فشار خون بالا مغز را کوچک می‌کند

فشار خون بالا مغز را کوچک می‌کند

بالارفتن سریع فشارخون در سن ۳۶ تا ۴۳ سالگی با کوچک شدن مغز مرتبط است.

کد خبر : ۷۲۳۹۷
بازدید : ۱۲۳۲۲
فشار خون بالا مغز را کوچک می‌کند
یک پژوهش جدید حاکی از آن است که فشار خون بالا در میانسالی و افزایش سریع آن در سال‌های میان ۳۰ و ۴۰ به سلامت مغز در دوره بازنشستگی لطمه می‌زند.

این پژوهش که روی ۵۰۲ نفر انجام شده، نتیجه گیری می‌کند که کسانی که فشار خونشان در سن ۵۳ سالگی بالاتر از حد معمول است و فشار آن در سنین میان ۴۳ و ۵۳ سالگی به سرعت افزایش یافته، بیشتر در معرض آسیب به ورید‌های مغزشان در دهه ۷۰ هستند.

دانشمندان، مغز اعضای گروه موسوم به «اینسایت ۴۶» را که همگی در سال ۱۹۴۶ و در همان هفته متولد شده‌اند، اسکن کرده‌اند تا عوامل دخیل در بیماری «زوال عقل» در سالخوردگی را مورد مطالعه قرار دهند.

دانشمندان برای نتیجه‌گیری از این پژوهش، در تمام طول این سال‌ها فشار خون اعضای گروه را مرتبا زیر نظر داشتند.

نتیجه این پژوهش که در نشریه علمی «لانست» چاپ شده، حاکی از آن است که هرچه فشار خون در سال‌های میان ۳۶ و ۴۳ سریع‌تر بالا برود، احتمال کوچکتر شدن حجم مغز بیشتر می‌شود. حجم درست مغز یکی از نشانه‌های سلامت آن است.

اما این پژوهش میان فشار خون و مقدار پروتئین آمیلوئید که عنصری مرتبط با بیماری آلزایمر است، رابطه‌ای پیدا نکرده است. به همین دلیل، نتیجه تحقیقات، به‌عنوان عاملی برای پیش‌بینی خطا در حافظه و ذهن اشاره‌ای به آن ندارد.

پرفسور جاناتان شات، از انستیتوی اعصاب «کوئین اِسکوئِر» وابسته به یونیورسیتی کالج لندن، می‌گوید: «این گروه بی همتا که در سراسر زندگیشان در پژوهش ما شرکت داشته‌اند، به درک ما برای تعیین عواملی که سلامت بشر را در طول دوره زندگیش تحت تاثیر قرار می‌دهد، کمک کرده‌اند».

«پژوهش «اینسایت ۴۶» به ما امکان داده اطلاعات بیشتری در مورد رابطه پیچیده میان فشار خون و سلامت مغز کسب کنیم. نتیجه تحقیقات ما نشان داده که درجه فشار خون حتی در ۳۰ سالگی می‌تواند ۴۰ سال بعد، تاثیر بسیاری بر سلامت مغز داشته باشد. اکنون می‌دانیم لطمه‌های ناشی از فشار خون بالا عامل وجود پروتئین آمیلوئید در مغز بیمار مبتلا به آلزایمر نیست، اما رگ‌های داخل مغز و ساختار آن را تغییر می‌دهد».

او افزود: «این پژوهش نشان می‌دهد که زیرنظر داشتن فشار خون و تنظیم آن برای حفظ کارکرد مغز در سالمندی، باید پیش از میانسالی آغاز شود».

دکتر کارن دُیل، متخصص فیزیولوژی از دانشکاه «گالُوِی» ایرلند گفت: «این پژوهش به روشنی نشان می‌دهد که فشار خون بالا یکی از عوامل زخم‌های بخش سفید مغز و کوچک شدن حجم آن در سالمندی است. این تحقیقات، همچنین، تاثیرات فشار خون بالا را بر دو عامل شناخته شده «زوال عقل» نشان می‌دهد - بیماری رگ‌های کوچک مغزی با فشار خون بالا افزایش می‌یابد، اما ارتباط چندانی میان فشار خون بالا و حضور پروتئین آمیلوئید در نسج مغز بیماران مبتلا به آلزایمر، وجود ندارد.

اعضای گروه «اینسایت ۴۶» هنوز فقط هفتاد سال دارند و نسبتا جوانند. محدودیت این پژوهش که مورد تایید مولفان آن هم هست، این است که این افراد از بیماری‌های کمتری رنج می‌برند وهمگی سفیدپوست هستند.

با این‌حال، این نتیجه‌گیری کلی که نظارت و درمان فشار خون به حفظ سلامت مغز در سالمندی کمک می‌کند، درست است.
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید