غافلگیری‌در بازار سینمای جهان

غافلگیری‌در بازار سینمای جهان

فیلم ترسناک «راهبه» (The Nun) از شرکت برادران وارنر که اسپین‌آف مجموعه سینمایی «احضار روح» (Conjuring) است، در سومین هفته اکران ۳/ ۱۰ میلیون دلار دیگر فروخت و ضمن اینکه فیلم سوم هفته شد، مجموع فروش داخلی خود را از مرز ۱۰۰ میلیون دلار گذراند. فروش جهانی فیلم ۶/ ۲۹۲ میلیون دلار شده است.

کد خبر : ۶۲۷۹۰
بازدید : ۱۶۹۹
بازار سینما اگر چه به واسطه پیشینه کارگردان‌ها و موفقیت‌های پیشین آن‌ها تا حدی قابل پیش‌بینی به‌نظر می‌رسد، اما واقعیت آن است که مانند بسیاری از پدیده‌های دیگر جهان، چون نتیجه مسابقات ورزشی و اوضاع جوی گاه همگان از جمله منتقدان را غافلگیر می‌کند.
غافلگیری‌در بازار سینمای جهان
فیلم ترسناک راهبه
نمونه این غافلگیری را می‌توان در مواجهه مردم با مستند جدید مایکل مور مشاهده کرد. این مستند ضد ترامپ با نام «فارنهایت ۱۱ /۹» برخلاف انتظار در سه روز اول اکران در ایالات متحده و کانادا تنها ۱/ ۳ میلیون دلار فروخت. این در حالی است که کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند که فیلم حداقل بین پنج تا شش میلیون دلار بفروشد.
مور در فیلم جدید خود شرایط سیاسی این روز‌های آمریکا به ویژه ریاست جمهوری دونالد ترامپ و خشونت ناشی از آزادی خریدوفروش اسلحه شخصی را بررسی می‌کند و در عین حال قدرت جنبش‌های دموکراتیک توده مردم را مورد تاکید قرار می‌دهد.
نام فیلم به ۹ نوامبر ۲۰۱۶ اشاره دارد که خبر پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اعلام شد و نوعی بازی با عنوان مستند سیاسی «فارنهایت ۱۱ /۹» (۲۰۰۴) است که فیلمی در مخالفت با جورج بوش بود و به حملات تروریستی به آمریکا در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ اشاره داشت. آن فیلم در اولین هفته اکران در ۶۶۸ سینما به فروش رکوردشکن ۹/ ۲۳ میلیون دلار دست پیدا کرده بود.
غافلگیری‌در بازار سینمای جهان
«فارنهایت۱۱/ ۹» اولین بار در دنیا ششم سپتامبر در جشنواره تورنتو به نمایش درآمد. تماشاگران در وب‌سایت سینمااسکور به فیلم درجه A. داده‌اند و در وب‌سایت راتن تومیتوز ۷۹ درصد آرای منتقدان مثبت است. فیلمساز ۶۴ ساله اهل میشیگان در ۲۰۰۳ با فیلم «بولینگ برای کلمباین» برنده اسکار بهترین مستند بلند شد.
«سیکو» دیگر مستند مور نیز در سال ۲۰۰۸ نامزد دریافت اسکار این بخش بود. اکنون این نتیجه فروش برای فیلم جدید مایکل مور نشان می‌دهد که کار فیلمسازی، دست‌کم از نظر گیشه چندان کلیشه‌پذیر نیست و این مردم هستند که حرف نهایی را می‌زنند و مهر تایید آن‌ها برای نجات تجاری فیلم لازم است.
از ناکامی این فیلم که در رده هشتم پرفروش‌ها قرار گرفته بگذریم می‌توان به دو فیلم دیگر نیز اشاره کرد که با وجود حضور در جشنواره‌های مهم‌سینمایی توفیق چندانی در گیشه پیدا نکردند؛ کمدی سیاه «ملت ترور» (Assassination Nation) به کارگردانی سام لوینسن و «خودِ زندگی» (Life Itself) به کارگردانی دن فوگلمن خالق سریال «این ما هستیم» (This Is Us).

فیلم درجه R. «ملت ترور» با بازی اودسا یانگ، سوکی واترهاوس، هری نف، بلا تورن و جوئل مک‌هیل در ۱۴۰۳ سینما یک میلیون دلار فروخت. این فیلم به‌تازگی در جشنواره تورنتو روی پرده رفت و انتخاب سوم تماشاگران بخش جنون نیمه‌شب جشنواره بود.
داستان درباره چهار دختر در شهر کوچک سِلِم در آمریکاست که وقتی هکر‌ها با افشای اطلاعات از راز‌های پلید پرده برمی‌دارند برای دفاع از شهر وارد عمل می‌شوند. همچنین فیلم «خودِ زندگی» در ۲۵۷۸ سینما فقط ۱/ ۲ میلیون دلار فروش داشت.
اسکار آیزاک، اولیویا وایلد، آنت بنینگ، ساموئل آل. جکسن و آنتونیو باندراس در این فیلم بازی می‌کنند که در حال حاضر تنها ۱۳ درصد آرای مثبت منتقدان در وب‌سایت راتن تومیتوز را کسب کرده است. داستان درباره یک زوج جوان نیویورکی است که از رابطه عاشقانه در دانشکده به ازدواج و تولد اولین فرزند خود می‌رسند، اما در این بین، پیچیدگی‌های غیرمنتظره این سفر ماجرا‌های تازه‌ای به همراه دارد.
سال گذشته، آمازون استودیوز حق پخش این فیلم در آمریکای شمالی را با پرداخت ۱۰ میلیون دلار به خود اختصاص داد.
پرفروش‌ها
تنها فیلمی که این‌روز‌ها عملکردی چشمگیر داشت، یک فیلم استودیویی هالیوودی بود به نام «خانه‌ای با یک ساعت در دیوارهایش» (The House With a. Clock in Its Walls) به کارگردانی ایلای راث که با اقتباس از یک کتاب محبوب کودکانه به قلم جان بلرز نویسنده آمریکایی ساخته شده است.
این فیلم خانوادگی با بازی جک بلک و کیت بلانشت بیش از انتظار ظاهر شد و از جمعه تا یکشنبه در ۳۵۹۲ سینما ۹/ ۲۶ میلیون دلار فروخت و در رده اول جدول فروش قرار گرفت. «خانه‌ای با یک ساعت در دیوارهایش» تولید شرکت امبلین اینترتینمنت متعلق به استیون اسپیلبرگ است و شرکت یونیورسال آن را روانه سینما‌ها کرده است. داستان درباره یک پسربچه یتیم به نام لوییس بارناولت (اوئن واکارو) است که برای زندگی به خانه ترسناک عموی اسرارآمیز خود (بلک) می‌رود و به‌طور تصادفی مردگان شهر را زنده می‌کند.
کایل مک‌لاکلان دیگر بازیگر فیلم است. «خانه‌ای با یک ساعت در دیوارهایش» در سطح بین‌المللی نیز با ۷/ ۸ میلیون دلار کار خود را شروع کرد تا مجموع فروش جهانی خود را در اولین آخر هفته اکران به ۶/ ۳۵ میلیون دلار برساند.

در میان فیلم‌هایی که از هفته‌های قبل روی پرده سینما‌های آمریکا هستند، «یک لطف ساده» (A Simple Favour) از شرکت لاینزگیت با ۴/ ۱۰ میلیون دلار فروش در هفته دوم اکران در رده دوم جدول قرار گرفت. مجموع فروش داخلی این فیلم ۶/ ۳۲ میلیون دلار و مجموع فروش خارجی آن ۶/ ۴۲ میلیون دلار شده است. آنا کندریک، بلیک لایولی و هنری گلدینگ در این فیلم به کارگردانی پل فیگ بازی می‌کنند. داستان درباره زنی است که می‌خواهد به راز ناپدید شدن بهترین دوستش پی ببرد.
فیلم ترسناک «راهبه» (The Nun) از شرکت برادران وارنر که اسپین‌آف مجموعه سینمایی «احضار روح» (Conjuring) است، در سومین هفته اکران ۳/ ۱۰ میلیون دلار دیگر فروخت و ضمن اینکه فیلم سوم هفته شد، مجموع فروش داخلی خود را از مرز ۱۰۰ میلیون دلار گذراند. فروش جهانی فیلم ۶/ ۲۹۲ میلیون دلار شده است.

«غارتگر» (The Predator) از شرکت فاکس قرن بیستم نیز در دومین آخر هفته اکران ۷/ ۸ میلیون دلار به دست آورد و در رده چهارم قرار گرفت. مجموع فروش داخلی فیلم ۴/ ۴۰ میلیون دلار شده است. بوید هالبروک، تروانته رودز، جیکاب ترمبلی و استرلینگ کی. براون در «غارتگر» به کارگردانی شین بلک بازی می‌کنند که چهارمین فیلم مجموعه سینمایی «غارتگر» (و فیلم ششم با حساب دو فیلم «بیگانه در برابر غارتگر») بعد از فیلم‌های «غارتگر» (۱۹۸۷)، «غارتگر ۲» (۱۹۹۰) و «غارتگران» (۲۰۱۰) است.
داستان درباره گروهی سرباز مبتلا به اختلال استرس پس از آسیب روانی است که باید با یک زوج مهاجم از غارتگران مبارزه کنند.
منتقدان واکنش‌های متفاوت به فیلم داشته‌اند. کمدی رمانتیک «آسیایی‌های پولدار دیوانه» (Crazy Rich Asians) دیگر فیلم برادران وارنر با ۵/ ۶ میلیون دلار فهرست پنج فیلم پرفروش آخر هفته را کامل کرد. مجموع فروش داخلی این فیلم ۴/ ۱۵۹ میلیون دلار شده است.

در حوزه اکران محدود، فیلم بریتانیایی «کولت» (Colette) به کارگردانی واش وستمورلند و «برادران سیسترز» (The Sisters Brothers) تولید مشترک فرانسه، بلژیک، رومانی و اسپانیا موفق ظاهر شدند.
فیلم اول در چهار سینما ۷/ ۱۵۶ هزار دلار فروخت و فیلم دوم نیز در چهار سینما ۱/ ۱۲۲ هزار دلار به دست آورد. «کولت» بر مبنای زندگی کولت (سیدونی گابریل کولت) نویسنده فرانسوی و خالق رمان «ژی‌ژی» ساخته شده است و کایرا نایتلی و دامینیک وست در آن بازی می‌کنند.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید