گاندی و رژه نمک علیه انگلیسی‌ها

گاندی و رژه نمک علیه انگلیسی‌ها

ماهاتما گاندی رهبری این رژه را به عهده داشت. او این رژه را از پایگاهش در سابارماتی در نزدیکی روستای احمدآباد شروع کرد و تا ساحل دریا در نزدیکی دندی ادامه داد

کد خبر : ۶۸۷۲۷
بازدید : ۲۵۷۳۲
گاندی و رژه نمک علیه انگلیسی‌ها
در دوازدهم مارس ۱۹۳۰م نهضت عظیم نافرمانی در هند به دستور ماهاتما گاندی رهبر معنوی این کشور، به منظور مقابله با تصمیمات جدید دولت استعماری انگلیس در مورد افزایش مالیات نمک آغاز شد. رژه نمک یا ساتیاگرا‌های نمک بخش بسیار تاثیرگذاری از جنبش استقلال هند بود که با رژه دندی آغاز شد.
این رژه مصداقی از مقاومت بدون خشونت و کمپینی برای تحریم مالیاتی انحصارطلبی بریتانیا برای تولید نمک در هند بریتانیایی بود که جنبش گسترده‌ای از نافرمانی‌های مدنی را به‌دنبال داشت. این جنبش سازمان‌یافته‌ترین چالش علیه بریتانیا بعد از جنبش عدم همکاری (۱۹۲۰ تا ۱۹۲۲) بود و بلافاصله بعد از این بود که کنگره ملی هند در ژانویه ۱۹۳۰ بیانیه استقلال هند را صادر کرد.

ماهاتما گاندی رهبری این رژه را به عهده داشت. او این رژه را از پایگاهش در سابارماتی در نزدیکی روستای احمدآباد شروع کرد و تا ساحل دریا در نزدیکی دندی ادامه داد تا بعد از ۲۳ روز با پیمودن ۳۹۰ کیلومتر، بدون پرداخت مالیات بتواند به تولید نمک بپردازد.
در این مدت هندی‌های بسیاری به او پیوستند. ساعت ۶ و ۳۰ دقیقه صبح ۶ آوریل ۱۹۳۰ وقتی که گاندی قانون نمک را زیر پا گذاشت، میلیون‌ها هندی را برانگیخت تا در اعتراض به قوانین راج انگلیسی در مورد نمک، دست به نافرمانی‌های مدنی بزنند. کمپین نتوانست بریتانیا را از هند بیرون براند، اما تاثیر بسیار بزرگی در افکار مردم درباره بریتانیا و دید بریتانیا از استقلال‌طلبی هند گذاشت.
بعد از تولید نمک در دندی، گاندی در امتداد ساحل به سمت جنوب حرکت کرد و ضمن تولید نمک، مردم را برای شرکت در ساتیاگرا‌هایی که قرار بود در داراسانا برگزار شود، دعوت کرد، ولی در نیمه‌شب ۴ می ۱۹۳۰ گاندی بازداشت شد. ساتیاگرا‌ها علیه مالیات نمک تا یک سال بعد ادامه پیدا کرد یعنی تا زمانی که گاندی آزاد شد و با لرد ایروین در کنفرانس میزگرد دوم مذاکره کرد. در خلال رژه نمک حدود ۸۰ هزار نفر بازداشت شدند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید