سیب؛ ضدسرطان، ضدبیماری‌های قلبی

سیب؛ ضدسرطان، ضدبیماری‌های قلبی

یک فنجان چای، یک عدد سیب، یک عدد پرتقال، ۱۰۰ گرم بلوبری یا ۱۰۰ گرم کلم بروکلی می‌تواند بیش از ۵۰۰ میلی‌گرم از ترکیبات متنوع فلاونوئیدی را برای بدن تأمین کند.» آن‌هایی که در حدود ۵۰۰ میلی‌گرم فلاونوئید در روز مصرف کرده بودند، تا ۳۶ درصد کمتر احتمال داشت که طی ۲۳ سال آینده زندگی‌شان به دلیل هر نوع بیماری جان خود را از دست بدهند. این میزان مصرف فلاونوئید همچنین خطر «مرگ‌های ناشی از بیماری‌های قلبی» را تا ۳۸ درصد و خطر مرگ ناشی از سرطان را تا ۳۶ درصد کاهش می‌داد.

کد خبر : ۷۲۶۰۵
بازدید : ۱۵۲۸۸
یک سیب در روز، سرطان و بیماری‌های قلبی را از شما دور می‌کند
فرادید | ضرب‌المثل معروفی وجود دارد که می‌گوید یک سیب در روز شما را از پزشک بی‌نیاز می‌کند و اکنون محققان دریافته‌اند که در پس این مثل حقیقتی نهفته است.

دانشمندان از دانشگاه ادیث کوان در استرالیا رژیم غذایی ۵۳۰۰۰ نفر را به مدت ۲۳ سال دنبال کردند. آن‌ها دریافتند کسانی که که روزانه حداقل ۵۰۰ میلی‌گرم از ترکیبات فلاونوئیدی - که در سیب هم یافت می‌شود - مصرف کرده بودند، کمتر احتمال داشت مرگ ناشی از سرطان یا بیماری قلبی داشته باشند.
این تیم تحقیقاتی اعلام کرد، خوردن یک سیب، پرتقال یا مقداری کلم بروکلی و یک مشت بلوبری می‌تواند «بیش از ۵۰۰ میلی‌گرم فلاونوئید» در روز برای بدن تأمین کند. این باور وجود دارد که فلاونوئید‌ها عروق خونی را سالم نگه می‌دارند و از تورم که با بیماری قلبی و سرطان مرتبط است، پیشگیری می‌کنند.

دکتر نیکولا بُندون، نویسنده اصلی این پژوهش، می‌گوید: «این یافته‌ها از این حیث حائز اهمیت هستند که اهمیت مصرف غذا‌های حاوی فلاونوئید را در پیشگیری از سرطان و بیماری‌های قلبی برجسته می‌کنند.»

«خیلی مهم است که ترکیبات متفاوتی از فلاونوئید‌ها که در غذا‌ها و نوشیدنی‌های گیاه-پایه وجود دارد، مصرف کنیم. فلاونوئید از طریق رژیم غذایی افراد تأمین‌شدنی است. یک فنجان چای، یک عدد سیب، یک عدد پرتقال، ۱۰۰ گرم بلوبری یا ۱۰۰ گرم کلم بروکلی می‌تواند بیش از ۵۰۰ میلی‌گرم از ترکیبات متنوع فلاونوئیدی را برای بدن تأمین کند.»
به گزارش فرادید به نقل از دیلی میل، دانشمندان در مجله Nature Communications نوشتند: در حدود ۷.۸ میلیون نفر در سراسر جهان در سال ۲۰۱۳ به دلیل مصرف کمتر از ۸۰۰ میلی‌گرم میوه و سبزیجات در روز دچار مرگ زودرس شدند. بیماری قلبی در انگلستان و آمریکا علت مرگ یک-چهارم از کل جمعیت اعلام شده است.
بیشتر بخوانید:

برای فهم اینکه غذا چگونه می‌تواند از این وضعیت‌ها پیشگیری کند، محققان ۵۳۰۴۸ نفر را که رژیم دانمارکی داشتند، طی ۲۳ سال مورد آزمایش قرار دادند. بعد از آنکه عادات غذایی این افراد نظارت شد، دانشمندان آن‌ها را بر اساس میزان مصرف فلاونوئید‌ها به ۵ گروه تقسیم‌بندی کردند.

آن‌هایی که در حدود ۵۰۰ میلی‌گرم فلاونوئید در روز مصرف کرده بودند، تا ۳۶ درصد کمتر احتمال داشت که طی ۲۳ سال آینده زندگی‌شان به دلیل هر نوع بیماری جان خود را از دست بدهند. این میزان مصرف فلاونوئید همچنین خطر «مرگ‌های ناشی از بیماری‌های قلبی» را تا ۳۸ درصد و خطر مرگ ناشی از سرطان را تا ۳۶ درصد کاهش می‌داد.

به گزارش فرادید به نقل از دیلی میل، سیگاری‌ها و افرادی که شدیداً الکل مصرف می‌کردند از مصرف فلاونوئید در رژیم غذایی روزانه منفعت زیادی می‌بردند. این درحالیست که هم سیگار‌کشیدن و هم مصرف الکل عاداتی هستند که با ایجاد تورم، فشار خون بالا و گرفتگی عروق مرتبط هستند.

دکتر بوندون تأکید کرد: «خیلی مهم است بدانیم مصرف فلاونوئید‌ها تمام خطرات ناشی از مصرف سیگار و الکل را از بین نمی‌برد.»

«ترک عادات مخرب بهترین راه برای سالم زندگی کردن است، اما از آنجا که ترک عادت بسیار چالش‌برانگیز است به افرادی با این عادات توصیه می‌شود مصرف فلاونوئید‌ها را افزایش دهند.»

محققان دریافتند مصرف بیشتر از ۵۰۰ میلی‌گرم فلاونوئید، منفعت از آن را چندبرابر نمی‌کند.

دانشمندان همچنین گفتند، اینکه فلاونوئید‌ها دقیقاً از چه طریقی خطر ابتلا به بیماری را کاهش می‌دهند، مشخص نیست؛ اما به نظر می‌رسد آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این مواد است که التهاب را کم می‌کند.

دکتر بوندون گفت: «هم مصرف سیگار و هم مصرف الکل التهاب رگ‌های خونی را افزایش می‌دهد و می‌تواند بیماری‌های مختلفی را ایجاد کند.»

فلاونوئید‌ها ضدالتهاب هستند و عملکرد رگ‌های خونی را ارتقاء می‌دهند که توضیح می‌دهد چرا مصرف آن‌ها خطر ابتلا به سرطان و بیماری‌های قلبی را کمتر می‌کند.

به گزارش فرادید به نقل از دیلی میل، تشکیل پلاک در رگ‌ها می‌تواند التهاب ایجاد کند. تورم می‌تواند رگ‌های خونی را تحریک می‌کند که می‌تواند منجر شود به اینکه پلاک‌ها متورم شوند و رسوب تشکیل شود. اگر رسوبات باعث انسداد رگ‌هایی که به قلب می‌روند بشود، شخص دچار حمله قلبی می‌شود؛ و اگر باعث انسداد رگ‌هایی که به مغز می‌روند بشود، فرد دچار سکته مغزی می‌شود.

تورم بلند-مدت با تخریب دی‌ان‌ای مرتبط است که می‌تواند سرطان ایجاد کند.

منبع: The Daily mail
ترجمه: سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید