روش‌های تعمیر وسایل چوبی در خانه

روش‌های تعمیر وسایل چوبی در خانه

با این حال آموزش‌هایی است که هر کسی با کمی وقت گذاشتن و تهیه ابزار کم‌هزینه می‌تواند تعمیرات چوب‌آلات خانه را خودش انجام دهد؛ با هزینه و دردسر خیلی کمتر.

کد خبر : ۶۸۸۰۰
بازدید : ۱۸۳۱۲
روش‌های تعمیر وسایل چوبی در خانه
یکی از مشکلاتی که همیشه در کار‌های تعمیراتی خانه با آن رو‌به‌رو بودیم، آسیب‌هایی است که به کابینت‌ها و وسایل چوبی منزل وارد می‌شود و معمولا آسیب‌های کوچک، ولی کاملا در دید هستند که چاره‌ای جز عوض‌کردن کل آن وسیله چوبی یا تعمیر وسایل چوبی باقی نمی‌گذارد؛ اما عوض‌کردن وسایل چوبی، کمد و کابینت هزینه‌بر است و زحمت زیادی دارد.

نصب و تعویض کابینت‌های چوبی موجب به‌هم‌ریختگی کل خانه می‌شود. کثیفی کل خانه و سروصدا هم که قوز بالای قوز است، اما از همه بدتر پولی است که باید برای این کار هزینه کنید، عوض‌کردن یک کابینت خانه برای خانه‌های کوچک هم حتی چند‌میلیون تومان آب می‌خورد.

تعمیر وسایل چوبی مثل کمد‌ها، درها، کابینت‌ها و بوفه‌های چوبی دغدغه اصلی بسیاری از افراد است. نجار‌ها برای کار‌های خرد و تعمیراتی حاضر نمی‌شوند که بیایند و کثیف‌کاری و هزینه هم مزید بر علت بوده تا همه از خیر تعمیر وسایل چوبی بگذرند تا روزی که پول دستشان بیاید و کلا آن را عوض کنند، اما معمولا، چون پول دیر به دستشان می‌رسد، مجبورند خرابی و زدگی‌ها و کلا این نازیبایی خانه را تحمل کنند.

با این حال آموزش‌هایی است که هر کسی با کمی وقت گذاشتن و تهیه ابزار کم‌هزینه می‌تواند تعمیرات چوب‌آلات خانه را خودش انجام دهد؛ با هزینه و دردسر خیلی کمتر. امروزه داشتن وسایل چوبی در منزل ما را از دنیای ماشینی و استرس‌های ناشی از آن دور می‌کند و آرامش روحی خوبی برای ما به ارمغان می‌آورد؛ همچنین با وسایل چوبی می‌توان خانه را به سبک زندگی‌های قدیم نزدیک کرد. بودن وسایل چوبی در منزل علاوه بر فواید روحی با صرفه اقتصادی همراه است. استفاده از وسایل چوبی کلاسیک و سنتی در طراحی داخلی منزل طرفداران خود را دارد و سرویس‌های چوبی کلاسیک جلوه خاصی به منزل می‌دهد.

کلا به خاطر همان مشکلاتی که گفتیم و همچنین به خاطر سهل‌انگاری این گونه است که برای گرفتن خدمات نجاری منزل و کابینت اکثرا افراد دیر دست به کار می‌شوند؛ یعنی درست زمانی که وسایل چوبی از ریخت افتاده‌اند، آسیب‌ها به خاطر رسیدگی‌نکردن پیشرفت کرده، هزینه‌ها سر به فلک کشیده و چاره‌ای جز عوض‌کردن این ملزومات چوبی منزل وجود ندارد، خب در این شرایط که کاری نمی‌شود کرد، اما بهتر است که زودتر دست به کار شوید. زمانی که نخستین نشانه‌های خرابی و نابودی را دیدید، زمانی که هنوز همه چیز طبیعی بود و می‌شد با یک تعمیر کوچک، کار را فیصله داد و از کار و هزینه بیشتر در آینده جلوگیری کرد.
روش‌های تعمیر وسایل چوبی در خانه
به فکر تعمیر باشید نه تعویض
در فرهنگ ایرانی دست به تعویض خیلی بهتر از دست به تعمیر است؛ به محض آن‌که چیزی از وسایل خانه خراب می‌شود یکی از نخستین فکر‌هایی که به ذهنمان می‌رسد، تعویض آن است و مشاغلی که خدمات تعمیری را ارایه می‌دهند، همیشه در کشور ما مهجور بوده‌اند، این‌که چرا این اتفاق می‌افتد شاید به این دلیل باشد که چیز‌هایی که نیاز به تعمیر دارند هیچ وقت دیگر به دل ما نمی‌نشینند؛ اما واقعیت آن است که همیشه امکان تعویض وجود ندارد و حتی اگر پول و تمام شرایط این‌که هر چیزی که خراب شد، تعمیرش کنید را هم داشته باشید، به این فکر کنید که با پس‌انداز این پول چقدر می‌توانید چیز‌های جدیدتر بخرید یا چه سفر‌ها و خوشگذرانی‌هایی که پیش روی شما قرار ندارد!

از همه این‌ها گذشته زمانی که پای چوب به میان می‌آید، شاید بهتر است این نکته را در ذهن داشته باشید که هر چه شما بیشتر تعویض کنید و به خرید چیز‌های نو بیندیشید، درواقع در نابودی محیط زیست گامی جدی برمی‌دارید؛ هر چند که برای تولید وسایل فلزی و پلاستیکی و… هم آب و انرژی و بقیه مواردی که استفاده بدون منطقشان به محیط‌زیست آسیب می‌زند، اما چوبی که خواه ناخواه از یک درخت به دست می‌آید، حسابش از همه آن‌ها جداست. بهتر است با عوض‌کردن تفکرمان به جای عوض کردن وسایلی که می‌توان با تعمیر، باز هم از آن‌ها استفاده کرد کمی با کره زمین مهربان‌تر باشیم.
روش‌های تعمیر وسایل چوبی در خانه
برق انداختن وسایل چوبی!
از اسفنج مرطوب تا روغن خانگی
قبل از هر چیز توجه داشته باشید که مبلمان و وسایل چوبی منزل خود را از مقابل نور خورشید، منابع گرما و رطوبت دور کنید. این عوامل به خشک شدن یا بید زدن و رنگ پریده شدن چوب منجر می‌شوند، پس مرحله اول پیش از برق انداختن وسایل چوبی نگهداری مناسب آنهاست.
در نخستین گام برای تمیزکردن و برق انداختن وسایل چوبی گردگیری آنهاست. از یک پارچه بدون پرز یا ماهوت پاک‌کن استفاده کرده و گردوغبار نشسته روی سطوح چوبی را پاک کنید. فراموش نکنید که استفاده از پارچه‌های زبر سطح چوبی مورد نظر شما را خراش خواهد داد، پس آن‌ها را فراموش کنید.
در مرحله بعدی تمیزکردن و برق انداختن وسایل چوبی نوع چوب را مشخص و برای تمیزکردن آن روش مناسب را پیدا کنید، به‌طور مثال چوب‌های گردو را هر روز دستمال نرم بکشید تا گردوخاک نگیرند. اگر لکه‌های سفیدی روی چوب دیدید، با مقدار کمی خمیردندان آن‌ها را پاک کنید.

می‌توانید برای تمیزکردن وسایل چوبی، روغن خانگی درست کنید. برای تهیه این روغن، روغن بزرک و عصاره صمغ را به مقدار مساوی بجوشانید، مواد را با هم مخلوط کرده و با یک دستمال نرم، آن را به چوب بمالید و به سادگی برق انداختن وسایل چوبی را خودتان انجام دهید.
این روغن یا هر روغن تجاری دیگری در بافت چوب نفوذ می‌کند و اگر سال‌ها استفاده کنید، اثاثیه چوبی‌تان همیشه تازه می‌ماند و درخشندگی طبیعی خود را نگه می‌دارد. برای تمیزکردن وسایل چوبی رنگ‌شده، سر جاروبرقی برس وصل کرده و چوب‌های رنگ‌شده را با آن تمیز کنید یا به جای آن با یک دستمال خشک سطح چوب را تمیز کنید.
برای تمیز کردن لکه‌ها از وسایل چوبی با یک اسفنج مرطوب لکه‌ها و اثر انگشت‌ها را از روی وسایل چوبی پاک کنید. اسفنج را فشار دهید تا آب اضافی بیرون بریزد، چون اگر چوب خیس شود، باد می‌کند یا لکه‌دار می‌شود.
روش‌های تعمیر وسایل چوبی در خانه
اگر کاغذی به لوازم چوبی منزل شما چسبیده است و مایلید آن را بکنید، هیچ وقت با یک کارد یا تیغ و نظایر آن به جان آن نیفتید، چراکه با این عمل به وسایل چوبی شما آسیب وارد می‌شود. در چنین مواقعی می‌توانید از روغن‌های مایع کمک بگیرید، به این صورت که چند قطره روغن روی کاغذ بریزید و لحظه‌ای صبر کنید، سپس با پارچه نرمی مالش دهید و این عمل را آن‌قدر تکرار کنید تا کاغذ به کلی از چوب کنده شود.
برای تمیز کردن و برق انداختن وسایل چوبی پولیش‌شده از محلول‌های مخصوص پولیش یا پارافین استفاده کنید. پارافین، خراش‌های چوب را می‌پوشاند و فقط کافی است سالی دو بار این کار را انجام دهید. استفاده از محلول راحت‌تر از پارافین است، اما باید بیشتر این کار را تکرار کنید، مثلا سالی سه یا چهار بار. از همه راحت‌تر، پولیش‌های اسپری است، اما، چون حاوی سیلیکون است ممکن سطح چوب را لغزنده کند یا به صورت توده جمع شود.

تکنیک‌های کاربردی مختصر
وسایل گران‌قیمت و مرغوب چوبی را دو بار در سال جلا دهید.
برای لکه‌گیری می‌توان از واکس‌های مایع کفش یا از مداد آرایش هم‌رنگ وسیله مورد نظر استفاده کرد.
وسایل چوبی را از تابش مستقیم نور خورشید حفظ کنید، زیرا نور خورشید باعث خشک‌شدن چوب می‌شود.
با پارافین می‌توانید خراش‌های چوب را ترمیم کنید.
برای پاک‌کردن شمع از روی چوب اجازه دهید شمع سرد شود و سپس با یک کاردک نازک خیلی ملایم شمع را از سطح چوب جدا کنید. می‌توان از اسکاچ نرم هم استفاده کرد، البته بستگی به نوع جنس چوب دارد.
گرما دشمن وسایل چوبی است؛ آن‌ها را در معرض گرمای زیاد بخاری یا شوفاژ قرار ندهید. ممکن است وسایل آسیب ببیند.
حلقه‌های سفیدی که بر اثر گذاشتن لیوان روی چوب ایجاد می‌شود را با روغن بپوشانید، سپس روی لکه را با خاکستر سیگار و روغن مایع جلا دهید.
روش‌های تعمیر وسایل چوبی در خانه
۵ راهکار عجیب و غریب، اما حرفه‌ای‌
‌می‌توانید از واکس‌های تیوپی موجود در بازار برای جلادادن و رنگ‌پریدگی وسایل چوبی و همچنین برای پرکردن خراش‌های سطحی استفاده کنید.

راه دیگر ترمیم وسایل چوبی استفاده از لوازم آرایشی است. شاید یکی از روش‌های مفید که تا به‌حال توانسته خیلی تاثیرگذار باشد، استفاده از مداد ابرویی است که خانم‌ها استفاده می‌کنند. مداد ابرو دارای روغنی است که برای ترمیم خراشیدگی وسایل چوبی مناسب است. با توجه به رنگ میز، می‌توانید از مداد ابرو مورد نظر استفاده کنید.

ترکیب روغن زیتون و سرکه یکی از روش‌های مفید برای ازبین‌بردن خط و خش وسایل چوبی است. قبل از انجام این کار، حتما گردوغبار میز را زدوده و بعد از آن ترکیب سرکه و روغن زیتون را با یک دستمال روی خش‌های میز بکشید. این کار را چندبار تکرار کنید. نتیجه این کار شما را شگفت‌زده می‌کند.

برای برطرف‌کردن خراشیدگی چوب، از قهوه استفاده کنید. به این ترتیب که پودر قهوه را با آب مخلوط کنید تا ترکیب غلیظی از قهوه ایجاد شود. سپس این ترکیب را روی سطح‌های خش‌دار بکشید تا خش‌ها پر شده و اثری از ان‌ها باقی نماند، در انتها سطح میز را با واکس چوب جلا دهید.

استفاده از گردو برای رفع خط و خش وسایل چوبی معجزه می‌کند. یک گردو را به مدت چند دقیقه روی سطح خش‌دار بکشید تا گردو در شکاف یا خش فرو برود. بعد از اتمام کار اثری از خراشیدگی نخواهید دید. با این کار مقاوت چوب را در اثر ضربه‌های بعدی افزایش خواهید داد.
روش‌های تعمیر وسایل چوبی در خانه
پولیش طبیعی بسازیم
پولیش یا واکس چوب یکی از لوازمی است که باید در هر خانه‌ای موجود باشد. استفاده از مواد طبیعی به دلیل نداشتن مواد شیمیایی خیلی مفید است و از نظر اقتصادی هم خیلی به‌صرفه‌تر هستند. تنها چیزی که برای این ساخت پولیش خانگی نیاز دارید، مقداری لوازم معمولی است که در هر خانه‌ای پیدا می‌شود.

ماده ضدعفونی‌کننده
سرکه سفید
روغن زیتون
لیمو

روش تهیه پولیش خانگی
ابتدا ۲ واحد آب لیمو تازه، دو واحد روغن زیتون و دو واحد سرکه را با هم ترکیب کنید. سعی کنید این مواد را به اندازه نیاز خود تهیه نمایید؛ زیرا خاصیت خود را از دست می‌دهند.

سپس بخشی از دستمال میکروفایبر را به محلول آغشته کنید. توجه داشته باشید مقدار کمی از این محلول می‌تواند قسمت عمده‌ای از وسایل شما را جلا دهد. در این مرحله می‌توانید با دستمال روی وسیله چوبی مورد نظر بکشید تا جایی که به نتیجه مطلوب برسید. وقتی تمام وسایل مورد نظر خود را با این محلول پاک کردید، با یک دستمال تمیز روغن اضافه را پاک کنید. توجه داشته باشید برای استفاده از این محلول، ابتدا به روی قسمت کوچکی امتحان کنید.
منبع: روزنامه شهروند
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید