دورخیز "ژوکر" برای اسکار
«ژوکر» ساخته تاد فیلیپس کارگردان امریکایی با فتح شیرطلایی بهترین فیلم جشنواره ونیز، این احتمال را که نخستین فیلم کمیکبوکی برنده اسکار باشد قوت بخشید.
کد خبر :
۷۲۶۸۳
بازدید :
۱۱۱۵
وصال روحانی | هفتـــاد و ششمـین دوره جشــنواره بینالمللی فیلم ونیز پایانی غیر منتظره و برندگانی شگفتانگیز داشت. «ژوکر» ساخته تاد فیلیپس کارگردان امریکایی با فتح شیرطلایی بهترین فیلم جشنواره ونیز، این احتمال را که نخستین فیلم کمیکبوکی برنده اسکار باشد قوت بخشید.
این فیلم با بازی قابل توجه واکین فینیکس نشان میدهد که یک کمدین شکستخورده چطور شهر گاتهام را به آشوب میکشاند تا خشم درونیاش را سرکوب کند و طبعاً با شوالیه قانونمدار، اما غیر رسمی شهر یعنی بتمن مواجه میشود و این دو به دشمنان ابدی یکدیگر تبدیل میشوند.
تاد فیلیپس پساز دریافت جایزهاش روی سن از شرکتهای برادران وارنر و دیسی کامیکز برای تولید این فیلم تشکر و واکین فینیکس را بازیگری فوقالعاده توصیف کرد که بدون او هیچ فیلمی، «فیلم» نیست. موفقیت فراگیر «ژوکر»، که این روزها در جشنواره بینالمللی تورنتو در حال نمایش است و از ۱۶ مهرماه اکران سراسریاش را شروع میکند، سازندگان فیلم را به ساختن قسمت دوم آن ترغیب کرده و طبیعی است در نخستین نسخههای بعدی «بتمن» که این بار رابرت پتینسون در قالب مرد خفاشیاش فرو خواهد رفت، تهیهکنندگان انتخابی بجز فینیکس برای ایفای نقش ژوکر نخواهند داشت.
یک انتخاب عجیب دیگر
البته انتخاب فیلم یک «افسر و جاسوس» بهعنوان فاتح جایزه بزرگ هیأت داوران جشنواره که به طور سنتی دومین جایزه برتر جشنواره ونیز محسوب میشود هم موجب شگفتی شد؛ چرا که لوکرسیا مارتل رئیس آرژانتینی هیأت داوران در روزهای برپایی جشنواره به سردی با ژوکر طرف شده بود، این درام تاریخی فرانسوی و اثر جدید کارگردان لهستانی و جنجالی آن یعنی رومن پولانسکی را کوبیده و با امریکاییها که ۴۵ سال است وی را بهخاطر یک خطای اخلاقی در خاک کشورشان تحت پیگرد قضایی قرار دادهاند؛ همراهی کرده بود.
«افسر و جاسوس» با بازی لویی گارل و ژان دوژاردن در نقشهای اصلی براساس ماجرای واقعی موسوم به دریفوس در سال ۱۸۹۵ ساخته شده و رمان تحقیقی رابرت هریس دستمایه کار پولانسکی قرار گرفته است.
اندرشون باز هم دستخالی نماند
ونیز در ادامه رابطه خوبش با روی اندرشون فیلمساز عجیب و غریب سوئدی جایزه شیر نقرهای بهترین کارگردانی را بهدلیل ارائه یک کار پستمدرن و قدری دیوانهوار دیگر بهنام «درباره بیکرانگی» به او اهدا کرد؛ این پنج سال بعد از رسیدن شیر طلایی بهترین فیلم ونیز به اندرشون بهخاطر ساخت «کبوتری برای تأمل در باب هستی روی شاخه نشست».
یون فان چینی با اولین فیلم انیمیشن با عنوان «شماره ۷، شریلین» برترین فیلمنامه ونیز ۲۰۱۹ نام گرفت و بهترین بازیگر مرد و زن جشنواره هم لوکار ماربنلی ایتالیایی برای فیلم «مارتین ادن» و آریان اسکاریده فرانسوی برای فیلم «گلوریا مندی» بودند.
پیروزی ماربنلی و همچنین توفیق فرانکو مارسکو که اثر مستندش بهنام «مافیا دیگر چیزی نیست که پیشتر بود» جایزه ویژه هیأت داوران را برد، میزبان جشنواره ونیز را به دو پیروزی عمده در شب پایانی نائل کرد تا آلبرتو باربرا مدیر جشنواره و همکارانش خستگی ۱۱ روز کار بیوقفه و نمایش بیش از ۴۰۰ فیلم را قدری از تن بدر کنند.
«متری شیشونیم» دست خالی ماند
ایران فقط با «متری شیشونیم» ساخته اخیر سعید روستایی در ونیز امسال شرکت کرده و در بخش «افقها» بخت خودش را امتحان کرده بود که البته جایزهای نصیبش نشد.
جوایز برتر این بخش که با رجوع به آرای یک هیأت داوری مجزا به ریاست سوزانا نیکیارلی تعیین شد و مهمترین برندهاش «آتلانتیس» ساخته والنتین واسیانوویچ اوکراینی بهعنوان بهترین فیلم بود. امسال در ونیز فیلم «تپههای مارلیک» ساخته ابراهیم گلستان نیز که ترمیم و شفافسازی شده، در قسمت کلاسیکهای جشنواره بهنمایش درآمد.
همچنین امسال در حاشیه جشنواره ونیز بنیاد بلونلیج که یک نهاد معتبر ایتالیایی است و در عرصه اجتماعی و فرهنگی فعالیت بینالمللی میکند، در چارچوب پروژه مارکوپولو جوایز خود را اهدا کرد که دو نفر از آنها همایون ارشادی (بازیگر)، آناهید آباد (کارگردان) ایرانی بودند. در متن جایزه همایون ارشادی ذکر شده است:
«به جناب آقای همایون ارشادی بازیگر هنرمند و خلاق و ماندگار ایرانی که با جان بخشیدن به پرسوناژهایی در نقشهای مختلف همذات پنداری تماشاگران را برانگیخته است.» در متن جایزه آناهید آباد هم با این جمله از او قدردانی شده است: «به آناهید آباد کارگردان خلاق و با احساس از دنیای شرق که حقیقت را با رؤیای ظریف و لطیف در اثرش به تصویر میکشد.»
«به جناب آقای همایون ارشادی بازیگر هنرمند و خلاق و ماندگار ایرانی که با جان بخشیدن به پرسوناژهایی در نقشهای مختلف همذات پنداری تماشاگران را برانگیخته است.» در متن جایزه آناهید آباد هم با این جمله از او قدردانی شده است: «به آناهید آباد کارگردان خلاق و با احساس از دنیای شرق که حقیقت را با رؤیای ظریف و لطیف در اثرش به تصویر میکشد.»
منبع: روزنامه ایران
۰