جزئیات جدید از دستگیری روح‌الله زم

جزئیات جدید از دستگیری روح‌الله زم

نیرو‌های اطلاعاتی، مدت‌های مدیدی بود که روح‌الله زم و تحرکات وی را زیرنظر داشتند و تقریبا از دو سال پیش در تور اطلاعاتی سپاه پاسداران قرار داشت و در نهایتا با همکاری سرویس‌های اطلاعاتی دیگر توانستیم وی را دستگیر کنیم.

کد خبر : ۷۳۵۵۹
بازدید : ۹۱۷۰
جزئیات جدید از دستگیری روح‌الله زم
یک روز پس از اعلام خبر بازداشت روح‌الله زم مسوول کانال آمدنیوز، جزئیات جدیدی از دستگیری او توسط سپاه اعلام شد. روز گذشته سردار محمد تولایی مسوول اشراف دفتر فرماندهی کل سپاه پاسداران اعلام کرد که روح‌الله زم از دو سال پیش در تور اطلاعاتی سپاه قرار داشت.

به گزارش «ایسنا» مسوول اشراف دفتر فرماندهی کل سپاه پاسداران در گفتگو با برنامه بدون خط خوردگی رادیو، با بیان اینکه روح‌الله زم یکی از مهره‌های کلیدی سرویس اطلاعاتی برای ایجاد فتنه در داخل کشور بود، گفت: این فرد شدیدا مورد حمایت سرویس‌های اطلاعاتی قرار داشت، اما در یک عملیات بسیار پیچیده اطلاعاتی توانستند زم را در تور اطلاعاتی خودشان بیندازند و دستگیر کنند.
او با بیان اینکه سایت آمدنیوز تلاش می‌کرد علیه نظام و مسوولان نظام یک نوع افشاگری داشته باشد تا از این طریق فتنه و اختلاف بین صفوف متحد ایران ایجاد کند، تاکید کرد: نیرو‌های اطلاعاتی، مدت‌های مدیدی بود که روح‌الله زم و تحرکات وی را زیرنظر داشتند و تقریبا از دو سال پیش در تور اطلاعاتی سپاه پاسداران قرار داشت و در نهایتا با همکاری سرویس‌های اطلاعاتی دیگر توانستیم وی را دستگیر کنیم.
بیشتر بخوانید: روح‌الله زم چگونه دستگیر شد؟
همچنین «ایسنا» به نقل از نور نیوز که با یکی از مسوولان طراحی و اجرای عملیات اخیر سازمان اطلاعات سپاه گفتگو کرده، ابعاد جدیدی از این اقدام اطلاعاتی را تشریح کرد. این مقام مسوول که نامی از او منتشر نشد، در پاسخ به سوالی درخصوص اهمیت عملیات انجام شده از نظر به‌کارگیری شگرد‌های اطلاعاتی، مهم‌ترین ویژگی این عملیات را معماری دقیق و چندلایه اطلاعاتی خواند که طی آن و با استفاده از روش‌های نرم اطلاعاتی، سوژه مورد نظر از مجموعه سپر‌های حفاظتی که از سوی سرویس‌های جاسوسی بیگانه برای او فراهم شده بود جدا و وارد تور سازمان اطلاعات سپاه شد.
او گفت که فرد دستگیر شده (روح‌الله زم) کانون تلاقی و تبادل پیام در شبکه تغذیه و پشتیبانی جریان آمدنیوز در داخل و خارج کشور بوده و در اختیار گرفتن او می‌تواند شناسایی و انهدام مجموعه این شبکه را به‌دنبال داشته باشد. این مسوول سازمان اطلاعات سپاه، همچنین تاکید کرد که در جریان این عملیات، شبکه پیچیده‌ای که برای جنگ ادراکی علیه جمهوری اسلامی طراحی شده بود با مجموعه ساختار‌ها و بستر‌های ارتباطی و اطلاعاتی آن در داخل و خارج از کشور مورد ضربه قرار گرفت که ابعاد و دستاورد‌های آن به تدریج اطلاع‌رسانی خواهد شد.
این مقام مسوول در سازمان اطلاعات سپاه از آمدنیوز به‌عنوان پنجره یک سامانه پیچیده اطلاعاتی که از سوی سرویس‌های دشمن برای ایجاد ناامنی روانی در جامعه، تفرقه‌افکنی میان ارکان مختلف نظام و لطمه زدن به سرمایه اجتماعی کشور طراحی شده بود نام برد و تاکید کرد: هدف اصلی این عملیات، دستیابی به الگوریتم پیچیده‌ای بود که شبکه اعمال جنگ ادراکی علیه افکار عمومی داخلی براساس آن طراحی شده بود و سرمایه اجتماعی کشور را مورد هجوم قرار می‌داد.

واکنش رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور
از سوی دیگر، سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در واکنش به دستگیری روح‌الله زم در کانال شخصی خود در سروش با بیان اینکه زم به لطف خدا و با نیت خالصانه پاسداران اطلاعات سپاه اسیر پنجه قدرت دستگاه اطلاعاتی کشور شد، از اطلاعات سپاه تشکر کرد. سردار جلالی در ادامه افزود: اکنون که تهدیدات نظامی علیه ایران با اقتدار و بازدارندگی بومی به صفر میل می‌کند همه هم و غم آمریکا و رژیم صهیونیستی و ارتجاع منطقه تحمیل جنگ ترکیبی رسانه‌محور به ملت ایران است.

مطهری: منابع خبری «زم» چه افراد و نهاد‌هایی بودند؟
همچنین دیروز علی مطهری عضو فراکسیون امید مجلس در واکنش به دستگیری روح‌الله زم گفت: قطعا باید مشخص شود منابع خبری «زم» چه کسانی و احیانا چه نهاد‌هایی بودند. مطهری نماینده مردم تهران در مجلس در گفتگو با خبرگزاری فارس، درخصوص دستگیری روح‌الله زم سرشبکه کانال معاند آمدنیوز اظهار کرد: دستگیری رو‌ح‌الله زم کار لازمی بود، چراکه کانال آمدنیوز به وحدت ملی آسیب می‌زد.
او افزود: به نظر من باید مراقب باشند اتفاقاتی مانند اتفاقی که برای مازیار ابراهیمی و همکاران او افتاد در اینجا رخ ندهد. عضو فراکسیون امید مجلس ادامه داد: اگر بنا است اعترافاتی از روح‌الله زم بگیرند باید با روش درست انجام شده و آن قضیه دیگر تکرار نشود.
وی در پاسخ به این سوال که فکر می‌کنید این اطلاعات به چه میزان می‌تواند در بحث شناسایی رسانه‌ها و کانال‌های
معاندین و همچنین شبکه‌های جاسوسی داخل و خارج کشور کمک‌کننده باشد، اظهار کرد: قطعا باید مشخص شود منابع خبری «زم» چه کسانی و احیانا چه نهاد‌هایی بودند.
مطهری ادامه داد: مطالبی که سرشبکه آمدنیوز منتشر می‌کرد نشان می‌داد از درون نهاد‌های حکومت به آنجا ارسال می‌شود. عضو فراکسیون امید مجلس افزود: بنابراین با معرفی منابع اخبار زم، بسیاری از مسائل روشن خواهد شد. احمد سالک نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز در واکنش به دستگیری سرکرده کانال خبری آمدنیوز، به «ایسنا» گفت: دستگیری روح‌الله زم، کمر آمریکا، فرانسه و اسرائیل را که از مدعیان عرصه اطلاعات بودند شکست.
روح‌الله زم شهریور ۱۳۵۲ در تهران به دنیا آمده و سازنده سایت و کانال تلگرامی آمدنیوز است. او پس از وقایع سال ۸۸ توسط وزارت اطلاعات دستگیر شد و سپس ایران را ترک کرد. روح‌الله زم فرزند محمد‌علی زم از روحانیون سرشناس است و به همین دلیل امکان نزدیکی او با فرزندان مسوولان فراهم شد. براساس گزارش «ایرنا»، روح‌الله زم در جریان برخی ناآرامی‌ها در شهر‌های کشور بیشتر نامش مطرح شد و در کانال تلگرامی خود به شکل عجیبی روایت‌های مخدوش و نادرستی را از این ناآرامی‌ها منعکس می‌کرد و به واسطه این دروغ‌های بزرگ کانال او از سوی تلگرام مسدود شد.
در اسفند ۱۳۹۷ مستند ایستگاه پایانی دروغ از صدا و سیما پخش شد که در آن مشخص شد روح‌الله زم و چهره‌هایی از این دست چگونه در رصد اطلاعاتی کشورمان قرار دارند. دو روز پیش (۲۲ مهر ۹۸) سپاه پاسداران با انتشار بیانیه‌ای از دستگیری روح‌الله زم خبر داد. شامگاه دوشنبه نیز فیلمی از سرکرده آمدنیوز پس از دستگیری از بخش‌های خبری صدا و سیما پخش شد. او در اعترافات خود با ابراز پشیمانی از اتفاقات سه، چهار سال اخیر، گفت: از مصاحبه با رسانه‌ها پشیمانم.
اعتماد به دولت فرانسه کار اشتباهی بود. فکر نمی‌کردم بازداشت شوم. اعتماد به دولت‌ها اعتماد صحیحی نیست. مخصوصا دولت‌هایی که نشان می‌دهند با ایران رابطه خوبی ندارند. مثل دولت آمریکا و اسرائیل، عربستان و... او همچنین گفت که بابت اتفاقات افتاده از مجموعه نظام عذرخواهی می‌کنم.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید