ویدیو/ چه عواملی باعث انقلاب‌های بزرگ دنیا شد؟

ویدیو/ چه عواملی باعث انقلاب‌های بزرگ دنیا شد؟

انقلاب‌ها برخی تحولات رادیکال را در تاریخ و سیاست جهانی به ارمغان آورده اند. به یاد داشته باشید که چه چیزی به انقلاب‌های آمریکائی، فرانسوی، آمریکای لاتین و انقلاب روسیه و یا استقلال هند منجر شد، و همچنین خصوصیاتی که معمولا تقریبا در تمام قیام‌های سیاسی تقسیم شده است.

کد خبر : ۶۱۵۸۰
بازدید : ۱۶۳۰
فرادید | انقلاب ها برخی تحولات رادیکال را در تاریخ و سیاست جهانی به ارمغان آورده اند. به یاد داشته باشید که چه چیزی به انقلابهای آمریکائی، فرانسوی، آمریکای لاتین و انقلاب روسیه منجر شد، و همچنین خصوصیاتی که معمولا تقریبا در تمام قیام های سیاسی تقسیم شده است. روز استقلال هند تاریخی است که در آن قانون اساسی هند به اجرا در آمد و جایگزین قانون دولت هند در ۱۹۳۵ به عنوان سند حاکم هند در ۲۶ ژانویه سال ۱۹۵۰ شد.
ویدیو/ چه عواملی باعث انقلاب‌های بزرگ دنیا شد؟
گاندی رهبر استقلال هند
جنبش استقلال‌طلبی هند، سلسله‌ای از انقلابات بود که توسط مردم هندوستان و در جنگ با امپراتوری بریتانیا بر سر استقلال سیاسی هند صورت گرفت. جنبش از شورش ۱۸۵۷ میلادی شروع شد و در اواسط دههٔ ۴۰ میلادی با «جنبش خروج از هند» به رهبری مهاتما گاندی و تسخیر هند بریتانیا توسط ارتش ملی هند به رهبری سوبهاش چاندرا بوز اوج گرفت. آزادی نهایی بالاخره در ۱۵ اوت ۱۹۴۷ میلادی ممکن شد.

مبارزات این جنبش با بسیاری از وقایع تاریخی و یگانه شناخته می‌شود. برای مثال اولین و بزرگ‌ترین مقاومت غیرخشونت‌آمیز توده‌ای که در آن ۵۰ میلیون نفر از ۱۹۱۸ میلادی تا ۱۹۴۵ میلادی به رهبری مهاتما گاندی شرکت کردند.

این جنبش قلمرو وسیعی همچون سازمان‌های سیاسی، فلسفه‌ها و عقاید متفاوت و جنبش‌ها را در برمی گیرد که همگی یک هدف مشترک داشتند و آن پایان دادن به حکمرانی کمپانی هند شرقی و استیلای امپراطوری بریتانیا در بخش‌های جنوب آسیا بود. جنبش استقلال، کمپین‌های مختلف ملی و منطقه‌ای، تلاش‌ها و تلاطم بسیاری را تجربه کرده‌است که برخی از آن‌ها بدون خشونت و برخی دیگر خشونت‌آمیز بوده‌اند.
انقلاب ۱۳۵۷ ایران یا انقلاب بهمن ۵۷ در ۲۲ بهمن سال ۱۳۵۷ هجری خورشیدی (۱۱ فوریه ۱۹۷۹) با مشارکت طبقات مختلف مردم انجام پذیرفت و نظام پادشاهی پهلوی را سرنگون و زمینهٔ روی کار آمدن نظام جمهوری اسلامی به رهبری مرجع تقلید شیعه، را فراهم کرد. تفکرات و شخصیت‌های اسلامی در این انقلاب ضدسلطنتی حضور برجسته‌ای داشتند و خمینی آن را انقلاب اسلامی خواند.
ویدیو/ چه عواملی باعث انقلاب‌های بزرگ دنیا شد؟
انقلاب اسلامی ایران
انقلاب کبیر فرانسه (۱۷۹۹-۱۷۸۹) دوره‌ای از دگرگونی‌های اجتماعی سیاسی در تاریخ سیاسی فرانسه و اروپا به دست ملت فرانسه بود. این انقلاب، یکی از چند انقلاب مادر در طول تاریخ جهان است که پس از فراز و نشیب‌های بسیار، منجر به تغییر نظام سلطنتی به جمهوری امپریالیستی فرانسه و ایجاد لائیسیته شد.
ویدیو/ چه عواملی باعث انقلاب‌های بزرگ دنیا شد؟
انقلاب کبیر فرانسه

پس از انقلاب فرانسه در ساختار اجتماعی، روشنفکران و حکومتی فرانسه، که پیش از آن سلطنتی با امتیازات فئودالی برای طبقه اشراف بود، تغییرات بنیادی در ابتدا بصورت امپراطوری دیکتاتوری نظامی و سپس در شکل‌های مبتنی بر اصول امپریالیسم، جدایی دین از سیاست، سرمایه‌داری، رشد برده داری در کنار مافیای مالی، روشن‌گری، ملی‌گرایی دموکراتیک، نظامی گری، استثمار و استعمار جدید در کنار حقوق شهروندی پدید آمد.
انقلاب ۱۹۱۷ روسیه، جنبشی اعتراضی ضد امپراتوری روسیه بود که در سال ۱۹۱۷ رخ داد و به سرنگونی حکومت تزارها و برپایی اتحاد جماهیر شوروی انجامید. مبانی انقلاب بر پایه صلح-نان-زمین استوار بود.
ویدیو/ چه عواملی باعث انقلاب‌های بزرگ دنیا شد؟
انقلاب روسیه

در طول این انقلاب در شهرهای اصلی روسیه همانند مسکو و سن پترزبورگ رویدادهای تاریخی برجسته‌ای رخ داد. انقلاب در مناطق روستایی و رعیتی نیز پا به پای مناطق شهری در حال پیشروی بود و دهقانان زمین‌ها را تصرف کرده و در حال بازتوزیع آن در میان خود بودند.
ویدیو/ چه عواملی باعث انقلاب‌های بزرگ دنیا شد؟
انقلاب کوبا
جنبش۲۶ ژوئیه (Movimiento26 Julio) نقطه سرآغاز انقلاب کوبا بود. جنبش۲۶ ژوئیه سازمانی بود که رهبری آن به عهده فیدل کاسترو بود و در سرنگونی فلوخنسی با تیستا دیکتاتور کوبا در سال ۱۹۵۹ اصلی‌ترین نقش را ایفا کرد و در واقع در دو جبهه روستایی و شهری با باتیستا به مقابله برخاست.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید