گرانترین تابلوی جهان، در قایق ۴۰۰میلیون پوندی بن‌سلمان!

گرانترین تابلوی جهان، در قایق ۴۰۰میلیون پوندی بن‌سلمان!

این تابلو قرار بود توسط شاهزاده محمد بن زائد به شعبه موزه لوور در ابوظبی اهدا و در پاییز سال آینده در نمایشگاهی در لوور پاریس به نمایش درآید. اما جامعه جهانی هنر بعد از شنیدن خبر لغو نمایش این تابلو در ابوظبی و همینطور لغو نمایش آن در لوور پاریس شگفت‌زده شد. اعلام شد که این نقاشی به طرز مرموزی ناپدید شده است. حالا گفته می‌شود این تابلو که مسیح را در حالی نشان می دهد که دست راستش را به شکل صلیب بالاآورده و یک گوی بلورین به دست چپ دارد، در قایق تفریحی بن‌سلمان پیدا شده است.

کد خبر : ۷۰۵۹۱
بازدید : ۱۱۸۲۶
فرادید | تابلوی نقاشی «سالوادو موندی» - گرانترین تابلوی نقاشی که تاکنون در یک حراجی به فروش رسیده و دو سال پیش بلافاصله بعد از فروش ناپدید شد و جامعه هنری را در شوک فرو برد - در قایق تفریحی ۴۰۰ میلیون پوندی شاهزاده عربستان سعودی پیدا شده است.
سالوادور موندی ناپدید‌شده در قایق تفریحی بن‌سلمان است

تابلوی «سالوار موندی» که تصویری از مسیح است را لئوناردو داوینچی استاد هنرمند دوره رونسانس در دهه ۱۵۰۰ خلق کرده است؛ اگرچه، هنوز تردید وجود دارد که این نقاشی فقط به دستان خود داوینچی کشیده شده یا افرادی دیگری نیز در خلق آن نقش داشته‌اند.

این تابلو در سال ۲۰۱۷ در حراجی کریستی نیویورک به بهای ۴۵۰۳۰۰۰۰۰ دلار توسط بدر بن عبدالله بن محمد بن فرهان آل‌سعود خریداری شد و رکورد گرانترین تابلویی که تا کنون در یک حراجی به فروش رسیده را به نام خود ثبت کرد.

بسیاری در همان زمان گمانه زنی کردند که شخص خریدار نماینده خاندان سلطنتی عربستان به ویژه محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور است؛ و حالا رد این تابلوی گرانقیمت در قایق تفریحی شاهزاده عرب که مجهز به ۵۰ خدمه، هلی‌پاد و زیردریایی است، پیدا شده است.
سالوادور موندی ناپدید‌شده در قایق تفریحی بن‌سلمان است

به گزارش خبرگزاری آرت‌نیوز به نقل از افراد دست‌اندر‌کار، این تابلو در شبی که به فروش رسید، به سرعت به هواپیمای شخصی محمد‌بن‌سلمان منتقل و از آنجا به قایق تفریحی او برده شده است.

این نقاشی تاریخچه‌ای پرالتهاب داشته است. ۶۰ سال پیش این نقاشی به قیمت ۴۵ پوند و به عنوان یک اثر ناشناس در میان سایر آثار نقاشی مهم که توسط یک بارون انگلیسی گردآوری شده بود، به فروش رسید.

در سال ۲۰۰۵، الکساندر پریش و رابرت سایمون، دو تاجر هنری از نیویورک، این اثر را به بهای ۱۰۰۰۰ دلار خریداری کردند. پریش و کنسرسیومی که او راه‌اندازی کرد، هزینه بازسازی این اثر توسط یک هنرمند از دانشگاه نیویورک به نام دیان دوئر مودستینی، پرداخت کردند. تصاویری که قبل از بازسازی از این اثر گرفته شده خطوط سفیدی را روی این نقاشی نشان می‌دهد؛ همچنین لکه‌های بزرگی از موها، چانه، بینی، و پیشانی و چشم چپ او از بین رفته بود.
سالوادور موندی ناپدید‌شده در قایق تفریحی بن‌سلمان است

این نقاشی در سال‌های اخیر شدیدا بازسازی شد و اصالت آن بار‌ها مورد بررسی قرار گرفت. در سال ۲۰۰۸ پنلی از کارشناسان هنری اصالت آن را تایید کردند و در سال ۲۰۱۷ به قیمتی باورنکردنی به فروش رسید. اما هنوز هم اصالت این نقاشی با تردید مواجه است.

تعداد کمی از شکاکان میگویند سالوادور موندی یک تابلوی مدرن جعلی است. تصویر اصلی در دوران حیات داوینچی (۱۴۵۲-۱۵۱۹) خلق شده است. ما می‌دانیم رنگدانه‌های رنگ‌روغنی که در این نقاشی استفاده شده است درست مانند رنگدانه‌های رنگ روغن در تابلو‌های داوینجی است؛ و روی یک پنل از چوب گردو، سطح مورد علاقه داوینچی، کشیده شده است.

اما شکاکان می‌گویند که این نقاشی احتمالا در «کارگاه لئوناردو» تولید شده، یعنی دستیاران لئوناردو در خلق آن نقش داشته‌اند. این افراد می‌گویند، در بهترین حالت، استاد داوینچی جزئیات عجیبی به این نقاشی افزوده است، اما این نقاشی امضای او نیست و بنابراین بهای گزافی که برای این نقاشی پرداخت شده نمی‌تواند نشانی از اصالت آن باشد.

مهترین ادعا در این زمینه متعلق به کارمن بامباخ از موزه متروپلیتن آرت است که می‌گوید او سهوا در کاتالوگ حراج کریستی این نقاشی را اثری از لئوناردو معرفی کرده است در حالیکه این نقاشی با همکاری یکی از دستیاران معروف لئوناردو «جیووانی آنتونیو بلتافیو» کشیده شده است.

متیو لندوراس، کارشناس آثار داوینچی از آکسفورد، نیز معتقد است این نقاشی توسط یکی دیگر از دستیاران داوینچی، برناردیو لیونی، کشیده شده است. ژاک فرانک، یک کارشناس فرانسوی و از کارمندان موزه لوور نیز معتقد است سالوادور موندی اصلا کار داوینچی نیست.

قایق تفریحی سرین
این تابلو، چه جعلی و چه واقعی، قرار بود توسط شاهزاده محمد بن زائد به شعبه موزه لوور در ابوظبی اهدا و در پاییز سال آینده در نمایشگاهی در لوور پاریس به نمایش درآید. اما جامعه جهانی هنر بعد از شنیدن خبر لغو نمایش این تابلو در ابوظبی و همینطور لغو نمایش آن در لوور پاریس شگفت‌زده شد. اعلام شد که این نقاشی به طرز مرموزی ناپدید شده است.
سالوادور موندی ناپدید‌شده در قایق تفریحی بن‌سلمان است
حالا گفته می‌شود این تابلو که مسیح را در حالی نشان می دهد که دست راستش را به شکل صلیب بالاآورده و یک گوی بلورین در دست چپ دارد، در قایق تفریحی بن‌سلمان پیدا شده است.

شاید ندانیم این نقاشی را چه کسی کشیده، اما می‌دانیم الان کجاست. سرین، به معنای آرامش، قایق تفریحی ۴۰۰ میلیون پوندی بن‌سلمان است که او از صاحب قبلی، یک میلیاردر روس خریداری کرده است. بن‌سلمان گفته در سفری به پاریس این قایق ۱۳۴ متری را می‌بیند و همان لحظه آن را خریداری می‌کند.
سالوادور موندی ناپدید‌شده در قایق تفریحی بن‌سلمان است
این قایق زمانی در زمره سه قایق تفریحی غول‌پیکر جهان بود. سال گذشته، بیل گیتس و خانواده‌اش برای یک سفر یک‌هفته‌ای این قایق را به بهای ۵‌میلیون‌دلار اجاره کردند. این قایق ۱۵ اتاق، یک کلوپ‌شبانه، سینما، دیوار صخره‌نوردی، چند استخر، کتابخانه، اسپا، باشگاه ورزشی و دو هلی‌پاد دارد.
سالوادور موندی ناپدید‌شده در قایق تفریحی بن‌سلمان است
مجله فوربز سال گذشته اعلام کرد این قایق از یک تاجر مشروبات الکی اهل روسیه به نام یوری شفلر خریداری شده است.

منبع: دیلی میل
مترجم فرادید: عاطفه رضوان نیا
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید