"متری شیش ونیم" ضد حقوق بشر است؟

"متری شیش ونیم" ضد حقوق بشر است؟

این صحبت‌های مدیرعامل ناجی هنر در حالی مطرح می‌شود که فیلم متری شش ونیم سیمرغ بلورین بهترین فیلم را از جشنواره دریافت کرده و به اذعان بسیاری از منتقدان و کارشناسان سینما یکی از مهم‌ترین فیلم‌های سال ۹۸ بوده است.

کد خبر : ۷۳۳۸۵
بازدید : ۲۰۱۵
تینا جلالی | در حالی که نزدیک به هشت ماه از ساخته شدن فیلم متری شیش و نیم می‌گذرد و دو ماه پیش نمایش این فیلم در سینما‌ها به پایان رسید و نسخه قانونی فیلم به تازگی وارد شبکه نمایش خانگی شده و حتی بخش‌های سانسور شده این فیلم هم در فضای مجازی منتشر شده و نقد‌ها و تحلیل‌های بسیاری حول این فیلم نگاشته شده، حالا روز گذشته مجتبی رشوند مدیر عامل ناجی‌هنر ساختار این فیلم را از دیدگاه یک پلیس مورد ارزیابی قرار داده است. ایشان سر صحبت را با روابط عمومی مرکز ناجی هنر باز کرده (این مصاحبه برای کلیه رسانه‌ها ارسال شده) و به بهانه قرار داشتن در هفته نیروی انتظامی نکات انتقادی خود درباره فیلم را مطرح کرده است.

آقای رشوند گفته: «فیلم چند خطای سیستماتیک داشت که پیام بدی را به مخاطب منتقل می‌کرد. مثلا زجر دادن زن رضا مرادی را - وقتی سگ به سراغش می‌رود - اگر نمی‌دیدیم بهتر بود. یا نباید بد شدن حال بچه‌ها را در همان پلان می‌دیدیم. در این فیلم رفتار پلیس باعث ایجاد ارعاب و ترس و به هم زدن آرامش یک خانواده می‌شود درحالی که پلیس تا وقتی که مطمئن نباشد، وارد خانه کسی نمی‌شود که آن خانه را به هم بزند و دنبال مواد بگردد.»

مدیرعامل ناجی هنر به نکته انتقادی دیگری اشاره می‌کند و آن اینکه ما اصلا بازداشتگاه اینچنینی که در فیلم متری شیش و نیم نشان داده شده، نداریم: «بازداشتگاه رده سنی دارد و نمی‌تواند یک بچه و قاتل و قاچاقچی همه در یک بازداشتگاه باشند؛ یا مثلا در هیچ بازداشتگاهی شما نمی‌توانید دستشویی پیدا کنید و این حجم از آدم را در هیچ زندانی در بازداشتگاه با این ابعاد نگه نمی‌دارند و معمولا به محیط‌های باز با انواع نگهداری‌های بهداشتی می‌برند تا احیانا بیماری بین این افراد منتقل نشود.»

او همچنین با اشاره به نکته دیگری مبنی بر اینکه پلیس حق ندارد هیچ فردی را ولو اینکه مجرم هم باشد به سمت دستگاه بادی اسکنر هل بدهد و این منع قانونی دارد توضیح داد: «اگر این پلان را یک فرد خارجی ببیند می‌تواند بگوید این اقدام ناقض حقوق بشر است.
یا مثلا در جایی دیگر فردی به نام رضا ژاپنی وجود دارد که بردن این اسم با این لقب کار اشتباهی است و اگر در یکی از نمایش‌های خارج از کشور یک ژاپنی فیلم را ببیند حق اعتراض دارد؛ آن هم کشوری که ۱۳ سال است که یک گرم شیشه نه به آنجا وارد شده نه صادر شده است.»

از نظر رشوند این باگ‌های سیستمی قطعا برای «ناجی هنر» به گونه‌ای نبوده که بتوانند از آن عبور کنند. این صحبت‌های مدیرعامل ناجی هنر در حالی مطرح می‌شود که فیلم متری شش ونیم سیمرغ بلورین بهترین فیلم را از جشنواره دریافت کرده و به اذعان بسیاری از منتقدان و کارشناسان سینما یکی از مهم‌ترین فیلم‌های سال ۹۸ بوده است. مدیرعامل ناجی هنر به این پرسش هم پاسخ نداده که چرا در حال حاضر و بعد از هشت ماه این نکات را مطرح می‌کند؟
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید