عقبگرد نرخ سود در فرابورس

عقبگرد نرخ سود در فرابورس

از مهم‌ترین دلایلی که برای کاهش نرخ سود اوراق موردنظر به سطوح فعلی می‌توان به آن اشاره کرد، رابطه آن با معاملات سهام است.

کد خبر : ۷۳۷۲۴
بازدید : ۷۲۲۸
آرمان علایی | فرابورس ایران نخستین ماه پاییز را با نوسان زیادی سپری کرد و در نهایت با زیان ۳/ ۵درصدی، نخستین ماه منفی را در عملکرد سال ۹۸ ثبت کرد. از هفته دوم مهر بود که بازار سهام طی روز‌های متمادی تن به اصلاح داد. هشتمین روز مهر شاخص کل فرابورس ایران به قله ۴۳۰۰ واحدی رسید و یک رکورد تاریخی از خود بر جای گذاشت. اما بعد از آن از ۱۵جلسه معاملاتی باقی‌مانده در ماه، ۱۱روز را با روندی منفی طی کرد.
اصلاح قیمتی در سهام فرابورسی تا حدی تشدید یافت که روز ۲۹ مهر افت دماسنج اصلی فرابورس ایران از اوج آن به ۱۴درصد رسید. البته طی روز‌های اخیر شاهد انبوه صورت‌های مالی ۶ماهه شرکت‌ها بودیم. این گزارش‌ها که عموما فراتر از انتظار بورس‌بازان بودند موجب تزریق خونی جدید در رگ‌های بازار سهام شدند.
به‌طوری که طی روز گذشته شاخص کل فرابورس ایران بعد از ۵ افت پی در پی بالاخره صعودی شده و از کف مهر ماه بیش از ۷/ ۲ درصد فاصله گرفت. به این ترتیب برآیند عملکرد فرابورس ایران در نخستین ماه پاییز به زیان ۳/ ۵درصدی ختم شد.

رونقی دوباره در بازار سهام؟
دیروز آخرین مهلت شرکت‌ها برای انتشار گزارش عملکرد خود در نیمه نخست سال بود. از ابتدای سال تا مهر ماه اغلب سهم‌های بازار رشد‌های بسیار بالایی را به ثبت رساندند. به‌طوری که در برخی از صنایع شاهد رشد چند درصدی شاخص صنعت (متوسط قیمت سهم‌های آن صنعت) بودیم.
اما از میانه‌های مهر ماه نگرانی از حبابی شدن قیمت سهام بیشتر شد و معامله‌گران ترجیح به حفظ سود و انتظار برای شفاف شدن عملکرد شرکت‌ها در نیمه نخست سال دادند. از آن جا که طی سال جاری شاهد فزونی یافتن هر روزه هیجان معامله‌گران بودیم، این ذخیره سود هم موجب هیجانی شدن سهامداران برای فروش سهام شد.
به‌طوری که از ۲۰ مهر تا بیست و نهمین روز همین ماه، تنها در ۷ جلسه معاملاتی، شاخص ۲۶ صنعت فعال در بازار سهام بیش از ۱۰ درصد افت کردند. حال با انتشار گزارش عملکرد‌های مناسب از سوی اغلب شرکت‌ها بار دیگر شاهد هیجان معامله‌گران برای خرید سهام هستیم.

در همین حال پیرو بازگشت دوباره خوش‌بینی‌ها به بازار سهام روز گذشته شاهد افزایش ارزش معاملات فرابورس بودیم. در حالی متوسط ارزش معاملات روزانه فرابورس در ماه گذشته ۹۸۵ میلیارد تومان بود که از ۲۰ مهر ماه تا بیست و نهمین روز این ماه متوسط ارزش معاملات به ۷۸۳ میلیارد تومان نزول کرده بود.
اما در آخرین روز این ماه بار دیگر ارزش معاملات تقویت شد و از ۹۳۴ میلیارد تومان گذر کرد. شاهدی دیگر بر رکود بازار سهام طی نیمه دوم مهر ماه متوسط ارزش معاملات در این دوره بود. در حالی که متوسط ارزش معاملات از ابتدای مهر تا هشتمین روز این ماه بیش از ۱۰۹۴ میلیارد تومان بود که پس از این تاریخ متوسط ارزش معاملات فرابورس با افتی بالغ بر ۳/ ۱۲ درصد به کمتر از ۹۴۲ میلیارد تومان رسید.
به نظر می‌رسد در صورتی که ارزش معاملات به سطوح سابق برسد و میل بورس‌بازان به خرید سهام بار دیگر افزایش یابد، دوباره می‌توانیم شاهد رشدی پر شتاب در بازار سهام باشیم. زیرا در حال حاضر دلایل بنیادی برای افزایش قیمت سهام، به ویژه در سهم‌های کامودیتی محور، وجود دارد و پول‌های پر قدرت می‌تواند بار دیگر بورس را به پربازده‌ترین بازار مالی کشور تبدیل کند.
دیگر محرک سرمایه‌گذاران برای خرید سهام اصلاح گسترده قیمت برخی از سهم‌ها طی روز‌های گذشته است. برخی از سهم‌ها طی این مدت تا بیش از ۲۰ درصد افت قیمتی داشته‌اند که این خود می‌تواند موجب جذابیت دوباره آن سهم‌ها برای بورس‌بازان شود.

ادامه جذابیت عرضه‌های اولیه؟
از ابتدای سال شاهد استقبال روز افزون از عرضه‌های اولیه بازار سهام بودیم. به‌طوری که اوایل مهر ماه با عرضه اولیه «بجهرم» در فرابورس ایران با مشارکت ۸۱۸ هزار نفری رکورد بیشترین مشارکت در یک عرضه اولیه شکسته شد. این رکورد چند روز بیشتر دوام نیاورد و با عرضه اولیه «کویر» در بورس تهران باز هم این رکورد شکسته شد.
اما این رکورد هم بیشتر از ۲ جلسه معاملاتی دوام نیاورد و با عرضه «دتوزیع» در فرابورس ایران باز هم شاهد افزایش استقبال از عرضه‌های اولیه بودیم و رکورد مشارکت به ۹۲۹ هزار نفر افزایش یافت. در همین راستا در روز جاری باز هم شاهد یک عرضه اولیه دیگر در فرابورس ایران هستیم. البته اینکه این عرضه باز هم رکوردشکنی می‌کند یا نه در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و باید تا پایان معاملات امروز صبر کرد.
از یک جهت طی روز‌های گذشته (به استثنای دیروز) شاهد اقبال کمتر سرمایه‌گذاران به بازار سهام هستیم. از سوی دیگر در عرضه اولیه «وآوا» قرار است حدود ۱۵۰ میلیون سهم با سقف قیمتی ۲۱۶ تومانی بین سهامداران تقسیم شود. این حجم از عرضه در صورت مشارکت ۹۰۰ هزار نفری معامله‌گران باعث می‌شود تا به هر کد معاملاتی تنها ۳۶ هزار تومان از سهام سرمایه‌گذاری آوا نوین تعلق بگیرد که رقمی بسیار پایین و غیرمحرک است.
«بجهرم» در سومین روز مهر برای اولین بار در فرابورس ایران عرضه شد. این سهم تا پانزدهمین روز ماه گذشته تجربه‌گر مازاد تقاضا در سقف قیمتی روزانه (صف خرید) بود. اما با بازدهی ۵/ ۴۷ درصدی این سهم و بالا گرفتن تب فروش سهام در نیمه مهر صف خرید «بجهرم» هم پایان یافت.
در ادامه این سهم از شانزدهمین روز ماه مهر تا روز دوشنبه با افت ۱۸ درصدی قیمت مواجه شد. البته روز گذشته بار دیگر اقبال سهامداران به توسعه مولد نیروگاهی جهرم بازگشت و شاهد ایجاد صف برای خرید سهام این شرکت بودیم. در همین راستا «دتوزیع» بعد از عرضه اولیه در ۲۱ مهر تاکنون با صف خرید در سقف قیمتی مجاز روزانه همراه بوده است. به عبارت دیگر ارزش بازار شرکت توزیع دارو پخش طی ۵ جلسه معاملاتی گذشته حدود ۲۸ درصد افزایش یافت و برای فهمیدن سطح استقبال از این سهم باید به انتظار نشست.

عقبگرد دو کانالی نرخ سود بازار بدهی
یکی از مهم‌ترین تحولات فرابورس ایران در مهرماه، کاهش محسوس میانگین نرخ سود اسناد خزانه اسلامی بود. به‌طوری‌که سود این اوراق با عقب‌نشینی دو کانالی از ۲۱ درصد در آخرین روز معاملاتی شهریورماه به ۵/ ۱۹ درصد نزول کرد و در کف ۱۹ ماهه (کمترین میزان از ۲۵ بهمن ۹۶) قرار گرفت. از مهم‌ترین دلایلی که برای کاهش نرخ سود اوراق موردنظر به سطوح فعلی می‌توان به آن اشاره کرد، رابطه آن با معاملات سهام است.
برای چند روزی در بورس تهران شاهد اصلاح نسبی قیمت‌ها و افت شاخص کل بودیم. به‌طوری‌که پس از ثبت قله ۳۲۷ هزار واحدی در ۱۳ مهرماه، این نماگر با کاهش حدود ۸ درصدی مواجه شد. از این رو به‌نظر می‌رسد بخشی از نقدینگی موجود در این بازار به‌ویژه از سوی بازیگران حقوقی به بازار بدهی پناه آورده است. با افزایش تقاضا برای اوراق خزانه اسلامی شاهد رشد قیمت‌ها و در نتیجه (با توجه به رابطه عکس میان قیمت و بازدهی) کاهش پله‌پله نرخ سود «اخزا»‌ها بودیم.
از دیگر تحولات مربوط به این بازار عرضه اولیه ۷ مرحله اسناد خزانه اسلامی در نماد‌های «اخزا۸۰۲»، «اخزا۸۰۳»، «اخزا۸۰۵»، «اخزا۸۰۷»، «اخزا۸۰۹»، «اخزا۸۱۱» و «اخزا۸۱۵» بود. اوراقی که در مجموع ۱۶ هزار میلیارد تومان به ارزش بازار بدهی فرابورس افزودند.
در عین حال بیست‌ودوم مهر تعداد ۹۹ میلیون واحد صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت معیار با نماد «دمعیار» در نخستین روز از مهلت ۶ روزه پذیره‌نویسی شد و به این ترتیب کل واحد‌های قابل پذیره‌نویسی این صندوق به دلیل استقبال صورت‌گرفته در یک روز به فروش رفت. قیمت پذیره‌نویسی هر واحد «دمعیار» ۱۰ هزار ریال بود.

افت ۹ درصدی قیمت «تسه»‌ها
اوراق تسهیلات مسکن نیز به‌دنبال کاهش تقاضا در بازار با افت محسوس قیمت همراه شدند. به این ترتیب «تسه۹۶۱۰» با افت ۱/ ۹ درصدی به ۳۷ هزار و ۲۴۶ تومان رسید. در شرایط فعلی به‌نظر می‌رسد رشد شتابان قیمت مسکن در سال‌های اخیر و در نتیجه عدم کفاف میزان تسهیلات مسکن برای خرید سبب شده تا تقاضا برای اوراق مذکور به شکل محسوسی کاهش پیدا کند.
روز دوشنبه، رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران از افزایش ۲۰ درصدی معاملات مسکن شهر تهران در مهرماه خبر داد. این در حالی است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته شاهد کاهش ۶۷ درصدی معاملات مسکن در شهر تهران هستیم.
در این میان روز گذشته خبر رسید بانک مسکن با تصویب یک طرح، امکان جدید‌ی را برای سپرده‌گذاری کوتاه‌مدت عادی به همراه دریافت تسهیلات حداکثر ۲۰۰ میلیون تومانی برای مشتریان خود فراهم کرده است. براساس جزئیات طرح «۲و۱»، حداقل مبلغ لازم برای سپرده‌گذاری در این طرح ۱۰ میلیون تومان تعیین شده است.
سقف تسهیلاتی که یک فرد با تشکیل حساب در قالب طرح «۲و۱» می‌تواند همزمان با سپرده‌گذاری، از بانک مسکن دریافت کند نیز معادل ۸۵ درصد میزان سپرده و تا حداکثر ۲۰۰ میلیون تومان است. به این معنا که اگر مبلغ سپرده هر چقدر از ۲۳۵ میلیون تومان بیشتر باشد، آن فرد بیش از ۲۰۰ میلیون تومان نمی‌تواند دریافت کند.
عقبگرد نرخ سود در فرابورس
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید