تحسین فیلم فرهادی در اسپانیا

تحسین فیلم فرهادی در اسپانیا

فرناندو گارسیا از نشریه «لاوانگواردیا» نوشت: «همه می‌دانند» فیلمی است که از جنبه‌های مختلف تحسین‌برانگیز است. از لحاظ فیلمنامه، کارگردانی و به خاطر نحوه کاوشگری درد، کینه، انتقام و دیگر تاریکی‌ها در زندگی انسان، چه در درون یک قبیله و چه در یک مجموعه کوچک‌تر.

کد خبر : ۶۲۳۶۱
بازدید : ۱۱۵۵
در حالی که فیلم «همه می‌دانند» آخرین ساخته اصغر فرهادی یکی از سه گزینه نهایی اسپانیا برای حضور در اسکار بود، اما این اتفاق نیفتاد و در نهایت فیلم «قهرمانان» به کارگردانی خاویر فسر به‌عنوان نماینده این کشور به اسکار نود و یکم می‌رود.
پس از این رویداد فرهادی که این روز‌ها فیلمش در اسپانیا و آرژانتین در حال اکران است، گفت: به احتمال زیاد فیلم بعدی‌ام را در ایران مقابل دوربین خواهم برد، برای من بسیار مهم و بهتر بگویم حیاتی است که نه تنها در ایران فیلم بسازم بلکه آن‌ها را در ایران به نمایش بگذارم.
تحسین فیلم فرهادی در اسپانیا
این کارگردان تاکید کرد که از آنجا که پیشینه همه ما یکی است، واکنش تماشاگران بسیار به احساس من نزدیک است، تجربه کار کردن در فرهنگ‌ها و زبان‌های مختلف را دوست دارم، اما جوهر و ذات من همیشه ایرانی می‌ماند. اکران فیلم «همه می‌دانند»، اما منتقدان مطرح سینمای اسپانیا را غافلگیر کرد و تقریبا اکثر نشریات مهم این کشور به این فیلم واکنش مثبتی داشتند.

فرناندو گارسیا از نشریه «لاوانگواردیا» نوشت: «همه می‌دانند» فیلمی است که از جنبه‌های مختلف تحسین‌برانگیز است. از لحاظ فیلمنامه، کارگردانی و به خاطر نحوه کاوشگری درد، کینه، انتقام و دیگر تاریکی‌ها در زندگی انسان، چه در درون یک قبیله و چه در یک مجموعه کوچک‌تر.
همه این‌ها همراه بارقه‌های نور احساسات مثبت و حتی قابل تمجید است همانند سخاوت و ظرفیت ایثار. آلبرتو کینتانیا، منتقد «ای آن جی» با اشاره به هدایت فوق‌العاده بازیگران توسط اصغر فرهادی اشاره کرد: به دشواری می‌توان فیلمی یافت که همه بازیگران آن عالی ظاهر شده باشند. کارگردانی اصغر فرهادی در هدایت بازیگران «همه می‌دانند» فوق‌العاده است. بازیگرانی، چون باردم، پنه‌لوپه، ریکاردو دارین، باربارا لنی، ادوارد فرناندز، الویرا مینگز و ایما کوئستا به همراه کلیه بازیگران درخشیده‌اند. ترکیب خانواده بدون نقص است.

خوانا سامانس تحلیلگر سینمایی «پرومه کال» نمایش دقیق مردم روستا در اسپانیا را تحسین کرده است و نوشت: بسیار از فیلم خوشم آمد و به دقت درام با دلهره در هم آمیخته شده است. از رادیولوژی دقیق مردم روستا در اسپانیا شگفت‌زده شدم. نمی‌توان باور کرد که فیلمنامه‌نویس و کارگردان ایرانی باشد. آلبرتو سیسی از «لوس ۴۰» هم نوشت که «همه می‌دانند» به منزله حضور بازیگران شاه‌نشین سینمای اسپانیا کنار همدیگر است. مجموعه‌ای بسیار عالی. داستان قابل پیش‌بینی است و به‌خصوص در اواخر کمی طولانی شده است. پنه لوپه کروز و باربارا لنی عالی هستند. کارلوس آلونسو از «فوتوگراماس» هم خیلی کوتاه درباره «همه می‌دانند» نوشت: در یک کلمه خلاصه می‌کنم: عالی است. آلوارو سالاس از «پالومیترون» نیز نظر متفاوتی نسبت به اثر تازه فرهادی داشت که به این شرح است: فرهادی درام خانوادگی را از سر می‌گیرد و به آن فاکتور‌های سنتی روستایی اسپانیا را به همراه دلهره اضافه می‌کند. فیلمی پایین‌تر از دیگر فیلم‌هایش، ولی از دیدن آن نباید گذشت.

سرخیو سوویانو از «موبیز» نیز به تحسین بازی پنه لوپه کروز پرداخت و نوشت: بازیگری درخشان و عمیق پنه لوپه کروز در اثر بزرگ دیگری از فرهادی. داستانی جذاب به همراه مجموعه‌ای فوق‌العاده از بازیگران که یکی از بهترین پروژه‌های سال سینمای اسپانیا را عرضه می‌کند. ایسرائیل آریاس از «اروپا پرس» از شکوه فیلم و بازی باردم و پنه‌لوپه کروز تقدیر کرد و نوشت: فیلم از نظر من واقعا باشکوه است. همه در مرز کاملا بی‌نقصی هستند. موفقیتی تازه برای فرهادی است که با محیطی که خلق کرده فیلم بیشتر متعلق به گوادالاخارا (از شهر‌های نزدیک مادرید) است تا کارگردانی ایرانی. امری بس دشوار که او توانسته از پس آن برآید حفظ هیجان فیلم بدون افزایش ریتم آن در طول بیش از دو ساعت است. فیلمی است که حتما باید آن را دید.

ایسرائیل پاردس از «ال پولورال» هم گفت: فکر می‌کنم جذابیت و شدت فیلم به تدریج افزایش می‌یابد و به‌خوبی با گردش‌های روایی بازی شده است و به‌ویژه برای این امربه بازیگران تکیه دارد. با آنکه کمی منظم به نظر نمی‌آید در مجموع ارزشمند است. دانیل گالیندو از رادیو ملی اسپانیا تاکید کرد که شیفته این فیلم شده است و نوشت: فرهادی ناامید نمی‌کند. با وجود ذهنیت موجود از فیلم‌های قبلی، بار دیگر هیجان را در یک تریلر حفظ کرده بدون آنکه نیاز به تشکیلات عریض و طویل باشد. داستان از حمایت بازیگران برجسته‌ای برای حفظ روایت و نگاه‌ها برخوردار است. خوان کارلوس ریواس از تلویزیون سراسری اسپانیا هم فیلم فرهادی را بهترین فیلم سال سینمای اسپانیا دانست و تاکید کرد با شادمانی بسیار می‌گویم که «همه می‌دانند» بهترین فیلم سال سینمای اسپانیا با فاصله بسیار از دیگر فیلم‌هاست.

دانیل لوباتو از «لاناسیون آمریکانا» به روایت خوب فرهادی اشاره کرد و درباره احتمال دریافت جایزه توسط بازیگران این فیلم نوشت: فیلم را خیلی دوست داشتم. بعید می‌دانم چند جایزه «گویا» به بازیگران تعلق نگیرد. فرهادی به نیکی لایه‌های روایت خویش را می‌سازد تا از این راه تماشاگر را جذب کند. با این‌حال ماجرایی که شخصیت‌ها را به چالش می‌کشد به نظر به پختگی بیشتر نیاز دارد. لورنا ویالاس از «سنساسینه» با اشاره به بازی درخشان پنه لوپه کروز و خاویر باردم گفت: همه می‌دانند موفق می‌شود تماشاگر را به ژرفنای اسپانیا ببرد. شاید مقدمه درام طولانی باشد با این حال فرهادی قادر به حفظ هیجان است و تماشاگر را شریک در تصمیم‌گیری یک مادر و همچنین فردی که در زندگی عاشق او بوده، می‌سازد نقش‌هایی که پنه لوپه کروز و خاویر باردم بسیار درخشان آن‌ها را بازی کرده‌اند.

آلبرتو کوئه تو از کانال شش تلویزیون که «همه می‌دانند» را فیلمی بی شباهت به آثار معمول هالیوودی دانست، نظرش را این‌طور مطرح کرد: به نظر من فیلمی هیجان برانگیز است. هیچ شباهتی به فیلم‌های معمول هالیوودی ندارد خالی از برخورد‌های شدید با اندک موسیقی همراه است و وزنه اصلی بر عهده دیالوگ‌ها و بازیگران است. یاگو خانتس از «ال اکونومیستا» دیگر منتقدی بود که عمق این فیلم را تحسین کرده بود و درباره‌اش نوشت: داستان به عمق راز‌های خانوادگی می‌رود و اینکه انسان چگونه برای فرزندش آماده هر کاری است، از مخفی کردن پدر گرفته تا نادیده گرفتن یک آدم‌ربایی برای بهبود زندگی یک زوج جوان. همچنین شگفت انگیز است که چگونه یک فیلمنامه نویس و کارگردان خارجی چارچوب‌های روستایی اسپانیایی را بیان می‌کند. می‌توان دریافت که مسائل، رفتار‌ها و واکنش‌های بشری جهانی‌تر از آن است که فکر می‌کنیم.

خوسه ماریا آرسته از «دسینه ۲۱» نیز جذابیت و هیجان فیلم را به مخاطبان یادآوری کرد و نوشت: بسیار هیجان انگیز است. خیلی برایم جذاب بود. داستانی قوی که شناخت فوق‌العاده اصغر فرهادی از طبیعت بشری را برملا می‌سازد. سیلویا گارسیا از کلیک رادیو تی وی هم که تحت تاثیر تازه‌ترین اثر فرهادی قرار گرفته بود، فیلم او را این‌طور توصیف کرد: چه رویدادی! سخت تحت تاثیر قرار گرفته ام. همه می‌دانند کم نظیر است. فرهادی با شعله‌ای آرام مجموعه‌ای از اتفاقات، شخصیت‌ها و احساسات را می‌پزد که به ناچار در آن فرو می‌رویم. خوان لوییز اوریانا از رادیو کوپه هم درباره «همه می‌دانند» نوشت: در برابر فیلمی محکم با چارچوبی استوار قرار داریم به ویژه با بازیگران و هنرنمایی آنان که در بالاترین سطح است. گونزالو کونترراس از رادیو آستوریاس یک ساعت اول فیلم را موفق دانست و نوشت: فیلم خوبی است به ویژه در یک ساعت اول. از نیمه به بعد اندکی کم جان می‌شود. نکته برجسته آن ترسیم عالی آداب روستایی و تنش‌های ویژه فرهادی است. باردم و باربارا لنی بسیار عالی هستند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید