خواص تره

خواص تره

مزایای تره یکی از مواردی است که تاکید فراوانی بر تقویت سلامت دارد. یکی از موارد حائز اهمیت در رابطه با تره را می‌توان به خواصی نظیر تقویت سلامت قلب و استخوان‌ها، مراقبت از بدن در مقابل بیماری‌های سرطان زا، تقویت دستگاه گوارش، بینایی و سیستم ایمنی بدن و کمک به انجام زایمانی بی خطر اشاره کرد.

کد خبر : ۶۱۹۸۷
بازدید : ۸۸۵۷
خواص تره
فرادید | مزایای تره یکی از مواردی است که تاکید فراوانی بر تقویت سلامت دارد. یکی از موارد حائز اهمیت در رابطه با تره را می‌توان به خواصی نظیر تقویت سلامت قلب و استخوان‌ها، مراقبت از بدن در مقابل بیماری‌های سرطان زا، تقویت دستگاه گوارش، بینایی و سیستم ایمنی بدن و کمک به انجام زایمانی بی خطر اشاره کرد.

تره چیست؟
از نظر ابعاد و اندازه، تره کوچک‌ترین عضو خانواده پیاز‌ها به شمار می‌رود و با نام علمی Allium شهرت دارد و در این طبقه بندی، نام کامل تره Allium schoenoprasum است. این سبزی دارای خواص فراوان و فوق العاده‌ای است که به حفظ و ارتقای سلامت و مقابله در برابر ابتلا به بیماری‌های مختلف کمک می‌کند. این گیاه بومی در قاره اروپا، آمریکای شمالی و آسیا یافت می‌شود که امروزه استفاده از این سبزی مغذی و مفید، به طور گسترده و همه گیر شده و در سرتا سر دنیا چه به صورت خام و چه به صورت پخته در طبخ غذا‌های گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تره جز گیاهان خانواده پیاز‌ها محسوب می‌شود، اما بخش خوراکی این گیاه که مورد استفاده قرار می‌گیرد ساقه بلند و تو خالی است که معمولا بریده شده و به صورت گسترده‌ای اعم از خام در کنار غذا و چه به همراه غذا‌هایی مثل ماهی، سوپ، سس، سالاد، غذا‌های مکزیکی، غذا‌های سیب زمینی و موارد دیگر مصرف می‌شود. همچنین جوانه‌های باز نشده گل نیز می‌توانند به عنوان یک ادویه مفید مصرف شوند، اما بیشترین و رایج‌ترین نوع مصرف این گیاه به صورت تره خرد شده است.

طعم تره تا حدود زیادی با سایر اعضای خانواده پیاز‌ها تفاوت دارد و می‌توان گفت: طعمی ملایم‌تر و دلنشین‌تر دارد و همین امر سبب می‌شود که برای استفاده در طبخ بسیاری از غذا‌ها مورد استفاده قرار بگیرد. کاربرد و خواص تره این سبزی را به یک دارو از زمان امپراطوری روم تبدیل کرده است، اما احتمال می‌رود که سابقه مصرف از این ماده غذایی بسیار قدیمی‌تر از آنچه که بیان شده، بوده است. خواص تره تقریبا مشابه با خواص دارویی سیر است البته درست است که همان پتانسیل سیر را ندارد، ولی به دلیل طعم دلنشینی که این ماده غذایی دارد می‌تواند مزایای فراوانی را برای مصرف کننده اش به همراه داشته باشد.

خواص تره برای سلامت انسان
مهم‌ترین خواص تره عبارتند از:

درمان مشکلات گوارشی
سولفید‌های آللی و دیگر ترکیبات منحصر به فرد این ماده غذایی سبب می‌شود که تره، ویژگی‌هایی مشابه سیر داشته باشد و منجر به کاهش مشکلات مربوط به دستگاه گوارش شوند. تره یک ماده غذایی ضد باکتری طبیعی است، این ماده غذایی می‌تواند گستره وسیعی از باکتری‌ها به ویژه باکتری‌های گونه سالمونلا که در بعضی موارد می‌توانند باعث آسیب به دستگاه گوارش شوند را کنترل و حذف کند. همچنین این ماده غذایی قادر به جذب میزان بالایی ماده مغذی از طریق روده فرد مصرف کننده است و این ویژگی آن را به عنصری مناسب در داشتن یک برنامه غذایی کافی و مطمئن برای فرد تبدیل کرده است.
خواص تره

بهبود سلامت قلب و عروق
آلیسین یکی از ترکیباتی است که مصرف آن رابطه مستقیمی با کاهش سطح LDL یا همان کلسترول بد دارد، در نتیجه با کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های مزمن نظیر آترواسکلروزیس و بیماری‌های قلبی - عروقی همراه است. همچنین با اثر هم افزایی که این ماده با پتاسیم دارد، سبب کاهش فشار خون می‌شود. به طرز شگفت آوری مقدار قابل توجهی آلیسین در تره موجود است و همین امر سبب شده که این مورد حائز اهمیت از جمله مهم‌ترین خواص تره برای حفظ و ارتقای سلامت فرد مصرف کننده از این سبزی به شمار رود. جدا از اینکه تره با دارا بودن خاصیت ترکیبی مفید با نام کوئرستین در کاهش سطح کلسترول خون و پیشگیری از ایجاد پلاک در شریان‌ها بسیار موثر است. این امر نیز به مثابه مورد قبلی که ذکر شد دارای پیامد‌هایی مانند جلوگیری از ابتلا به تصلب شرایین و کاهش خطر ابتلا به سکته مغزی و حملات قلبی در فرد مصرف کننده، درنتیجه مصرف این سبزی همراه است.

تقویت سیستم ایمنی بدن
درست است که بیشترین توجه بر روی ترکیبات آلی موجود در تره و خواص آن‌ها است، ولی نباید از مواد مغذی موجود در این ماده و نقش آن‌ها در بدن هم غافل شد. از جمله این موارد ویتامین C. است که از دیر باز نقش آن بر تحریک تولید سلول‌های قرمز خونی و همچنین کلاژن و بالا بردن سطح سیستم ایمنی بدن فرد مصرف کننده مانند تقویت عروق خونی، سلول‌های بدن، بافت‌ها و سلول‌های ماهیچه‌ای است، تاکید دارد. با مصرف این ماده غذایی می‌توان این ویتامین را به میزان موثر دریافت و از خواص آن‌ها بهره برد.

بهبود سلامت استخوان
خواص تره و مواد مغذی موجود در تره اعم از ویتامین و مواد معدنی دارای گستره بزرگی است، اما یکی از مهم‌ترین آن‌ها وجود ویتامین K. است که در مواد غذایی معدودی وجود دارد. بهره وری از این ویتامین سبب کمک در حفظ و بهبود تراکم معدنی و سلامت استخوان‌ها همراه است به ویژه زمانی که فرد افزایش سن را با کاهش تراکم مواد معدنی استخوان تجربه می‌کند و ذز این صورت ممکن است زمینه برای ابتلای به بیماری‌هایی نظیر پوکی استخوان و عود بیماری‌هایی نظیر آرتریت آماده کند. سطوح بالای این ویتامین‌ها که در تره موجود است می‌تواند در تولید استئوکالسین که از عناصر اصلی در حفظ تراکم مواد معدنی در استخوان‌های افراد به شمار می‌رود، تأثیر چشم گیری داشته باشد.

پیشگیری از ابتلا به سرطان
از دیگر خواص تره که البته در مورد سایر اعضای خانواده پیاز‌ها نیز مطرح است، وجود ماده کوئرستین و اهمیت آن در پیشگیری از ابتلا به بعضی از سرطان‌ها است. علی رغم اینکه تحقیقات در این زمینه ادامه دارد، اما تا کنون نتابج به دست آمده نشان می‌دهند که ماده کوئرستین نقش کلیدی در پیشگیری از انواع سرطان‌ها شامل سرطان سینه، سرطان پروستات، سرطان روده بزرگ، سرطان ریه، سرطان تخمدان دارد. همچنین فعالیت‌های آنتی اکسیدانی ویتامین C. و ویتامین K. نیز در این زمینه نقشی موثر و هم افزا دارند که به کاهش رادیکال‌های آزاد و از بروز یا گسترش سلول‌های سرطانی در بدن پیشگیری می‌کنند. علاوه بر موارد ذکر شده، تره دارای دو ماده دیگر با نام لوتین و Zeaxanthin است که با خواص آنتی اکسیدانی که دارا هستند می‌توانند سبب پیشگیری از بروز سرطان‌هایی مانند سرطان دهان شوند.

سلامت چشم
حفظ و تقویت قدرت بینایی از دیگر خواص تره است که این امر در نتیجه حاوی بودن موادی نظیر لوتین وزاکسنتین که مسئول کاهش استرس اکسیداتیو در چشم و تاخیر در پدیدار شدن پدیده مخرب آب مروارید در چشم است، حاصل می‌شود. آن‌ها همچنین در کاهش یا جلوگیری از دژنراسیون ماکولا مفید هستند و از این طریق باعث حفظ سلامت چشم فرد می‌شوند.

پیشگیری از بروز نقص در نوزاد
یکی دیگر از مواد مغذی ضروری موجود در تره، فولیک اسید است که می‌تواند تضمینی بر سلامت نوزادان مادران باردار باشند، مادرانی که خواهان رشد طبیعی فرزندان خود هستند. از ویژگی‌های بسیار خوب فولیک اسید این است که باعث پیشگیری از نقص لوله عصبی در نوزادان می‌شود و خوشبختانه در این زمینه تره نیز یک منبع خوب از اسید فولیک به شمار می‌رود.
خواص تره

سم زدایی بدن
سم زدایی بدن پدیده‌ای است که می‌تواند بدن را عاری از عناصری کند که شانس ابتلای انسان را به گستره زیادی از بیماری‌ها افزایش می‌دهد. تره با توجه به خواص دیورتیکی که دارد و خواص دیگرش نظیر خاصیت ضد باکتری و همچون آنتی اکسیدانی این ماده را به ماده‌ای فوق العاده تبدیل کرده است که می‌تواند در زمینه سم زدایی از بدن و دفع موادی همچون آب، نمک و حتی چربی‌های اضافی نقش موثری ایفا کند و در نهایت بدن را عاری از مواد سمی کند.

احتیاط
تره معمولا به عنوان یک ماده آلرژی زا شناخته نمی‌شود، اما گزارش‌هایی مبنی بر واکنش‌های منفی از این ماده غذایی وجود دارد. با این حال، مصرف بیش از حد این ماده غذایی به دلیل دارا بودن میزان بالایی از ترکیبات آلی ممکن است سبب ناراحتی معده شود. در صورتی که به سایر اعضای خانواده پیاز‌ها آلرژی دارید، قبل اضافه کردن این ماده غذایی به رژیم غذایی خود با یک متخصص پزشکی مشورت کنید.

منبع: organicfacts
وب سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید