاد کنند.به این ترتیب، در کنار انتشار برخی خبرها، موجی از تحلیل‌های تکنیکال روی کانال‌ها و گروه‌های تلگرامی قرار گرفته و روی هم رفته، زمینه برای تبلیغ برای رشد قیمتی یک سهم فراهم می‌شود.
این جریان‌ها در تاریخ فعالیت بورس تهران به دفعات دیده شده و بعضا سودهای خوبی از آن معامله‌گران کرده‌اند اما باید توجه کرد در شرایط کنونی ریسک این تحرکات سفته‌بازانه بیش از گذشته است؛ چرا‌که با وجود عوامل بنیادی همچون رشد نرخ دلار، صعود قیمت‌ها در بازارهای جهانی و چشم‌انداز کاهش نرخ سود، معامله‌گران سهام تمایلی به حرکت به سمت نمادهایی که صرفا به واسطه اخبار و شایعات رشد می‌کنند، نخواهند داشت.
بر این اساس در جریان معاملات روز گذشته شاهد حرکت‌های سفته‌بازانه روی موج خبر در برخی از گروه‌های سهامی بودیم. با توجه به زلزله یکشنبه‌شب در غرب کشور و حجم بالای تخریب، روز گذشته برخی از تک‌نمادهای گروه سیمان، آهک و گچ فعال در قسمت غربی کشور با افزایش تقاضا مواجه شدند و به صف خرید رسیدند. بهانه این اقبال احتمال افزایش تقاضای سیمان به منظور نوسازی ویرانی‌های ناشی از زلزله بوده است. در این میان باید توجه داشت که این بازسازی‌ها با وقفه زمانی انجام خواهند شد.
در بازار چه گذشت؟
همان‌طور که اشاره شد، در دادوستدهای روز گذشته شاخص کل بورس تهران ۸۸ واحد (معادل ۱/ ۰ درصد) رشد کرد و به رقم ۸۷ هزار و ۸۳۲ واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن (با اثر یکسان نمادها) نیز با رشد ۰۵/ ۰ درصدی همراه شد. موضوعی که نشان از تاثیرگذاری نمادهای بزرگ بازار سهام بر نماگر این بازار دارد. ارزش معاملات خرد بورس تهران نیز دیروز به حدود ۹۳ میلیارد تومان رسید که حدود ۳۵ درصد از این رقم در اختیار ۱۰ نماد با بیشترین ارزش معاملات قرار داشت. بررسی روند صنایع بورسی در روز گذشته نشان می‌دهد از ۳۸ ‌صنعت مورد بررسی، شاخص ۱۰ صنعت با رشد همراه شد و ۲۱ صنعت نیز معاملات روزانه خود را با افت شاخص پشت‌سر گذاشتند (شاخص ۷ صنعت بدون تغییر ماند). در این میان گروه استخراج زغال‌سنگ با تک نماد «کطبس» بیشترین بازدهی (۲/ ۴ درصد) در میان صنایع بورسی را کسب کرد.
پس از آن نیز گروه انتشار، چاپ و تکثیر با تک نماد «چافست» با رشد حدود ۳ درصدی همراه شد. لیزینگی‌ها نیز بازدهی بیش از ۲ درصدی را تجربه کردند. گروه فلزات اساسی و خودرویی‌ها نیز در میان ۵ صنعت با بیشترین بازدهی روزانه قرار گرفتند.در مقابل اما گروه ساخت محصولات کاغذی با تحمیل زیان ۶/ ۳ درصد به سهامداران خود در قعر‌جدول بازدهی روز گذشته صنایع بورسی قرار گرفتند. در عین حال روند صنایع روز گذشته نشان می‌دهد خودرویی‌ها به لطف معاملات پرحجم در دو نماد «خپارس» و «خساپا»، در رده نخست صنایع بورسی از منظر حجم و ارزش معاملات قرار گرفتند.خودرویی‌ها نیز روز گذشته با افزایش نسبی تقاضا روبه‌رو‌ شدند.
در صدر این گروه، دیروز «خپارس»، با رشد قیمت بیش از ۸/ ۳ درصدی مواجه شد. برخی از تک‌نمادهای سیمانی نیز روز گذشته پس از انتشار اخبار وقوع زلزله در غرب کشور مورد توجه معامله‌گران قرار گرفتند. به این ترتیب دو نماد «سیلام» و «سغرب» که نزدیک‌ترین کارخانه‌های سیمانی به مناطق زلزله‌زده هستند، با افزایش تقاضا همراه شده و به صف خرید رسیدند. بیشترین افزایش قیمت روز گذشته بورس تهران نیز به نماد معاملاتی شرکت‌های سیمان غرب، لیزینگ ایران، کارخانجات تولیدی شهید‌قندی و تولید محور خودرو اختصاص پیدا کرد. در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های صنایع جوشکاب یزد، صنایع لاستیکی سهند و موتورسازان تراکتورسازی ایران بیشترین کاهش قیمت دوشنبه بورس تهران را تجربه کردند.
همگام با بازیگران بازار
روز گذشته خالص تغییر مالکیت میان بازیگران اصلی بازار حدود ۵ میلیون سهم و در مسیر حقیقی به حقوقی بود. این جابه‌جایی‌ رقمی معادل ۳ میلیارد و ۲۱۱ میلیون تومان از سبد سهام حقیقی‌ها به پرتفوی حقوقی‌ها منتقل کرد. به این ترتیب دیروز ۷/ ۶ میلیون سهم «فاراک» به ارزش حدود یک میلیارد تومان از سبد سهام معامله‌گران حقیقی به پرتفوی حقوقی‌ها منتقل شد. پس از «فاراک»، بیشترین خالص خرید حقوقی‌ها در نماد معاملاتی شرکت پارس‌خودرو شکل گرفت. هر چند خرید معامله‌گران حقیقی در «خپارس» از حقوقی‌ها سبقت گرفت اما با فروش ۹۶ درصدی این معامله‌گران (حقیقی‌ها)، ورق به نفع معامله‌گران حقوقی برگشت.
در مجموع برآیند این موضوع به تغییر مالکیت بیش از یک میلیون سهمی «خپارس» به ارزش بیش از ۹۰۰ میلیون تومان در مسیر حقیقی - حقوقی منجر شد. در آن سوی بازار اما بیشترین تحرک حقیقی‌ها در نماد معاملاتی شرکت‌های پالایش نفت اصفهان، معادن منگنز ایران و سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی دیده شد. به این ترتیب دیروز افزون بر ۴ میلیون سهم «شپنا» از پرتفوی سهامداران حقوقی به سبد سهام حقیقی‌ها منتقل شد. این جابه‌جایی رقمی معادل یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به پرتفوی این گروه از معامله‌گران منتقل کرد.«کمنگنز» نیز دیروز شاهد تغییر مالکیت بیش از یک میلیارد تومانی به نفع حقیقی‌ها بود. در «وبانک» نیز ۴ میلیون سهم به ارزش ۷۴۰ میلیون تومان در مسیر حقوقی به حقیقی منتقل شد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید