۱۵ عادت بد خانه‌داری که کارتان را سخت‌تر می‌کند

۱۵ عادت بد خانه‌داری که کارتان را سخت‌تر می‌کند

در بسیاری از خانه‌ها عادات بد و اشتباهی برای تمیز کردن وسایل و خانه تکانی وجود دارد که مانع انجام صحیح کار می‌شوند، حتی در برخی از موارد این روش‌ها باعث آسیب رسیدن به خانه نیز می‌گردند.

کد خبر : ۶۸۶۰۶
بازدید : ۱۵۳۸۵
اغلب افراد به دنبال راه‌هایی هستند که بتوانند کار‌های خانه داری منزل و خانه تکانی را با سرعت بیشتر و البته با راهکار‌های ساده‌تر انجام دهند. شاید باورتان نشود، ولی گاهی میانبر‌هایی که برای تمیز کردن خانه می‌زنید، حتی کار را سخت‌تر هم می‌کنند.

در بسیاری از خانه‌ها عادات بد و اشتباهی برای تمیز کردن وسایل و خانه تکانی وجود دارد که مانع انجام صحیح کار می‌شوند، حتی در برخی از موارد این روش‌ها باعث آسیب رسیدن به خانه نیز می‌گردند. ولی حالا زمان آن رسیده است که این عادات اشتباه را بشناسید و برای داشتن خانه‌ای تمیزتر، آن‌ها را سریعتر کنار بگذارید. در ادامه این مطلب با ۱۵ عادت اشتباه خانه داری آشنا می‌شوید.

۱- اجازه می‌دهید کاغذ و برگه‌های مختلف انباشته شوند

۱۵ عادت بد خانه داری که کارتان را سخت‌تر می‌کند
حتی با وجود پرداخت قبوض و خدمات بانکی آنلاین هنوز هم در هر خانه‌ای کوهی از کاغذ‌های باطله و دور ریختنی وجود دارند. مجله، روزنامه، جزوه‌های درسی و ورقه‌های امتحانی از مواردی هستند که در هر خانه‌ای پیدا می‌شوند و به یک کابوس تبدیل می‌گردند. ولی شما دیگر اجازه ندهید کاغذ‌های باطله در خانه تان تجمع پیدا کنند. باکس یا محفظه کوچکی در ورودی خانه در نظر بگیرید و نامه، مجله، روزنامه و کاغذ‌های خرید را درون آن بریزید. می‌توانید سطل بازیافت خانه را در کنار این باکس قرار دهید تا کمکی هم به محیط زیست کرده باشید.

حداقل هفته‌ای یکبار به سراغ این محفظه بروید، هر برگه‌ای که لازم دارید را نگه دارید و هرچه دیگر مورد نیازتان نیست را درون سطل بازیافت بیندازید. برگه‌های پرداختی و قبوض مهم را درون یک پوشه قرار دهید، کار‌های هنری و نقاشی‌های فرزندانتان را درون کلاسور قرار داده یا به صورت تابلو روی دیوار نصب کنید. مجله‌ها را با خانه‌های سالمندان یا کتابخانه‌ها به اشتراک بگذارید و سعی کنید برای مصرف کمتر کاغذ به سراغ مقاله‌های آنلاین بروید.

۲- حوله‌ها و پرده حمام را خیس رها می‌کنید
۱۵ عادت بد خانه داری که کارتان را سخت‌تر می‌کند
آیا دوست دارید زمان کمتری را صرف از بین بردن کپک‌های درون حمام خانه خود کنید؟ پس پرده حمام را خیس رها نکنید و حوله‌های مرطوب را هم روی زمین و روی هم نگه ندارید. شما به راحتی می‌توانید این عادت غلط را کنار بگذارید. کافی است بعد از هر بار دوش گرفتن پرده را باز کنید و اجازه دهید رطوبت آن از بین رفته و پرده کاملا خشک شود. در این صورت از رشد کپک هم جلوگیری می‌کنید. حوله‌های خیس را هم روی بند یا شوفاژ قرار دهید تا خشک شوند، سپس اگر نیاز است آن‌ها را درون ماشین لباسشویی قرار داده یا به کمد مخصوص خود منتقل کنید.

۳- از محصولات شوینده به مقدار زیاد استفاده می‌کنید

۱۵ عادت بد خانه داری که کارتان را سخت‌تر می‌کند
وقتی که مقدار کمی از مواد شوینده تاثیر گذار است، آیا تصور می‌کنید اگر به میزان بیشتری از این محصولات استفاده کنید نتیجه بهتر است و سریعتر همه چیز تمیز می‌شود؟ باید گفت: این روش شما اشتباه است. استفاده زیاد از مواد تمیز کننده و شوینده‌های ماشین لباسشویی به جای اینکه تاثیر مثبت داشته باشند، آسیب رسان هستند. اگر مواد اضافی پاک کننده به خوبی شسته نشود، باقی مانده آن به عنوان ماده‌ای عمل می‌کند که کثیفی را به سمت خود جذب کرده و بیشتر گرد و خاک می‌گیرد.

به همین دلیل باید قبل از استفاده هر مایع شوینده ابتدا دستورالعمل آن را مطالعه کنید و درست به مقدار توصیه شده یا حتی کمتر از آن‌ها استفاده کنید. با استفاده بیش از حد مواد شوینده هم زمان و پول خود را هدر داده اید و هم آب زیادی را برای شستشوی آن اسراف کرده اید.

۴- برای تمیزکاری از وسایل کثیف استفاده می‌کنید

چطور می‌توانید انتظار نتیجه موثر و تمیز داشته باشید در حالی که از وسایل کثیف برای خانه تکانی استفاده می‌کنید؟ زمانی که ماشین لباسشویی به دلیل تجمع باکتری در باقی مانده مواد شوینده بوی نامطبوعی می‌دهد، لباس‌ها هم بوی بد آن را جذب می‌کنند. اگر کیسه یا فیلتر جاروبرقی شما پر از گرد و خاک و خرده ریزه زباله‌ها باشد، نمی‌تواند مکش کافی برای جارو کردن خانه را داشته باشد.

یک تی یا اسفنج کثیف به راحتی همه گرد و خاک و باکتری را به سطح زمین منتقل می‌کند؛ بنابراین بعد از هر بار استفاده، برای تمیز کردن کامل وسایل پاک کننده خود وقت بگذارید، آن را از گرد و خاک و کثیفی پاک کنید، در صورت امکان کاملا با آب داغ بشویید و از ماده ضد عفونی کننده استفاده کنید. به یاد داشته باشید که بعد از مدتی استفاده، وسایل تمیز کننده را با وسایل جدید جایگزین کنید.

۵- از یک دستمال ضد عفونی کننده برای کل سرویس بهداشتی استفاده می‌کنید

۱۵ عادت بد خانه داری که کارتان را سخت‌تر می‌کند
دستمال‌های یکبار مصرف ضدعفونی کننده برای تمیز کردن سریع روشویی دستشویی بسیار مناسبند. ولی این دستمال کوچک تنها مقدار کمی ماده ضدعفونی کننده دارد و نمی‌تواند کل سرویس بهداشتی شما را تمیز کند. هر زمان که روی توالت فرنگی می‌نشینید و از دستگیره، شیر آب و شلنگ استفاده می‌کنید خاصیت ماده ضد عفونی کننده از بین می‌رود و به راحتی باکتری و میکروب را از یک سطح به سطح دیگر منتقل می‌کنید.

برای تاثیر بیشتر ماده ضدعفونی کننده، زمانی که از دستمال استفاده می‌کنید باید حاوی مقدار رطوبت کافی حاصل از ماده ضدعفونی کننده باشد تا سطح مورد نظر را حداقل برای چند دقیقه مرطوب نگه دارد. برای تمیز کردن کامل و صحیح از چند دستمال یکبار مصرف یا پارچه تمیز استفاده کنید و سطوح را با محلولی از ماده ضدعفونی کننده و آب پاک کنید.

۶- ظروف کثیف را درون سینک رها می‌کنید
۱۵ عادت بد خانه داری که کارتان را سخت‌تر می‌کند
اگر بخواهید یک لیوان کثیف را درون ماشین ظرفشویی قرار دهید، نسبت به زمانی که آن را درون سینک می‌گذارید، چقدر زمان بیشتری نیاز دارد؟ وقتی که ظروف کثیف را درون سینک ظرفشویی رها می‌کنید، در واقع بستر مناسبی برای رشد باکتری به وجود می‌آورید و حشرات گرسنه را هم به سمت آنجا هدایت می‌کنید. به همه افراد خانه یاد بدهید که یا مستقیما ظروف کثیف را درون ظرفشویی قرار دهند و یا آن‌ها را فورا بشویند.

۷- کفش بیرون را درون خانه می‌پوشید

۱۵ عادت بد خانه داری که کارتان را سخت‌تر می‌کند
زمانی که به خانه بر می‌گردید چند ثانیه وقت بگذارید و کفش‌های خود را از پا در آورید، در این صورت ساعات تلف شده برای جارو کشیدن و تمیز کردن خانه را ذخیره کرده اید. کفش‌های بیرون باکتری، میکروب و آلودگی‌های خارج از خانه را به فضای زندگی شما وارد می‌کنند. یک نیمکت یا صندلی در قسمت ورودی خانه قرار دهید تا افراد خانه بتوانند با نشستن روی آن به راحتی کفش‌های خود را در بیاورند و دیگر بهانه‌ای نداشته باشند. یک سینی مخصوص در ورودی خانه قرار دهید تا کفش‌های خیس و گلی را درون آن بگذارند.

۸- مواد شوینده را به طرز اشتباهی نگهداری می‌کنید

آیا شما هم زمان زیادی را صرف پیدا کردن ماده شوینده مورد نظر خود می‌کنید؟ این مشکل به دلیل عادت اشتباهی است که البته به راحتی هم تغییر می‌کند. مواد و وسایل شوینده مخصوص هر فضای خانه را کنار هم گذاشته و آن را نزدیک به همان فضا قرار دهید. برای مثال شوینده‌های سرویس بهداشتی را درون ظرف پلاستیکی بگذارید و آن را درون کابینت زیر روشویی نگهداری کنید. وسایلی که برای تمیز کردن مبلمان و اثاثیه منزل به کار می‌برید را در کنار هم درون کابینت قرار دهید. مواد شوینده ماشین لباسشویی را در اتاق لاندری یا در کابینت کنار ماشین لباسشویی نگهداری کنید.

۹- مواد غذایی زیادی را درون یخچال نگهداری می‌کنید

۱۵ عادت بد خانه داری که کارتان را سخت‌تر می‌کند
اگر باقی مانده مواد غذایی در خانواده شما خورده نمی‌شوند، پس چرا آن‌ها را درون یخچال نگه می‌دارید؟ اگر عادت دارید فقط از غذا‌های تازه مصرف کنید، پس باقی مانده مواد غذایی را دور بریزید یا آن‌ها را به حیوانات بی پناه بدهید. مواد غذایی باقی مانده درون یخچال می‌توانند باعث به وجود آمدن کپک و قارچ شده و محیطی برای رشد باکتری‌ها به وجود آورند. در این شرایط تمیز کردن یخچال هم به یک فعالیت سخت و دشوار تبدیل می‌شود.

۱۰- تخت خواب را مرتب نمی‌کنید
۱۵ عادت بد خانه داری که کارتان را سخت‌تر می‌کند
حتی اگر همه اتاق خواب شما مرتب و تمیز باشد، یک تخت خواب به هم ریخته و نامرتب باعث می‌شود کل اتاق نامنظم به نظر برسد. هر صبح که از خواب بیدار می‌شوید، تخت خواب خود را مرتب کنید و سعی داشته باشید این مورد را به یک عادت صبحگاهی تبدیل کنید تا اتاقتان همیشه مرتب باشد، شاید هم این تاثیر در کل فضای خانه به چشم آید.

می‌توانید از نوعی روتختی و پتو استفاده کنید که به راحتی روی تخت خواب کشیده شده و صاف و مرتب باشد. هرچه تعداد کوسن و بالشت‌های روی تخت بیشتر باشد، مرتب کردن تخت خواب هم به کار دشوارتری تبدیل می‌شود.

۱۱- دستورالعمل روی محصولات را مطالعه نمی‌کنید

۱۵ عادت بد خانه داری که کارتان را سخت‌تر می‌کند
آیا تا به حال برایتان پیش آمده است که با انجام یکی از مراحل خانه تکانی، به دلیل نبود نتیجه مطلوب و مناسب مجبور به دوباره کاری شده باشید؟ یکی از دلایل این اتفاق این است که دستورالعمل نوشته شده روی محصولات را مطالعه نمی‌کنید. اکثر مواد شوینده به سرعت تاثیر نمی‌گذارند و نیاز به کمی زمان دارند تا آلودگی را شکسته و آن را از روی سطح بلند کنند، در این صورت کثیفی به راحتی تمیز شده و از بین می‌رود. ۳۰ ثانیه زمان بگذارید و دستورالعمل نوشته شده روی محصولات را بخوانید. در این صورت دیگر نیازی نیست ۳۰ دقیقه بیشتر برای از بین بردن لکه‌ها انرژی مصرف کنید.

۱۲- مواد شوینده قوی به کار می‌برید

درست همان گونه که استفاده بیش از اندازه در حجم ماده شوینده یک عادت اشتباه و بد است، استفاده از ماده شوینده بسیار قوی هم صحیح نیست. با استفاده از این مواد به جای آنکه تاثیر بهتری مشاهده کنید، آسیب بیشتری زده اید. چون شوینده‌های قوی ممکن است سطوح را از بین برده و خراب کنند یا برای حیوان خانگی و همچنین افراد خانه خطرناک باشند. یکی از مثال‌های خوب برای شوینده‌های قوی ماده سفید کننده کلر است.

این ماده یک ضدعفونی کننده مناسب به شمار می‌رود، ولی برای از بین بردن جرم و آلودگی مناسب نیست و گازی که متصاعد می‌کند، ممکن است سمی باشد. سعی کنید همیشه از ملایم‌ترین شوینده استفاده کنید و تاثیر مورد نظر را ببینید.

۱۳- گردگیری را در مرحله آخر انجام می‌دهید
۱۵ عادت بد خانه داری که کارتان را سخت‌تر می‌کند
بهتر است قبل از استفاده جاروبرقی، گردگیری خانه را انجام دهید. یک فضا باید از قسمت‌های بالایی تمیز شود، گرد و غبار روی سطح زمین بریزد تا بعد از آن جاروبرقی بتواند کثیفی و گرد و خاک را از روی سطح زمین پاک کند. یادتان می‌آید گفتیم یک دستمال ضدعفونی کننده نمی‌تواند کل دستشویی را تمیز کند؟ این نکته در مورد دستمال گردگیری یکبار مصرف هم صادق است. بعد از کمی کردگیری که دستمال به رنگ خاکستری در آمد، به سراغ دستمال دیگری بروید. زمانی که با دستمال کثیف به سراغ تمیز کردن سطوح می‌روید، دیگر گرد و غبار را از روی آن‌ها پاک نمی‌کنید، بلکه در حال انتقال و انتشار این آلودگی‌ها به سطوح دیگر هستید.

۱۴- کار‌ها را به طور کامل انجام نمی‌دهید

۱۵ عادت بد خانه داری که کارتان را سخت‌تر می‌کند
همه ما در حین انجام یک کار، حواسمان به چیز‌های دیگر پرت می‌شود و ممکن است کار را نصفه رها کنیم. ولی سعی کنید کاری که شروع کرده اید را تمام کنید و آن را به طور کامل انجام دهید. اگر میز اتو را در آورده و آن را وسط اتاق باز کرده اید، تا اتو کردن همه لباس‌های چروک به سراغ چک کردن شبکه‌های اجتماعی خود نروید. چنانچه فقط ۱۵ دقیقه فرصت دارید تا خانه را تمیز کنید، ابتدا وسایل اضافی و انباشته شده درون خانه را از جلوی چشم بردارید و هر کدام از آن‌ها را سر جای خود قرار دهید. اگر باز هم زمان پیدا کردید، می‌توانید به سراغ مراحل بعدی تمیزکاری بروید.

۱۵- صبر می‌کنید تا همه کار‌های خانه داری روی هم تلنبار شود

یکی از اشتباه‌ترین عادات خانه داری این است که صبر می‌کنید همه قسمت‌های خانه کثیف شود و همه مراحل تمیزکاری را با هم انجام می‌دهید. سعی کنید هر روز یکی از کار‌های خانه داری و تمیز کردن را انجام دهید، بر فرض ظرفشویی را خالی کنید، لباس‌ها را بشویید، جاروبرقی بکشید یا گردگیری کنید. با این روش همه کار‌های خانه روی هم تلنبار نمی‌شوند و مجبور نیستید انرژی و زمان زیادی را برای تمیز کردن خانه مصرف کنید.
منبع: برترین‌ها
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید