جیمز باند بعدی زن است؟

برتلاسکی توضیح می‌دهد که لینچ وارث کد ۰۰۷ است و ماموریتش هم این است که از نسخه باندی که کریگ ایفا می‌کند، بخواهد دوران بازنشستگی‌اش را تمام کند، چون پای ماموریتی جدی در میان است.

کد خبر : ۷۱۵۰۰
بازدید : ۱۳۷۶
بهار سرلک | طرفداران مجموعه فیلم‌های جیمز باند حداقل از سال ۲۰۱۲ چشم‌انتظار بازیگری سیاهپوست برای ایفای نقش مامور ۰۰۷ بودند؛ یعنی زمانی شایعه شد ادریس البا، بازیگر انگلیسی سیاهپوست، جایگزین احتمالی دنیل کریگ است. اما بالاخره پس از گذشت هفت سال این مجموعه به نتیجه‌ای فراتر از انتظار‌ها دست یافته است؛ حالا خبر آمده است که لاشانا لینچ، بازیگر زن سیاهپوست مامور ۰۰۷ جدید است.

نوآ برتلاسکی، منتقد و خبرنگار فیلم گاردین، در مطلبی مربوط به این خبر می‌نویسد: «انتخاب بازیگران زن سیاهپوست برای نقش‌آفرینی شخصیت‌های اسطوره‌ای یک گام به سوی اصلاح نژادپرستی و جنسیت‌زدگی تاریخی‌ای است که منجر به آمار حضور بی‌تناسب شخصیت‌های مرد سفیدپوست در سینما شده است.»
او معتقد است شخصیت‌های بازیگران زن را باید با احترام تصویر کرد و آنقدر باید قهرمانانی طبیعی و شایسته‌ای باشند که حرکات و رفتار آن‌ها تردیدی ایجاد نکند. در غیر این صورت قهرمان جدید فقط برای پیشبرد قهرمان حقیقی و شایسته که همان مرد سفیدپوست است، به صحنه آمده است.
او برای تغییر شخصیت‌های اسطوره‌ای مشکل دیگری را نیز عنوان می‌کند: «شخصیت اولیه را عموما نسخه اصلی و جایگزین‌های او را موقتی و فرعی می‌بینیم. در نتیجه می‌توان تصور کرد نسخه‌های رنگین‌پوست و زن این شخصیت، نسخه‌هایی برای چاره‌اندیشی هستند یا شخصیت‌های وابسته به آن‌ها یا احتمالا اشتباهاتی که بعدتر بی‌سروصدا از صحنه بیرون کشیده می‌شوند.»

آیا قسمت جدید باند با لاشانا لینچ به عنوان مامور ۰۰۷ واقعی، قهرمان و مرکزی رفتار می‌کند؟ طبق گزارش‌ها پاسخ این سوال خیر است. برتلاسکی توضیح می‌دهد که لینچ وارث کد ۰۰۷ است و ماموریتش هم این است که از نسخه باندی که کریگ ایفا می‌کند، بخواهد دوران بازنشستگی‌اش را تمام کند، چون پای ماموریتی جدی در میان است.
بنابراین انگار باندی که مرد و سفیدپوست است هنوز هم بهترین باندهاست و لینچ به بازیگر نقش مکملی سقوط کرده است. تصور اینکه شخصیت باندِ زن سیاهپوست بیشتر از دیگر زنان باشد سخت نیست؛ زنانی که نقش مقابل جیمز باند را بازی می‌کردند، اما در میانه داستان کشته می‌شدند.
این منتقد در نهایت می‌گوید ممکن است این مجموعه در بحث جنسیت و نژاد‌ها بهتر از این عمل کند: «اگر پیرنگ داستان این باشد که لینچ کم‌کم جای کریگ را بگیرد و خودش در چند فیلم جیمز‌باند ایفای نقش کند آن‌وقت می‌توانیم آن یک گام به جلو را مثبت ارزیابی کنیم.»
او معتقد است هنوز وقت آن نرسیده است که برای گنجاندن بازیگر زن سیاهپوست در فیلم، سازندگان آن را خوشنام کنیم. «تجربه نشان می‌دهد مردان سفیدپوست برای واگذار کردن نقش‌آفرینی شخصیت‌های اسطوره‌ای به فرد دیگری، همیشه اکراه داشته‌اند و اصلا اهمیتی ندارد که خودشان چه ادعایی می‌کنند.»
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید