قربانیان سیگار در سینما؛ از جان وین تا کیلین مورفی

قربانیان سیگار در سینما؛ از جان وین تا کیلین مورفی

کیلین مورفی بازیگر نقش تامی شلبی در یک فصل از «پیکی بلایندرز» بیش از یک‌هزار نخ سیگار دود کرده است!

کد خبر : ۷۲۰۱۳
بازدید : ۴۷۶۷
قربانیان سیگار در سینما؛ از جان وین تا کیلین مورفی
فصل نخست مینی‌سریال «کارآگاه واقعی» محصول شبکه اچ‌بی‌او، سال ٢٠١٤ میلادی بشدت مورد توجه مخاطبان سریال‌های پلیسی قرار گرفت. آن زمان در میان بحث‌های مطرح‌شده در فن‌پیج‌ها، یکی از نکاتی که توجه برخی طرفداران این سریال را به خود جلب کرد، مدل سیگارکشیدن کارآگاه راستین کول با بازی متیو مک کانهی بود!
در واقع هربار که او به سیگار خود پُک عمیق می‌زد، صدای سوختن توتون در فضا طنین‌انداز شده و هر آدم غیرسیگاری را هم به هوس می‌انداخت! شاید جمله آخر شوخی به نظر برسد، اما این‌طور نیست و هنوز هم می‌شود با چرخی کوتاه در شبکه‌های اجتماعی فیلم‌های کوتاهی را دید که کاربران از صحنه پک‌زدن متیو مک کانهی به سیگار منتشر کرده و زیر آن با حسرت نوشته‌اند چرا هنگام سیگارکشیدن نمی‌توانند چنین صدایی تولید کنند!

هزار نخ فقط در یک فصل!
«پیکی بلایندرز» هم یکی از سریال‌های تلویزیونی است که از سال ٢٠١٤ توجه مخاطبان را به خود جلب کرده و تاکنون ٤ فصل از آن پخش شده است. این سریال که محصول انگلستان و شبکه بی‌بی‌سی است، داستان یک گروه گنگستر به سرکردگی تامی شلبی با نقش‌آفرینی کیلین مورفی بازیگر ایرلندی را روایت می‌کند که شهر‌های بیرمنگام و لندن را عرصه فعالیت‌های خود قرار داده‌اند.
طرفداران این سریال بی‌صبرانه منتظر پخش فصل پنجم آن در شهریورماه امسال هستند، اما طی چند روز گذشته انتشار یک خبر بار دیگر توجه‌ها را به این سریال معطوف کرد. خبری مبنی بر این‌که کیلین مورفی بازیگر نقش تامی شلبی در یک فصل از «پیکی بلایندرز» بیش از یک‌هزار نخ سیگار دود کرده است!
رقم عجیبی که طرفداران کیلین مورفی را بدجوری دلواپس سلامتی او کرد. شاید این خبر چندان از نظر مخاطبان این صفحه اهمیت نداشته باشد، اما اگر بدانید چه تعداد از ستاره‌های هالیوود جان خود را بر سر سیگار از دست داده‌اند، احتمالا تا حدودی به طرفداران کیلین مورفی حق خواهید داد که نگران صحت مزاج او باشند.

کوچ تبلیغات مرگبار به سینما
وقتی از دهه٧٠ میلادی تبلیغ سیگار در شبکه‌های تلویزیونی ممنوع شد، کمپانی‌های بزرگ تولید‌کننده سیگار مثل مارلبرو همه توان خود را معطوف تبلیغات غیرمستقیم در سینما کردند. یعنی حتی لزومی نداشت قهرمان فیلم حتما مارلبرو، کمل یا وینستون گوشه لبش بگذارد و همین که در صحنه‌ای خاص یک نخ سیگار روشن کرده و با پزی مخصوص آن را دود کند، برای صاحبان کمپانی‌ها کفایت می‌کرد.
فیلم‌های خبری بسیاری از دهه‌های ٧٠ و ٨٠ وجود دارد که نشان می‌دهد جوانان پس از خروج از سینما اقدام به روشن‌کردن سیگار کرده و سعی می‌کنند پوزیشن قهرمان فیلم هنگام دودکردن سیگار را تقلید کنند. حالا به این اسامی توجه کنید؛ فرانک سیناترا، هامفری بوگارت، جان وین، استیو مک کوئین، کلارک گیبل، گری کوپر، دین مارتین، یول برینر و...
باور کنید یا نه، در مرگ همه این غول‌های سینما ردپای پررنگی از سیگار را می‌توان پیدا کرد. ستاره‌هایی که نوع خاص روشن‌کردن کبریت، یا فندک‌زدن یا سیگارکشیدن‌شان روزگاری مورد تقلید مخاطبان سینما بود، اما عاقبت خود قربانی متاع تبلیغی‌شان شدند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید