طرز تهیه آش کشک

طرز تهیه آش کشک

این آش سرشار از مواد کلسیم دار مثل دوغ و کشک است. مصرف کشک برای استخوان بندی و کمبود کلسیم افراد بسیار موثر است. کشک دارای کلسیم، چربی، نمک، پروتین و ویتامین نیاسین است. کشک دارای اسید‌های آلی و ضدعفونی کننده دستگاه هاضمه است.

کد خبر : ۵۹۳۲۵
بازدید : ۱۷۰۷۲
فرادید | صبا عباسپور ؛ امروز میخواهیم طرز تهیه یک آش کشک لذیذ را آموزش بدهیم که غذایی مغذی و مفید برای سفره افطار و مهمانی‌های شما محسوب میشود.
  1. مواد لازم
  2. طرح تهیه
  3. انواع
  4. فواید
آش کشک/ خانم فدایی

مواد لازم برای تهیه آش کشک:
حبوبات شامل: نخود، لوبیا، لوبیا چیتی و عدس از هر کدام نصف لیوان
برنج نصف لیوان
چغندر خرد شده یک عدد کوچک
کدو حلوایی خرد شده نصف لیوان
کشک سه قاشق غذاخوری
دوغ چهارلیتر (به جای دوغ میتوانید از دو کیلو ماست که با دو لیتر آب خوب رقیق شده است، استفاده کنید.)
سبزی آش شامل: تره، شوید، گشنیز، برگ چغندر و یا اسفناج خرد شده به اندازه لازم
سیرداغ، پیاز داغ و نعنا داغ برای تزیین به اندازه دلخواه

طرز تهیه آش کشک:
اول از همه نخود، لوبیا، لوبیا چیتی و عدس را که از شب قبل خیس داده ایم تا نفخش از بین برود با چغندر کوچیک نگینی خرد شده و کدو حلوایی خرد شده را به همراه یک کاسه ابگوشت خوری آب میگذاریم تا بپزد.
وقتی حبوبات پخت، نصف لیوان برنج از قبل خیس داده شده و شسته شده را به مواد اضافه میکنیم و میگذاریم خوب بپزد تا برنج نرم شود. در مرحله بعدی سبزی آش که شامل گشنیز، شوید، تره و برگ چغندر یا اسفناج را خوب ریز کرده و به موادمان اضافه میکنیم. حالا در این مرحله باید آب مواد تمام شده باشد.
حالا به سراغ حساس‌ترین و مهم‌ترین قسمت آش میرویم. مقدار چهار کیلو دوغ و یا اگر میخواهید از ماست استفاده کنید، مقدار دو کیلو ماست و به همان اندازه یعنی دو لیتر آب را با هم مخلوط کرده و از صافی رد میکنیم و با همزن دستی خوب بهم میزنیم تا یکدست بشود.
حالا سه قاشق کشک را با کمی آب رقیق میکنیم و خوب هم میزنیم تا یک دست بشود. حالا به سراغ مرحله دیگر پخت آش کشک میرویم.
اول شعله گاز را زیاد میکنیم و دوغ آماده شده مان را همراه با کشک اماده شده به آش اضافه میکنیم و شروع به هم زدن میکنیم و لحظه‌ای هم زدن را رها نمیکنیم. از یک جهت و به طور مدام و سریع بهم میزنیم تا آش، جوش بیاید و شروع به غل غل بکند. مهمترین نکته در تهیه آش کشک، همین هم زدن خوب است که باعث میشود کشک و دوغ نبرد و آش یکدستی داشته باشیم.
وقتی آش جوش آمد، شعله گاز را کمتر میکنیم و بعد از گذشت پنج دقیقه نصف بسته رشته اشی را خرد کرده و داخل آش میریزیم وصبر میکنیم تا رشته نرم بشود. بعد آش آماده شده را داخل ظرف مورد نظر میریزیم و با پیاز داغ، سیرداغ و نعنا داغ تزیین میکنیم. حالا آش جا افتاده ما آماده سرو است.

انواع آش:
آش در ایران انواع و گونه‌های مختلفی دارد. آش کشک، آش جو، آش ماش، آش گوشت، آش آبغوره، آش گوجه و.... آش در میان شهر‌ها و اقوام گوناگون با مواد و روش‌های گوناگونی تهیه میشود که هر کدام در نوع خود بی نظیر است.

فواید:
این آش سرشار از مواد کلسیم دار مثل دوغ و کشک است. مصرف کشک برای استخوان بندی و کمبود کلسیم افراد بسیار موثر است. کشک دارای کلسیم، چربی، نمک، پروتین و ویتامین نیاسین است. کشک دارای اسید‌های آلی و ضدعفونی کننده دستگاه هاضمه است.
آش کشک دارای حبوبات است که حبوبات مقدار زیادی پروتین، کربوهیدرات و مواد معدنی، آهن، کلسیم، پتاسیم، منیزیم و ویتامین‌ها خصوصا ویتامین‌های گروه A. دارند.
برخی از خواص حبوبات عبارتند از: جلوگیری از احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ و پروستات، جلوگیری از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی و دیابت نوع ۲، بالا بردن مقاومت بدن در مقابل بیماریها، ایجاد فعالیت روزانه و افزایش کارکرد حافظه، جلوگیری از پوکی استخوان به ویژه در دوران یائسگی، تامین کننده کلسیم لازم در دوران رشد کودکان، تعدیل فشار خون و جلوگیری از بروز کم خونی، رفع افسردگی و اختلالات عصبیست.

آش یکی از غذا‌های اصیل ایرانیست.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید