ایران آماده برداشتن گام چهارم است

ایران همیشه خواستار روابط خوبی با اتحادیه اروپا و کشور‌های اروپایی برجام بوده و به‌دنبال این بوده که آن‌ها ترغیب شوند به تعهداتشان عمل کنند.

کد خبر : ۷۳۶۹۱
بازدید : ۷۱۶۵
سخنگوی وزارت‌خارجه درباره اقدامات ایران برای برداشتن گام چهارم کاهش تعهدات برجامی گفت: امیدواریم کار به مرحله چهارم نکشد و شاهد قدم و تحولات ویژه‌ای از سوی کشور‌های باقی‌مانده در برجام باشیم وگرنه ایران آماده برداشتن گام چهارم است. «سیدعباس موسوی» سخنگوی وزارت امور خارجه دیروز دوشنبه در نشست خبری خود با رسانه‌ها درباره آخرین تحولات مربوط به اجرای گام چهارم تصریح کرد: گام چهارم طراحی شده است.

برخی از مواردی که روز یکشنبه از سوی سازمان انرژی اتمی اعلام شد، شامل همین مسائل است. موارد دیگری هم است که در مرحله تصمیم‌گیری است. امیدواریم کار به مرحله چهارم نکشد و شاهد قدم و تحولات ویژه‌ای از سوی کشور‌های باقی‌مانده در برجام باشیم وگرنه ایران آماده برداشتن گام چهارم است.
این درحالی است که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در حاشیه کنفرانس بین‌المللی یک‌جانبه‌گرایی در پاسخ به سوالی درباره گام چهارم ایران درباره عدم تعهد اروپا اظهار کرد: تصمیم نهایی نوع اقدامی که برای گام چهارم خواهیم داشت را زمانی که در شورای‌عالی امنیت ملی این تصمیم اتخاذ شود اعلام می‌کنیم و اگر اروپایی‌ها نتوانند تا آن زمان تعهدات خود را عملی کنند ما گام چهارم را برمی‌داریم.

همزمان سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت که ایران قطعا برداشتن گام چهارم کاهش تعهدات برجامی را در دستور کار دارد. سیدحسین نقوی‌حسینی در مطلبی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «با توجه به بدعهدی‌های اروپا و عدم انجام تعهداتش تاکنون، جمهوری اسلامی ایران قطعا گام چهارم کاهش تعهداتش در برجام را در دستور کار دارد مگر اینکه در آینده و پیش از گام چهارم اروپایی‌ها اقدام عملی برای ایفای وظایفشان انجام دهند.»
او همچنین در توییتی دیگر نوشت: «گام‌های اول، دوم و سوم در کاهش تعهدات برجامی در حوزه برداشتن محدودیت‌های تحقیق و افزایش ظرفیت غنی‌سازی و افزایش ذخیره اورانیوم غنی‌شده صورت گرفته است. پیشنهاد می‌شود گام چهارم در حوزه نظارت برداشته شود و تعهدات نظارتی کاهش پیدا کند.» جمهوری اسلامی ایران تاکنون سه گام در کاهش تعهدات برجامی برداشته است.

طرح مشترک فرانسه و ژاپن
سخنگوی وزارت‌خارجه در ادامه نشست خبری درباره طرح مشترک فرانسه و ژاپن به ایران برای اجرای کامل برجام بیان کرد: این همان طرح قبلی است که تاکنون بی‌نتیجه مانده است. ما جمع زدن ارقام را درک نمی‌کنیم. طرح مشابهی هم از سوی ژاپنی‌ها ارائه شده بود که می‌توانست کمک‌کننده باشد.
من از طرح جدید اطلاعی ندارم. رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امورخارجه درباره گره خوردن اجرای طرح فرانسه و ژاپن به اجرای گام چهارم هم تصریح کرد: این دو مساله به یکدیگر گره نخورده است. آنچه اجرای آن طرح‌ها را گره زده، به خواست این و آن یا اجازه گرفتن از برادر بزرگ‌تر است.
موسوی خاطرنشان کرد: در یک سال و نیم اخیر، تعهدات آن‌ها را یادآوری کرده و به تعهدات خودمان هم پایبند بوده‌ایم. گفته‌ایم که این روند قابل دوام نیست و باید بین حقوق و تکالیف توازن وجود داشته باشد که بعد از خروج آمریکا برهم خورده است. او با بیان اینکه اروپایی‌ها اعلام کردند یا وانمود کردند که می‌توانند خروج آمریکا از برجام را جبران کنند و تعهدات ۱۱ گانه را دادند، خاطرنشان کرد: تا این لحظه این تلاش‌ها به نتیجه نرسیده است.
ما فکر می‌کردیم اراده لازم را ندارند، ولی می‌بینیم که توان لازم را برای اجرای تعهدات خود هم ندارند که برایشان خوب نیست، ولی امیدواریم در زمان باقی‌مانده به تعهداتشان برگردند وگرنه ایران گام‌های خود را طراحی کرده تا این توازن برقرار شود. موسوی در پاسخ به ادعای خبرنگاری که خط اعتباری فرانسه و ژاپن را وام می‌دانست، گفت: بحث وام نیست.
آن‌ها اعلام کردند تعهداتشان را در قالب خط اعتباری و پیش‌خرید نفت یا مسائلی از این دست پیش می‌برند. مکانیزم طرف مقابل هنوز مورد توافق قرار نگرفته است کما اینکه این پیشنهاد‌ها قبل از رسیدن به بحث فنی دچار اختلال یا خوداختلافی شد.

طبق گزارش روز یکشنبه روزنامه ماینیچی، دولت ژاپن تصمیم داشت از اقدام فرانسه برای کمک‌رسانی به ایران با ایجاد خط اعتباری ۱۵میلیارد دلاری پس از آنکه تهران خواستار افزایش ارزش این وام به منظور جبران تاثیر منفی تحریم‌های سخت‌تر شد، حمایت کرده و این مقدار را به ۴۲/ ۱۸ میلیارد دلار افزایش بدهد.
همزمان با این تحولات، علی ربیعی سخنگوی دولت دیروز در پاسخ به سوالی در مورد طرح «فرابرجام» فرانسه گفت: اسم این طرح «فرابرجام» یا هر چیز دیگری باشد، باید براساس شرایط ایران سنجیده شود. ما هیچ صحبتی تحت تحریم با ایالات‌متحده آمریکا نداریم و تحت تحریم، گفتگو نمی‌کنیم، ولی اگر هر آنچه که برای ما تصویب شده و اجرا شود، مشکلی برای مذاکره نداریم؛ حتی با اینکه کشور‌های دیگری اضافه شوند، مشکلی نداریم.

روابط با امارات
عباس موسوی در بخش دیگری از نشست خود با رسانه‌ها درباره اظهارات یکی از نمایندگان مجلس درباره امارات گفت: من تحولات جدید در روابط ایران و امارات را تایید می‌کنم، ولی ارقام گفته شده را تایید نمی‌کنم و اطلاع جدیدی هم ندارم. از هر اقدامی که به کاهش تنش و رسیدن به تفاهم میان کشور‌های منطقه به‌ویژه امارات منجر شود استقبال می‌کنیم. امیدواریم دوستان ما در منطقه حاشیه خلیج‌فارس به این نکته برسند که اگر به‌دنبال ثبات و آرامش هستند، دوستی بهتر از ایران پیدا نمی‌کنند.
او درباره سفر یک مشاور امنیتی اماراتی به تهران هم اظهار کرد: من این سفر را تایید نمی‌کنم، ولی سفر مقامات دو کشور به یکدیگر را تایید می‌کنم و امیدوارم این مراودات به بهبود روابط دو کشور منجر شود. پایگاه خبری میدل‌ایست‌آی هفته گذشته در خبری مدعی شد که «طحنون بن زائد»، مشاور امنیت ملی امارات‌متحده‌عربی و برادر کوچک‌تر ولیعهد این کشور برای انجام ماموریتی غیرعلنی با هدف کاهش تنش در خلیج‌فارس در ایران بوده است، که این ادعا از سوی یک منبع آگاه ایرانی تکذیب شد.

گزارش حمله به نفتکش را به سازمان ملل دادیم
او ادامه داد: ما پویش صلح امید را به کشور‌های ذی‌ربط ارسال کردیم و امیدواریم به آن بپیوندند. حمله به نفتکش ایران را داشتیم که فکر می‌کنیم پشتوانه دولتی دارد و ما گزارشی به سازمان ملل دادیم. او همچنین درباره طرح مشترک فرانسه و ژاپن به ایران برای اجرای کامل برجام بیان کرد: این همان طرح قبلی است که تاکنون بی‌نتیجه مانده است. ما جمع زدن ارقام را درک نمی‌کنیم. طرح مشابهی هم از سوی ژاپنی‌ها ارائه شده بود که می‌توانست کمک‌کننده باشد. من از طرح جدید اطلاعی ندارم.

نشست اقتصادی ایران و انگلیس
موسوی درباره نشست مشترک اقتصادی میان ایران و انگلیس در لندن هم یادآور شد: ایران همیشه خواستار روابط خوبی با اتحادیه اروپا و کشور‌های اروپایی برجام بوده و به‌دنبال این بوده که آن‌ها ترغیب شوند به تعهداتشان عمل کنند. او خاطرنشان کرد: عادی‌سازی روابط با ایران یکی از تکالیف همین کشور‌ها براساس قطعنامه ۲۲۳۱ است و هرگونه اقدام از سوی انگلیس یا سایر کشور‌های اروپایی در راستای تعهداتشان به ایران به‌ویژه در قالب برجام است.
سخنگوی وزارت امورخارجه ضمن استقبال از این رویکرد آمریکا اضافه کرد: ایران چه بدون اروپا و چه با اروپا به حیات اقتصادی و مراوداتش با کشور‌های جهان ادامه می‌دهد. ما امیدواریم اروپایی‌ها در مسیر صحیح که خودشان به‌آن آگاه هستند، گام بردارند.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید