156 هزار زن معتاد در ایران؛ اغراق یا واقعیت؟

156 هزار زن معتاد در ایران؛ اغراق یا واقعیت؟

روند فزاینده عرضه مواد مخدر در جامعه جهانی، سبب رشد ۳۲ درصدی مصرف‌کنندگان مواد مخدر در جهان در دهه اخیر یعنی در سال ۲۰۱۶ نسبت به سال ۲۰۰۶ میلادی شده است و بدین ترتیب نرخ شیوع مصرف مواد در جمعیت ۱۵ تا ۶۴ سال در جهان به ۵۶/. درصد رسیده است.

کد خبر : ۷۱۰۱۲
بازدید : ۱۳۲۷۸
156 هزار زن معتاد در ایران؛ اغراق یا واقعیت؟
مهسا قوی قلب | وجود معتادان و خرید و فروش یا حتی کشت موادمخدر در کشور موضوعی است که نمی‌توان آن را انکار کرد. در زمینه این معضل به یقین می‌توانیم بگوییم نه تنها جهان سومی‌ها بلکه کشور‌های پیشرفته دنیا هم همواره در بازه‌های زمانی گوناگون در حال دست و پنجه نرم کردن با این بلای خانمان سوز هستند.
البته همواره دو نگاه متفاوت به این معضل در جامعه وجود دارد. نگاه اکثریت جامعه و به قولی مردم که احساس می‌کنند روز به روز بر آمار معتادان اضافه می‌شود و نگاه برخی مسئولان که می‌خواهند این اتفاق را نفی کنند. در هر حال ستادمبارزه با مواد مخدر موظف است در خصوص این نگرانی‌ها و آمار‌هایی که در برخی مواقع نجومی است، شفاف‌سازی کرده و در جهت آگاه سازی اذهان مردم کوشا باشد.

مدیر کل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری در این باره می‌گوید: انکار و اغراق در آمار اعتیاد و مصرف مواد مخدر جایگاهی ندارد، براساس مصوبات ستاد مبارزه با مواد مخدر، مرجع اعلام آمار وضعیت شیوع مصرف مواد در کشور، ستاد مبارزه با مواد مخدر است که تاکنون به‌صورت متوالی وضعیت شیوع مصرف مواد در کشور را اعلام کرده است.
البته روند فزاینده عرضه مواد مخدر در جامعه جهانی، سبب رشد ۳۲ درصدی مصرف‌کنندگان مواد مخدر در جهان در دهه اخیر یعنی در سال ۲۰۱۶ نسبت به سال ۲۰۰۶ میلادی شده است و بدین ترتیب نرخ شیوع مصرف مواد در جمعیت ۱۵ تا ۶۴ سال در جهان به ۵۶/. درصد رسیده است.

ریسک بالارفتن آمار اعتیاد، به‌دلیل فقرغنی‌سازی اوقات فراغت
به‌گفته حمید صرامی، در کشور ما در جهت ایجاد استحکام و اشراف بر مرز‌ها و ضربه جدی به شبکه‌ها و باند‌های قاچاق مواد مخدر تلاش جدی شده و بیش از ۱۱ هزار و ۵۰۰ تن انواع مواد مخدر و روان گردان در چهل سال اخیر کشف شده است و در این مسیر ۳۸۱۱ شهید و بیش از ۱۲ هزار جانباز در امر مبارزه تقدیم شده و در نهایت جمهوری اسلامی ایران را به پرچمدار مبارزه در جامعه جهانی تبدیل کرده است.

وی در ادامه نرخ شیوع مصرف مواد در جمعیت ۱۵ تا ۶۴ سال کشور را معادل ۵۴/. درصد اعلام کرده و می‌افزاید: نتایج مطالعات شیوع شناسی در کشور بیانگر این موضوع است که نرخ شیوع مصرف مستمر مواد ۵۴/. درصد (معادل ۲۸۰۲۸۰۰ نفر) بوده و نرخ شیوع مصرف مواد در کشورمان از میانگین متوسط جهانی (۵۶/. درصد) پایین‌تر است.
این در حالی است که شاهد هجوم شبانه روزی رفتار‌های پرخطر نظیر ایجاد طیفی از انواع مواد دروازه‌ای (سیگارو قلیان) مواد مخدر، مواد محرک و توهم زا، مشروبات الکلی، اعتیاد به شبکه‌های سایبری و ترویج مبانی ضد اخلاقی، در جهت جذب نوجوانان و جوانان به گرداب آسیب‌های اجتماعی هستیم.

ماده مخدر پرمصرف در کشور به ترتیب فراوانی
موادمخدر تنوع فراوانی دارد که در دوره‌های مختلف میزان مصرف آن‌ها متغیر است. مدیر کل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری، میزان مصرف مواد در جمعیت ۱۵ تا ۶۴ سال کشور را به ترتیب اولویت، تریاک - شیره تریاک- سوخته و شیره سوخته حدود ۶۷ درصد، ماری جوانا- حشیش- علف- گل حدود ۱۲ درصد، شیشه ۸ درصد و هروئین ۷ درصد به‌عنوان چهار ماده اصلی مصرفی می‌داند.
وی اضافه می‌کند که متأسفانه سیستم مواد مخدر و روان گردان‌ها با تغییر الگوی مصرف مواد در کشور در ۱۰ سال اخیر شامل مواد افیونی، مواد محرک، مواد توهم زا و مصرف ترکیبی همه مواد روبه‌رو شده و سعی در ضربه پذیری منابع انسانی کشور و همچنین منابع اقتصادی داشته است.
این امر به گونه ‏ای است که هزینه‌های فرد مصرف‌کننده مواد، هزینه‌های جامعه و کاهش بهره وری، هزینه دولت در ابعاد مختلف نظامی، انتظامی، زندان ها، درمان و پیشگیری و همچنین ارزش نیروی کار از دست رفته بالغ بر چندین هزار میلیارد تومان خسارت مستقیم و غیر مستقیم بر اقتصاد کشور برآورد شده است.

بیماری‌های ناشی از مصرف موادمخدر در زنان و دختران
صرامی درباره زنان مصرف‌کننده موادمخدر توضیح می‌دهد: ۶/. درصد از جمعیت بانوان ۱۵ تا ۶۴ سال کشورمان معادل ۱۵۶ هزار نفر، مصرف‌کننده مستمر مواد هستند که در مقایسه با زنان سایر کشورها، وضعیت شیوع مصرف مواد در بانوان ایرانی پایین ‏تر است که علت آن را باید در حیا و عفت عمومی حاکم در زنان ایرانی بدانیم.

به بیان او، علت گرایش دختران و زنان به مصرف مواد در کشور به‌دلیل نقش زنان در پدیده‌های اجتماعی، رشد شهرنشینی، رفع هیجانات درونی، تأثیر‌گذاری باور‌ها و نگرش‌های غلط در مصرف مواد برای زیبایی و لاغری و رفع بیماری‌های جسمانی، فرار از فشار‌های عاطفی، روحی، خانوادگی و اجتماعی، فشار گروه همسالان، وجود همسر یا والدین مصرف‌کننده مواد، ژست اجتماعی و دریافت تأیید اجتماعی است.
البته آسیب‌ها و پیامد‌های ناشی از مصرف مواد در بانوان قابل توجه است به گونه‏‌ای که در زنان مصرف‌کننده مواد بروز سرطان رحم، احتمال سقط جنین در زنان باردار، نارس بودن نوزاد همراه با بیماری‌های ژنتیکی، کاهش فرصت ازدواج در دختران معتاد، بروز افسردگی، اضطراب، انزوا، طرد اجتماعی، احتمال خودکشی، افزایش ارتکاب کار‌های ضد اخلاقی، ایجاد نسل معتاد از مادران معتاد را شاهد خواهیم بود.
صرامی در ادامه در خصوص اعتیاد زنان معتاد و خطراتی که آن‌ها را تهدید می‌کند، مثالی عنوان می‌کند: در سال ۱۳۹۵ از تعداد ۹۰۰ هزار زن باردار که مورد غربالگری قرار گرفته‏ اند حدود ۲۴۰۰ نفر وابستگی به مواد داشته‏ اند که طبیعتاً معضلات بعدی را برای جامعه رقم خواهد زد.
تأثیرات ناشی از وابستگی به مواد در بانوان در مدت زمان کوتاه، به‌دلیل تحریک‌پذیری بیشتر از مردان بوده و بانوان ۶ سال زودتر از مردان به ورطه وابستگی شدید به اعتیاد خواهند رسید و درمان آنان سخت‌تر خواهد بود. ضمن آنکه مرگ ناشی از اعتیاد در زنان سریع‌تر رخ می‌دهد.
مؤمنی:از هر ۸ معتاد یک نفر ایدز دارد
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: معتادان تزریقی در معرض بیشترین آسیب‌های بهداشتی و بالینی هستند.
به گزارش ایسنا، به گفته اسکندر مؤمنی، کشت و تولید مواد مخدر تا این سال به رکوردی بی‌سابقه رسیده و تولید غیرقانونی موجب ابتلای ۲۷۵ میلیون نفر در سراسر جهان به اعتیاد شده است.
وی، روز گذشته در همایش سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر که با حضور ظریف وزیر امور خارجه و فدولوف نماینده دفتر مقابله با جرم و مواد مخدر سازمان ملل متحد برگزار شد، با بیان اینکه مشتقات تریاک عامل ۷۶ درصد از مرگ و میر‌های ناشی از مصرف مواد مخدر است، بیان کرد: معتادان تزریقی در معرض بیشترین آسیب‌های بهداشتی و بالینی هستند.
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه نیمی از معتادان تزریقی مبتلا به ویروس هپاتیت c. هستند نیز اظهار کرد: از هر هشت نفر یک نفر از معتادان به بیماری ایدز مبتلا است. براساس آمار بهداشت جهانی، ۴۵۰ هزار نفر در سال ۲۰۱۵ در اثر مصرف مواد مخدر جان خود را از دست داده‌اند.
وی ادامه داد: تعداد ۸ هزار وسایل نقلیه، همچنین اموال و املاک قاچاقچیان نیز به ارزش مالی ۵۱۳۰ میلیارد ریال توقیف و بیش از ۸۰۰ تن انواع مواد مخدر و روانگردان‌ها از جمله ۴۶ تن هروئین و مرفین را کشف کردند.
منبع: روزنامه ایران
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید